• 0

banken versus businessplan

Beste leden,

Heb al eerder iets gepost over dit onderwerp.

Ik dien bij 2 banken een Businessplan in. Bank 1 zegt ja en Bank 2 zegt nee. RaRa hetzelfde plan? Dus is mijn vraag aan de nee Bank; wat is jullie motivatie. Na dik een maand was het antwoord: je plan is niet goed en je hebt geen trackrecord. Waarop ik weer de vraag stel; geef dit nu een gemotiveerd aan waarom mijn plan, van 190 blz, wat nog een keer gecontroleerd is door een toon aangevend extern bedrijf, door jullie concurrent wel is goed gekeurd en door jullie niet. Na 2 weken wachten kreeg ik het onderstaande antwoord:

1.   Het plan is voornamelijk aanbodgericht

2.   Focus in activiteiten ontbreekt

3.   De positionering en uitstraling van het bedrijf zijn onduidelijk

4.   De omzetprognose vinden wij taakstellend, waarbij de personeelskosten laag zijn in relatie

tot de omzet. Dit is door u toegelicht, waarbij de omzetprognose nog steeds taakstellend blijft.

5   De huidige economische situatie werkt niet in het voordeel van de horeca.

 

Graag jullie advies want ik begrijp een aantal dingen niet. Zoals:

1 het is laagdrempelige Horeca waarom zou dit niet niet aanbod gericht mogen zijn?

2 en 3 Ik heb 3 hoofdstukken over dit onderwerp geschreven en het is door een externe partij onderzocht? Wat bedoelen ze hier?

4 wat zouden ze bedoelen met taakstellend ? een prognose is dit toch altijd

5 er is een aantoonbare groei in laagdrempelige Horeca ?

 

Nu kan ik mij voorstellen dat jullie denken, waarom deze vragen. Twee dingen ik ben nu veroordeeld om met 1 Bank in zee te gaan en ik vind de manier van motiveren niet duidelijk.

 

Ik wacht jullie reacties met spanning af.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
ik ben nu veroordeeld om met 1 Bank in zee te gaan

Heel wat ondernemers zijn veroordeeld om met GEEN bank in zee te mogen gaan :'(

 

en ik vind de manier van motiveren niet duidelijk.

Excusez les mots: Een businessplan van 190(!!!!!) pagina's voor laagdrempelige horeca, met 3 hoofdstukken voor activiteiten, positionering en uitstraling? Sorry, maar dat moet op max. 3 pagina's

Dit lijkt echt op informatie overkill, en dan is de link naar geen focus snel gelegd....

Link naar reactie
  • 0

Tijdens een avondje stappen in een leuk cafe sta je te flirten met 2 leuke dames.

 

Met de een is het goed raak en die dame pakt je hand om je samen naar buiten te lopen.

 

De andere dame laat haar afkeur zien en jij . . .

 

 

...laat de hand van de dame los om van die ene dame te horen waarom ze jou niet wil?

 

 

 

 

ik ben uit gegaan van 70 k Cash flow daar heb ik een omzet voor nodig van 320 K het externe bureau komt op 400 K en dat zonder de verbouwing. We gaan voor 150 K verbouwen dus mijn stelling is dat we met ons plan aan de lage kant zitten.

 

Kun je mij het verschil uitleggen tussen cashflow en omzet, wat dat met die 320 tot 400 k te maken heeft en wat die 150 k verbouwing er toe doet?

 

Wie heeft het plan geschreven KPMG, Deloitte ?

 

Snap je sowieso wel wat je hier schrijft

Link naar reactie
  • 0

Ben blijkbaar niet zo goed met het op de juiste manier reageren. Maar jouw vraag: Kun je mij het verschil uitleggen tussen cashflow en omzet, wat dat met die 320 tot 400 k te maken heeft en wat die 150 k verbouwing er toe doet?

 

Was een reactie op de eerste opmerking.

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben uit gegaan van 70 k Cash flow daar heb ik een omzet voor nodig van 320 K

 

Dit noemen ze nu taakstellende omzet.

 

Als je 190 pagina' nodig hebt om een financier te bewegen een krediet ter beschikking te stellen, heb je veel te veel te verklaren en die zullen zeker niet allemaal doorgenomen zijn bij de beoordeling van jouw aanvraag.

 

Indien je elders wel een financiering rond hebt gekregen, zou ik die maar snel accepteren ipv hier op HL kruit te verschieten met het waarom van een afwijzing elders. Ik neem aan dat het opstarten de nodige aandacht verdient.

Link naar reactie
  • 0

Dit is je vierde post in een maand met dezelfde strekking: ik krijg van een bank geen krediet en ben het er niet mee eens. In de eerste posten kreeg je al veel input van mensen die er meer mee te maken hebben en werd al aangegeven dat een bank niet de verplichting heeft je geld te lenen en/of hier uitgebreid een business case over te maken over het waarom niet (al zou het prettig zijn als ze dit wel deden). Bij eentje ging het er uiteindelijk om dat ze dan ook niet op die wijze reclame mogen maken ofzo (niet echt relevant allemaal).

 

Overigens: in je eerste post hierover sprak je over een businessplan met 0,0% risico wat supergoed uitgedacht was maar toch was afgeketst. Sindsdien heb je nog twee keer gepost met een vraag hoe je je goodwill kan berekenen (en of daar ergens 'standaard' formules voor zijn) en een andere met een vraag of, en zo ja welke, valkuilen en mogelijk zitten aan een overname van een horecabedrijf en hoe het zit met bestaande huurders. Beide vrij standaard zaken waar je reeel gezien allang een antwoord had moeten hebben en eventueel terug kunnen zien in dat businessplan.

 

Dat iets 190 pagina's heeft zegt echt helemaal niets over de haalbaarheid, zoals eerder aangegeven kan een goed plan ook op minder papier. Laatste tip: als je echt bezig bent met de start van een onderneming mag je blij zijn dat een bank mee wilt doen. Blik vooruit en aanpakken maar in plaats van via een forum duidelijk proberen te krijgen waarom jouw bnak niet in heel veel detail wilt ingaan op een afwijzing (daar zit voorlopig echt geen winst in voor je).

Link naar reactie
  • 0

Laten we eens kijken of we je verder kunnen helpen. Daarvoor eerst een aantal vragen, tot nu toe is alleen duidelijk dat het horeca betreft en ik meen te hebben gelezenin Friesland.

 

- Wat ga je precies opstarten/overnemen;

- Waar wil je dit gaan doen;

- Hoeveel bedraagt je totale investering?

- Welk deel breng jij in met spaargeld?

- Welk deel wordt eventueel achtergestel ingebracht?

- In geval van overname: wat is de omzet nu?

- Wat ga jij anders doen en welk resultaat komt hier uit?

 

Een heleboel vragen. Maar omdat je inmiddels zo lang doorgaat op deze afwijzing ben ik benieuwd of wij deze beter voor je kunnen beargumenteren.

Link naar reactie
  • 0
Laten we eens kijken of we je verder kunnen helpen

Ik sluit me aan bij de andere criticasters: stop met afvragen waarom een bank niet wil, zeker als je de betrekkelijke luxe hebt van acceptatie bij een andere bank. Allemaal verspilde energie (over FOCUS gesproken!).

 

Kortom, Jongesaab: het lijkt mij dat de ondernemer in dit geval het beste verder geholpen wordt door juist niet in te gaan op alle details. Ondernemer moet, met zijn geaccepteerde kredietvoorstel bij de andere bank heel hard aan de slag om van zijn bedrijf een succes te maken. Te lang stil blijven staan bij dit soort zaken is een van de dingen die moeten worden afgeleerd. Higherlevel kan de ondernemer helpen door DAT te blijven benadrukken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Goh, nu zie ik dat pas.

 

 

Ik ben een ondernemer die het plan heeft opgevat om een horeca bedrijf te starten. Ik heb altijd al de neiging gehad als iedereen rechtsaf gaat om dan linksaf te gaan. Wel moet ik erbij vermelden dat zich nu een hele mooie oppertunity zich voordoet. Ik heb in mijn leven als wat businessplannen in elkaar gezet en heb in de loop der jaren wat achter de schermen van banken kunnen kijken. Nu was ik altijd in de veronderstelling dat banken een gedeelde verantwoordelijkheid hebben om ondernemend Nederland te steunen. Ik hoor dit tenminste als argumentatie waarom er zoveel miljarden aan belasting geld naar de Banken toe gegaan is. Nu is mijn businessplan afgewezen. Het is niet de bedoeling om hier uit te huilen maar ik wil het graag dit naar een hoger level tillen. De afwijzing is niet om financiële reden maar, let op, de afdeling riskmanagement heeft twijfels aan de haalbaarheid op grond van demografische factoren. Kortom wie een hond wil slaan vindt altijd een stok.

Ik heb het vermoeden dat de banken hun reserves aan het aanvullen zijn en veel afwijzen onder het motto er is geen goed businessplan.

 

Graag hoor ik of ik spoken zie of dat er meer mensen zijn die deze ervaring hebben.

 

 

Nou heb je een andere bank gevonden die wel financiert, maar ga je alsnog die eerste kwestie verder uitspitten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is al weer een tijdje geleden voor ons maar in ons geval was het verschil in banken erg duidelijk.

 

Bank 1:

Heeft u een businessplan? JA

Inschrijving KVK? Uhhh, nee want als de financiering niet rond komt heeft het geen zin om bedrijf te starten.

Ok, komt u maar terug als u ingeschreven bent.... :-\

 

Bank 2:

Heeft u een businessplan? JA

Ohw, ik zal even kijken of een adviseur beschikbaar is. Ja meneer x is vrij en kan vrijblijvend met u over de financiering praten.

Dus bij deze bank een uurtje of 2 gezeten en na doornemen BP, uiteindelijk financiering gekregen. BP wordt ook nog eens gebruikt bij opleiding nieuwe adviseurs ;D Was blijkbaar goed!

 

Dus hier zie je al het verschil.

 

Ik sluit me overigens aan met mijn voorganger. Steek je energie liever in je bedrijf ipv druk maken over een afgekeurd BP.

Link naar reactie
  • 0

De nee Bank heeft mij bijna 3 maanden aan het lijntje gehouden. Noem mij gek ;) maar ik vind niet dat we zo met elkaar om kunnen gaan. Ik ben geen ondernemer die al bij de eerste nee afhaakt of mij met een kluitje in het riet laat sturen. Tevens denk ik dat ik na jarenlange trouwe klant te zijn geweest bij deze bank een fatsoenlijk antwoord verdien. Gezien de bovenstaande reacties, zien de meeste dit anders. Wel ben ik het eens met jullie om hier niet te veel energie in te steken. Maar misschien is het moraal van mijn verhaal geloof in jezelf en neem geen genoegen met de eerste nee.

 

PS bij de ja Bank betaal ik wel een hogere rente en bij (nu) een totale investering over de 1 miljoen tikt dit wel aan.

Link naar reactie
  • 0

los van waar je je energie in steekt, is het ook simpel te verklaren. Bank A hanteert andere criteria dan Bank B. Bij Bank A werkt ander personeel dan bij Bank B. Zo simpel is het.

 

Dat is hun goed recht en daardoor loopt Bank A wellicht onverwacht gouden klanten mis, maar schrijven ze minder af op verstrekte leningen en Bank B treft zo nu en dan een kip met gouden ei en schrijft wat meer af op verstrekte roestige leningen.

 

Bon? Dan doen we nu een slot op dit topic. Alles is wel gezegd nu.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar misschien is het moraal van mijn verhaal geloof in jezelf en neem geen genoegen met de eerste nee.

 

Als je dervan uit gaat dat die lening niet het einde maar het begin van het verhaal is, zou ik de moraal nog even voor me uit schuiven.

 

Als je in de volgende hoofdstukken van dat verhaal elke mislukking uitgebreid gaat napluizen, terwijl je tegelijjk achteloos over de successen heen stapt, wordt die moraal een heel andere.

 

Bewaar de afrekening met je originele bank en al die andere teleurstellingen die nog gaan komen voor de epiloog, en focus voorlopig op wat wel goed gaat. Want die lening (die hopelijk niet 100% van je financiering is) moet nog terugverdiend worden.

 

Oeps, der zit een slot op... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.