• 0

Problemen met arbeidsinspectie

Beste leden ,

 

het is een lang en ingewikkeld verhaal , maar ik zal alles chronologisch proberen te vertellen. en kort te houden.

 

Ben in juni begonnen met een VOF.

 

medio augustus 2011, is de politie bij mij op de zaak langs geweest en heeft 2 mensen meegenomen die vlees aan het snijden waren en deeg aan het rollen waren.

 

medio september 2011 ben ik op de hoogte gebracht van dit voorval. Inmiddels had ik via kennissen ook al begrepen dat er controle was geweest.

 

eind oktober 2011 heb ik een definitieve boete ontvangen van 16.000 euro. En werd verzocht voor 6 december te betalen.

 

Na ontvangst van de boete , heeft de boekhouder mij gerustgesteld, en zou namens mij bezwaar indienen.

 

begin november 2011 heeft de boekhouden een bezwaarschrift gestuurd naar de arbeidsinspectie. Althans dat zegt hij, ik denk dat hij nalatig is geweest en dit niet heeft gedaan. Want ik heb tot op heden nooit een reactie van de arbeidsinspectie op dit brief gehad.

 

Na 6 december 2011 een verhoging van de boete ontvangen: 16.016 euro. Ik heb gelijk weer contact opgenomen met de boekhouder. Hij zei : We gaan een betalingsregeling treffen alvast. Want dat bedrag kunnen we nooit van ze leven in 1x keer betalen. Daarnaast blijven we proberen om iets aan de boete te doen.

 

medio december 2011 heeft de boekhouder een betalingsregeling voorstel gestuurd naar arbeidsinspectie. Maar ik denk wederom dat hij hierin nalatig is geweest en dit niet heeft gedaan. Want ook hierop hebben wij geen reactie ontvangen.

 

 

eind december 2011 , begin ik een beetje te twijfelen met betrekking tot het bezwaar en de ingediende betalingsvoorstel.

 

een week later, heb ik alsnog zelf bezwaar ingediend tegen de boete. Maar inmiddels is dit al buiten de wettelijk termijn van 6 weken om bezwaar aan te tekenen.

 

begin januari 2012 kreeg ik te horen dat ik buiten de wettelijke termijn van 6 weken me bezwaar heb ingediend en werd gevraagd naar een verschoonbare reden.

 

een dag later heb ik schriftelijk meegedeeld waarom ik te laat heb ingediend. Als reden heb ik opgegeven, dat ik tot op het allerlaatste moment heb geprobeerd alsnog aan de boete te voldoen. Ik had namelijk hulp gezocht bij vrienden,kennisen en familie, maar kreeg de financiële middelen niet bijeen om de boeten te kunnen voldoen.

 

eind januari 2012: mijn bezwaarschrift is niet ontvankelijk verklaard.

 

eind januari 2012: berichtgeving dat boete is overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Ik kon ook niet meer een regeling treffen met de arbeidsinspectie.

 

medio februari 2012: bij Rechtbank sector Bestuursrecht , bezwaar ingediend tegen niet-ontvankelijk verklaren van bezwaarschrift.

 

eind februari 2012: brief ontvangen van gerechtsdeurwaarder om bedrag inmiddels , 17.002,- euro over te maken binnen 2 werkdagen.

 

eind februari 2012: regeling getroffen met gerechtsdeurwaarder om voor elke 10e van de maand 750 euro over te maken, gedurende 24 maanden.

 

Heb begin maart contact opgenomen met me boekhouder, en hem verzocht de brieven die hij naar de arbeidsinspectie heeft verstuurd graag naar mij door te sturen. Hij draaide hele tijd erom heen. Ik hem toen meegedeeld, dat mijn advocaat naar deze heeft gevraagd. Ik heb hem verzocht deze brieven zo snel mogelijk te sturen. Na 2 dagen kreeg ik brief van bezwaarschrift per mail. Heb hem vervolgens gebeld en gevraagd naar brief ivm betalingsregeling, hij zou dit gelijk erachteraan sturen, maar ook nu moest ik 2 dagen wachten voor ik hem eindelijk kreeg.

 

Wat kan ik doen ? Ik ben startende ondernemer en kan geen 17.000 euro betalen. Met mij onderneming gaat het ook niet dusdanig dat ik het me kan veroorloven om 750 euro per maand te betalen. Over 2011 , heb ik en mijn vennoot ongeveer 13.500 winst behaald na afschrijving . Dit komt neer op 6750 euro per vennoot. Ik kom ook niet in aanmerking voor BBZ omdat ik niet meer dan 18 maanden actief ben.

 

Maak ik een kans van slagen als met mijn beroep bij rechtbank?

 

Kan ik mijn boekhouder aansprakelijk stellen voor een deel van mij boete, aangezien hij brieven heeft verstuurd die nooit bij arbeidsinspectie zijn aangekomen ? Hij heeft ons hele tijd voor gek gehouden met praatjes, ik ga dit doen , dat doen. Dat gevoel heb ik nu. Aangezien ik zelf 2x een brief heb verstuurd, beide keren is aangekomen en binnen korte periode een reactie terug heb ontvangen.

 

Is eerste keer dat ik en mijn vennoot in aanraking komen met de arbeidsinspectie, is er matiging mogelijk ?

 

Een van de mensen die is opgepakt, is vorige maand weer opgepakt. Kan ik hem aansprakelijk stellen voor oplichting. Hij heeft ons w-document gegeven die eigenlijk niet meer geldig was, omdat zijn asielprocedure was afgelopen. Zijn tewerkstelling was daardoor ook verlopen ?

 

Kortom ik kan deze boete niet betalen, als ik wel al betaal, dan kom ik ver onder bijstandsniveau uit. wat kan ik doen. Hoe kan ik deze boete verlagen / verminderen ?

 

[data in tekst minder specifiek gemaakt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Gezien het bedrag neem ik aan dat het gaat om mensen die niet in Nederland mogen werken? dan maak je voor verlaging geen kans. Een betalingsregeling is normaal gesproken wel mogelijk, maar reken dan wel op betaling binnen een jaar.

Link naar reactie
  • 0

 

17 augustus 2011 , is de politie bij mij op de zaak langs geweest en heeft 2 mensen meegenomen die vlees aan het snijden waren en deeg aan het rollen waren.

 

19 september 2011 ben ik op de hoogte gebracht van dit voorval. Inmiddels had ik via kennissen ook al begrepen dat er controle was geweest.

 

 

Er worden twee werknemers opgehaald door de politie en dan hoor je een maand later van kennissen dat er controle geweest is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Politie was langs geweest. Toen ik daar kwam, had ik geen flauw benul van wat er was gebeurd.

 

3 dagen later vond ik in de postvak van mijn zaak een envelop met sleutel van de zaak. Envelop was afkomstig van politie.

 

Maar geen enkele mededeling met wat er is gebeurd, of hoe hun aan sleutel van de zaak komen. Gewoon een simpel envelop met hun logo en met sleutel erin.

 

 

Een sleutel heb ik, Eentje mijn partner. En een had ik aan de illegale vriend gegeven.

 

Pas 1 maand later hoor idd wat er is voorgevallen. En kreeg ik hun proces verbaal opgestuurd.

Link naar reactie
  • 1

Hebben ze telefoon in dat land?

 

Alle gekheid op een stokje. Jouw illegale vriend (of legale vriend maar illegale werknemer) vertelt jouw een maand na dato dat de politie langs is geweest om vast te stellen dat je diverse regels ontduikt. Er wordt een boete opgelegd. Jouw boekhouder maakt bezwaar (of vergeet dat) en vraagt een betalingsregeling (of vergeet dat). Je vraag lijkt zich op het verzuim van die boekhouder te richten, maar volgens mij kom je daar niet ver mee.

 

Het verzuim zit grotendeels aan jouw kant. Snel opruimen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hebben ze telefoon in dat land?

 

Alle gekheid op een stokje. Jouw illegale vriend (of legale vriend maar illegale werknemer) vertelt jouw een maand na dato dat de politie langs is geweest om vast te stellen dat je diverse regels ontduikt. Er wordt een boete opgelegd. Jouw boekhouder maakt bezwaar (of vergeet dat) en vraagt een betalingsregeling (of vergeet dat). Je vraag lijkt zich op het verzuim van die boekhouder te richten, maar volgens mij kom je daar niet ver mee.

 

Het verzuim zit grotendeels aan jouw kant. Snel opruimen!

 

 

 

19 september 2011 ben ik op gebeld , door de arbeidsinspectie , met de mededeling op 17 augustus zijn 2 illegalen bij uw zaak opgepakt. wij sturen u een rapport, met hun proces verbaal, daarna had ik 2 weken zienswijze.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag richt zich vooral op: Hoe kan ik mijn boete laten matigen? Ik heb een fout gemaakt, neem hiervoor ook de verantwoordelijkheid, maar heb graag een boete dat binnen reële mogelijkheden is van betaling. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen ?

 

Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met arbeidsinspectie. Kan ik geen voorwaardelijk straf krijgen van vijf jaar ? Indien dit een tweede keer gebeurd , dat ik dan van de voorgaande jaren plus nieuwe boete allebei moet betalen ?

 

Ik ben een startende ondernemer, na nog geen 70 dagen dat wij open zijn, krijg ik een dergelijke boete. Ik heb uit voorgaande berichten, op dit forum vernomen, dat de boetes zodanig hoog zijn, om enig profijt voor de ondernemer teniet te doen. Nou ik heb dus geen enkel profijt gehad. Zeker niet in deze mate dat ik een boete ter hoogte van 16.000 euro kan betalen.

 

Heb ook aan gegeven, zelfs nu , nadat regeling is getroffen met de gerechtsdeurwaarder van 750 euro per maand, is dit een dusdanig last , dat ik maandelijks met pak en weg 600-700 euro moet rond komen. Als student kon ik hier makkelijk mee rondkomen. Maar door de zaak, heb ik veel extra lasten erbij gekregen. Aan brandstofverbruik ben ik al maandelijks 200 euro ruim kwijt. verzekering auto 40 euro, wegenbelasting valt gelukkig mee , 53 euro. En nog meer kosten, dit noem ik nu even zo 1,2,3.

 

Verder vind ik rol van boekhouder discutabel. Hij verstuurt 2x een brief naar arbeidsinspectie, maar komt nooit aan. Ik zou denken hij liegt. Ik stuur 2x een brief en het komt gewoon netjes aan. Dus heeft hij enig aansprakelijkheid ?

Link naar reactie
  • 0

Verder vind ik rol van boekhouder discutabel. Hij verstuurt 2x een brief naar arbeidsinspectie, maar komt nooit aan. Ik zou denken hij liegt. Ik stuur 2x een brief en het komt gewoon netjes aan. Dus heeft hij enig aansprakelijkheid ?

Heeft je boekhouder je ook geadviseerd hoe om te gaan met het aannemen en inhuren van personeel.

 

Als je je boekhouder voor een voldongen feit zet, waarom zal hij dan zijn vingers hieraan branden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Twee van je werknemers worden opgepakt, en dat hoor jij als eigenaar pas na een maand van de arbeidsinspectie. Het is niemand daar opgevallen dat er twee mensen niet meer op kwamen dagen op werk? Niemand die jou daar over belt?

 

Ik snap dat je wil proberen te verhalen op de boekhouder, maar daar trapt niemand in natuurlijk. Zelfs al had hij die brieven niet verstuurd, dat ga je niet bewijzen en daar heeft de inspectie ook maling aan. Verder zou ik me afvragen welke reden hij zou hebben om die brieven niet te sturen?

 

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat het een hoge boete is waar je niet onder uit komt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Twee van je werknemers worden opgepakt, en dat hoor jij als eigenaar pas na een maand van de arbeidsinspectie. Het is niemand daar opgevallen dat er twee mensen niet meer op kwamen dagen op werk? Niemand die jou daar over belt?

 

Ik snap dat je wil proberen te verhalen op de boekhouder, maar daar trapt niemand in natuurlijk. Zelfs al had hij die brieven niet verstuurd, dat ga je niet bewijzen en daar heeft de inspectie ook maling aan. Verder zou ik me afvragen welke reden hij zou hebben om die brieven niet te sturen?

 

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat het een hoge boete is waar je niet onder uit komt.

 

ik ben geen eigenaar van een immens grote bedrijf. Het viel me wel op. Maar ik werd niet structureel geholpen , misschien 1 a 2 x per week.

 

Eentje hielp met voorbereidende handelingen, zoals vlees snijden etc. De ander had met mij gesproken over werk. Hij zou 1 september 2011 een opleiding beginnen aan de Hogeschool Inholland. En dan mocht hij 10 uur per week mij helpen. Ze waren beide vrienden van elkaar en woonde ook bij elkaar.

 

Ik dacht in eerste instantie , er is wat tussen gekomen en ze zijn weggegaan. Die voorbereidende handelingen kan ik natuurlijk ook allemaal zelf. Heb deze vervolgens afgemaakt en de zaak open gemaakt.

 

En hoor inderdaad pas na ruim een maand , wat er is voorgevallen.

 

Maar goed ik neem de verantwoordelijkheid van de boete op mij. Ik wil ook graag betalen. Maar kan er een matiging gevraagd worden bij arbeidsinspectie ? Uit jurispudentie blijkt ook, dat er matigingen in verleden hebben plaats gevonden. Hoe pak ik dit aan ?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Boekhouder irriteert mij in die zin. Hij zegt mij toe , ik ga dit doen , dat doen. Heel veel van die mooie praatjes. Het zou kunnen zijn dat hij het te druk heeft met andere klanten van hem. Maar op ze minst kon hij mij dat aangegeven. En niet in waan laten van dat hij het even zou doen. Uiteindelijk heb ik alles ook zelf gedaan. Maar gewoon puur omdat hij me toezegde ik ga het doen, en sprak van ervaringen met dergelijke zaken heb ik het aan hem overgelaten. Heel stom !!!

 

Mede door hem heb ik nu een bezwaar die niet ontvankelijk is verklaard. Ik acht mijn kans bij de rechtbank om alsnog ontvankelijk te laten verklaren , daarom ook zeer klein.

 

750 euro , lijkt voor een ieder misschien een klein bedrag. Maar voor mij is het dus een grote last.

 

 

Maar zelfs al had je je bezwaar op tijd ingediend, dan nog zou je er niets mee bereikt hebben. Het stelsel van boetes inzake arbeid door vreemdelingen is heel zwaar.

 

Dat je boekhouder je irriteert heb je niet zoveel aan. Waren die 'illegalen' wel in de loonadministratie opgenomen?

Link naar reactie
  • 0

Boekhouder eruit ?

 

Ik heb per 1-1-2011 de verantwoording van de winkel van mijn ouders overgenomen, zijn hun er niet, dan kan ik 100% mijn boekhouder/accountent vertrouwen!

Bij nieuw personeel aannemen kan ik hem alles vragen voor een kundig antwoord.

Dit had voorkomen kunnen worden.

 

Ga je failliet als je deze kosten moet betalen ?

Zo niet, dan worden het 2 krappe jaren, zowel: geef dit aan, mogelijk kan dat een verlaging geven.

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 1

Ben ik nu de enige die dit een onzin topic vind ?

 

TS neemt bewust 2 illegalen in dienst en laat deze zwart werken om zo de belasting te ontduiken, TS wordt gesnapt krijgt een boete en gaat daarna klagen.

 

Neem je verlies als een man en zeur daar niet over, als de aflossing echt te hoog is kan je met behulp van de boekhouding aan de deurwaarder aantonen dat dat zo is en het bedrag van de aflossing omlaag moet.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ze hadden geen geldig BSN . Dus konden ook niet in de loon administratie worden opgenomen.

 

Maar had wel alle voorbereidende handelingen getroffen. Met kopie van ID, kopie van zorgpas. Contract en

ingevulde loonbelastingverklaring.

 

Eens met Rene. Je bovenstaand antwoord geeft toch al aan dat je wist dat je deze mensen niet legaal in dienst had? Wat dat betreft mag je nog blij zijn dat je een betalingsregeling hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu de enige die dit een onzin topic vind ?

 

Dit topic is geen onzin. Je kan je morele bezwaren hebben tegen de handelswijze van deze ondernemer. Maar je kan het ook zien als een zeer nuttig topic voor anderen die een beetje smokkelen. Als belastingbetalende ondernemer lees ik dit met genoegen. Een eindeloze reeks smoezen en excuses. Iedereen de schuld geven. Zielige verhalen.

 

Laat 'm maar onder het bijstandsniveau zakken!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel belasting heb ik godsnaam ontweken door 1a2 maanden iemand zwart te laten werken ? 16.000 ? Dat is toch belachelijk.

 

Als je niet gepakt was hadden ze er nu nog gewerkt neem ik aan.

 

Ik denk dat je er vrij weinig aan kan doen behalve een betalingsregeling. Boete zal voor zover ik weet niet omlaag gaan.

 

Risico bewust genomen, dus de consequenties dragen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ben ik nu de enige die dit een onzin topic vind ?

 

TS neemt bewust 2 illegalen in dienst en laat deze zwart werken om zo de belasting te ontduiken, TS wordt gesnapt krijgt een boete en gaat daarna klagen.

 

Neem je verlies als een man en zeur daar niet over, als de aflossing echt te hoog is kan je met behulp van de boekhouding aan de deurwaarder aantonen dat dat zo is en het bedrag van de aflossing omlaag moet.

 

U hoeft niet te reageren als u dit een onzin topic vindt.

Je kiest ervoor deze discussie aan te gaan in een openbaar forum. Dan moet je niet denken dat je anderen deelname aan de discussie kunt ontzeggen.

Hoeveel belasting heb ik godsnaam ontweken door 1a2 maanden iemand zwart te laten werken ? 16.000 ? Dat is toch belachelijk.

Nee, dat is de regel. En grond voor die regel is goed onderbouwd. Er is waanzinnig veel over geprocedeerd en het houdt gewoon stand.

 

Je conclusie is juist: je bent failliet. Of eigenlijk: de VOF is failliet.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu de enige die dit een onzin topic vind ?

 

Dit topic is geen onzin. Je kan je morele bezwaren hebben tegen de handelswijze van deze ondernemer. Maar je kan het ook zien als een zeer nuttig topic voor anderen die een beetje smokkelen. Als belastingbetalende ondernemer lees ik dit met genoegen. Een eindeloze reeks smoezen en excuses. Iedereen de schuld geven. Zielige verhalen.

 

Laat 'm maar onder het bijstandsniveau zakken!

 

Ik wou dat dit allemaal verzonnen was ! Dank u voor uw woorden.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel belasting heb ik godsnaam ontweken door 1a2 maanden iemand zwart te laten werken ? 16.000 ? Dat is toch belachelijk.

 

Als je niet gepakt was hadden ze er nu nog gewerkt neem ik aan.

 

Ik denk dat je er vrij weinig aan kan doen behalve een betalingsregeling. Boete zal voor zover ik weet niet omlaag gaan.

 

Risico bewust genomen, dus de consequenties dragen.

 

 

 

 

ok

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu de enige die dit een onzin topic vind ?

 

TS neemt bewust 2 illegalen in dienst en laat deze zwart werken om zo de belasting te ontduiken, TS wordt gesnapt krijgt een boete en gaat daarna klagen.

 

Neem je verlies als een man en zeur daar niet over, als de aflossing echt te hoog is kan je met behulp van de boekhouding aan de deurwaarder aantonen dat dat zo is en het bedrag van de aflossing omlaag moet.

 

U hoeft niet te reageren als u dit een onzin topic vindt.

Je kiest ervoor deze discussie aan te gaan in een openbaar forum. Dan moet je niet denken dat je anderen deelname aan de discussie kunt ontzeggen.

Hoeveel belasting heb ik godsnaam ontweken door 1a2 maanden iemand zwart te laten werken ? 16.000 ? Dat is toch belachelijk.

Nee, dat is de regel. En grond voor die regel is goed onderbouwd. Er is waanzinnig veel over geprocedeerd en het houdt gewoon stand.

 

Je conclusie is juist: je bent failliet. Of eigenlijk: de VOF is failliet.

 

maar ben persoonlijk ook aansprakelijk ? dus al is vof falliet, ik zal de boete dan alsnog privé moeten betalen ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.