• 0

Abonnement automatisch verlengd?

Als je een abonnement neemt op een Brits of Amerikaans vakblad mag je elk jaar opnieuw aangeven of je dat verlengt. In Nederland daarentegen moet je tijdig opzeggen, want verlenging is automatisch. Veel uitgevers doen daarom spannende kennismakingsaanbiedingen. Vaak is daarin sprake van een tijdelijke verzending. Mijn stelling is dat daaruit geen overeenkomst voor onbepaalde termijn kan ontstaan, tenzij daar expliciet op gewezen wordt. De uitgevers en hun incassobureaus zijn het daar niet mee eens. Wie heeft gelijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zeker, humor breekt vaak een "gespannen" situatie en kan heel verhelderend werken.

Ik speel ook graag de rol van de (hof)NAR die in de vorm van een grap de (vermeende) waarheid aan het licht brengt. Moet ik overigens wel mee oppassen, want het kan ook tegen mij werken..... Het kan altijd voorkomen dat mijn "grap" niet goed wordt ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Oh,Oh, Twa ik denk dat je in de aap gelogeerd bent.....

 

Ik heb even de bewuste website bekeken, en bij het kopje abonnement kwam ik dit tegen:

Abonnementsprijs

De abonnementsprijs van *****, ************* bedraagt € 139 per jaar exclusief BTW. Abonnementen kunnen ieder moment ingaan en lopen zonder opzegging telkens door met een periode van een jaar. Opzegging kan schriftelijk, per fax of per e-mail.

 

U kunt online een kennismakingsabonnement aanvragen (u krijgt dan direct toegang tot de ********databank!). Voor slechts € 49,- ontvangt u een half jaar lang *********. En als welkomsgeschenk ontvangt u een luxe Waterman Apostrophe pennenset ter waarde van eveneens € 49,- ! Of u kiest voor een maximale korting en betaalt slechts € 29,-.

 

Hier wordt gesproken over een abbo dat automatisch wordt verlengd met iedere keer 1 jaar. Niets over een kennismakingsabonnement met een beperkte looptijd. Wel een gereduceerd tarief of een welkomstkado. Maar je gaat wel degelijk het "gewone" abonnement aan, dat stilzwijgend wordt verlengd met iedere keer 1 jaar.

 

Dat wordt dokken.........

Link naar reactie
  • 0

Hier wordt gesproken over een abbo dat automatisch wordt verlengd met iedere keer 1 jaar. Niets over een kennismakingsabonnement met een beperkte looptijd.

 

Een tijdje geleden stond daar ipv 'abonnement' nog 'kennismakingsabonnement', daar heb ik een screenprint van. Klik voor de gein eens op dat woord (dat is nl doorklikbaar), dan kom je op de invulpagina waar het kennismakingabonnement beschreven staat, als een overeenkomst met een looptijd van een half jaar. En hebben jullie de ALV al gevonden?

 

Ik zal trouwens even demonstreren hoe makkelijk het is een tekst op internet te veranderen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja dat je gemakkelijk teksten op het net kan aanpassen dat weet ik. Daarom is de juridische kant van e-commerce nog altijd een probleem.

 

Ik ga nu ff kijken wat er gebeurt als je doorklikt naar dit abonnement.

 

Kennismakingsabonnement

Ja, ik wil op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen op *********gebied en neem hierbij kennismakingsabonnement op *****, het enige Nederlandse blad over ********trends.

 

Ik ontvang **** een half jaar lang voor de speciale kennismakingsprijs van € 49,- excl. BTW. Bij de toezending van het eerste nummer ontvang ik tevens het wachtwoord voor toegang tot de ****-databank met gegevens over *******gedrag. Ik betaal na ontvangst van een acceptgiro. Na ontvangst van mijn betaling ontvang ik als welkomstgeschenk de luxe Waterman Apostrophe pennenset ter waarde van eveneens € 49,-. Of u kiest voor een maximale korting en betaald slechts € 29,-.

 

Alle prijzen inclusief verzendkosten en exclusief 6% BTW

 

o Kennismakingsabonnement, met pen voor € 49,--

o Kennismakingsabonnement, zonder pen voor € 29,--

 

Ik moet toegeven dat, als je doorgeklikt bent vanaf de eerste pagina met de abonnementsvoorwaarden, de zaken minder duidelijk worden.

 

Hier gaat het wel over een kennismakingsabonnement, dat op de eerste pagina niet genoemd wordt. Overeind blijft wel de stelling dat je op de hoogte had moeten zijn van de voorwaarden, omdat je via de eerste pagina op deze pagina moet komen. De alv heb ik op de site niet kunnen vinden, er moet dus gewoon nederlands recht van toepassing zijn.

 

Ik denk toch dat het dokken wordt....

 

Maargoed, je schrijft nu waarschijnlijk met een luxe pennenset, en da's ook wat waard, niet dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk toch dat het dokken wordt....

 

Ik hoop dat het knokken wordt.

 

Dat hele fenomeen van proef-, actie- en kennismakingsabonnementen duidt op een luie sector. Uitgevers hebben hun eigen regeltjes gecreëerd waarin hun administratiegemak belangrijker is dan klantgerichtheid, zie ook de discussies eerder. Ze rollen het tapijt uit om nieuwe klanten binnen te halen, maar zetten een zware portier aan de deur om te voorkomen dat klanten weglopen. Customer lock-in op z'n lulligst!

 

Uitgevers lokken klanten door hen goedkope proefabonnementen aan te bieden, en binden ze vervolgens via vage ALV's en verstopte regeltjes over automatisch verlengen voor de volle mep. Omdat niemand die ingesleten gewoonte aanvecht, wordt het nu al min of meer geaccepteerd dat ik als klant actie moet ondernemen om van die ongewenste overeenkomst af te komen. Ook Targon en Camelot nemen dat standpunt in: "Had maar op de kleine lettertjes gelet". De basis van een overeenkomst is echter wilsovereenstemming, en daar is hier helemal geen sprake van. Mij werd een kennismaking aangeboden, en op dat punt hebben we overeenstemming bereikt voor beperkte duur. Zo simpel is het. Als jij mij iets bij wijze van kennismaking of proef aanbiedt om me een verplichting aan te smeren, dan ben je misleidend bezig. Er zijn landen in Europa waar dat stilzwijgend verlengen verboden is!

 

Ik heb trouwens de indruk dat de dagbladen en opiniebladen deze truc niet langer meer gebruiken. Die snapten wel dat ze hun klanten vooral irriteren door kennismakingsabonnementen stilzwijgend om te zetten in gewone abonnementen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de site eens bekeken en de ALV heb ik nergens kunnen vinden.

Nu gooi ik wel iets in het voordeel van Twalevel in de strijd om de discussie nog eens aan te zwengelen.

 

In het eerste scherm wordt er gesproken over het jaarabonnement. De stilzwijgende verlenging wordt netjes aangegeven evenals de opties om op te zeggen.Daarnaast wordt er nergens aangegeven dat er sprake is van een opzegtermijn.

 

Maar nu:

 

Het kennismakingsabonnement wordt aangegeaan voor een periode van 6 maanden. Nu lijkt mij de stilzwijgende verlenging voor een periode van een jaar toch enigzins te betwisten aangezien er sprake is van twee afzonderlijke verbintenisperioden. Naar mijn mening omvat een stilzwijgende verlenging eenzelfde tijdsperiode als de oorspronkelijke looptijd. Een stilzwijgende verleninging voor de periode van een half jaar lijkt mij dan ook meer voor de hand liggen. Er wordt nergens gesproken over het feit dat de halfjaarsperiode stilzwijgend verlengd wordt met een periode van een jaar.

 

Nu vormt de tijdsduur binnen deze ovk een belangrijke factor. Wellicht dat dit een ingang kan bieden om te schikken?

 

Hoe zijn de meningen hierover?

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens de indruk dat de dagbladen en opiniebladen deze truc niet langer meer gebruiken. Die snapten wel dat ze hun klanten vooral irriteren door kennismakingsabonnementen stilzwijgend om te zetten in gewone abonnementen.

 

Ik kreeg onlangs een acceptgiro voor een nieuw abonnementsjaar thuisgestuurd van een (bekend) muziekblad waar ik op geabonneerd was. Ruim een maand voor aanvang van dat nieuwe jaar. Even op de site gekeken wat het opzegtermijn was (al zwetend dat ik weer aan een nieuw jaar vast zat) maar deze was netjes een maand. Fax gestuurd om het op te zeggen en daarna het blad niet meer ontvangen. Zo kan en hoort het volgens mij dus ook.

 

Benieuwd wat de uitkomst is hiervan... Leuke discussie overigens!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Hoezo is stilzwijgend verlengen gebruikelijk?

 

NRC Handelsblad Ja, ik profiteer van een proefabonnement van drie weken. Dit abonnement stopt automatisch.

 

Volkskrant Het proefabonnement van de Volkskrant. U ontvangt vier weken lang de Volkskrant voor maar € 11,- zonder verdere verplichtingen. U betaalt pas nadat u een acceptgiro heeft ontvangen.

 

Elsevier Ja, ik wil vrijblijvend 13 weken lang kennismaken met Elsevier

 

Vrij Nederland Neem dan een vrijblijvend proefabonnement. U ontvangt Vrij Nederland 8 weken lang voor slechts 8 Euro!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier eens.

 

http://www.nationalemediasite.nl/magazinesomroep.php

 

Wanneer je na de proefperiode niets meer wilt ontvangen dan moet je opzeggen.

 

Staat er ook duidelijk bij. Dus het is niet ergens in ALV of een colofon verstopt. Is nog steeds niet echt een klantvriendelijke manier om leden te werven, vandaar dat de VARA zijn aanbieding vrijblijvend maakt, maar het wordt tenminste aangegeven.

 

Wat nu blijkt is dat de dag- en opiniebladen hun proefabonnementen expliciet vrijblijvend aanbieden, terwijl de omroepbladen expliciet op de automatische verlenging wijzen.

 

Juist doordat ze allemaal aangeven wat onder een kennismakingsabonnement wordt verstaan, is van 'stilzwijgende verlenging als gebruik' klaarblijkelijk geen sprake. Het niet vermelden van automatische verlenging en zelfs eenzijdige verandering van de overeenkomst (andere looptijd, ander bedrag) is dan ook misleidend.

 

Het is bovendien redelijk noch billijk om te veronderstellen dat de proefabonnee snapt dat hij actie moet ondernemen om een proefabonnement niet stilzwijgend in een normaal abonnement over te laten gaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Neem nou de registratie van domeinnamen. Het zou van flinke bureaucratie getuigen als iedere aanbieder aan iedere klant jaarlijks moet gaan vragen of ze de domeinnaamregistratie willen voortzetten.

Dat gaat over zulke grote aantallen dat de verwerking ervan voor veel werk zal zorgen, denk niet dat dit de markt ten goede komt.

 

Ik heb een aantal domeinennamen bij een amerikaanse registrar staan en krijg inderdaad per domein een herinnering als deze verlengd dient te worden. Ik vindt dat wel erg prettig hoor. :) Had hier in NL ook een aantal geregistreerd waar ik uiteindelijk wel vanaf wilde, maarja dan komt de factuur en zit je er alweer een jaar aan vast... ??? Eigen schuld natuurlijk, maar dan liever een herinneringsmail. 8)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

De dagvaardiging op zich nog niet, maar wel een aller-allerlaatste brief van het incassobureau met als bijlage de tekst van de dagvaardiging die ze door een gerechtsdeurwaarder willen laten bezorgen.

 

Ik heb hen erop geattendeerd dat de vordering betwist is, omdat ik een overeenkomst van tijdelijke duur ben aangegaan en er dus geen sprake is van wilsovereenstemming voor een overeenkomst van onbepaalde termijn. Dat is zowel het administratiekantoor als het incassobureau schriftelijk gemeld.

 

Bovendien ga ik een klacht indienen bij de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen omdat dit bureau volgens mij in strijd met de gedragscode van deze club gebruik maakt van bedreigende en/of initimiderende methoden door te stellen dat de hoge kosten van een rechtsgang voor mijn rekening zijn. Me dunkt dat zij voor die kosten opdraaien als ze geen gelijk krijgen.

 

Het wachten is op de dagvaardiging, de echte. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa,

 

Ik had deze thread om één of andere reden gemist. Hoewel het belang de zaak trivaal maakt, is het in juridisch opzicht toch interessant. Ik heb eens snel gekeken in de Kluwer databank of de Praktijkgids uitspraken bevat over stilzwijgende verlenging c.q. omzetting van abonnementen. Twee uitspraken die interessant zijn voor jouw geval. Zie attachments en doe er je voordeel mee.

 

In de ene uitspraak wordt bevestigd dat voor omzetting van een overeenkomst wilsovereenstemming noodzakelijk is. In de andere uitspraak concludeert de kantonrechter dat een abonnement op een tijdschrift in het algemeen niet verder uitstrekt dan over de periode waarover bij vooruitbetaling is betaald.

 

Om de discussie over de toepasselijkheid van de polisvoorwaarden te vermijden lijkt het raadzaam om primair aan te voeren dat een proefabonnement slechts een tijdelijk karakter kent. Je kan daarbij opmerken dat naar de maatstaven in het maatschappelijk verkeer een proef niet automatisch betekent dat je aan een abonnement vast zit. Secundair kun je het gebrek aan wilsovereenstemming voor wat betreft een automatische omzetting aanvoeren. Succes.

ABO.zip

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De meerderheid is tegen ongevraagd verlengen....

 

Veertig procent Nederlanders is ongewild abonnee

 

HILVERSUM (ANP) - Veertig procent van de Nederlanders heeft een abonnement op een krant, tijdschrift of internetservice, omdat ze dat zijn vergeten op te zeggen. Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het consumentenprogramma Kassa van de Vara.

 

Veel abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Dat gebeurt onder meer bij tijdschriften, kranten, verzekeringen, sportclubs en boeken- en cd-clubs. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dit niet prettig te vinden.

 

Wet

 

In Frankrijk geldt sinds kort een wet die bedrijven verplicht om consumenten te attenderen op de verlenging van een abonnement, zodat dit nog tijdig kan worden opgezegd. Meer dan 80 procent van de ondervraagden vindt dit een goede zaak. Een groot deel is ook bereid voor deze service een toeslag van 1 euro te betalen.

 

Zowel het Nederlands Uitgevers Verbond als het Verbond voor Verzekeraars lieten in Kassa weten tegen de invoering van een waarschuwingsplicht te zijn wegens de administratieve rompslomp. <...>

 

In Engeland moeten uitgevers volgens mij elk jaar toestemming vragen voor verlenging. Dat is veel klantvriendelijker.

 

Overigens heeft de uitgever en zijn incassobureau de zaak die in deze draad besproken wordt last-minute inderdaad niet aan de rechter voorgelegd. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Overigens heeft de uitgever en zijn incassobureau de zaak die in deze draad besproken wordt last-minute inderdaad niet aan de rechter voorgelegd.

 

Lange adem helpt dus wel, goed om te horen!

 

Ik heb overigens een gedeelte van die KASSA uitzending gezien en ik dacht eerst dat bedoeld werd dat de automatische verlenging helemaal niet meer gebruikt mocht worden. Ik zag de bui met onverzekerden al hangen.

 

Maar ik vind een wettelijke verplichting om klanten erop attent te maken dat het contract verlengd gaat wordt wel ver gaan. Natuurlijk kun je als marketeer daar ook een mooi contactmoment voor maken, maar ik vind de gedachtengang gewoon verkeerd.

 

Er wordt steeds minder verantwoordelijkheid bij de consument gelegd. Hij gaat toch een contract aan, daarin staat toch duidelijk vermeld wat de opzeggingstermijn is. Moet je als leverancier jouw klant erop attent maken dat hij nog 1 maand de tijd heeft om op te zeggen? Kom op zeg, laten we ook nog zelf wat verantwoordelijkheid nemen....

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Er wordt steeds minder verantwoordelijkheid bij de consument gelegd. Hij gaat toch een contract aan, daarin staat toch duidelijk vermeld wat de opzeggingstermijn is. Moet je als leverancier jouw klant erop attent maken dat hij nog 1 maand de tijd heeft om op te zeggen? Kom op zeg, laten we ook nog zelf wat verantwoordelijkheid nemen....

 

Nee, je kunt ook gewoon de acceptgiro 6 weken van te voren zenden.

 

Dit kun je gebruiken om mensen over de streep te trekken, die zoals velen roepen "niet weer zo'n abonnement dat je vergeet op te zeggen".

In het kader van de concurrentiestrijd kan dat aleen maar betere bladen opleveren, en dat willen wij toch allemaal.

Link naar reactie
  • 0
Dit kun je gebruiken om mensen over de streep te trekken, die zoals velen roepen "niet weer zo'n abonnement dat je vergeet op te zeggen".

 

hoe trek je iemand over de streep door de acceptgiro eerder te sturen zodat ze op tijd kunnen opzeggen?

 

Ik zei al, ik zie wel marketingvoordelen in zo'n contactmoment. Maar ik vind niet dat de wetgever dit moet gaan regelen. Eigen verantwoordelijkheid aub.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Die hele automatische verlenging maakt uitgevers/verzekeraars en andere abonnementenverkopers verschrikkelijk lui. Het zijn allemaal kleine lettertjes die absoluut niet aansluiten bij logisch gedrag. Een constructie bedacht door juristen. Ik wil op het moment dat de acceptgiro verschijnt kunnen besluiten dat ik de relatie wil beeindigen, en niet in de kleine lettertjes lezen dat ik er weer een jaar aan vast zit en de volgende periode alleen drie maanden voor de volgende acceptgiro kan opzeggen.

 

Besef je dat je bij een abonnement vaak een jaar vooruit betaalt voor nog te ontvangen diensten? Het is een vetpot!

 

Marketing is je aanbod aanpassen aan de wensen van de klant. Zo simpel is dat. Als die jouw blad, verzekering of wat voor service dan ook niet meer op prijs stelt, moet hij er meteen vanaf kunnen. Niet de consument moet verantwoordelijkheid nemen, maar de leverancier.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

the whole subscription system in the netherlands is a scam. period.

 

as someone already said, the best thing you can do is quite your subscription the day you take it. this goes for newspapers, service companies, etc. it is a bad joke, i can't think of any other country that allows and encourages such a ridiculous system. you need a dedicated computer system just to track these things. perhaps dutch people may be built this way, but the rest of us are not. if anything it makes me not take services from a company if they force me to have automatic extensions and it is my responsibility to cancel in the fifteen minute period that i am allowed to cancel. stand up, revolt against this practice that does you no good.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.