• 0

Kilometerstand bij Start Zakelijk gebruik Bestelbus

Beste mede-forum leden,

 

Na een paar uur zoeken op Google en de Belastingdienst, helaas geen definitief antwoord gevonden op mijn vraag...

Deze luid al volgt:

Wat zijn de regels met betrekking tot de Aangifte Kilometerstand tweedehands Bestelbus.

 

Een kleine toelichting:

Ik ben dit jaar begonnen met ondernemen, en heb deze week een bestelbus gekocht die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst

Als ik een rittenadminstratie ga bijhouden is het verplicht de kilometerstand hierin te vermelden.

Echter staan er al kilometers op de bus, welke ik natuurlijk niet kan verantwoorden (staat ook niet op de factuur!).

Hoe hiermee om te gaan?

 

Ik ga de bus volledig zakelijk gebruiken, en heb gelezen dat er sinds 1-1-2012 een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto aangevraagd kan worden.

Geld deze ook voor ZZP'ers? En is dit een volledig alternatief voor de rittenadministratie?

Ook hier geld: hoe de huidige kilometerstand te verantwoorden? Ik kan dan NIET aantonen dat ik dit jaar NIET zakelijk gereden heb.

Er wordt bij deze regeling ook gesproken over meldingsplicht op ongebruikelijke tijden/plaatsen.

Mocht ik genoodzaakt zijn naar de andere kant van Nederland te reizen voor een product, en deze blijkt niet te voldoen of niet op voorraad... ga ik met lege handen naar huis.

Hoe kan ik hier in hemelsnaam bewijs van verzamelen? Zo zijn er uiteraard meerdere situaties te bedenken...

 

Ik hoop dat jullie mij hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen!

Alvast vriendelijke bedankt,

 

Gr, Roald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de km stand van heden: Rijd naar een garage en laat bijvoorbeeld een ruiterwisserblad vernieuwen. Vraag daarbij een faktuur met daarop vermeld de km stand. 1e probleem opgelost.

Rijd naar een plaats aan de andere kant van nederland en maak een afdruk van de advertentie of aanbieding van het product. Tank onderweg in de buurt van de aanbieding en rijd terug naar huis.

2e probleem opgelost.

Het gaat erom aannemelijk te maken dat je op de juiste wijze handelt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je antwoord, en weet ook dat aannemelijk maken een breed begrip is.

 

Echter vind ik de oplossingen net iets te kort door de bocht.

Door mijn ruitenwisser te vervangen en de kmstand te laten noteren wil dit niet zeggen (uitsluiten) dat ik er in de tussentijd niet privé mee gereden heb.

Ik wil dan ook discussie uitsluiten door vanaf de dag van aankoop al een rittenadministratie bij te houden.

Alleen blijft de beginstand van de tweedehands bestelbus een hekel punt.

 

Naast bovenstaande feit, en de oplossing voor probleem 2 die je geeft. lijkt het mij niet de bedoeling toe moeten gaan tanken (als dit bijvoorbeeld reeds gebeurt is), of een fotoverzameling bij te houden naast de kilometerregistratie.

Dat kan, en moet (mijn inziens) niet de bedoeling kunnen zijn.

 

Ik wil niet de genoemde oplossingen onderuithalen, maar wel exact snappen wat de belastingdienst nou precies wil, en kan verlangen.

Hopelijk kan iemand mij nog meer duidelijkheid en/of een oplossing geven.

Alvast vriendelijk bedankt...

 

Gr, Roald

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik hier in hemelsnaam bewijs van verzamelen? Zo zijn er uiteraard meerdere situaties te bedenken...

Dat klopt. Er zijn heel veel situaties te bedenken. Wat er eigenlijk gebeurt is dat jij allerlei "beren op de weg" aan het verzinnen bent en daar nu al een probleem van maakt. Dat heet "probleemdenken".

 

Voorbeeld: ik moet naar een reparatie en op het reparatieadres aangekomen blijkt dat ik mijn accuboor vergeten ben. Hoe verklaar ik die tussenrit?

- Simpel dus, door hem gewoon te noteren als zijnde zakelijk. De extrarit komt door een vergissing of fout. Dat komt voor. De belastingdienst gaat pas vragen stellen als jij iedere rit dubbel rijdt.

 

Over de regels rondom de auto staat HL al volgeschreven. Gewoon zoeken, lezen en je keuzes in maken. Jij wil een exact antwoord op een vraag waar geen exact antwoord op te geven is.

 

P.S. als je niet het risico wil lopen dat je "ooit in een discussie komt met de belastingdienst" kun je het beste gewoon werknemer blijven.

Link naar reactie
  • 1

Het is inderdaad redelijk simpel:

 

De kilometers die het aangeschafte voertuig al op de teller heeft staan, zijn niet jouw kilometers, dus die stand is eenvoudigweg jouw beginstand.

Als je de zakelijk gereden kilometers á €0,19 wilt aftrekken (hoeft niet, maar wel te adviseren, scheelt toch), zal jij elke kilometer die jij vervolgens zakelijk rijdt moeten bijhouden met een korte toelichting (datum, afstand in km, bestemming, toelichting), waarmee je aannemelijk maakt dat het zakelijk gebruik betreft.

Als je vervolgens periodiek de stand van de kilometerteller opschrijft en hier de beginstand (bij aanschaf) van aftrekt, heb je over die periode de totaal door jou gereden afstand, trek daarna het geregistreerde totaal van de zakelijke ritten er van af en je houdt de totaal privé of anderszins gereden kilometers over.

De zakelijke kilometers kun je fiscaal aftrekken en je kunt ook bepalen hoeveel kilometers - van jouw totaal - zakelijke kilometers zijn, oftewel de verhouding tussen zakelijk en privé.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
De kilometers die het aangeschafte voertuig al op de teller heeft staan, zijn niet jouw kilometers, dus die stand is eenvoudigweg jouw beginstand.

Begrijpelijk... En hoe weet de belastingdienst dit (deze beginstand)?

Dat ik die beginstand gebruik is duidelijk, en het uitrekenen van de verhouding privé/zakelijk ook (ik ga 'm alleen zakelijk gebruiken trouwens).

Mijn vraag stel ik, omdat 'als' ik de vraag krijg om de beginstand te verantwoorden... ik dit bewijs niet heb!

 

Wat er eigenlijk gebeurt is dat jij allerlei "beren op de weg" aan het verzinnen bent en daar nu al een probleem van maakt. Dat heet "probleemdenken".

Deze beer kan mij wel € 5.000,- euro gaan kosten, dus ben ik er wel voorzichtig mee.

Ik ken genoeg ondernemers die zeggen, ach! Ze controleren me toch niet... Maar ik wil dit 'uitsluiten'.

Noem het 'probleemdenken', (of vanuit een andere invalshoek 'oplossingsgericht' denken?) het voegt weinig toe aan het antwoord op mijn vraag.

Mijn inziens is de vuistregel op een ontwerp bij regelgeving (belastingdienst !):

Het ontwerp is volledig, als voor alle belangrijke eisen een oplossing is gedefinieerd en alle belangrijke risico’s zijn afgedekt.

 

P.S. als je niet het risico wil lopen dat je "ooit in een discussie komt met de belastingdienst" kun je het beste gewoon werknemer blijven.

Discussies ga ik niet uit de weg, maar boetes wil ik graag ontlopen.

 

Vraag:

Ik heb gelezen dat er sinds 1-1-2012 een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto aangevraagd kan worden.

Geld deze ook voor ZZP'ers? En is dit een volledig alternatief voor de rittenadministratie?

Her en der lees ik dat dit niet geld voor ZZP'ers, maar alleen voor medewerkers die de bestelbus van hun werkgever gebruiken. Op de website van de belastingdienst lees ik hier niets over, erg verwarrend dus.

 

Dank, gr Roald

Link naar reactie
  • 0

Beste Roald,

 

Als jij een gebruikte auto koopt,weet de belasting ook wel dat er reeds een fors aantal kilometers op de teller staat. Nogmaals, als jij een sluitende rittenadministratie bijhoudt van jouw zakelijke kilometers (wel de verhouding zakelijk/privé aangegeven), doet de beginstand er al iets minder toe en zal de belastingdienst dit al snel aannemelijk achten. Als je er daarentegen een potje van maakt, zoals bij de types die jij beschrijft, zal de belastingdienst je vanzelf een keer opzoeken voor een controle en dan riskeer je inderdaad sancties. Meestal is de eerste sanctie een waarschuwing.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dag Roald

 

Als je je zorgen maakt om de KM stand, dan kun je toch een foto maken met datum van de KM-stand en die mailen naar jezelf (bewijs van datum ligt dan dubbel vast)? Of een verklaring van de verkoper (je schrijft dat je de bus deze week koopt)? Of een kopie van de advertentie?

 

Dat is echt wel voldoende. Ik heb in 14 jaar nog nooit meegemaakt dat de fiscus de beginstand van een tweedehands bus in twijfel getrokken heeft. Je had die bus niet eerder en je kunt en bent ook niet verplicht ook maar iets aan te tonen over de voorgeschiedenis.

 

Maak je niet druk en ga lekker ondernemen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de gerichte antwoorden, hier kan ik al iets meer mee...

 

Ik ga de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto ook maar direct aanvragen, hierdoor heb ik alleen bewijslast op het moment van een rit op een vreemd tijdstip of onlogische locatie.

Een rittenadministratie blijkt dan niet meer nodig, en dat is geen gemis!

 

Ik ben van plan alles te pinnen met mijn Zakelijke rekening, en wil uiteraard de BTW terugvorderen en de Diesel volledig als kosten boeken.

Is dit voldoende, of moet ik dan alsnog elke bon op Bedrijfsnaam laten gezet?

Is het overigens verplicht een Tankpas te gebruiken wanneer je geen rittenadministratie bij houd?

 

Gr,

Roald

Link naar reactie
  • 0

Roald, de belastingdienst zal je nooit verplichten om commerciele producten als een tankpas af te nemen.

 

Voor tankbonnen geld (formeel als enige uitzondering) dat het voldoende is om deze te pinnen zodat deze is te herleiden naar jou als ondernemer. Je hoeft geen factuur op naam te hebben.

 

Wat de tankpas betreft het is wel heel erg handig is mijn ervaring, je hoeft dan die losse bonnetjes niet meer te bewaren (het lukt elk jaar wel om er een paar kwijt te raken) Met een tankpas krijg je netjes 1x per week of per maand een factuur thuis of in je mailbox en hoef je dus niet de bonnetjes te bewaren die na verloop van tijd ook altijd nog vervagen.

Enige nadeel wat ik van een tankpas kan bedenken is dat je een borg van 250 euro (soms meer) moet storten ter dekking van de brandstofkosten.

 

Met betrekking tot de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik wil ik toch nog even benadrukken dat dit ook echt betekent 0 privekilometers dus ook niet even 's avonds met de bus naar de supermarkt omdat de weekboodschappen makkelijker in de bus passen en ook niet even een buurman helpen met het wegbrengen van het puin van zijn gesloopte muurtje..

De financiele gevolgen als je betrapt word zijn erg fors, je betaald namelijk alsnog bijtelling over de bus en je kunt een boete van maximaal 4920 euro krijgen.

 

overigens ik zeg dit niet omdat ik denk dat jij er misbruik van zal maken maar meer in het algemeen omdat deze verklaring nog vrij nieuw is en ik toch al een paar keer heb gehoord "ik vraag hem gewoon aan, dan ben ik tenminste van die km-administratie af.. gokken op een lage pakkans is in dit geval echt een grote gok, als je betrapt word praat je dus gelijk over duidenden euro's belasting extra en eventueel een boete.. dat is ff iets meer alsgepakt worden bij het bellen tijdens het rijden ofzo..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maak sinds kort gebruik van de gratis rittenadministratie MKB - Ritten & Uren, daarmee kun je op handige wijze je ritten en uren registreren voor latere facturering of administratie. Handige kilometerregistratie mod edit: gewoon ordinaire spam (zie elders online)

Link naar reactie
  • 0

hengelobier, je dubbelpost heb ik verwijderd, omdat dat in een topic van jaren geleden is. Ben jij betrokken bij dit initiatief, dat je het tweemaal post? De site is erg onduidelijk en enigszins amateuristisch als ik eerlijk ben, dus ik ben benieuwd naar dit initiatief en of je hier meer van weet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.