• 0

Abonnement automatisch verlengd?

Als je een abonnement neemt op een Brits of Amerikaans vakblad mag je elk jaar opnieuw aangeven of je dat verlengt. In Nederland daarentegen moet je tijdig opzeggen, want verlenging is automatisch. Veel uitgevers doen daarom spannende kennismakingsaanbiedingen. Vaak is daarin sprake van een tijdelijke verzending. Mijn stelling is dat daaruit geen overeenkomst voor onbepaalde termijn kan ontstaan, tenzij daar expliciet op gewezen wordt. De uitgevers en hun incassobureaus zijn het daar niet mee eens. Wie heeft gelijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Inderdaad zal dit vaak in de algemene voorwaarden zijn opgenomen. Overigens mag het abonnement (bij particulieren) telkens hooguit verlengd worden met 1 jaar. En de opzegtermijn mag niet langer dan drie maanden zijn. Tip.: Wil je dit voorkomen? Stuur dan meteen nadat je het abonnement hebt genomen een opzeggingsbrief waarin je aangeeft 'het abonnement per eerstvolgende vervaldatum te beëindigen, tenzij je voor die tijd aangeeft het abonnement te willen verlengen.

 

Groet,

Olaf.

http://www.wetwerk.nl

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Hier wordt altijd naar verwezen in de algemene leveringsvoorwaarden. De meeste van deze abonnementenboeren zijn ook zo slim om de nota te versturen als de opzegtermijn (1 dag) verlopen is. Anders zou deze als herinnering kunnen dienen voor dat abonnement dat je eigenlijk niet meer wilt.

 

Als de alv niet door een rechtbank worden vernietigd, is er wettelijk niets aan te doen, en moet je betalen. Wel zijn er uitzonderingen als het hele kleine ondernemers betreft, deze kunnen worden aangemerkt als "consument" en genieten dan meer rechtsbescherming. Maar makkelijk is het niet, en het geeft een hoop werk dat niets oplevert.....

 

Mijn advies, bij ontvangst van de eerste faktuur direct je abbo opzeggen, schriftelijk. (je gaat dan een abbo aan voor 1 periode) Als men een getekende orderbevestiging wenst, dan teken je hierop aan dat je je abbo op de eerstvolgende prolongatiedatum opzegt. Kopietje bewaren dus!!!. Op deze manier kan er niet gesteggeld worden of je opzegging wel ontvangen is en of die wel op tijd was.

 

Zoals je ziet ben ik redelijk allergisch voor stilzwijgende verlenging, het is een valkuil waar veel ondernemers, maar ook consumenten, de dupe van worden. Ik pleit voor wetgeving die dit tegen gaat!!

 

Laat een verkoper maar aan mij vragen of de dienstverlening naar mijn zin is geweest en of ik dat nog een periode wil voortzetten. Veel eerlijker.

 

Groet Henk.

Link naar reactie
  • 0

Het moet er expliciet bijstaan natuurlijk, het is niet iets dat je kunt 'verstoppen' in algemene voorwaarden.. als je een 'deal' aangaat lijkt me de looptijd een essentieel onderdeel van die deal.

 

Op zich heb ik niets tegen het automatisch verlengen van bijvoorbeeld een abbo op een tijdschrift, voor zover dit tegen dezelfde kosten etc. gebeurd. Vaak zie je wel dingen die tijdelijk voor een lage prijs geleverd worden, en dan stilzwijgend verlengd voor de volle prijs (kranten, tv-gidsen, etc. doen hier graag aan). Als dit niet expliciet bij het aanbod staat vind ik het een hele lage streek om iemand te verplichten zoiets af te nemen door stilzwijgende verlenging (volgens AV oid). Een beetje mondige ontevreden klant betaalt niet en laat zoiets natuurlijk gewoon op een rechtzaak aankomen :)

Link naar reactie
  • 0

Zoals je ziet ben ik redelijk allergisch voor stilzwijgende verlenging, het is een valkuil waar veel ondernemers, maar ook consumenten, de dupe van worden. Ik pleit voor wetgeving die dit tegen gaat!!

 

Eens Henk! Het is allesbehalve klantgericht. Een paar jaar geleden is ook geprobeerd het angelsaksische model in te voeren (elk jaar een nieuwe wilsverklaring) maar daar hebben de uitgevers klaarblijkelijk een goeie lobby tegen gevoerd.

 

In mijn vraag was trouwens sprake van een kennismakingabonnement met een tijdelijke looptijd zonder expliciete verwijzing naar automatische verlenging. Van algemene voorwaarden wordt al helemaal niet gerept. Ik betaal uiteraard niet, want die abonnementenboeren laten het sowieso niet op een proces aankomen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het me haast niet voorstellen, sommigen zijn zelfs zo geraffineerd, dat je indien je de eerste nota betaald, je akkoord bent gegaan met de alv, en dus een abbo in je mik hebt. En geloof me die alv die zijn er wel. alleen je hebt ze nog niet gezien.

 

Er zijn er zelfs die je een ongevraagde opdrachtbevestiging sturen enz enz enz..... dit alles binnen de letter van de wet.

 

Gaat het om een groot bedrag ??

Link naar reactie
  • 0

In mijn vraag was trouwens sprake van een kennismakingabonnement met een tijdelijke looptijd zonder expliciete verwijzing naar automatische verlenging. Van algemene voorwaarden wordt al helemaal niet gerept. Ik betaal uiteraard niet, want die abonnementenboeren laten het sowieso niet op een proces aankomen.

 

Tja, het is natuurlijk ook mogelijk dat ze gewoon bluffen, en de indruk willen wekken dat je echt aan dit abo vastzit, zonder dat daar een wettelijke basis voor is. Er zijn zat mensen die betalen om eraf te zijn, en dan hebben zij hun cash binnen.

Link naar reactie
  • 0

Gaat het om een groot bedrag ??

 

Valt wel mee: 140 euro voor een maandelijkse nieuwsbrief. Is op zich een brave uitgever, alleen heeft die het vuile werk uitbesteed aan een abonnementenboer. Wanneer je meerdere abonnementen hebt en regelmatig kennismaakt met nieuwe magazines, dan tikt het echter wel aan. Zeker in combinatie met online subscriptions.

 

Overigens maken ook telecommaatschappijen en volgens mij zelfs verzekeraars gebruik van die stilzwijgende verlenging. Of werkt dat daar anders? Het zou de basis van een nieuw revenue-model kunnen zijn: een wekelijks abonnement a 1,95 euro. Wie zou dat zien op zijn afschriften?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op zicht niets tegen een stilzwijgende/automatische verlenging. Daar lijkt mij niets mis mee. Met dergelijke verlengingen met een jaar of meer heb ik wel wat problemen, zeker als er een lange opzegtermijn van 3 maanden aan wordt gehangen (per jaar op te zeggen). Dat is teveel de boel vastleggen naar mijn mening (in consumentenzaken), hetgeen de o zo bejubelde marktwerking niet ten goede komt. Óf een stilzwijgende verlenging met een kwart/half jaar óf een opzegtermijn van een kwart/half jaar. Dat lijkt mij eigenlijk meer dan voldoende (uitzonderingen daargelaten).

 

Overigens betekent de zwarte lijst bepaling in de wet dat een stilzwijgende verlenging niet langer dan een jaar mag bedragen niet automatisch dat een verlenging met een jaar altijd redelijk is. Zeker met een ijzeren opzegtermijn van 3 maanden per elk jaar lijkt mij een dergelijke constructie in veel gevallen zeer onredelijk (bv. verlengde telefoon- en internetabonnementen). Nu nog een rechter vinden die daar eens wat moois over zegt ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het toch ontzettend vervelend vinden als de wetgever automatische verlenging zou gaan verbieden. Dat het niet klantgericht is valt wat voor te zeggen, maar weegt het op tegen de nadelen.

 

Neem nou de registratie van domeinnamen. Het zou van flinke bureaucratie getuigen als iedere aanbieder aan iedere klant jaarlijks moet gaan vragen of ze de domeinnaamregistratie willen voortzetten.

Dat gaat over zulke grote aantallen dat de verwerking ervan voor veel werk zal zorgen, denk niet dat dit de markt ten goede komt.

 

Klanten van ICStats gaan ook een abonnement aan dat automatisch wordt verlengd, maar als een klant na het versturen van de nieuwe factuur aangeeft dat ie eigenlijk niet door wilde gaan zullen wij daar echt geen halszaak van maken.

 

Want wat die abonnementenboer doet is gewoon klanten wegjagen.

Goed dat ene jaar haalt ie misschien binnen (bij jou al niet eens), maar je zegt natuurlijk daarna meteen op en deelt iedereen mee hoe rottig dat bedrijf handelt. Dus daar beginnen we niet aan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het zou van flinke bureaucratie getuigen als iedere aanbieder aan iedere klant jaarlijks moet gaan vragen of ze de domeinnaamregistratie willen voortzetten.

Dat gaat over zulke grote aantallen dat de verwerking ervan voor veel werk zal zorgen, denk niet dat dit de markt ten goede komt.

 

Tjongejonge, wat een vergeeld argument. Je redeneert vanuit je boekhouding, niet klantgericht. Een aanbieder die niet elk jaar eraan herinnerd wordt dat er ook klanten zijn, wordt lui. Alle inspanning gaat naar werving en de binding wordt vergeten. Zo beloon je switchers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ow begrijp me niet verkeerd, er is regelmatig contact met de gebruikers van ICStats om te vernemen hoe hun ervaringen zijn. Ik wil dit alleen niet direct koppelen aan het moment van facturatie (verlenging abonnement)

 

Waar jij aan voorbij gaat (je noemt het vergeeld argument) is de papierwinkel dat het met zich meebrengt op het moment dat je bij diensten zoals bijvoorbeeld die domeinnaamregistratie overgaat tot het contact zoeken. Denk je nou echt dat de klant op dat contact zit te wachten, noem jij dat klantgericht? Ik denk dat heel wat klanten daar juist weer zullen zeggen: "waarom bel je mij daarover, natuurlijk wil ik dat verlengen, ik laat het wel weten wanneer ik dat niet meer wil"

 

Eerlijk gezegd vind ik jouw benadering dus veel te kortzichtig en je wilt dat af doen door te zeggen dat die bedrijven dan niet klantgericht bezig zijn. Die abonnementenboer is dat duidelijk niet, maar dat ligt niet aan het feit dat het is toegestaan om een automatisch verlengend abonnement te hebben!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Alles via automatische incasso, dat is nog makkelijker voor de boekhouders. Laten we dat verplicht stellen! 8)

 

Even terug naar af. Nu is stilzwijgend verlengen de regel en actief vernieuwen de uitzondering. Ik zou dat graag omgekeerd zien. De leverancier zou expliciet toestemming moeten vragen voor een stilzwijgende verlenging. Wanneer de leverancier bij het aangaan van een overeenkomst de keuze biedt, stilzwijgend verlengen of jaarlijks vragen, dan kan iedere klant zelf bepalen wat zijn voorkeur heeft. Zo moeilijk is het toch niet om een beetje vanuit het klantenperspectief te denken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De discussie neemt al weer een aardige vorm aan.

 

Is ook leuk om te zien hoe verschillende mensen de voor en de nadelen genieten van een systeem.

 

Zolang echter onze wetgeving zo blijft als hij nu is, zal ik iedere vorm van stilzwijgende verlenging argwanend bekijken. En zeker zal ik bij zo'n aanbieder de alv erop nalezen en zonodig aantekeningen maken in mijn agenda om tijdig aktie te ondernemen.

 

Alle andere opties kosten teveel geld en ergernis.

 

Twa: voor 140 eurootjes, die je uitgeeft terwijl je dat eigenlijk niet wilt, kan je wellicht een briefje schrijven dat je niet op de hoogte bent geweest van de alv ten tijde van het aangaan van de overeenkomst.

Het is dan aan de eisende partij om te bewijzen dat jij dat wel was.

Dat is zowiezo een betwisting van de vordering die incasso moeilijker maakt.

Link naar reactie
  • 0
Ik zou dat graag omgekeerd zien. De leverancier zou expliciet toestemming moeten vragen voor een stilzwijgende verlenging. Wanneer de leverancier bij het aangaan van een overeenkomst de keuze biedt, stilzwijgend verlengen of jaarlijks vragen, dan kan iedere klant zelf bepalen wat zijn voorkeur heeft. Zo moeilijk is het toch niet om een beetje vanuit het klantenperspectief te denken...

 

Kan ik me eigenlijk wel in vinden. Ik ga eens kijken of ik dat anders kan inbrengen in onze aanmeldprocedure (die is geautomatiseerd). Bij persoonlijke verkoop wordt al wel eens afgesproken de dienst na een jaar te evalueren, dus ik denk wel met de klant mee ;) Maar ik vind je opmerking om de keuze bij de klant te leggen wel een mooie tussenoplossing.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Graag tot uw dienst ;)

 

Overigens was de modder vooral bedoeld voor uitgevers die stilzwijgende verlenging stiekum plakken aan aantrekkelijke kennismakingscontracten. Een tijdelijke abonnee verlangt natuurlijk een heel ander soort service dan iemand die zijn website bij jou onderbrengt.

 

Opt-in/opt-out automatische verlenging is prachtig!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik heb nu een brief van een incassobureau. Daar staat geen adres of telefoonnumer op, dat zal wel normaal zijn. Tegelijk is er een briefwisseling gaande met het administratiebedrijf dat de abonnementen beheert. Hen heb ik schriftelijk en telefonisch laten weten dat in de overeenkomst sprake is van een kennismakingsabonnement en dat in de overeenkomst nergens gemeld wordt dat zo'n kennismakingabonnement automatisch overgaat in een normaal abonnement met stilzwijgende verlenging. Daarmee is de incasso betwist. Dat erkent het administratiebureau niet. Ik heb hen telefonisch laten weten dat wat mij betreft deze kwestie afgerond is.

 

Meestal werkt dat ook goed. Maar tegelijk zou ik ook weleens willen dat ze doorbijten. Wat gebeurt er dan? Het incassobureau kan een deurwaarder inschakelen? Tijdens een jaartje recht op HBO-niveau is mij bijgebracht dat er een gerechterlijke uitspraak nodig is voor ze echt in actie kunnen komen. Ik zou graag de mening van een rechter willen weten over dit soort praktijken. Me dunkt dat stilzwijgende verlenging alleen acceptabel is wanneer er wilsovereenstemming verondersteld mag worden. Bij een kennismakingsabonnement is er wilsovereenstemming over een kennismaking, meer niet.

 

Is er jurisprudentie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als het niet in AV is geregeld en ook niet expliciet is overeengekomen, dan geldt geen automatische verlenging. Ik neem aan dat het kennismakingsabonnement voor een bepaalde tijd was (zoveel nummers of een bepaalde termijn) ???

 

Heb je op enige manier nog tussentijds aangegeven dat je het abonnement niet het verlengen waard vond?

Link naar reactie
  • 0

Je bent er waarschijnlijk wel vanaf twa... Als het incassobureau eenmaal inziet dat het betwist is zullen ze de vordering verder opgeven.

 

Een deurwaarder kan inderdaad pas na een gerechtelijke uitspraak, en het is nogal duur om die te verkrijgen. Waarschijnlijk veel duurder dan een jaar abonnementsgeld, niet lonend voor de uitgever dus. Het lijkt me dus ook sterk dat je jurisprudentie zult vinden over een vergelijkbare zaak, niemand zal gek genoeg zijn om een paar duizend euro aan kosten te maken om 140 euro mee te innen... en dan is nog lang niet zeker dat dat daadwerkelijk gaat lukken.

 

In het algemeen vind ik sowieso dat lange opzegtermijnen etc. erg consument-onvriendelijk zijn... een nare manier om mensen iets door de strot te drukken dat ze eigenlijk niet (meer) willen hebben. Als ze zo'n tijdschrift maandelijks opzegbaar maken is er weinig aan de hand.

Link naar reactie
  • 0

exact weet ik het niet meer, maar een procedure voor het kantongerecht is niet zo duur. Het gaat dan om het griffierecht en het salaris van de gemachtigde. Dit gaat om kleine bedragen. Er zal echter wel een gemachtigde aan te pas moeten komen (deurwaarder) die daarom de vordering met 15% zal willen verhogen (om zelf ook iets te verdienen).

 

Als het helemaal fout afloopt wordt je veroordeeld tot betalen plus de kosten. Vordering + 15% + griffierecht + salaris gemachtigde.

 

http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/griffierecht.asp?ComponentID=5128&SourcePageID=27956

 

Heb je een idee van het risico.

Inhoudelijk is het een slechte zaak, er zijn vast wel voorwaarden, waarvan de eiser aannemelijk zal moeten maken dat jij ermee bekend was ten tijde van het aangaan van de overeenkomst. Kan lang duren. Eerst dagvaarden, conclusie van antwoord, conclusie van repliek, conclusie van dupliek en vervolgens een zitting.

 

In je conclusie van antwoord ga je dus betwisten dat je bekend was met de voorwaarden enz, enz. In de conclusie van dupliek nog een kans en dan mag je voorkomen.

 

Houd me op de hoogte, dit zijn "leuke gevechten"

 

 

Link naar reactie
  • 0
Houd me op de hoogte, dit zijn "leuke gevechten"

 

Het incassobureau houdt vast. Ze stellen nu dat ze uitdrukkelijk opdracht hebben gekregen mij te dagvaarden als ik niet inga op hun voorstel om minnelijk te schikken voor inmiddels al twee keer de normale abonnementskosten. Ik heb hen erop geattendeerd dat de vordering betwist is, omdat ik een overeenkomst ben aangegaan voor een 'kennismakingabonnement' met een duur van zes maanden. Dat is een beperkte looptijd. Zij zeggen echter dat een abonnement automatisch verlengd wordt en dat zulks in de algemene voorwaarden staat. Dat bestrijd ik niet, alleen heb ik geen abonnement maar een kennismakingsabonnement. Zie hun tekst:

 

Kennismakingsabonnement

 

Ja, ik wil op de hoogte blijven van . Ik ontvang een half jaar lang voor de speciale kennismakingsprijs van € 49,- excl. BTW.

 

Dat bedrag heb ik prompt en netjes betaald. Het incassobureau heeft me nu een brief gestuurd waarin de uitgever erkent dat ik alleen een kennismakingsabonnement heb, maar dat ook dat automatisch verlengd wordt. De vraag zal dus waarschijnlijk zijn of de stilzwijgende verlenging die voor een gewoon abonnement geldt ook toegepast mag worden op een kennismakingsabonnement.

 

Omdat ik in het buitenland woon, ben ik bang dat ik de dagvaardiging te laat ontvang. Kan ik hen verzoeken om me telefonisch danwel per email op de hoogte te brengen van zo'n dagvaardiging? En moet ik bijstand zoeken, of is zoiets goed zelf te doen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Houd me op de hoogte, dit zijn "leuke gevechten"

Het incassobureau heeft me nu een brief gestuurd waarin de uitgever erkent dat ik alleen een kennismakingsabonnement heb, maar dat ook dat automatisch verlengd wordt. De vraag zal dus waarschijnlijk zijn of de stilzwijgende verlenging die voor een gewoon abonnement geldt ook toegepast mag worden op een kennismakingsabonnement.

 

Wat is dan de tekst van hun algemene voorwaarden, is deze van toepassing verklaard, ter hand gesteld etc?

Link naar reactie
  • 0

 

Er wordt duidelijk gesteld dat een abonnement alleen eindigt door opzegging, zowel op hun website als in de colofon van het blad.

 

Mijn standpunt is echter dat een kennismakingabonnement iets anders is dan een normaal abonnement. Er is bij het kennismakingabonnement expliciet sprake van een beperkte looptijd en een lagere prijs; de kennismaking duurt slechts zes maanden. Er staat nergens dat het kennismakingsabonnement automatisch een normaal abonnement wordt; dat heb ik althans niet gezien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.