Voordat je als ondernemer begint aan een business plan en het daadwerkelijk opzetten van je business, doorstaan de meeste startende ondernemers een lange periode van wikken en wegen. Is het wel wat voor mij? Is mijn idee wel goed genoeg? etc. etc. Om deze groep twijfelaars een hart onder de riem te steken (of juist niet) een aantal kernpunten waar je mijn inziens goed over na moet denken:
- Je Kennis & Expertise:
Is het idee in lijn met mijn ervaring en kennis en wat is mijn perceptie van mijn business-idee. Je kennis en kunde is vaak de basis van je onderscheidende vermogen in de markt en daarom essentieel. Daarnaast is je persoonlijke beleving van een idee niet altijd de juiste. Praat er met mensen over en je zult er verbaasd over zijn dat deze personen er vaak een heel ander beeld op na zullen houden.
- Tijd & Timing
Ben je bereid om minimaal 90%, maar vaak 150% van je tijd in je onderneming te stoppen? Kortom, ben je fit en voel je je gezond. Past het in je priveleven? Onderschat het niet. Is de markt klaar voor je idee of ben je te vroeg? Zo heeft het Hilton bijvoorbeeld plannen om hotels op de maan te bouwen en daarvoor ook al rechten voor opgekocht (USA!.....). Je kunt je vraagtekens hierbij zetten.
- Schaalbaarheid van je idee
Hoe kun je je idee schalen? En is het te schalen? Een freelancer is wellicht juridisch gezien in veel gevallen een ondernemer maar bodyshoppen is over het algemeen niet schaalbaar. Dus denk na hoe je je idee kunt vermenigvuldigen zonder proportioneel overhead en mankracht toe te moeten voegen.
- Netwerk
Ken is genoeg mensen in deze business die ik kan raadplegen voor hulp en advies? Heb ik contacten in het bedrijfsleven voor het sluiten van eventuele partnerships? Kan ik netwerken?
- Finance
Kan ik mijn eerste investering betalen zonder het aantrekken van kapitaal (zeker in deze tijd al snel een must)? Is je financiele planning goed en wanneer maar met name hoe denk je inkomsten te verwerven? Kun je genoeg marge halen op je idee en zijn mensen er uberhaupt voor bereid om te betalen?
- Management
Ben je goed in het motiveren van jezelf en mensen. Kun je andere mensen aansturen en kun je jezelf dwingen om deadlines te halen? Hoe ga je om met een crisis en problemen? Kun je zowel op lange termijn als op korte termijn denken? Vaak wordt de lange termijn uit het oog verloren door de beslommering en de drukte van de dagelijkse bezigheden. Hoe ga je dit voorkomen?
Dit zijn slechts een aantal initele kerngedachten die je de revue kunt laten passeren in je zoektocht naar het ondernemerschap. Wat ook vaak werkt is om niet al te lang te wachten met dingen opstarten, met name het business plan. Dit neemt vaak twijfel weg en geeft je als beginnend ondernemer vertrouwen in je eigen gedachten. Zonder dat je actief begint om over dingen na te denken gaat het ook niet leven! Bovendien kun je dit al doen in je avonduren terwijl je wellicht nog een baan daarnaast hebt (en kun je meteen ook je alter ego laten wennen aan het feit dat je 'savonds aan het werk bent...).
p.a.u.l
p.a.u.l
Voordat je als ondernemer begint aan een business plan en het daadwerkelijk opzetten van je business, doorstaan de meeste startende ondernemers een lange periode van wikken en wegen. Is het wel wat voor mij? Is mijn idee wel goed genoeg? etc. etc. Om deze groep twijfelaars een hart onder de riem te steken (of juist niet) een aantal kernpunten waar je mijn inziens goed over na moet denken:
- Je Kennis & Expertise:
Is het idee in lijn met mijn ervaring en kennis en wat is mijn perceptie van mijn business-idee. Je kennis en kunde is vaak de basis van je onderscheidende vermogen in de markt en daarom essentieel. Daarnaast is je persoonlijke beleving van een idee niet altijd de juiste. Praat er met mensen over en je zult er verbaasd over zijn dat deze personen er vaak een heel ander beeld op na zullen houden.
- Tijd & Timing
Ben je bereid om minimaal 90%, maar vaak 150% van je tijd in je onderneming te stoppen? Kortom, ben je fit en voel je je gezond. Past het in je priveleven? Onderschat het niet. Is de markt klaar voor je idee of ben je te vroeg? Zo heeft het Hilton bijvoorbeeld plannen om hotels op de maan te bouwen en daarvoor ook al rechten voor opgekocht (USA!.....). Je kunt je vraagtekens hierbij zetten.
- Schaalbaarheid van je idee
Hoe kun je je idee schalen? En is het te schalen? Een freelancer is wellicht juridisch gezien in veel gevallen een ondernemer maar bodyshoppen is over het algemeen niet schaalbaar. Dus denk na hoe je je idee kunt vermenigvuldigen zonder proportioneel overhead en mankracht toe te moeten voegen.
- Netwerk
Ken is genoeg mensen in deze business die ik kan raadplegen voor hulp en advies? Heb ik contacten in het bedrijfsleven voor het sluiten van eventuele partnerships? Kan ik netwerken?
- Finance
Kan ik mijn eerste investering betalen zonder het aantrekken van kapitaal (zeker in deze tijd al snel een must)? Is je financiele planning goed en wanneer maar met name hoe denk je inkomsten te verwerven? Kun je genoeg marge halen op je idee en zijn mensen er uberhaupt voor bereid om te betalen?
- Management
Ben je goed in het motiveren van jezelf en mensen. Kun je andere mensen aansturen en kun je jezelf dwingen om deadlines te halen? Hoe ga je om met een crisis en problemen? Kun je zowel op lange termijn als op korte termijn denken? Vaak wordt de lange termijn uit het oog verloren door de beslommering en de drukte van de dagelijkse bezigheden. Hoe ga je dit voorkomen?
Dit zijn slechts een aantal initele kerngedachten die je de revue kunt laten passeren in je zoektocht naar het ondernemerschap. Wat ook vaak werkt is om niet al te lang te wachten met dingen opstarten, met name het business plan. Dit neemt vaak twijfel weg en geeft je als beginnend ondernemer vertrouwen in je eigen gedachten. Zonder dat je actief begint om over dingen na te denken gaat het ook niet leven! Bovendien kun je dit al doen in je avonduren terwijl je wellicht nog een baan daarnaast hebt (en kun je meteen ook je alter ego laten wennen aan het feit dat je 'savonds aan het werk bent...).
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag