• 0

BV zonder activiteiten, maar met belastingschuld

Beste forumleden,

 

Ik heb een BV/holding welke tot een half jaar geleden aandelen bezat in een werkmaatschappij. Wegens financiële oorzaken en ontstane onenigheden met de andere aandeelhouders van de werkmaatschappij heb ik echter besloten mijn aandelen te verkopen aan de andere aandeelhouders voor een symbolische euro en me uit te schrijven als bestuurder. Sindsdien zijn er officieel dus geen activiteiten meer in mijn holding en dus ook geen uitgaven en inkomsten. Er bestaat echter nog wel een schuld van 4.500 euro aan loonheffingen en BTW. Hiervoor heb ik een betalingsregeling van maandelijks 500 af kunnen spreken, mede doordat de schuld natuurlijk niet meer groeit.

Aangezien de holding geen inkomsten heeft betaal ik dit uit mijn privé inkomsten.

De reden van de belastingschuld is dat er eigenlijk nooit genoeg omzet gemaakt is in de werkmaatschappij om de management fees van de holding te betalen en zodoende ook niet om mijn salaris te betalen. Op papier verdiende ik dit echter wel en daar zijn dan ook de aangiftes op gebaseerd. Volgens mijn accountant van toentertijd is dit zoals het moet en onvermijdelijk. Het lijkt mij echter heel krom dat ik belasting moet betalen over geld dat er nooit is geweest, bovendien is de 500 euro momenteel echt een hele zware last op mijn privé inkomen. Mijn vraag daarom: Klopt deze situatie en zo ja, valt er misschien nog een fiscaal voordeel uit te halen in mijn privé situatie?

 

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik de holding liquideer? Maak ik dan aanspraak op een verliesverrekening van het stortingskapitaal? Zijn er bepaalde regelingen waar gebruik van kan worden gemaakt in deze situatie? Ik heb namelijk het idee dat ik niet zo'n creatieve accountant heb gehad. Is er misschien te praten met de belastingdienst, en met wie dan, of welke afdeling?

 

Alvast bedankt voor elke tip!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.