• 0

commissie creditcardbetalingen, geen factuur?

Naar aanleiding van een andere vraag van mij betreffende afletteren heb ik top advies gehad en begin ik dat te begrijpen. daaruit volgend kwam ik echter tot de conclusie dat ik nooit de commissie bedragen van creditcard betalingen geboekt heb.

 

Ik accepteer nu iets van 4 jaar creditcards en krijg die bedragen rechtstreeks op mijn eigen rekening uitbetaald na eenw eek.

Daarbij houd Paysquare direct de commissie voor die betalingen in.

Nu kreeg ik voorheen (ook alweer bijna een jaar niet meer) een overzicht van maandelijkse afrekeningen transacties.

 

Daarop stond het volgende:

transactiedatum

bedrag

bedrag commissie

bedrag uitbetaling.

 

Dat is echter niet direct een factuur, staan namelijk nergens b.v. een totaal aan geincasseerde bedragen, nergens een totaal van berekende commissie, geen factuurnummer, geen informatie over btw (geen idee of over die commissie bedragen BTW geheven wordt), geen BTW nummer enz.

 

Die maandelijkse overzichten krijg ik overigens ondertussen alweer een jaar al helemaal niet meer.

 

Probeer nu al via Paysquare achter te komen hoe dat zit maar kom ik nog niet snel verder mee.

 

Zijn er meer mensen die dit hebben en hoe verwerken jullie de commissie bedragen van paysquare in jullie boekhouding?

En zit hier btw op of niet?

 

Ik heb nu dus al 4 jaar nooit deze betaalde (in mindering op uitbetaling gebrachte) commissie bedragen in mijn boekhouding verwerkt.

Dit is over 4 jaar toch een paar duizend euro aan kosten die nooit verwerkt zijn en niet in mindering op mijn omzet gebracht zijn.

Laat staan dat als er BTW op blijkt te zitten dat ik die nooit verrekend heb.

 

Ik ben dus benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben en hoe dat opgelost is.

 

[titel ietsje aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

zojuist nogmaals contact gehad met paysquare (telefoontje nummer 6 vandaag hierover).

 

Blijkt dat paysquare dus wel een soort van overzicht geeft van alle transacties (nu dus enkel nog maar als je daar specifiek om vraagt en enkel nog via speciaal internet account) maar dus GEEN factuur daarvoor verstrekt.

 

Mag ik nu voor de afgelopen4 jaar daarvoor zelf een factuur aanmaken waarop ik dus van alle ontvangen maandelijkse overzichten de bedragen optel en als kosten in rekening breng zodat ik die in de boekhouding kan verwerken.

 

Gaat toch om een paar duizend euro aan kosten die ik de afgelopen jaren gemaakt heb maar nooit van de winst afgegaan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je iets verkoopt dat met een creditcard betaald wordt maak je de volgende journaalpost:

Creditcards (= kruispost)

aan Omzet

 

Wanneer het bedrag van de creditcard binnenkomt op de bank maar je de volgende journaalpost:

Bank

Provisie creditcards

aan Creditcards

 

De kruispost creditcards moet min of meer op nihil tegen elkaar weglopen. Het werkt in feite hetzelfde als met geld van de ene naar de andere bankrekening storten. Je boekt het een keer debet en een keer credit op kruisposten, dus per saldo 0.

 

Als jij dus de provisie er nog nooit uit hebt gehaald moet je toch wel een redelijk verschil op de kruispostrekening Creditcards hebben staan ?

 

Ik zie wel eens bankafschriften waarop creditcardbetalingen (Paysquare, BS, Visa etc.) binnenkomen. Meestal staat er dan in de omschrijving van de betaling een verwerkingsdatum (de datum van verkoop via creditcard), een netto-bedrag en een provisie die de creditcardinstantie inhoudt op de uitbetaling.

 

Voorbeeld:

Verkoop via creditcard: 100

Provisie: 2

Netto ontvangst via bank: 98

 

Journaalpost:

1100 Bank 98

4496 Provisie creditcardinstanties 2

Aan 2151 creditcards 100

 

In die provisie zit volgens mij geen BTW.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

bedankt voor je reactie.

Sinds zeer kort heb ik voor zowel creditcard betalingen als andere PSP ontvangsten een tussenrekening aangemaakt.

Echter is verwerking een drama aangezien je tot wel 5 creditcard uitbetalingen per week kan ontvangen.

 

Creditkaart betalingen bestaan eigelijk uit verschillende delen:

 

De factuur voor de klant die in administratie komt.

De factuur van de PSP met daarop maandelijkse abonnementskosten + kosten per verwerkte betaling.

De uitbetaling vanaf Paysquare - hun provisie.

en dan zou hierbij nog de factuur voor de provisie van paysquare moeten zitten om het geheel kloppend te krijgen.

 

Die factuur van paysquare die ontbreekt dus, ze houden hun provisie in op uitbetaling maar verandwoorden dat niet op een factuur.

 

Ik heb de afgelopen paar jaar dus duizenden euro's aan provisie betaald aan paysquare (dat is dus ingehouden en minder uitbetaald) maar heb die kosten bij ontbreken van een factuur daarvoor nooit in administratie verwerkt.

 

Kom ik nu pas achter nu ik boekhouding steeds nauwkeuriger en actueler ga bijhouden.

Vraag is dus of ik wekelijks/maandelijks zelf een factuur kan opmaken en daar alles provisie bedragen die ik van bank afschriften aflees op kan plaatsen en dat als factuur in boekhouding kan inboeken zodat ik uitgaande facturen zoveel mogelijk kloppend met inkomende bedragen kan boeken.(zoveel mogelijk gezien complexiteit van al die verschillende posten)

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag is dus of ik wekelijks/maandelijks zelf een factuur kan opmaken en daar alles provisie bedragen die ik van bank afschriften aflees op kan plaatsen en dat als factuur in boekhouding kan inboeken zodat ik uitgaande facturen zoveel mogelijk kloppend met inkomende bedragen kan boeken.

 

Nee, dat moet je niet zo doen. Als je een factuur hebt (met 100% van de verkoop) en je krijgt maar 97% van het factuurbedrag op je rekening gestort (omdat er 3% provisie ingehouden wordt), dan heb je een betalingsverschil. Dat boek je gewoon als kosten (géén BTW op dit verschil).

Je kan daar geen creditnota voor maken (laat staan een factuur).

Link naar reactie
  • 0

Die maandelijkse overzichten krijg ik overigens ondertussen alweer een jaar al helemaal niet meer.

 

Dat kan kloppen, want Paysquare is toendertijd gestopt met het versturen van de papieren overzichten. Als ik het mij goed herinner is daar schriftelijk bericht over geweest (althans wij zijn daar schriftelijk van op de hoogte gesteld). Sinds het stopzetten zijn die overzichten electronisch opvraagbaar. Daar zal je een inlogcode en wachtwoord bij Paysquare moeten aanvragen, als je die nog niet hebt.

 

Nog even opgezocht en het heet: Merchant Services Online (MSO), kijk anders even op de website van Paysquare, daar staat ook een link naar een aanvraagformulier.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Die melding per post heb ik nooit ontvangen. Maar kan goed komen omdat de postbodes die hier lopen allemaal volkomen achterlijk zijn, kunnen geen verschil zien tussen huisnummers als 43-52 en 14-52 en 45-52 en ...... maar zijn toch allemaal verschillende straten/blokken huizen.

 

Maar heb ondertussen een week geleden een inlog aangevraagd voor MSO aangevraagd. straks nog maar eens bellen hoe lang het duurt voordat je die inlog krijgt.

En dan ook nog eens na bellen wanneer me die ontbrekende overzichten gestuurd worden (had iemand van Paysquare toegezegt die te zullen mailen, maar nog niks ontvangen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.