• 0

Failliet of niet ivm waarde aandelen innovatief product

De titel verteld eigenlijk in basis al waar het om gaat, maar even een uitleg wat er momenteel speelt.

Afwijzing GKB / WSNP lijdt normaliter tot een faillissement. Door beëdiging bv heb ik als liquidateur alle

zaken netjes afgehandeld en is formulier 15b inmiddels weg.

Privé zijn er echter een aantal beloftes door derden niet nagekomen waardoor er een direct opeisbare

schuldenlast is van bijna 300.000,= Een aanzienlijk bedrag, zei het echter dat ik een innovatie heb

gedaan (met een fout in de opzet, kom ik op terug) waarvoor in ruil 25% van de onderneming die toen is

opgezet.

Door de fout die ik heb gemaakt om aandelen te nemen ipv het octrooi op mijn naam te zetten en een

licentie uit te geven, is het stemrecht beperkt en de overige aandeelhouders deponeren gewoonweg geen

jaarstukken en lopen nu 3 jaar achter.

Wat er echter wel zichtbaar is gebeurd is dat het personeelsbestand is uitgebreid, er nieuwe auto's zijn

aangeschaft en de DGA die eerst een ander bedrijf had waar je bijna 24/7/365 moest knokken voor brood

op tafel nu in Spanje is gaan wonen (imo: genieten).

Naar schatting zijn er nu minimaal 6 FTE-ers en 3 bedrijfspanden, waarvan 1 in NL, 1 in het Oostblok en

1 "kantoor" in Spanje.

In een ondernemingsplan voordat het product op de markt kwam was duidelijk te zien dat de kostprijs van

het product slechts 0,30 per unit was en de verkoopprijs 37,50 per unit.

Er zijn nu door het bedrijf licenties met beperkte alleenrecht uitgegeven en certificaten behaald die nimmer

waren behaald door soortgelijke producten.

Met dit verhaal zoals hierboven staat en de wetenschap dat ik ooit de aandelen tegen 1/4 van de 18.000,=

heb verkregen in ruil voor inbreng van de innovatie vraag ik me nu af wat de curator straks gaat doen.

Op de aandelen ligt nu een beslag door een schuldeiser.

Bij een faillissement vervalt de beslaglegging, echter wat is de waarde van de aandelen. Gaat de curator

uit van de 1/4 van de 18.000,= of vervalt mijn recht op aandelen in de bv (normale bv overigens) of gaat de

curator zelf of een extern bureau de waarde bepalen met betrekking tot de aandelen.

Als dit laatste zo het geval is, dan klopt mijn ondernemingsplan waar banken eerst huiverig voor waren omdat

het TE innovatief was, en zal de waarde nu een veelvoud zijn van die 300.000,= gezien de 5 jaar die ze bezig

zijn en in de KvK stukken half het 2e jaar break-even al was bereikt.

Op de website van de betreffende onderneming staat een foto met de producten klaar voor verzending wat

een 187.500 units zijn en volgens bedrijfsplan zou dit minimaal maandelijks zijn.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Breco

Hier valt weinig kaas van te maken. Wat is jouw positie hierin en wie zijn de andere betrokkenen? Kun je eerst de structuur van de onderneming schetsen en ook toelichten waar die 300K vandaan komt?

Verder geef je aan dat er drie andere aandeelhouders zijn die al drie jaar niets deponeren (bedoel je van hun persoonlijke holdings?) en dat zij auto's aanschaffen, personeel aannemen, etc. Heb jij dan niets te vertellen in deze BV? Ben je bestuurder of alleen aandeelhouder?

De aandelen zijn overigens waard voor wat de curator er bij verkoop voor vangen zal. Kun je nu niets over zeggen. Als hij ze te koop aanbiedt en iemand biedt 10.000 euro en verder zijn er geen gegadigden, dan zijn ze dus blijkbaar 10.000 euro waard.

Vraag: waarom maak jij je daar druk om? Als de BV failliet gaat, dan zie jij er ook niets meer van terug.

Tot slot: wat wil je weten verder? Hoe je hiermee om moet gaan? Wat je opties zijn?

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hallo Joost,

Allereerst dank voor de reactie.

De 300k is gebaseerd op het ondernemingsplan destijds gemaakt wat voorgelegd is aan de bank waarbij ik "voorzichtig" 300K heb aangenomen (lees: worst-case) over de eerste 5 jaar na start van een eigen onderneming.

Gezien diverse banken niet durfde te investeren en mijn woning nog niet vrij was van hypotheek om een borgstelling te kunnen doen heb ik gezocht naar investeerders.

Momenteel zie je veel zogenaamde cloud-investments, alleen een aantal jaren terug was dat nog een vrij onbekend fenomeen.

Er zijn in totaal 4 aandeelhouders die ieder 25% van de aandelen hebben. Ik heb door mijn pakket van 25% echter alleen stemrecht en sta verder niet op de loonlijst, daar de afspraak was dat jaarlijks over de netto-winst er een uitkering zou plaatsvinden gelijk aan het aandelenpakket. Ik heb mijn pakket volgestort 1/4 deel van 18.000 Euro in natura door inbreng van de innovatie. Alvorens echter de onderneming is gestart is (slechts) mondeling afgesproken dat de opstartkosten waaronder certificeringen (veiligheid, milieuvriendelijkheidsbelasting, (de helaas nodige) toxische onderzoeken etc eerst zouden worden vereffend.

Ik ben echter voor het deponeren van de jaarcijfers en of jaarvergaderingen nimmer benaderd en volledig in onwetendheid gelaten en kreeg slechts sporadisch een bericht dat het moeizaam was, totdat ik de jaarcijfers op had gevraagd die wel voorhanden waren via de KvK.

Bestuurlijk heb ik volgens de statuten stemrecht (25% tegen 75% is nutteloos), dus kan ik het beter beschouwen als gewone aandelen die aantrekkelijk zijn bij winstuitkering.

Op de vraag waar ik me druk om maak, kan ik eenvoudig zijn. Ik heb ongeveer in de afgelopen jaar enorm veel kosten gemaakt om de innovatie op de markt te krijgen. Daar ik privé eerder met een eenmanszaak onderuit ben gegaan in een sector die niet meer bestaat heb ik gebruik gemaakt van de WSNP en heb een schone lei verklaring.

Aangezien de schuldeisers niet akkoord gaan met een minnelijke schikking kan ik geen gebruik maken van de WSNP omdat dit korter is geleden als 10 jaar. (Aanvang WSNP niet, maar datum schone lei valt wel in de 10 jaar).

Er zit dus in mijn optiek niets anders op dan een faillissement, mits de curator door gebrek aan baten dit alsnog omzet naar WSNP. Voor de WSNP rechtstreeks via een advocaat moet je voldoen aan 3 criteria en ik voldoe aan die 10-jaar criteria niet, mits de curator dit wel zou doen.

Een faillissement op zich zal zeker worden opgeheven wegens gebrek aan baten, maar dan ontstaat er een vicieuze cirkel want als ondernemer zou ik mijn vordering ook graag betaald willen zien. Vandaar dat ik me afvraag wat de aandelen doen en/of waard zijn.

Zou er een boekenonderzoek worden gelast bij de BV, dan is de kans zeer groot dat alle schuldeisers betaald kunnen worden. Voor zover ik kan zien en ook de namen die als verkoper op de website staan wordt er verwezen naar het juiste KvK adres en BTW-Nummer. Ik maak me dus geen zorgen dat er ergens een "verkoop-bv" zou staan die tegen kostprijs van de BV het product op de markt brengt. Alle certificaten, testrapporten staan ook op naam van de juiste BV.

Mijn concrete vragen uiteindelijk:

Kan een curator een boekenonderzoek gelasten tbv de aandelenwaarde ?

(Het eerste octrooi staat op mijn naam en de vernieuwing op het product is ook geoctrooieerd, echter in de laatste staat wel

dat er inbreuk wordt gemaakt op mijn eerste octrooi. ik ben van de vernieuwing wel weer uitvinder, maar de aanvrager is de

BV en bij de eerste ikzelf als privaat-persoon).

Als "een gek" (lees: stromannen van de huidige aandeelhouders) er 10.000 Euro voor geeft, ben ik de aandelen dan kwijt ?

Kan ik wellicht beter zelf per omgaande niet het faillissement aanvragen van de BV, al zal dit moeilijk zijn zonder een steunvordering ?

Mijn privaat-octrooi en merknaam en bijbehorende domeinnamen hebben ook een economische waarde. Als dit ook is wat de gek er voor geeft ben ik die dus ook kwijt ?

Noot* aangezien ik met de BV geen licentiecontract heb, zou een licentiecontract met een ander persoon/onderneming volgens de wet niet kunnen worden afgenomen op het eerste privaat-octrooi.

Helaas reageert de BV gewoon nergens op, dus ik sta knap met mijn rug tegen de muur.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar