• 0

Takeaway in pand zonder horecabestemming?

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou graag meer willen weten over horecabestemming. Ik ben ondernemer in spe en heb een pand op het oog. In mijn ogen ga ik een bedrijf starten in de horeca maar het pand laat dit niet toe. Er zit winkelbestemming op het pand. Het bedrijf dat ik ga openen zal zich voornamelijk richten op take away dranken (geen alcoholische). Het bedrijf zal geopend zijn binnen winkeltijden. Er zal binnen ook plaats zijn om te zitten en koffie/thee en of frisdrank te nuttigen. Hoe ga ik hiermee om? En valt dit onder horecabestemming of niet. Ik heb tot op heden helaas nog geen eenduidig antwoord gehad. Alvast bedankt voor jullie reacties.

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

dat valt inderdaad onder horeca. Als je per se in dit pand wilt zitten, dan rest je een aanvraag tot wijziging van de bestemming van winkel naar horeca. Of dat gaat lukken, valt niet te zeggen hier.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ga even overleggen met je gemeente. Mijn ervaring (van enkele jaren geleden) is dat een winkelbestemming geen belemmering hoeft te vormen voor een afhaalwinkel met een beperkt aantal zitplaatsen.

vriendelijke groet,

Jean

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

• 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht inderdaad op antwoord van de gemeente, alleen het pand staat op een toplocatie en er is veel vraag naar dus haast is enigszins geboden. En helaas weet ik inmiddels uit ervaring hoe traag gemeentes werken :-( Dus ik wil graag mijn kansen inschatten.

• 0

er is veel vraag naar dus haast is enigszins geboden.

Haast in dit soort situatie's kan je echt niet hebben. Stel dat de gemeente er oren naar heeft dan zal dit echt maanden duren voordat het er eventueel doorheen komt.

Vergeet ook niet dat de investeringen in een pand waar geen horeca in heeft gezeten vaak hoger is daar er helemaal geen enkele voorziening is op dit gebied.

Danny

• 0

Zoals gezegd je moet inderdaad bij de gemeente zijn. Zorg wel dat je de zaken goed op orde hebt. Gemeentes zijn soms erg onvoorspelbaar. Een verzoek tot wijzigen van een bestemming kan ondanks dat wellicht het advies van het college B&W positief is zomaar een jaar duren voordat je überhaupt de wijziging er door krijgt. Hetzelfde geld overigens voor verbouwvergunning welke je wellicht ook nodig bent. Sommige gemeentes combineren dat wat nog weleens extra vertraging met zich mee kan brengen. Het financiële risico is dus best aanzienlijk als je hier achteraf mee komt te zitten.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
  • 1

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou graag meer willen weten over horecabestemming. Ik ben ondernemer in spe en heb een pand op het oog. In mijn ogen ga ik een bedrijf starten in de horeca maar het pand laat dit niet toe. Er zit winkelbestemming op het pand. Het bedrijf dat ik ga openen zal zich voornamelijk richten op take away dranken (geen alcoholische). Het bedrijf zal geopend zijn binnen winkeltijden. Er zal binnen ook plaats zijn om te zitten en koffie/thee en of frisdrank te nuttigen. Hoe ga ik hiermee om? En valt dit onder horecabestemming of niet. Ik heb tot op heden helaas nog geen eenduidig antwoord gehad. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vraag 1: wat is exact je concept? Lijkt het op een AH to go, Bakkerij Bart etc dan ben je in mijn optiek meer een winkel dan horeca. Praat dus niet jezelf een probleem aan wat er niet is. Ga vooral ook niet aan je gemeente vragen hoe ze je moeten zien, want per ongeluk kunnen ze dan verkeerd kiezen en zeggen je bent horeca.

Vraag 2: wat is exact de bestemming op die locatie? In 1 gemeente kunnen de bestemmingen zelfs in 1 straat nog verschillend zijn.

Conclusie: bestemmingsplan discussie is maatwerk. Als je in algemeenheden gaat praten of denken komen er allerlei "problemen" in beeld die eigenlijk helemaal geen probleem zijn.

(ik ben het dus eigenlijk met het merendeel van de vorige reacties oneens)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar