• 0

VOF beëindigen

Hallo, ik heb een vraag over het beëindigen van een vennootschap onder firma. De vof heeft twee vennoten. Samen willen we stoppen met de onderneming. Er is geen conflict, alle opties zijn mogelijk qua verdeling e.d.

 

Ik als vennoot wil graag de handelsnamen, websites en alle goederen die we ooit gekocht hebben gebruiken in mijn eigen reeds bestaande eenmanszaak. De eenmanszaak gaat dus hetzelfde heten als de vof voorheen. Dit kan neem ik aan door uitschrijving van de vof? Er is dus geen voortzetting van het bedrijf, maar enkel de overname van goederen e.d.

 

Hoe moeten we dit vorm geven. Kan dit via een ontbindingsovereenkomst van de vof waarin we een verdeling vastleggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij:

 

Je kan op de ontbindingsdatum de balans opmaken en de winst volgens je verdeling naar de individuele eigen vermogens overzetten, mede de prive transacties.

Daarna kan het kapitaal van de verlatende vennoot in liquide uitgekeerd worden. Indien dat niet mogelijk is kun je voor hem/haar een (tijdelijke) schuld rekening opzetten die met rente later afgelost kan worden.

 

Het restant neem je mee naar de EMZ. Bovendien is het niet nodig een aparte EMZ te nemen. Je kunt de vof overzetten naar een EMZ. Naam kan ook gelijk blijven

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat trouwens om een al bestaande EMZ. Daarnaast is er wel een uittredende vennoot, als we er allebei willen stoppen en ik zelf doorga met een al bestaande EMZ? Is het dan niet makkelijker alles uit de vof te verkopen aan mijn EMZ voor een symbolisch bedrag. Zeker omdat er geen winst gemaakt is met de vof?

Link naar reactie
  • 0

Als een vennoot uit de vof gaat dan moet je de vof toch eerst afsluiten. Zie mijn vorige post. Als er geen winst is verdeel je het volgens het individuele kapitaal. Of je moet daar vanaf zien door een of andere reden en fiscaal verantwoorden. De vertrekkende vennoot zal daarmee gecompenseerd moeten worden (financieel) neem ik aan.

 

Daarna kun je ook heel de balans van de vof omzetten (bijtellen) naar je EMZ en vervolgens de vof opheffen. Goederen verkopen heeft geen zin , de vof moet toch leeg en alles is dan van jou. De vorderingen maar ook de schulden. Wat betreft de handelsnaam die kun je bijvoegen bij de EMZ.

 

Link naar reactie
  • 0

Stel, de balans is op dit moment 100 en we heffen de vof op, verdeling 60% en 40% dan hoeven we verder niets meer te verdelen lijkt me en kunnen we uitschrijven?

 

Maar we zouden ook de privéstortingen kunnen vereffenen in de zin dat ieders aandeel gelijk wordt getrokken? Ik heb (veel) meer in de vof geïnvesteerd, dus dan zou de andere vennoot mij nog een deel moeten betalen als we op 50-50 inleg zouden willen komen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe lang je de vof al hebt maar een balans van 100 zegt mij niets.

Het gaat om ieders kapitaal (ondernemersvermogen) dat je opbouwt uit uit prive stortingen en opnames en winst. Maar dat laatste hebben jullie niet blijkbaar.

 

Eind vermogen = Begin Vermogen + prive stortingen – prive opnames.

Voor ieder apart berekenen is toch eerlijk genoeg. Als jij meer geïnvesteerd hebt is jouw prive storting hoger, toch.

 

Link naar reactie
  • 0

100 is natuurlijk een fictief bedrag en dat is dan de balans op gezamenlijk (samenwerkingsverband) niveau.

Natuurlijk hebben we een ondernemersvermogen. Als we het eindvermogen nemen op persoonlijk niveau, dan moet degene die minder heeft geïnvesteerd de ander compenseren als we de vof stoppen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.