• 0

Loondienst vs. 'zzp' (student)

Beste forumgebruikers,

 

Heb getracht dit probleem via zoeken op te lossen maar kom helaas niet tot een eenduidig antwoord.

Excuses als ik het benodigde topic toch over het hoofd gezien heb..

 

Momenteel ben ik student, heb ik een eigen bedrijfje en werk ik sinds kort 2 dagen in de week bij een bedrijf.

Voor deze 2 dagen heb ik een nul-uren-contract. De activiteiten van het eigen bedrijfje zijn nogal variabel naar gelang de tijd welke ik nodig heb voor mijn studie.

 

Een vriend wees me op de mogelijkheid om mezelf als 'zzp'er' te verhuren aan het bedrijf ipv in loondienst te blijven.

Dit zou mij enkele voordelen moeten opleveren zoals aftrekposten, terugvraag van belasting etc. Tevens zou ook het bedrijf hier voordeel aan hebben. In mijn weten dien ik dan iedere week/maand een factuur naar hen te sturen met de gemaakte kosten, uren etc. Dit is iets wat ik gewend ben en automatisch kan worden geregeld, het geeft dus niet veel meer werk dan loondienst. De overlapping is er eveneens, de belastingdienst zou het goed moeten keuren qua VAR verklaring.

De nadelen zijn uiteraard ook daar (WW, pensioen etc). Gezien mijn jonge leeftijd vraag ik mij af of dit iets is waar ik mij nu al voor moet inzetten.

Allicht handige informatie: Mijn bruto uurloon bij het bedrijf is 12,50. Tevens tracht ik onder de 'belastingvrije' grens van 7000e/jaar te blijven.

 

Nu is de vraag: Is het in mijn situatie handiger om via loondienst of als ZZP'er te werken? En vooral waarom?

 

Alvast bedankt voor alle hulp!

 

Ruud

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vriend wees me op de mogelijkheid om mezelf als 'zzp'er' te verhuren aan het bedrijf ipv in loondienst te blijven.

Dit zou mij enkele voordelen moeten opleveren zoals aftrekposten, terugvraag van belasting etc.

 

Zeker, maar daarvoor moet je worden gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. En daar is iets meer voor nodig dan alleen facturen sturen naar je werkgever. Je moet daarvoor met name meerdere opdrachtgevers hebben, en voor de meeste belastingvoordelen moet je aan het urencriterium voldoen (1.225 uur/jaar aan je onderneming besteden).

Link naar reactie
  • 0

D'accoor.

 

Zodoende kom ik op een minimum uit van 15312.50/jaar. Dit betekend dat ik niet langer belastingvrij ben, de vraag is of ik dat sowieso blijf uiteraard. Het is zeer mogelijk om aan de gestelde uren norm te komen, dat is het punt niet.

Zeker gezien ik de mogelijkheid zal hebben in de toekomst meer dagen te werken, er in de zomer altijd meer werk is voor mijn bedrijfje etc.

 

De vraag is enigszins waar het break-even ligt..

 

<7000 belastingvrij

<+-13.000 wel stufi maar belasting, geen aftrekposten ivm loondienst

>15.300 mogelijkheid zzp, aftrekposten etc

 

Ik verwacht dat onder de 7.000e blijven sowieso een moeilijke opgaaf wordt.

Als ik boven de 15k ga komen 'verlies' ik hier sowieso een OV-jaarkaart en mijn stufi mee (+- 2.000?)

 

Terugkomend op de vraag, is het verstandiger in loondienst te blijven of als zzp'er te factureren?

 

Edit: Meerdere werkgevers is automatisch aangezien het dan onder mijn bedrijfje gefactureerd wordt

Link naar reactie
  • 0

Als ik boven de 15k ga komen 'verlies' ik hier sowieso een OV-jaarkaart en mijn stufi mee (+- 2.000?)

Inkoppertje dus, lijkt me - deze optie is altijd meer dan de andere twee.

Hangt er natuurlijk wel van af. De grens van bijverdienen is vrij hard. Zodra je over het maximaal bedrag gaat, verlies je in 1 keer de stufi en de OV jaarkaart. Afhankelijk van je reiskosten, ga je er dus in 1 keer duizenden euro's er op achteruit. Als je denkt dat krap boven de grens van bijverdienen komt, kun je dus beter proberen er net iets onder te blijven, dan behoud je de de voordelen van stufi en een OV.

 

BatteryUpgrade: accu's voor mobiele apparatuur

Link naar reactie
  • 0

Als je de werkzaamheden uit voert als ZZP-er is het veel makkelijker om je inkomsten te drukken door wat hogere uitgaven te doen. Daarmee is het natuurlijk weer makkelijker om ervoor te zorgen dat je de stufi of andere dingen moet (terug) betalen. In loondienst is dat niet mogelijk.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Als ik het goed begrijp is het, zolang ik gewoon als ondernemer werk (3 opdrachtgevers min. en 1225u om voordelen mee te pakken), beter om als ZZP'er in dienst te treden dan loondienst.

 

De grens kan ik bewaken door kosten door te voeren, dit zou te doen moeten zijn.

Hiermee blijf ik de voordelen van student zijn houden.

 

Dien ik voor de aanmerking tot ondernemer nog een VAR verklaring aan te vragen?

Of zijn hiervoor de 3 opdrachtgevers voldoende (ik neem trouwens aan dat het hier gaat om 3 opdrachtgevers in dezelfde branche, bijv. engineering)

 

Bedankt tot dusver!

Link naar reactie
  • 0

Edit: Meerdere werkgevers is automatisch aangezien het dan onder mijn bedrijfje gefactureerd wordt

 

Je werkt toch voor één werkgever op dit moment en bent van plan dit te blijven? Dan zal er waarschijnlijk sprake zijn van een verkapt dienstverband.

 

Nee, ik werk reeds al voor 2 andere 'werkgevers' vanuit mijn eigen bedrijfje (onderneming?)

Dit derde bedrijf is nu 0-uren contract en de vraag is of ik er nu dus niet beter aan doe echt als zzp te gaan werken.

En daarmee dus een officiele onderneming wordt ipv een bedrijfje etc.

Link naar reactie
  • 0

Dien ik voor de aanmerking tot ondernemer nog een VAR verklaring aan te vragen?

 

Nee, een VAR is alleen nodig als een opdrachtgever erom vraagt, omdat hij wil weten of hij op uitbetalingen aan jou loonheffing en premies moet inhouden. Het kan handig zijn om het ding klaar te hebben liggen, maar als geen van je opdrachtgevers erom vraagt hoef je geen VAR aan te vragen.

Link naar reactie
  • 0
Hangt er natuurlijk wel van af. De grens van bijverdienen is vrij hard. Zodra je over het maximaal bedrag gaat, verlies je in 1 keer de stufi en de OV jaarkaart. Afhankelijk van je reiskosten, ga je er dus in 1 keer duizenden euro's er op achteruit.

Ten opzichte van de eerste regel, met 7000 omzet, ben je er alleen eerst nog meer duizenden op vooruit gegaan - 2000 minder voordeel doordat je 8000 meer bent gaan verdienen is nog steeds 6000 euro in de plus. Daar je kun je heel leuk van uit eten gaan!

Link naar reactie
  • 0

Nee, een VAR is alleen nodig als een opdrachtgever erom vraagt, omdat hij wil weten of hij op uitbetalingen aan jou loonheffing en premies moet inhouden. Het kan handig zijn om het ding klaar te hebben liggen, maar als geen van je opdrachtgevers erom vraagt hoef je geen VAR aan te vragen.

 

Okee top!

Dan rest volgens mij enkel nog de vraag: In hoeverre kan je als onderneming in meerdere sectoren werken?

Ben bang dat hier een verschillende interpretatie mogelijk is.. ten ongunste van mij.

Moet ik dus als ondernemer 3 werkgevers hebben die exact engineering doen, of kan het ook zijn dat 1 van de 3 meer allround klussen zijn?

 

 

Ten opzichte van de eerste regel, met 7000 omzet, ben je er alleen eerst nog meer duizenden op vooruit gegaan - 2000 minder voordeel doordat je 8000 meer bent gaan verdienen is nog steeds 6000 euro in de plus. Daar je kun je heel leuk van uit eten gaan!

 

Klopt maar voor 2000e moet ik dan wel weer 160 uur werken ;) Dus zolang we er onder kunnen blijven heb ik de meeste voordelen geloof ik zo.

 

 

EDIT:

Bedenk mij zojuist dat ik ook mijn werkgever zal moeten overhalen om mij dan als zzp'er in te huren.

Daarvoor is het misschien handig om de verschillen eens te bekijken (zijn voordelen voornamelijk).

 

Ik neem aan dat hij minder belasting betaald, geen pensioen regelingen etc. Kortom, dit kan direct terug naar mijn 'uurloon'?

Daarnaast kan hij natuurlijk de factuur ook weer invoeren als kosten waardoor ze ook minder belasting betalen?

Ben benieuwd of iemand hier wat meer over weet.... bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Klopt maar voor 2000e moet ik dan wel weer 160 uur werken ;) Dus zolang we er onder kunnen blijven heb ik de meeste voordelen geloof ik zo.

Ik geloof niet dat je het rekensommetje helemaal snapt, maar goed...

 

Hmm.. Het zou dan fijn zijn van je te horen hoe het wel in elkaar steekt.

Ik zou het graag leren, aan deze reactie heb ik echter weinig... ben benieuwd wat je me er over kunt vertellen

Link naar reactie
  • 0

Okay - je hebt het over welke omzet je wilt gaan maken en welke hoogte het beste uit zou pakken.

 

Ik reken voor dat je met de 15300 euro variant, hoewel je daarmee 2K studentenvoordeel mist, toch met het hoogste inkomen achterblijft - en natuurlijk moet je daar tijd voor investeren, maar dat spreekt voor zich.

 

Daarna voer jij aan dat je voor die 2K die je daarmee misloopt wel 160 uur zou moeten werken om dat te compenseren, maar dat hoeft helemaal niet - je inkomen is dan namelijk al van een dusdanig nivo dat je dat makkelijk kan missen/zelf kunt betalen en toch meer over kunt houden dan bij optie 2.

 

Bottom line - ook zonder die 2K studentenvoordeel is de laatste optie voor jou het meest lucratief.

Link naar reactie
  • 0

Nu snap ik waar je het over hebt.

 

Ik heb in die post een 'foutje' gemaakt. De 15.3K heb ik uitgerekend aan de hand van de 1225 uren norm.

Echter zegt dat geheel niet dat dat de grens moet zijn, ik kan namelijk kosten aftrekken zodat ik uiteindelijk onder de 13K kom en toch stufi blijf houden. Zodoende heb ik dubbel profijt. Ik geniet de fiscale voordelen van de 1225 uren norm en kan door slim boekhouden toch onder de stufi-norm blijven. (Of sla ik hier nu geheel de plank mis??)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zie alleen een probleem met 1225 uur werken en ook nog tijd voor je studie hebben. Al bekeken wat een jaar extra studeren kost? Reken je dus niet rijk op korte termijn, maar investeer ook in je toekomst.

 

Dit is zeker belangrijk. Mijn studie is momenteel echter een ongebruikelijke constructie...

Aangezien er administratief een fout gemaakt is (mondelinge afspraak ipv vastgelegd, eindigde in jaar uitloop...) heb ik nu dus praktisch geen studie. 1 dag in de week, waarvan ik mij voor de uitdaging maar voor wat vakken heb ingeschreven om toch de hersens te blijven gebruiken...

Daarnaast is het bedrijf waar ik momenteel 0-uren contract heb bereid om ten tijden van mijn afstudy mij als werknemer te beschouwen (680u uit m'n hoofd gezegd).

 

Op papier sta ik al voor zo'n 225 uur gefactureerd. Hoe en wat is niet van belang.

Blijven er 1000 uren over, waarvan ik er afgelopen halfjaar sowieso al meer dan 200 heb gewerkt op basis van 1 dag per week. Dit zou uitkomen op 400 uur aangezien dit redelijk vast staat ingepland. Dit alles naast een studiebezetting van officieel 40u/week (dit haal ik bij lange na niet, heb veel minder nodig dan gegeven is en heb daarom ook veel ruimte/tijd over).

Met de bijkomstigheid van 2 dagen per week, 8 uur komen we ruim aan de norm.

 

Kortom... dat moet gewoon te doen zijn.

Het bedrijf waar ik nu 2 dagen werk is juist enorm CV-bouwend en study gerelateerd. Exact de business waar ik toe moet passen waar ik voor studeer :)

 

Rest mij volgens mij enkel de vraag... hoe moet ik de onderneming vormgeven?

Moet het enkel technisch zijn (is feitelijk zo, bijkomstige klusjes kunnen onder die term gefactureerd worden) of kan het dus ook bestaan uit (zoals voorbeeld belastingdienst) timmerman en ict developer?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.