• 0

bedrag ten onrechte ontvangen in VOF zonder BTW

Forumleden,

 

Voor het maken van de jaarstukekn over 2011 loop ik tegen een probleem aan:

 

VOF opgericht februari 2011.

 

In het 1e kwartaal van 2011 heb ik geld ontvangen op de VOF zijn rekening van een leverancier zonder BTW; terwijl dit geld eigenlijk op mijn priverekening had moeten verschijnen omdat de hobby zoals die er toen was, voor de oprichting van de VOF financieel verliep via dat rekeningnummer.

 

In januari bij de partij aangegeven dat het een zakelijke relatie zou worden, hun hebben toen echter een bedrag van 398,18 overgemaakt op mijn zakelijke nummer (zonder btw).

 

Dit geld zit nu nog steeds in de VOF. Bij de BTW aangifte over het 1e kwartaal heb ik het niet mee genomen.

 

Is dit alles juist? Hoe krijg ik dit geld nu uit de VOF? Bij het opmaken van de balans krijg ik nu een probleem qua liquide middelen, die dus niet aansluiten bij de omzet-kosten-ontrekkingen (is hoger).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En in de jaarrekening reken je die 398 euro gewoon mee als privestorting (ofwel in jou rekensommetje word het omzet-kosten-onttrekkingen+storting), bewijsstukje erbij dat dit nog te maken had met de afrekening van de "priverelatie" voor deze leverancier en dan moet je berekening kloppen. voor de btw hoef je hier niets mee te doen.

 

Overmaken naar prive mag ook, maar dat lost je probleem voor de IB aangifte 2011 niet op..

Link naar reactie
  • 0

Beste HJ-P,

 

Toevoeging op vorige antwoorden: ik ga er vanuit dat je de BTW op inkopen/kosten (voorbelasting) uit het 1e kwartaal 2011 ook niet hebt teruggevraagd en gekregen. Als dat nl. wel zo is en dat is vrij normaal; kosten maken vlak vóór de daadwerkelijke start van je onderneming en de BTW terugvragen, dan ben je ook BTW verschuldigd en wel 6/106 of 19/119 van 398,18.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.