• 0

Vraag over idee beschermen webstore

Hi Allemaal,

 

Ik heb een idee( uniek) wat dus echt nog niet bestaat voor een webstore, nu kan ik zelf helaas geen webstore bouwen.

Maar ik las dat je idee niet kan beschermen voor webstore, wat kan ik nu beste doen?

Ik heb een programmeur nodig en nu moet ik maar hopen dat die gene niet met mij idee vandoor gaat ... vind beetje gek kan ik dan wel gebruik maken van geheimshoudinverklaring etc.. dat mocht er iets gebeuren dat ik dat alsnog kan gebruiken en aantonen dat het mijn idee was?

 

Groeten en thanks.

 

Claire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hee simon,

 

Thanks voor je reactie, die vermoedde had ik dus ook.

 

En ik vind ook moeilijk of ik nou een bureau moet benaderen, ik ken zelf namelijk niet in mijn directe omgeving programmeurs helaas.

Er valt dus echt niks aan te doen he, want je hebt wel idee beschermen bij BBIE maar er is naar mijn inziens helemaal niks voor idee beschermen voor webstore..

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een paar dingen doen:

 

[*]Elementen in de formule opnemen die niet zo makkelijk zijn te kopiëren

[*]De vormgeving, user interface, interaction design van je webwinkel vooraf zo goed mogelijk uitwerken en vastleggen in ontwerpdocumenten, en contractueel het auteursrecht op de software van de programmeur overgedragen krijgen. Hiermee bescherm je weliswaar niet het idee, maar wel de concrete uitwerking ervan met het auteursrecht.

[*]De programmeur inderdaad een geheimhoudingsverklaring laten tekenen.

 

Verder wordt de waarde van een idee in het algemeen enorm overschat. De meeste programmeurs hebben zelf al 1.000 ideeën voor webwinkels en andere ondernemingen en zijn helemaal niet zo bezig met de ideeën en business van hun klanten. Ze hebben een eigen business, en dat is software ontwikkelen.

 

Link naar reactie
  • 0

heee,

 

dank je wel voor je reactie!

 

Eerlijk gezegd, ik ben dus een leek in dit soort dingen.

Ik kan wel mijn idee gaan opschrijven( voor mij zelf) maar bepaalde elementen weet ik dus helemaal niks van af, kan wel gaan lezen maar weet dus niet of ik het dan wel naar behoren vast leg.

Contractueel zorgen dat programmeur auteursrecht overdraagt wilde ik ook doen ja en geheimshoudingverklaringen voor de zekerheid.

 

Balen dat er minder aan te doen is moet dan maar risico nemen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Contractueel zorgen dat programmeur auteursrecht overdraagt wilde ik ook doen ja en geheimshoudingverklaringen voor de zekerheid.

 

Dat overdragen van auteursrecht op de code klinkt leuk maar is compleet onzinnig.

 

Om te beginnen wordt er voor webshops veelal gebruikt gemaakt van open source software waar het ontwerp voor de webshop ingepast word. Open Source drukt een groot deel van de kosten omdat een webshop vanaf scratch opbouwen veel meer geld kost.

 

Verder hergebruiken programmeurs vaak stukken code die eerder zijn gebruikt, als de programmeur aan jou alle rechten overdraagt kan hij deze software codes niet meer hergebruiken terwijl in jouw webshop misschien ook wel wat eerder ontwikkelde code zit uit voorgaande opdrachten.

Daarnaast wordt er ook veel code van derden gebruikt, lijkt mij daarom een weinig zinvolle actie dus om te vragen om het overdragen van auteursrecht op de code.

En zelfs als dat gebeurt, hoe wil je dat gaan controleren ?

 

 

Geheimhoudingscontract is ook zoiets. Hoewel mij niet duidelijk is of je nu iets speciaals wil toevoegen aan de webshop of dat het je om een speciaal product gaat, in beide gevallen is het maar de vraag hoe voor de hand liggend jou idee is. Zelf praat ik regelmatig met mensen waarbij tijdens het gesprek vertrouwelijke informatie over de tong gaat. Ik heb nog nooit een ghv getekend en ben dat ook niet van plan te doen. Juist omdat ik regelmatig wat hoor biedt het mij de kans om mensen in een vroeg stadium samen te brengen iets wat niet zou gebeuren als ik niks weet van hun plannen.

 

 

Mijn vraag, wil je iets unieks aan de webshospftware toevoegen en vervolgens jouw unieke webshopsoftware gaan exploiteren aan webshopeigenaren of heb je een uniek idee voor een product dat je via een webshop wil verkopen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Bedankt voor je uitleg!!

 

Het is een goede vraag, ik wil iets toevoegen aan webstore wat uniek is wat nog niet bestaat.

Dus denk een nieuw software en wat dan op mijn webstore gebruik van word gemaakt en hopelijk dan dat ik het verkoop aan derden mijn idee maar het is wel de bedoeling om eerst zelf gebruik van te maken.

 

Over geheimhoudingverklaring, gaat mij om dat ik iemand kan vertouwen met informatie wat ik deel en dat die gene dus simpel weg niet aan derden vertelt en zelf gata ontwikkelen.

Mensen samenbrengen kan ook als je tekent, dan hoef je alsnog niet het idee vertellen maar dan kan je wel aangeven je moet eens met die en die praten maar goed...

 

Link naar reactie
  • 0

Oh oke maar je mag dus heel makkelijk een idee kopieren?

Want als je een idee voor kleding in BBIE beschermt is het beschermd maar bij webstore is dus anders..?

Dat je tenminste kan aantonen dat je het idee had voordat iemand anders het kopieert..

 

Maar mij idee is dus een toevoeging op webstores,. wat ik nu concludeer is eigenlijk dat ik maar mag hopen dat ik dus gewoon een betrouwbare programmeur vind..?

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al eerder schreef wordt voor webshops veel open source software gebruikt.

Voor die software worden veel plug-ins aangeboden, dit zijn stukjes software die ontwikkeld is door derden en voor een x bedrag wordt aangeboden.

Bekende voorbeelden zijn de plug-ins om een webshop te koppelen met Payment Service Providers zoals Mollie - iDeal.

 

Je zou kunnen kijken of je voor de meest gangbare webshops een plug-in kunt (laten) ontwikkelen die je vervolgens online aan gaat bieden. In dat geval is het verstandig om wel hele duidelijke afspraken te maken met de ontwikkelaar met betrekking tot het auteurs- en gebruikersrecht. Wees daar vanaf het eerste contact dan ook meteen duidelijk over.

Beetje afhankelijk van wat voor soort functie het is kun je soms ook de code zelf wel aanbieden zodat de code 1 op 1 toegevoegd kan worden aan de software waar de webshop op draait.

 

 

Voor mij ligt het niet tekenen van een ghv misschien anders dan voor de meeste andere mensen. Na jaren van geen ghv tekenen en vele honderden ideeen voorbij hebben zien komen zou dat ook niet meer kunnen.

Voor jouw samenwerking de volgende overweging; je wil graag een vertrouwensband opbouwen door mensen een ghv te laten tekenen maar kun je mensen die een ghv tekenen wel vertrouwen? Zoja waarom laat je ze dan een ghv tekenen, zo nee, wat heb je dan aan een ghv?

Link naar reactie
  • 0

@Nico,

 

Zoals ik al eerder aangaf ben ik een leek, dus sorry voor de verwarring vanuit mijn kant.

 

Mijn idee is een nieuwe toevoeving dus met andere woorden zou ik dan de programmeur moeten laten uitzoeken wat precies is qua code en dan eventueel openbaar aanbieden.

 

Over GHV laten tekenen, ik ben gewoon zakelijk en tegenwoordig kunnen mensen zeer vriendelijk over komen etc en dan alsnog je in ootje nemen.

Ik vind dat is mijn opinie als je betrouwbaar bent heb je daar geen problemen mee en voor mij is GHV laten tekenen dat ik weet dat ik niet in ootje word genomen en ander weet dat ik dat niet doe, duidelijke afspraken en dat ieder weet waar die aan toe is etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Laat een goed idee niet verzanden in vrees dat iemand anders het uitvoert. Gewoon als een gek zelf uitproberen. Als het een goed idee is, wordt het gegarandeerd gekopieerd. En als het tegenvalt, heb je je zorgen om niks gemaakt.

 

Ja daar heb je gelijk in.

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Over GHV laten tekenen, ik ben gewoon zakelijk en tegenwoordig kunnen mensen zeer vriendelijk over komen etc en dan alsnog je in ootje nemen.

 

Ik wilde je alleen even de andere kant laten zien, natuurlijk is het je volste recht om mensen te vragen een ghv te tekenen.

 

Wat betreft de software, een van mijn werkzaamheden omdat het aansturen van developers, ben wekelijks wel moet iemands webshop bezig dus vanuit die ervaring kan ik je misschien helpen aan enkele inzichten. Doordat je staat op een GHV, waar niks mis mee is, val ik af als sparingpartner voor jou.

 

 

Verder ben ik het met Twa eens, veel dingen moet je gewoon gaan doen, en ja goede ideeën worden nagemaakt, so what.

Doe je niks dan wordt er niks van jou nagemaakt maar als het een goed idee is komt er vroeg of laat alsnog iemand anders mee.

Link naar reactie
  • 0

Hee Nico,

 

Dank je wel voor je reactie en waardeer enorm dat je andere kant van medaille laat zien.

Uiteraard heb ik ook begrip voor jou!!

 

Ik zal er over nadenken maar ik heb teveel dingen mee gemaakt waardoor ik erg blij was dat ik men geheimshoudingverklaring had laten tekenen.

En helemaal als je mensen niet kent vind ik dat wel een fijn idee voor beide partijen.

Echter vraag ik mij wel af, sowieso moet er contract getekend worden dan komen er ook toch ook dingen aan bod van, dit was bedenker etc.. idee was van hem haar komt toch op zelfde neer?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het met mijn directe omgeving besproken en die vonden het goed idee, maar kreeg ook opbouwend kritiek om het verbeterd te maken.

 

Daarnaast is financiering in principe geen probleem, kan ook weer teveel uitgeven maar dat leek me in eerste instantie niet van belang hier vandaar dat ik niet aangaf ;-).

Link naar reactie
  • 0

Rene geeft in een van eerdere posts een goed punt: een goede developer is bezig met het uitvoeren van zijn projecten, niet met het uitbuiten van een andermans ideeen. Hoe je zo iemand kunt vinden is misschien wat complexer, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan dat het is. Kijk goed naar referenties, vraag waar nodig of je telefonisch contact mag opnemen met klanten waar hij/zij voor heeft gewerkt.

 

Natuurlijk heb je het recht om iemand een GHV te laten tekenen, maar bedenk ook hoe dit over kan komen op iemand die bereid is met jou een (volgens jou) uniek concept uit te werken. Net als Nico, teken ik dit niet en zal dit ook nooit doen. Iedere professionele developer zal door middel van referenties en portfolio kunnen aantonen dat hij/zij te vertrouwen is.

 

Succes!

 

Groet,

Sabra

Link naar reactie
  • 0

dank je wel sabra!

 

Ik vind het beetje krom aan ene kant want als je toch weet dat je vertrouwen bent is er naar mijn inziens niks aan de hand maar goed, we agree we disagree haha..

 

Bedankt voor al je tips.

 

Ik snap je punt wel, maar zoals je zelf al aangeeft kun je het van twee kanten bekijken. Ik probeer je niet van het idee van een GHV te praten, maar het iets meer in balans te brengen. Er komen hier redelijk vaak mensen met unieke concepten, welke ze uiteraard op alle mogelijkheden willen beschermen. Maar wat je niet moet vergeten is dat hoewel het concept voor jou alles is, het voor een programmeur gewoon een opdracht is. Hopelijk een leuke opdracht, maar toch gewoon werk. Er is geen serieuze ontwikkelaar zo dom om zijn reputatie (en daarmee carriere) te grabbel te gooien omwille van een webshop uitbreiding.

Link naar reactie
  • 0

hee sabra,

 

Ja ik jou ook wel , helaas is het vaak toch heel anders men kan soms erg gretig worden daardoor dat ik altijd zekere voor onzekere neem.

 

Maar goed, ik ga even alles bekijken en overwegen feit is gewoon ik heb iemand nodig hahaha..

Komt vast goed.

 

Dank je wel voor al je tips, daar zal ik zeker wat mee doen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.