• 0

Hoe boek en waardeer je startvoorraad bij start eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik volg al een tijdje dit forum en heb er al heel veel informatie uit kunnen halen. Ik doe de boekhouding van mijn vriendin die een eigen bedrijfje is gestart. In het begin even doorbijten, maar met de hulp van wat boeken en veel googelen kom je een heel eind.

 

Ik heb echter toch nog een aantal vragen waarop ik op het forum het antwoord nog niet heb kunnen vinden.

 

1) Welke tegenrekening gebruik je voor het boeken van je startvoorraad. De voorraad staat op een rekening in rubriek 7. Moet je die voorraad in het begin tegenboeken op het Eigen vermogen? Ik denk zelf van wel, maar weet het niet zeker.

 

2) Ik wil de voorraad gaan waarderen tegen VVP, omdat dit me de makkelijkste manier lijkt, en omdat de inkoopprijzen eigenlijk niet wijzigen. Mag ik dit doen (in Nederland) of moet ik perse FIFO hanteren?

 

3) Nu is er al een startvoorraad die in het verleden prive is aangeschaft (hobby artikelen). Ik weet dat je prive zaken in je bedrijf kunt inbrengen zolang je als waarde maar de prive betaalde prijs inclusief btw hanteert. Maar hoe boek je dit nu in de administratie als je VVP hanteert?

Normaal gesproken als je spullen inkoopt tegen een andere prijs dan de vvp, boek je ze in tegen vvp en het verschil boek je af op een kostenrekening prijsverschillen inkoop. Maar moet ik dat ook bij de startvoorraad doen? Op die manier heb je namelijk in het begin al direct veel kosten en druk je daarmee je winst (en dus je inkomstenbelasting). En ik weet niet of dat wel mag. Aan de andere kant heb je natuurlijk de startvooraad zelf al eens ingekocht tegen verkoopprijs en maak je er dus in principe ook niet of nauwelijks winst op.

 

Ik weet dus niet precies hoe dit nou moet :)

 

Groet,

Peter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Peter,

 

Het is gebruikelijk om de voorraad in de rubriek 3 te plaatsen.

 

Journaalboeking inbreng b.v..

 

3000 Voorraad

a. 600 eigen vermogen.

 

De voorraad in rubriek 7 is bedoeld / te lezen als kostprijs verkopen.

 

Dat je de voorraad in rubriek 7 boekt tegen een VVP zal geen enkel probleem opleveren.

Als je maar consequent elke afwijking van deze prijs tegenboekt op de rekening prijsverschillen inkoop.

(Dus ook het prijsverschil bij de inbreng ! )

 

Deze rekening prijsverschillen wordt namelijk ook direct opgenomen in de V&W en corrigeert daarmee het resultaat.

 

Succes met het boeken.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, Jan! Wat betreft de rubricering wordt bij mijn weten rubriek 3 gebruikt voor de voorraad van grondstoffen, hulpstoffen e.d. Rubriek 7 wordt gebruik voor voorraad gereed product. Aangezien het hier om een handelsonderneming gaat, is de voorraad al direct het eindproduct en dus plaats ik het in rubriek 7. Rubriek 8 gebruik ik voor de verkooprekeningen en de kostprijs verkopen.

 

Maar dat even terzijde, want ik wil hierover geen discussie starten. Het zal wel een smaak/interpretatiekwestie zijn :)

 

Het was ook al mijn idee om ook bij de startvoorraad het prijsverschil direct weg te boeken als prijsverschillen. Mijn vriendin heeft echter bezoek gehad van iemand van de belastingsdienst (die komt langs bij nieuwe ondernemers) en bij navraag zei die persoon dat de startvoorraad gewoon tegen de gangbare inkoopprijs (ex btw) moest worden geboekt. Misschien is het op die manier doen dan het beste. De informatie komt immers van de belastingdienst zefl?

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Peter.

 

Hoewel je de discussie niet aan wilt gaan toch even een reactie inzake de voorraad.

Gebruikelijk zijn de volgende boekingen. (Eenvoudig voorgesteld).

 

3000 Voorraad

a. 1500 Crediteuren.

 

Op het moment van een verkoop wordt er geboekt.

 

7000 Kostprijs verkopen

a 3000 voorraad.

 

Rubriek 8 wordt enkel gebruikt om de opbrengsten vast te leggen.

 

Rubriek 3 is dan een balansrekening.

Rubrieken 7 en 8 zijn V&W rekeningen.

 

Inzake de inbreng is het zeker wel mogelijk om de werkelijke uitgave voor deze voorraad als kosten mee te nemen in je administratie, mits er een aankoopnota aanwezig is.

Het zou jammer zijn om een, vermoedelijk, negatief verschil niet in het resultaat te verwerken.

 

Nogmaals succes met de administratie.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan,

 

Helaas is er geen aankoopfactuur meer van de spullen, aangezien deze in eerste instantie als hobby gekocht zijn en de bonnen (daarom) niet bewaard zijn. Dus misschien dat het daarom niet met de werkelijke inkoopprijs mag.

 

En om het dan toch nog te hebben over de rubricering: ik maak slechts gebruik van wat ik in mijn studieboeken geleerd heb:

 

Rubriek 0: rekeningen van vaste activa, eigen vermogen en lang vreemd vermogen

Rubriek 1: vorderingen, liquide middelen en korte schulden

Rubriek 2: neutrale of tussenrekeningen

Rubriek 3: voorraad grondstoffen, hulpstoffen en halffabrikaten

Rubriek 4: kostenrekeningen

Rubriek 5: kostenplaatsen

Rubriek 6: fabricagerekeningen

Rubriek 7: voorraden gereed product en goederen in bewerking

Rubriek 8: verkooprekeningen

Rubriek 9: resultatenrekeningen.

 

Blijkbaar zijn er dus meerdere wegen die naar het boekhoudkundige Rome Leiden? :)

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Jan,

 

De rubriekindeling is op zich correct maar zoals jij hem weergeeft het schema voor een industriële onderneming. Voor een handelsonderneming is rubriek 3 de correcte groep voor de (handels)voorraad.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Prima, als je rubriek 7 definieert als balansrekeningen.

Je verwijzing naar de site van Van Asperen is echter een verwijzing naar het schema van een industriële onderneming.

Binnen een handelsonderneming is er geen sprake van een fabricagerekening (rubriek 6) of een gereed product (rubriek 7), waarbij gereed product slaat op het omzetten van grondstoffen (met arbeid) naar een ander eindproduct.

 

Verder maakt het voor de juistheid van je cijfers niet uit dat je de voorraad handelsgoederen in rubriek 7 zet en, zoals je al eerder aangaf, de kostprijs en opbrengst van de verkopen in rubriek 8.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat de discussie zich zo toespitst op een nummertje voor een rekening.. terwijl er toch intressantere vragen worden gesteld.

 

Afijn eerst maar mijn 2 cents over het nummer, Nederland kent geen voorgeschreven rekening schema of structuur. Het door dromer1967 is inderdaad een bestaand schema maar wel een antiek schema wat helaas nog vaak in studieboekjes word gebruikt. belangrijkste nadeel is dat balans en winst en verliesrekeningen door elkaar worden gebruikt waardoor kosten soms ten onrechte op de balans blijven hangen omdat een verkeerde rekening is gebruikt. Ik ben in de praktijk maar 1x een dergelijk schema tegen gekomen en dat was geen pretje om mee te werken..

 

Tegenwoordig is het vrijwel standaard dat balansrekeningen in rubriek 0 tm 3 staan en de winst en verliesrekeningen in rubriek 4 tm 9. Dit is mede zo omdat de rekeningen niet meer worden gegroepeerd om een type transactie (voorraadmutatie, omzettransactie) maar gegroepeerd worden naar hun uiteindelijke rapportage rubriek in de jaarrekening.

 

Dat als uitleg, maar het verandert niets aan de kwaliteit van de boekhouding als de oude methode word gebruikt zolang die maar goed en consequent gebruikt word en onderkend word dat in 1 rubriek zowel balansrekeningen als winst en verliesrekeningen voorkomen en de omschrijvingen van de rekeningen helpen bji het voorkomen van misverstanden daar omtrent (bijv met afschrijving en cumulatieve afschrijving)

 

Dan de vragen maar even behandelen.

 

1. De tegenrekening van de inbreng uit privé kan vrij logischerwijs alleen maar eigen vermogen of in geval van een eenmanszaak de rekening prive stortingen zijn.. (prive stortingen en ontrekkingen worden apart uitgevraagd in de IB aangifte dus wel zo handig om ze gelijk apart te registeren)

 

2. Elke ondernemer is vrij om zijn voorraadwaarderingsmethode zelf te kiezen.

 

3. Als je tegen VVP registreert en de goederen tegen een andere prijs inbrengt dan ontstaat er inderdaad ook gewoon een prijsverschil bij inbreng.

 

De journaalpost is dan

 

Voorraad VVP 110

aan privestorting 100

aan prijsverschil 10

 

Over de waarde van de priveinbreng kan discussie ontstaan met de belastingdienst als jij geen aankoopnota meer hebt. Maar je zegt zelf al dat de prijzen van de goederen niet veel wijzigt het zal dus best aannemelijk te maken zijn dat die goederen die huidige inkoopprijs waard zijn. Jou belang als ondernemer is om die goederen tegen een zo hoog mogelijk e waarde in je boeken te krijgen want dan word je marge bij verkoop lager en uiteindelijk je winst en over je winst betaal je belasting.

De belastingdienst heeft er belang bij een zo laag mogelijke waarde voor de priveinbreng te krijgen want dan word de marge en dus de winst hoger.. en daarmee dus de belasting..

 

In dit geval heb je al een startersbezoek en de belastinginspecteur heeft aangegeven dat je de gangbare inkoopprijs mag gebruiken voor de inbreng. daarna mag je nog steeds een andere vvp vaststellen die hoger is dan de gangbare inkoopprijs want dan ga je een prijsverschil als winst verantwoorden..

als jou vvp onder de gangbare inkoopprijs ligt (wat niet aannemelijk is) dan kan de belastingdienst bezwaar hebben tegen die afwaardering omdat je daarmee je winst drukt of effectief uitstelt tot je de goederen gebruikt.. (omdat ze bij verkoop tegen de vvp waarde in het resultaat komen)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Dank voor je uitgebreide inhoudelijke antwoord. Want daar ging het me uiteindelijk om :) Het is me gelukkig bijna helemaal duidelijk. Toch nog even wat vragen als ik mag.

 

Ik was me helaas van geen 'kwaad' bewust dat dit een oud schema was. De studieboeken zijn toch van een recente druk (vorig jaar). Jammer dat er dan bijvoorbeeld uitgebreid wordt stilgestaan bij computerboekhouden, maar er toch een oud schema wordt gehanteerd :( Maar goed. Ik gebruik het nu al en kan het dus niet zomaar weer gaan veranderen. Bovendien maakt het zoals je zei ook niet uit, als het schema maar consequent wordt gehanteerd (en dat probeer ik).

 

0. Ik begrijp alleen je opmerking niet dat in rubriek 1 zowel balans- als winst- en verliesrekeningen voorkomen? Volgens mij heb ik in mijn schema alleen maar balansrekeningen (liquide middelen; vorderingen; kortlopende schulden) staan in rubriek 1?

 

1. Wanneer ik bij het begin van een administratie startvoorraad zou boeken, zou ik dat direct op de rekening Eigen vermogen kunnen doen, maar omdat het nu al gaandeweg het boekjaar is doe ik dat op Prive storting? Is dat het verschil? Privestorting is natuurlijk een hulprekening dus het maakt uiteindelijk niet uit. Maar ik doe het graag goed. Inderdaad moet je bij IB de stortingen en ontrekkingen opgeven. Maar je geeft er ook je EV op aan het begin en eind van het boekjaar. Dus uiteindelijk maakt het dan toch niet uit?

 

3. De privegoederen zijn (natuurlijk) oorspronkelijk gekocht tegen de gangbare verkoopprijs (inc btw). Dus als ik het goed begrijp zou ik deze goederen formeel gesproken moeten inbrengen onder deze (hogere) prijs (inc btw, waarbij de btw niet kan worden teruggevorderd), omdat ik daardoor de winst druk omdat het prijsverschil al direct als kosten worden geboekt?

 

Maar omdat er geen aankoopbon is, kan ik het nu 'alleen' maar inboeken onder de gangbare inkoopprijs (ex btw; die inderdaad vrijwel niet fluctueert)?

 

Peter

 

 

Link naar reactie
  • 0

0. Ik begrijp alleen je opmerking niet dat in rubriek 1 zowel balans- als winst- en verliesrekeningen voorkomen? Volgens mij heb ik in mijn schema alleen maar balansrekeningen (liquide middelen; vorderingen; kortlopende schulden) staan in rubriek 1?

 

Ik zie ook niet direct waar ik zeg dat in rubriek 1 zowel balans als winst en verliesrekeningen voorkomt, ik zeg wel dat er in

"1 rubriek" zowel balans als W&V rekeningen kunnen voorkomen, ik had vermoedelijk beter één rubriek kunnen typen. Maar een rubriek waar dit gebeurd is rubriek 7. Daarin heb je zowel de voorraadrekening als een rekening prijsverschillen en die prijsverschillen horen toch echt in de w&v rekening.

 

 

1. Wanneer ik bij het begin van een administratie startvoorraad zou boeken, zou ik dat direct op de rekening Eigen vermogen kunnen doen, maar omdat het nu al gaandeweg het boekjaar is doe ik dat op Prive storting? Is dat het verschil? Privestorting is natuurlijk een hulprekening dus het maakt uiteindelijk niet uit. Maar ik doe het graag goed. Inderdaad moet je bij IB de stortingen en ontrekkingen opgeven. Maar je geeft er ook je EV op aan het begin en eind van het boekjaar. Dus uiteindelijk maakt het dan toch niet uit?

 

Ja privé storting is een hulprekening om de mutaties in een bepaald jaar goed bij te houden, De reden dat ik de rekening Privéstorting adviseer ipv de verzamelpost eigen vermogen is omdat in de IB aangifte een vraag word gesteld welke privéstortingen zoals de inbreng van goederen uit prive hebben plaatsgevonden. Dat geld ook voor prive onttrekkingen die worden zelfs uitgespiltst uitgevraagd in onttrekking in contanten en onttrekking in goederen, zeker gezien jullie een bedrijf zijn gestart vanuit een hobby zullen er ook wel eens goederen onttrokken worden voor eigen gebruik tbv van de hobby.

Ik ben er altijd voorstander van om gelijk bij het begin die scheiding duidelijk te maken in de boekhouding.. het kost bij het boeken niet zo veel moeite het onderscheid te maken, terwijl achteraf een rekening uitsplitsen wel altijd veel werk is.

 

 

3. De privegoederen zijn (natuurlijk) oorspronkelijk gekocht tegen de gangbare verkoopprijs (inc btw). Dus als ik het goed begrijp zou ik deze goederen formeel gesproken moeten inbrengen onder deze (hogere) prijs (inc btw, waarbij de btw niet kan worden teruggevorderd), omdat ik daardoor de winst druk omdat het prijsverschil al direct als kosten worden geboekt?

 

Maar omdat er geen aankoopbon is, kan ik het nu 'alleen' maar inboeken onder de gangbare inkoopprijs (ex btw; die inderdaad vrijwel niet fluctueert)?

 

Nee hoor waarom kun je alleen tegen een prijs excl btw inboeken? je weet de gangbare prijs excl btw dus weet je ook de gangbare prijs incl btw. dus kun je gewoon waarderen tegen gangbare prijs incl btw. BTW is verplicht om te heffen en je kunt dus er van uitgaan dat die betaald is. De regel is andersom, je mag geen btw terugvragen als je geen btw bon hebt maar je hebty geen btw bon nodig om te bewijzen dat je de btw daadwerklijk betaald hebt, het is meer dan aannemelijk dat deze betaald is.

Stel dat jij in de toekomst iets koopt op de markt of in een winkel en je verliest de factuur maar je hebt wel de pinbetaling nog op je bankafschrift, dan mag je die goederen ook gewoon voor de prijs incl btw als kosten boeken want ook dan kan je de btw formeel niet terugvragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook niet direct waar ik zeg dat in rubriek 1 zowel balans als winst en verliesrekeningen voorkomt, ik zeg wel dat er in

"1 rubriek" zowel balans als W&V rekeningen kunnen voorkomen, ik had vermoedelijk beter één rubriek kunnen typen. Maar een rubriek waar dit gebeurd is rubriek 7. Daarin heb je zowel de voorraadrekening als een rekening prijsverschillen en die prijsverschillen horen toch echt in de w&v rekening.

 

Ik las inderdaad rubriek 1 ipv één rubriek :) Overigens zegt 'mijn' boek dat de rekening prijsverschillen sowieso een onzuivere rekening is als je vvp hanteert. Aan het einde van een boekjaar ga je namelijk de echte waarde van je voorraad bepalen aan de hand van bijvoorbeeld FIFO. Het verschil met waarde bij VVP gaat dan in het nieuwe boekjaar vanuit de rekeningprijsverschillen naar de balans toe. Je wilt immers de echte waarde vastleggen. Het restant van de prijsverschillen rekening worden dan als kosten afgeboekt.

 

Maar.... dit stuk beheers ik nog niet zo goed, dus hierover durf ik met niemand in discussie te gaan. Wat er staat klonk echter wel logisch. De prijsverschillenrekening is daarmee onzuiver en zal dat ook in het 'gangbare' schema zijn.

 

Is er ergens trouwens misschien een beschrijving van het 'gangbare' rekeningstelsel? Dan weet ik in ieder geval hoe het zou moeten zijn. Alhoewel ik niet weet of ik de hele boekhouding weer opnieuw wil gaan invoeren met die nieuwe stelsel.

 

 

Ja privé storting is een hulprekening om de mutaties in een bepaald jaar goed bij te houden, De reden dat ik de rekening Privéstorting adviseer ipv de verzamelpost eigen vermogen is omdat in de IB aangifte een vraag word gesteld welke privéstortingen zoals de inbreng van goederen uit prive hebben plaatsgevonden. Dat geld ook voor prive onttrekkingen die worden zelfs uitgespiltst uitgevraagd in onttrekking in contanten en onttrekking in goederen, zeker gezien jullie een bedrijf zijn gestart vanuit een hobby zullen er ook wel eens goederen onttrokken worden voor eigen gebruik tbv van de hobby.

Ik ben er altijd voorstander van om gelijk bij het begin die scheiding duidelijk te maken in de boekhouding.. het kost bij het boeken niet zo veel moeite het onderscheid te maken, terwijl achteraf een rekening uitsplitsen wel altijd veel werk is.

 

De betekenis van de diverse hulprekeningen is me bekend, Roel. Ik wist alleen niet of ik ook de beginbalans moest boeken op privestorting ipv gewoon op de rekening Eigen vermogen. Maar ook hier is het inderdaad logisch om mutaties (en dat is beginvoorraad in feite ook) bij te houden op de hulprekeningen en dus in dit geval Privéstorting.

 

 

Nee hoor waarom kun je alleen tegen een prijs excl btw inboeken? je weet de gangbare prijs excl btw dus weet je ook de gangbare prijs incl btw. dus kun je gewoon waarderen tegen gangbare prijs incl btw. BTW is verplicht om te heffen en je kunt dus er van uitgaan dat die betaald is. De regel is andersom, je mag geen btw terugvragen als je geen btw bon hebt maar je hebty geen btw bon nodig om te bewijzen dat je de btw daadwerklijk betaald hebt, het is meer dan aannemelijk dat deze betaald is.

Stel dat jij in de toekomst iets koopt op de markt of in een winkel en je verliest de factuur maar je hebt wel de pinbetaling nog op je bankafschrift, dan mag je die goederen ook gewoon voor de prijs incl btw als kosten boeken want ook dan kan je de btw formeel niet terugvragen.

 

Ik weet nog steeds niet zo goed, wat nu 'de' manier is, daarom misschien even wat voorbeeldbedragen om het voor mij duidelijker te maken.

 

We hebben artikel A. Dat hebben we ooit als hobby artikel gekocht voor €5,- inclusief BTW. De inkoopwaarde voor mij van artikel A is €2,- exclusief BTW.

 

Als VVP hanteer ik de inkoopprijs dus €2,-.

 

Volgens de belastingman moest ik de voorraad inboeken tegen inkoopprijs ex btw.

 

Dus stel dat we 10 artikelen A hebben:

 

Voorraad VVP 20

aan privestorting 20

 

Zelf heb ik ergens gelezen dat je privéinbreng mag waarderen tegen de werkelijke prijs. Dan zou het worden:

 

Voorraad VVP 20

prijsverschil 30

aan privestorting 50

 

Is de laatste optie ook diegene die jij bedoelt? Ik druk nu namelijk al direct mijn winst met €30 en ik weet niet of dat wel mag? Temeer daar die belastingman dus zei dat ik de normale inkoopprijs moest hanteren. Maar dat heb ik er zelf ooit niet voor betaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.