• 0

Help! Boete voor mijn BV! maar ik gebruik hem niet..!

Hoi allemaal,

 

Ik heb 3 jaar geleden een bv geopend met het idee er webshop mee te beginnen. Door omstandigheden is dit niet doorgegaan. Nu zit ik met een probleem dat ik eigenlijk de belasting nooit heb verwittigd dat ik er niet mee ben begonnen, ofwel ik heb nooit aangifte gedaan. Nu krijg ik van de belastingdienst een vette boete. Over die drie jaren van zo'n 4500 Euro.

Stom , stom , stom uiteraard.

 

Maar nu is mijn vraag kan ik hier nog iets aan doen? Zo niet, wat is dan bijvoorbeeld een mogelijk tot een betalingsregeling.

Tevens heb ik een eigen huis. Is het mogelijk dat men daar aan toornt?

 

Groet steve

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je eerst eens duidelijk aangeven wat er precies aan de hand is. Eerst zeg je dat je geen aangifte hebt gedaan, nu zeg je dat je alles op 0 hebt gezet (op je aangiftes neem ik aan) maar dat je geen jaarrekeningen hebt gedeponeerd.

 

Wat is nu precies het geval, aan welke verplichtingen heb je je wel en niet gehouden en waarvoor is de boete uitgedeeld?

Link naar reactie
  • 1

Ik herhaal (omdat je kennelijk niet goed leest):

Je moet alsnog aangifte doen.

En uiteraard jaarstukken deponeren.

Dan wordt de boete vanzelf verminderd (of zelfs teruggedraaid).

 

Maar vraag het nou aan een prof, want zelf is het niet zo heel simpel, ook is het alleen maar ‘allemaal nullen’.

 

Link naar reactie
  • 2

Steve,

 

Voor jouw beeld: de Belastingdienst legt alleen boetes op als je geen aangifte doet.

Het O.M. (de Belastingdienst namens het O.M.) legt alleen boetes op als je niet deponeert bij de KvK.

 

Beide instanties kunnen helemaal geen boetes opleggen omdat je iets gedaan hebt wat volgens de andere instantie beboetbaar is.

 

Ik neem aan dat je van de Belastingdienst boetes hebt ontvangen wegens het niet doen van aangifte.

 

Ten eerste zul je inderdaad alsnog aangifte moeten doen. Daarmee wordt in elk geval bereikt dat er geen winst belast wordt.

Hoofdstuk twee zijn de boetes. Daar zul je tegen in bezwaar moeten gaan binnen zes weken na de dagtekening van de aanslagen.

 

Je kunt je beroepen op paragraaf 7 van het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst (BBBB). Daarin wordt aangegeven dat ook factoren als de financiële armslag van de beboette persoon/onderneming in acht genomen moet worden. Als het goed is bedraagt de boete voor 2009 € 2.460. Dat is heel veel geld voor een lege BV.

 

Ga dus sowieso in bezwaar, maar raadpleeg voor de inhoud ervan ook een fiscalist. Er is onderhand een boekwerk te maken over bezwaar en beroep tegen de boetes (met name over 2009). Veel inspecteurs zijn genegen uit eigen beweging de boete zeker met 50% te matigen en er zijn Rechters die de boetes zelfs verminderd hebben tot een paar honderd euro. Een goed bezwaarschrift met verwijzing naar de juiste uitspraken levert je sowieso geld op.

 

Succes,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.