• 0

Kosten voor gecombineerde zakelijk/privé-reis

Ik ga binnenkort naar een zakelijke conferentie. De kosten daarvan (vliegtuig, hotel, conferentieticket, etc) zijn dan op te voeren als zakelijke kosten, als ik het goed begrepen heb. Maar, ik zit nog met wat andere vragen, en ik kan bij de belastingdienst nergens heldere antwoorden vinden.

 

Ik overweeg namelijk om een deel privé aan mijn reis te koppelen. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik extra hotelkosten niet als zakelijke kosten mag opvoeren. Maar, het vliegticket is even duur, of ik nou alleen voor de conferentie blijf, of ook voor een paar dagen privé.

 

Mag ik dan de volledige kosten van het vliegticket zien als zakelijke kosten? Aan de ene kant zou ik denken dat er nu een duidelijk privé-voordeel in zit, wat betekent dat ik niet alles op mag voeren als kosten. Maar aan de andere kant: het privé-voordeel brengt geen enkele extra kosten met zich mee. Als ik niet het privé-voordeel zou gebruiken, zou ik precies even veel zakelijke kosten hebben en precies even veel belasting afdragen.

 

Nog twee kleinere vragen:

- Neem ik terecht aan dat ik eventuele lokale BTW in het buitenland (in dit geval Zwitserland, dus geen EU) vrijwel zeker niet terug kan krijgen, en daarom de kosten reken inclusief eventuele BTW in het land van bestemming?

- Hoe werkt het met diners e.d. (mijn eigen kosten, niet dat ik een diner voor een ander betaal)? Ik had begrepen dat ik deze voor een zakelijke reis ook als kosten mag rekenen, en opgevangen dat ik een forfaitair bedrag hiervoor mag gebruiken. Maar ik kan daar vrijwel niets concreets over vinden. Of moet ik gewoon de daadwerkelijke kosten (binnen het redelijke) gebruiken?

 

Bij voorbaat dank voor de inzichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.