• 0

Ben ik en is mijn idee klaar voor het ondernemerschap?

Voordat je als ondernemer begint aan een business plan en het daadwerkelijk opzetten van je business, doorstaan de meeste startende ondernemers een lange periode van wikken en wegen. Is het wel wat voor mij? Is mijn idee wel goed genoeg? etc. etc. Om deze groep twijfelaars een hart onder de riem te steken (of juist niet) een aantal kernpunten waar je mijn inziens goed over na moet denken:

 

- Je Kennis & Expertise:

Is het idee in lijn met mijn ervaring en kennis en wat is mijn perceptie van mijn business-idee. Je kennis en kunde is vaak de basis van je onderscheidende vermogen in de markt en daarom essentieel. Daarnaast is je persoonlijke beleving van een idee niet altijd de juiste. Praat er met mensen over en je zult er verbaasd over zijn dat deze personen er vaak een heel ander beeld op na zullen houden.

 

- Tijd & Timing

Ben je bereid om minimaal 90%, maar vaak 150% van je tijd in je onderneming te stoppen? Kortom, ben je fit en voel je je gezond. Past het in je priveleven? Onderschat het niet. Is de markt klaar voor je idee of ben je te vroeg? Zo heeft het Hilton bijvoorbeeld plannen om hotels op de maan te bouwen en daarvoor ook al rechten voor opgekocht (USA!.....). Je kunt je vraagtekens hierbij zetten.

 

- Schaalbaarheid van je idee

Hoe kun je je idee schalen? En is het te schalen? Een freelancer is wellicht juridisch gezien in veel gevallen een ondernemer maar bodyshoppen is over het algemeen niet schaalbaar. Dus denk na hoe je je idee kunt vermenigvuldigen zonder proportioneel overhead en mankracht toe te moeten voegen.

 

- Netwerk

Ken is genoeg mensen in deze business die ik kan raadplegen voor hulp en advies? Heb ik contacten in het bedrijfsleven voor het sluiten van eventuele partnerships? Kan ik netwerken?

 

- Finance

Kan ik mijn eerste investering betalen zonder het aantrekken van kapitaal (zeker in deze tijd al snel een must)? Is je financiele planning goed en wanneer maar met name hoe denk je inkomsten te verwerven? Kun je genoeg marge halen op je idee en zijn mensen er uberhaupt voor bereid om te betalen?

 

- Management

Ben je goed in het motiveren van jezelf en mensen. Kun je andere mensen aansturen en kun je jezelf dwingen om deadlines te halen? Hoe ga je om met een crisis en problemen? Kun je zowel op lange termijn als op korte termijn denken? Vaak wordt de lange termijn uit het oog verloren door de beslommering en de drukte van de dagelijkse bezigheden. Hoe ga je dit voorkomen?

 

 

Dit zijn slechts een aantal initele kerngedachten die je de revue kunt laten passeren in je zoektocht naar het ondernemerschap. Wat ook vaak werkt is om niet al te lang te wachten met dingen opstarten, met name het business plan. Dit neemt vaak twijfel weg en geeft je als beginnend ondernemer vertrouwen in je eigen gedachten. Zonder dat je actief begint om over dingen na te denken gaat het ook niet leven! Bovendien kun je dit al doen in je avonduren terwijl je wellicht nog een baan daarnaast hebt (en kun je meteen ook je alter ego laten wennen aan het feit dat je 'savonds aan het werk bent...).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordat je als ondernemer begint aan een business plan en het daadwerkelijk opzetten van je business, doorstaan de meeste startende ondernemers een lange periode van wikken en wegen. Is het wel wat voor mij? Is mijn idee wel goed genoeg? etc. etc. Om deze groep twijfelaars een hart onder de riem te steken (of juist niet) een aantal kernpunten waar je mijn inziens goed over na moet denken:

 

- Je Kennis & Expertise:

Is het idee in lijn met mijn ervaring en kennis en wat is mijn perceptie van mijn business-idee. Je kennis en kunde is vaak de basis van je onderscheidende vermogen in de markt en daarom essentieel. Daarnaast is je persoonlijke beleving van een idee niet altijd de juiste. Praat er met mensen over en je zult er verbaasd over zijn dat deze personen er vaak een heel ander beeld op na zullen houden.

 

Even in het algemeen:

geweldig stukje (vooral de introductie) waar ik me helemaal in kan vinden, omdat ik ook nog in de wik en weegfase zit.

 

Mijn inziens is het punt van kennis en expertise het belangrijkste, en, voor mij persoonlijk een bron van twijfels.

Gelukkig heb ik vrij recent, door gewoon mensen te vertellen dat je over een eigen bedrijf nadenkt, een paar zeer zinvolle contacten in het verschiet die mij de ins en outs van een bepaalde markt kunnen vertellen. (Het verbaasde mij dat er blijkbaar altijd wel iemand is die wel een persoon kent die je ontzettend kan helpen).

Ook allerlei andere nuttige informatie en adviezen heb ik kunnen krijgen door met verschillende personen te praten. (En dit forum is uiteraard ook een enorme bron van info)

 

Maar goed, er is nog (heel) veel te doen, voordat er eventueel een bedrijf staat, als die er al komt.

 

Afijn, wikken of wegen, twijfels of niet, het is in ieder geval al leuk om daar mee bezig te zijn (en er zijn ook geen risico's aan verbonden ;D).

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is is een ondernemingsplan een hulpmiddel bij het vinden van de antwoorden op al de genoemde punten. Daarom is het verstandig zelf een plan te schrijven aan de hand van een sjabloon. Dergelijke ondernemingsplannen zijn her en der te downloaden (www.imk-projecten.nl) bijvoorbeeld. Hierin staan alle relevante punten waar je aan moet denken bij het opzetten van een eigen bedrijf.

 

Ook de persoonlijke kwaliteiten van een ondernemer zijn belangrijk, met behulp van bovengenoemd (of een ander) plan. Kom je er achter welke kwaliteiten je in jouw branche nodig hebt.

 

Als je tenslotte een goed plan hebt kun je dit laten checken. (door iemand van de kamer van koophandel of via de quick scan van imk-projecten)

 

De uiteindelijke beslissing voor een financiering (als je geld nodig hebt) wordt door de bank of de financier gemaakt. Hem of haar zul je dus moeten overtuigen van de kwaliteit van je plan en je persoonlijke kwalilteiten.

 

Groet Peter Bosman

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.