• 0

Aangifte IB voor ondernemers

Beste forumgasten,

 

Ik probeer mijn aangifte IB zelf te organiseren, gezien het feit dat ik in mijn ogen een simpele boekhouding draai. Nou is dit de eerste keer dat ik mijn IB moet invullen met de bijbehorende winst/verlies en balans opgave, dus kan ik wel wat hulp gebruiken om met name bevestiging te krijgen in de getallen. Mijn bedrijf is in 2011 gestart met een eigen inleg van 4846.

 

In het jaar is er winst gemaakt en heb ik geld weer terug overgemaakt naar mijn rekening. Ik moet bij de IB aangifte een boekwaarde begin en eind opgeven, zie hieronder wat ik heb gedaan. Nu had het in einde van het jaar 5011 op de rekening, minus de winst (3.057) kom ik uit op een eigen inleg van 1954, dat klopt wel ongeveer.

 

Het zijn alleen diensten die ik lever, waarbij er verder geen investeringen zijn gedaan.

 

Activa            1-1-2011         31-12-2011

         

VLOTTENDE ACTIVA         

Liquide middelen         

Bankrekening         € 4.846,00      € 5.011,00

Totaal            € 4.846,00      € 5.011,00

 

 

Passiva            1-1-2011         31-12-2011

Eigen vermogen         

Kapitaal (inleg)      € 4.846,00      € 1.954,00

Winst            € 0,00         € 3.057,00

         

Totaal            € 4.846,00      € 5.011,00

 

Nou ben ik verder van plan om bij prive-ontrekkingen 2892 (bedrag wat ik mijzelf weer terug heb gegeven) en bij prive-stortingen 4846 in te vullen (start-inleg). Naar mijn idee is dit beetje dubbel op, omdat deze getallen in de balans zijn terug te vinden danwel zijn ter herleiden. Kan iemand zeggen of ik dit op deze manier goed doe?

 

Daarnaast vroeg ik mij af of ik vorderingen zoals de omzetbelasting in het overzicht moet opnemen. Over het totale jaar heb ik iets van 350 euro terug gekregen aan omzetbelasting (waarbij ik in het laatste kwartaal ca. 220 euro moest betalen). Hoe zou ik dit in de balans moeten verwerken?

 

Alvast heel veel dank :).

 

Gr.

 

Onro

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijk is om te beginnen met de V&W rekening, zodat je daaruit de winst haalt, maar dat geef je hier dus al en moeten we aannemen dat dat goed zit.

 

De BTW is in principe een Balans op zichzelf.

Dus met schulden en vorderingen en wat er betaald en afgedragen is.

Het resultaat van die balans ziet de belastingdienst graag snel op € 0,

Maar op het eind van het jaar kun je niet alles verwerken en is er een saldo dat past in de eindbalans van de onderneming en in de fiscale balans.

 

Lopend het jaar kun je de BTW natuurlijk in de ondernemersbalans blijven noteren. Dit dus als momentopnames.

Een boekhoudprogramma stelt dit op uit de aparte grootboekrekeningen en transacties. Maar met een eenvoudige administratie die goed is gedocumenteerd kun je best de eind jaarafrekeningen maken. Zoals jij nu wellicht wil doen.

 

Als voorbeeld zal ik dit hieronder geven. De BTW's kun je nog geven en bekijken of het klopt. Ik heb hier je saldo van 220 genoteerd, dat dus een schuld is (aan BD) per 31-12. Blijkbaar is er nu wel een gat van 223. Misschien heb je de BTW ergens anders in gezet?

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   debet   

   

   

   credit   

   

            
            

   v'dering   

   

   

   schuld   

   

      OPMERKINGEN      
            

      

   

   

      

   

            
      Liquide middelen      

   5011.00   

   

   

      

   

      Bank      
            

      

   

   

      

   

            
      Debiteuren      

   0.00   

   

   

      

   

      vorderingen      
      Crediteuren      

      

   

   

   0.00   

   

      schulden      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW @ inkoop      

   0.00   

   

   

      

   

            
      BTW @ verkoop      

      

   

   

   0.00   

   

            
      BTW afdracht      

   0.00   

   

   

   0.00   

   

            
      BTW Saldo      

      

   

   

   220.00   

   

            
            

      

   

   

      

   

            
      Prive      

   2892.00   

   

   

   4849.00   

   

      opname | storting      
      E. vermogen      

      

   

   

   0.00   

   

      Begin      
      Resultaat      

      

   

   

   3057.00   

   

            
            

   =======   

   

   

   =======   

   

      nog te vinden      
      Totaal      

   7903.00   

   

   

   8126.00   

   

      223      

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Totale BTW die ik terug gekregen heb in dat jaar is 324 (zie hieronder verder gespecificeerd)

 

06-05-2011    Bij     270,0

19-07-2011    Bij     102,00

25-10-2011    Bij     170,00

03-01-2012    Af     218,00

 

Omdat het laatste bedrag in 2012 is betaald, heeft dit waarschijnlijk invloed op de balans?

   

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Alle teruggaven zitten al in liquide. Nu is het de vraag of je de laatste op 3-1-2012 ook al op liquide hebt afgetrokken. Dus exact op 31-12-2011 zou het banksaldo € 5229 moeten zijn. Klopt dat?

 

 

Je prive storting is 4846 i.p.v. 4849 ( mijn typefout) zie ik . Dus die € 3 verdwijnen ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee die zijn er nog niet vanaf, het betreft namelijk de bankstand op 31-12 volgens de afschriften.

 

Dus als de BTW verrekening al is verwerkt, dan zou ik het volgende gewoon op kunnen geven in het IB programma:

 

Activa:

 

Liquide middelen:

begin boekjaar: 0 | einde boekjaar: 5011

 

Passiva:

 

Ondernemingvermogen:

begin boekjaar: 0 | einde boekjaar: 5011

 

 

Prive-ontrekkingen: 2.892

Prive-stortingen: 4.846

 

 

Of is er dan nog steeds een gat?

Link naar reactie
  • 0

EDIT:

 

Even verwarring:

 

Nee die zijn er nog niet vanaf, het betreft namelijk de bankstand op 31-12 volgens de afschriften

 

Zijn er nog niet af. Wat bedoel je hiermee? De 218 is er nog niet af? En toch banksaldo 5011 op 31-12-2011?

 

Nee, dan zal het niet lukken. Tenminste als je de BTW van 218 als schuld gaan noteren.

Activa en passiva zijn ongelijk.

 

Omdat het gat gelijk is aan de laatste BTW schuld, verdenk ik dat daar iets niet goed zit.

 

Een andere zorg heb ik dat je met een redelijke winst meer BTW hebt teruggevraagd (en ontvangen) dan dat je afgedragen hebt. Je bent BTW plichtig. Zijn er diensten of verkopen BTW vrij geweest?

 

Maar misschien zijn er toevallig ook andere vorderingen die tezamen 218 zijn.

Of zou de winst een oorzaak zijn? Heb je daar BTW in verwerkt? Wat voor soort opbrengsten heb je en wat voor kosten spelen daar een rol?

 

Link naar reactie
  • 0
Zijn er nog niet af. Wat bedoel je hiermee? De 218 is er nog niet af? En toch banksaldo 5011 op 31-12-2011?

218 is niet van het banksaldo af gerekend, deze is pas in 2012 voldaan. Banksaldo 5011 is op 31-12-11.

 

 

De facturen die het meeste opbrengen zijn met "BTW verlegd" (Communautaire transacties), enkele zijn zelfs BTW vrij (plaats van dienst opdrachtgever). Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

De winst heb ik berekend op basis van: opbrengsten excl btw - kosten excl btw.

 

Ik heb verder de transacties naar de privé rekening onderzocht en kom uit op € 1.275,00 wat qua privé vermogen nog in het bedrijf zit. Hierdoor is het verschil opgelopen naar € 461,00, zie mijn overzicht nu:

 

Activa         

                  

Liquide middelen:            

Bankrekening      € 5.011,00   

Totaal         € 5.011,00   

            

            

Passiva      

      

Eigen vermogen:            

Kapitaal (inleg)      € 1.276,00   

Winst            € 3.057,00

   

Kortlopende schulden:            

Schuld omzetbelasting      € 218,00

               

Totaal      € 4.551,00 --- Mist nog: € 460,00

 

Heb je enig idee waar ik naar zou kunnen kijken? Ik beschik over een lokale MySQL database, benodigde gegevens kan ik met de juiste query opzoeken. Alleen de vraag is waar ik naar moet kijken.

 

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Zijn de betalingen van de factu(ren) waar de €218 betrekking op heeft ook wel ontvangen met BTW?

Je zou alle facturen nog eens kunnen nagaan.

 

Het Eigen Vermogen wordt in mijn overtuiging toch bepaald door je prive en winst (= €5011)

 

Heb je enig idee waar ik naar zou kunnen kijken? Ik beschik over een lokale MySQL database, benodigde gegevens kan ik met de juiste query opzoeken. Alleen de vraag is waar ik naar moet kijken.

Hier heb ik geen ervaring mee.

 

Ook wat betreft de BTW verlegd (ICL?) zouden we een beroep moeten doen op deskundigen hier op het forum.

 

Hopelijk kijken enkelen mee om te kunnen reageren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gecontroleerd maar dat klopt over dat kwartaal:

 

489,47 uitgaande facturen

270,66 ingaande facturen

--------- -

218,81 btw te betalen

 

Even terug komen op het eigen vermogen:

      

prive € 1.276,00

winst € 3.057,00      

------------------- +

Eigen vermogen: € 4.333,00

Totaal nog een gat van € 678 (=5011-4333).

 

Schulden moeten hier mee te maken hebben om het bedrag tot een zelfde hoogte te krijgen. Ik heb al iets meer terug gevonden:

 

Schulden aan leveranciers      € 174,71

Schuld omzetbelasting      € 218,00

 

(Na deze schulden is er nog een gat van 285,29)

 

Deze 'schulden' zijn pas in 2012 betaald, dan zijn deze voor boekjaar 2011 een schuld neem ik aan?

 

Als oplossing zou ik deze 285,29 tot het privé vermogen kunnen rekenen zodat het bedrag idem is, of kan ik dat beter niet doen...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Onro,

 

Ik zou je toch echt willen adviseren naar een boekhouder te stappen. Dit is voor jou als ondernemer zo zonde van je tijd. Schoenmaker blijf bij je leest.

 

Als die overige schulden van 285,29 inderdaad in 2012 zijn betaald en de factuurdata betreffen ook 2012 en de kosten hebben betrekking op 2011 dan kun je dit bedrag op de balans noteren als "nog te betalen kosten". Echter zul je als tegenboeking deze kosten in de W&V moeten zetten daar deze er nog niet in staan. Wat dan weer je eigen vermogen (resultaat) beïnvloedt.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je prive nu als saldo een storting is van € 1276,-

Ik heb het hier laten staat als opname en storting gescheiden, maar dat kun je ook als saldo nemen

 

Als oplossing zou ik deze 285,29 tot het privé vermogen kunnen rekenen zodat het bedrag idem is, of kan ik dat beter niet doen...

 

Wil je het gat van 285 als prive storting nemen dan wordt het Eigen Vermogen (Eind) € 4333 +€ 285 = € 4618.

De prive opname kun je beter verminderen met 285 en wordt 3285.

 

Heb je nog iets met autokosten of prive gebruik?

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   debet   

   

   

   credit   

   

            
            

   v'dering   

   

   

   schuld   

   

      OPMERKINGEN      
            

      

   

   

      

   

            
      Liquide middelen      

   5011.00   

   

   

      

   

      Bank      
            

      

   

   

      

   

            
      Debiteuren      

   0.00   

   

   

      

   

      vorderingen      
      Crediteuren      

      

   

   

   175.00   

   

      schulden      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW Saldo      

      

   

   

   218.00   

   

            
            

      

   

   

      

   

            
      Prive      

   3570.00   

   

   

   4846.00   

   

      opname | storting      
      E. vermogen      

      

   

   

   0.00   

   

      Begin      
      Resultaat      

      

   

   

   3057.00   

   

            
            

   =======   

   

   

   =======   

   

      nog te vinden      
      Totaal      

   8581.00   

   

   

   8296.00   

   

      285      
            

      

   

   

      

   

            
      Vermogensvergelijking      

      

   

   

      

   

            
      E. Vermogen      

      

   

   

   0.00   

   

      Begin Boekjaar      
      Privé      

   3570.00   

   

   

   4846.00   

   

      opname|storting      
      Resultaat      

      

   

   

   3057.00   

   

      winst      
      E. Vermogen      

      

   

   

   4333.00   

   

      Eind Boekjaar      
            

      

   

   

   4618.00   

   

      +285      

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Onro,

 

Ik zou je toch echt willen adviseren naar een boekhouder te stappen. Dit is voor jou als ondernemer zo zonde van je tijd. Schoenmaker blijf bij je leest.

 

Als die overige schulden van 285,29 inderdaad in 2012 zijn betaald en de factuurdata betreffen ook 2012 en de kosten hebben betrekking op 2011 dan kun je dit bedrag op de balans noteren als "nog te betalen kosten". Echter zul je als tegenboeking deze kosten in de W&V moeten zetten daar deze er nog niet in staan. Wat dan weer je eigen vermogen (resultaat) beïnvloedt.

 

Succes ermee.

Ik moet toegeven dat ik het makkelijker had ingeschat, maar ik ben er van overtuigd dat het plaatje bijna rond is. Volgend jaar moet ik het maar eens overwegen.

 

Zover ik weet heb ik verder niet meer schulden (dan kan ik hooguit de afschriften onder de loep nemen). Als ik niet weet aan wie dit betaald moet worden, zou dit lijkt mij in 2012 voor meer problemen kunnen zorgen?

 

 

 

 

Ik neem aan dat je prive nu als saldo een storting is van € 1276,-

Ik heb het hier laten staat als opname en storting gescheiden, maar dat kun je ook als saldo nemen

Klopt.

 

..

 

Wil je het gat van 285 als prive storting nemen dan wordt het Eigen Vermogen (Eind) € 4333 +€ 285 = € 4618.

De prive opname kun je beter verminderen met 285 en wordt 3285.

 

Heb je nog iets met autokosten of prive gebruik?

 

Ik heb alleen prive gebruik van een bureaustoel en een mobiele telefoonabonnement, samen qua 100 euro aan waarde.

Dit geef ik toch alleen op bij Prive-ontrekkingen onder "Privé ontrekkingen in goederen en natura" ?

 

Ik zal nog eens goed zoeken in de hoop het logisch te kunnen verklaren. Anders is de enige oplossing het bij mijn privé inleg (Eigen vermogen) op te tellen.

 

 

Ik lees in het bovenstaande ook, dat je prive stortingen hebt gedaan in 2011. Nou is mijn vraag waar kan ik dit in invullen, want ik zoek me rot en zou het niet weten!

Als je bij "Box 1. Winst uit onderneming" het kopje Prive-stortingen aanvinkt, dan komt daarvoor een optie tevoorschijn in het menu.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb alleen prive gebruik van een bureaustoel en een mobiele telefoonabonnement, samen qua 100 euro aan waarde.

Dit geef ik toch alleen op bij Prive-onttrekkingen onder "Privé onttrekkingen in goederen en natura" ?

 

Ik neem aan dat je hier bedoelt het prive gebruik van de zakelijke middelen. Staan dus al zakelijk geboekt? De stoel dus als kosten die je zakelijk gekocht hebt.

 

Over je bureaustoel moet je niet druk maken. Je telefoon afschriften (zakelijke bank betaling) boek je naar rato (zakelijk/prive) als kosten (V&W) en prive onttrekkingen (Balans) . Normaal boek je de BTW's daar ook over uit.

 

Tegenover elke post doe je een tegen-post, anders krijg je een gat.

 

Had je de 100 al in het prive (opname) bedrag in begrepen? Doe het dan alleen voor de telefoon. Het bedrag van de stoel overal eruit.

 

 

Ik zal nog eens goed zoeken in de hoop het logisch te kunnen verklaren. Anders is de enige oplossing het bij mijn privé inleg (Eigen vermogen) op te tellen.

 

Als je het helemaal niet meer op tijd kunt terugvinden, is dit geen groot probleem. Indien dit bij grote (bedrijven ) bedragen gaat is dat "not done", maar volgens mijn overtuiging maakt de belasting (inspecteur) voor jou hier geen probleem van. Zou je überhaupt een controle krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen prive gebruik van een bureaustoel en een mobiele telefoonabonnement, samen qua 100 euro aan waarde.

Dit geef ik toch alleen op bij Prive-onttrekkingen onder "Privé onttrekkingen in goederen en natura" ?

 

Ik neem aan dat je hier bedoelt het prive gebruik van de zakelijke middelen. Staan dus al zakelijk geboekt? De stoel dus als kosten die je zakelijk gekocht hebt.

 

Prive gebruik van zakelijke middelen inderdaad, deze staan beide staan voor de volle 100% geboekt. Maar dit zou eigenlijk direct al naar rato moeten, als ik je goed begrijp. Kan ik geen prive-ontrekkingen doen bij facturen die volledig zakelijk zijn geboekt?

 

 

Over je bureaustoel moet je niet druk maken. Je telefoon afschriften (zakelijke bank betaling) boek je naar rato (zakelijk/prive) als kosten (V&W) en prive onttrekkingen (Balans) . Normaal boek je de BTW's daar ook over uit.

 

Tegenover elke post doe je een tegen-post, anders krijg je een gat.

 

Had je de 100 al in het prive (opname) bedrag in begrepen? Doe het dan alleen voor de telefoon. Het bedrag van de stoel overal eruit.

Nog niet, dus ik zou hetzelfde bedrag bij privé-ontrekkingen van de prive-inleg (eigen vermogen) af moeten halen?

Link naar reactie
  • 0
Prive gebruik van zakelijke middelen inderdaad, deze staan beide staan voor de volle 100% geboekt. Maar dit zou eigenlijk direct al naar rato moeten, als ik je goed begrijp. Kan ik geen prive-ontrekkingen doen bij facturen die volledig zakelijk zijn geboekt?

 

ja dat kan.Moet je wel weten wat je zakelijk belt en wat prive. Zie voorbeeld.

 

Dus de kosten zijn nu geboekt met bank afschrift van de telefoon.

 

Maar als je nu splits dan vul je nog geen gat. :-\ . We zijn dus eigenlijk aan het boekhouden, wat al veel eerder gedaan had moeten worden. >;(

 

                        

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     
   

   #   

   

   

   GRTB      

   

   

      debet      

   

   

      credit      

   

   

   Kolom   

   

   

      

   

                  

            

   

   

            

   

            
   

      

   

      Telefoonkosten            

      100      

   

   

            

   

      V&W      
   

      

   

      Prive             

      70      

   

   

            

   

      Balans      
   

      

   

      Bank            

            

   

   

      151      

   

      Balans      
   

      

   

      BTW (zakelijk)            

            

   

   

      19      

   

      balans      
   

      

   

                  

      ======      

   

   

      ======      

   

            
   

      

   

                  

      170      

   

   

      170      

   

      OK      
   

      

   

                  

            

   

   

            

   

            
   

      

   

      Prive/totaal            

      41      

   

   

            

   

      %      

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Prive gebruik van zakelijke middelen inderdaad, deze staan beide staan voor de volle 100% geboekt. Maar dit zou eigenlijk direct al naar rato moeten, als ik je goed begrijp. Kan ik geen prive-ontrekkingen doen bij facturen die volledig zakelijk zijn geboekt?

 

ja dat kan.Moet je wel weten wat je zakelijk belt en wat prive. Zie voorbeeld.

 

Dus de kosten zijn nu geboekt met bank afschrift van de telefoon.

 

Maar als je nu splits dan vul je nog geen gat. :-\ . We zijn dus eigenlijk aan het boekhouden, wat al veel eerder gedaan had moeten worden. >;(

Helemaal waar, daarom ga ik het dit jaar nog strikter bijhouden omdat ik nu een beter idee heb waar ik allemaal op moet letten.

Bedankt voor je hulp tot zover!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.