• 0

Stichting en "maatschappelijke" participaties

Beste mensen,

 

Samen met twee vrienden heb ik een stichting opgericht om ons stadje -voornamelijk online- te gaan promoten. Het is een stichting zonder winstoogmerk en we zijn maatschappelijk ingesteld. Wel zullen we commercieel bezig zijn op het gebied van advertenties om zo gelden te creëren voor allerlei maatschappelijke projecten.

 

Om een startkapitaal te verwerven voor -onder andere- de ontwikkeling van de site, hebben wij het volgende in gedachte: namelijk het uitgeven van een x-aantal participaties. Nu willen/kunnen wij aan die participaties niet de voorwaarden hangen die er normaal bij komen kijken. Zo kunnen we natuurlijk geen winst uitkeren en willen we geen stemrechten aan de participaties hangen. Wat ik me nu afvraag of er nog valkuilen zijn met betrekking tot wat wij willen doen. Hieronder zal ik een uitgebreide uiteenzetting geven van het product dat we willen aanbieden. Zie je valkuilen, geef ze dan alsjeblieft door. Uiteraard gaan we voordat de eerste handtekeningen worden gezet nog naar een jurist voor de beoordeling van de overeenkomst maar wel willen met zo veel mogelijk eigen kennis daar zitten.

 

- We willen een x aantal participaties uitgeven in verschillende grootte, van € 250 tot € 5.000

- We willen in totaal minstens € 20.000 en max € 30.000 ophalen

- We geven eenmaal per jaar een presentatie van de cijfers en projecten aan de participanten

- Participanten hebben geen stemrecht in de stichting

- Participanten krijgen geen winstuitkering

- We bieden de participant een jaarlijks rendement van 5% in cash of 15% in advertentietegoed

- De participaties wordt aangegaan met een minimale looptijd van 3 jaar of 5 jaar. (mag dit?)

- Na afloop van de termijn mag de participant zijn inleg bij ons terugvragen

- We moeten -denken we- natuurlijk altijd direct terugbetalen bij een eventueel faillissement of overlijden van de participant.

- Wij mogen altijd overgaan tot terugbetaling van de inleg met uiteraard als effect dat de participatie komt te vervallen

 

Problemen die wij zien:

- als die 3-jaars/5-jaars termijn niet kan, mogen we dan wel een termijn zetten op het moment van uitbetalen nadat de participant heeft aangeven niet meer te willen participeren? Zodat wij een andere participant kunnen vinden of het geld op een andere manier bijeen kunnen brengen? Overigens gaan wij wel standaard 10% van de participaties opzij zetten om een buffer te hebben. En uiteraard zullen we rekening houden met de termijnen zodat we op dat moment of genoeg liquide middelen te hebben of nieuwe participanten (of dat de oude participanten alweer hebben bijgeschreven natuurlijk ;-) )

 

- wellicht kan deze constructie in de toekomst een anbi-status in gevaar brengen? Op dit moment hebben we die nog niet, maar zitten er wel aan te denken.

 

- Kunnen we de participaties eigenlijk vrij verhandelbaar maken? Of is dat geen goed idee omdat je dan allemaal extra regels bij krijgt? Nu ik erover nadenkt heeft het denk ik weinig zin ze vrij te verhandelen omdat de waarde van de participaties toch niet stijgt of daalt aangezien het niet echt een aandeel in het kapitaal vormt. Misschien is de benaming participatie ook wel niet echt goed voor wat wij willen.....

 

- Als een participant zijn onderneming verkoop (en de participatie op naam van een onderneming staat) mogen we dan eisen dat de participant onze participaties mee moet verkopen zodat de nieuwe eigenaar de termijn uit moet zitten?

 

- missen we nog iets?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.