• 0

Prive schulden opeisbaar in Vof?

Hallo,

 

Ik zoek me al een tijdje suf naar een antwoord op de volgende vraag: kunnen en/of mogen PRIVE schuldeisers beslag leggen op 'loon' of prive stortingen aan de vennoot die de prive schulden heeft? Het is geen zaak die bij ons zelf speelt, enkel een punt dat me bezig heeft gehouden met betrekking op een eventueel toekomstige situatie met een familielid dat wilt instappen.

 

Op het eerste gezicht lijkt het misschien een simpele vraag maar veel meer dan onderstaande kan ik er niet over vinden, en dat is nogal beperkt:

 

"Privé-schuldeisers kunnen privé-schulden niet op het zakelijke vermogen van de VOF of op het privé-vermogen van jou en je medevennoten verhalen" (MKB Service desk)

 

Ik ben reuze benieuwd hoe dit in praktijk eruit ziet, te meer omdat het een kansje kan zijn om diegene sneller zijn schulden te laten afbetalen zonder dat ik zakelijk in de problemen kom met deze schuldeisers.

 

 

Groeten John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vond het persoonlijk ook een erg verwarrende zin. Dan zou inderdaad iedereen met prive schulden een vof beginnen en vrij zijn van enige verplichtingen.

 

Wat ik dan interessant vind om te weten: is er in zo'n situatie een soort van beslagvrije voet die bepaald wordt voor prive vermogen? En zo ja, hoe wordt het prive vermogen bepaald, wordt dat in zo'n geval vastgesteld of is dat alles wat niet geinvesteerd wordt en zodoende als zakelijk vermogen gezien wordt?

 

Groeten John

Link naar reactie
  • 0

@djluc: dat topic had ik inderdaad ook gelezen, alleen beantwoord dat mijn vraag nog niet duidelijk.

 

De persoon in kwestie is namelijk niet getrouwd en heeft geen samenlevingscontract. Ook zal er geen sprake zijn van een faillissement of iets dergelijks.

 

Ik begrijp dat er regeltjes aan gebonden zijn, alleen waar liggen die in prakijk? Wat wordt gezien als prive vermogen (waar mij redelijkerwijs van lijkt dat er beslag op gelegd kan worden) in de praktijk als er 3 vennoten zijn en iedere maand andere omzetten? En natuurlijk: kan dit gevolgen hebben voor onze zaak?

 

Wie het weet mag het zeggen, kan diegene direct bij de MKB Servicedesk aan de slag haha

 

 

Groeten John

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat dit om en VOF gaat. En een van de vennoten heeft privé schuldeisers.

En nu vraag je of deze schuldeisers aan het aandeel (in de VOF) van de bewuste vennoot kan komen.

 

Volgens mij (geen jurist) wel. Het is toch zijn geld.

En je verwart dingen zoals ‘loon’ etc:

Een vennoot heeft geen loon. Als hij geld uit de VOF opneemt (zijn zakelijk geld) dan wordt het zijn privé-geld. En als hij geld stort in de VOF dan wordt het (zijn) zakelijke geld, waar de schuldeisers dus ook (volgens mij dan) gewoon kunnen claimen.

 

En voor mij in deze onbekende situatie zou zijn als de bewuste vennoot meer geld opneemt dan zijn zakelijk gedeelte. Dan krijgt hij eigenlijk een soort ‘schuld’ aan de andere vennoten, maar dat staat dan weer niet te boek als een echte schuld. Hij heeft alleen een kleiner (misschien zelfs negatief) kapitaal in de VOF.

Hoe dat dan zit m.b.t. de schuldeisers dat zou ik niet weten (maar voor mijn gevoel kunnen zij daar gewoon beslag op leggen).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Peter :)

Hoewel het verhaal me nog niet echt duidelijk is geworden denk ik dat ik begrijp waar je op doelt.

 

Het woordje 'loon' heb ik gebruikt om de situatie vanuit een schuldeiser helder te krijgen, als er beslag wordt gelegd neem ik aan dat dat via bepaalde formules of dergelijke gaat als je mede vennoot bent?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je reactie Peter :)

Hoewel het verhaal me nog niet echt duidelijk is geworden denk ik dat ik begrijp waar je op doelt.

 

Het woordje 'loon' heb ik gebruikt om de situatie vanuit een schuldeiser helder te krijgen, als er beslag wordt gelegd neem ik aan dat dat via bepaalde formules of dergelijke gaat als je mede vennoot bent?

Nope. Van 'loon' is geen sprake. een schuldeiser kan dus beslag leggen op zijn deel van de VOF en verdeling vorderen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.