Groupon gebruikt linkspam eigen medewerkers als marketingstrategie

Aanbevolen berichten

Edit 13:57 Even lezen aub

 

Naar aanleiding van de ophef die is ontstaan wordt via mijn bedrijf contact gezocht door meerdere media.

Indien je contact wilt, prima, maar stuur dan svp een mailtje naar mijn gmail.com adres

 

voornaam.achternaam [at] gmail.com

 

Dan kunnen mijn collega's gewoon klanten adviseren en orders afhandelen ;)

 

Verder is onderstaand artikel niet specifiek mijn artikel, maar het resultaat van diverse moderatoren en fora die hierin hebben gezocht en informatie gedeeld.

 


Het begon met een medewerkster van Groupon die op Higherlevel een aantal keren verwees naar een Groupon deal.

 

Dit patroon werd opgemerkt door één van onze zeer wakkere leden, wat toch gevolg had dat er een routineonderzoekje plaatsvond door een aantal moderatoren van Higherlevel.

 

Al snel bleek 'ondernemen is een keuze' inderdaad afkomstig van Groupon.

Al snel bleek ook dat wij niet de eerste waren, maar dat medewerkers van Groupon op georganiseerde en gestructureerde wijze Nederlandse en buitenlandse fora vervuilen met links naar eigen Groupon acties, acterend vanaf een geanonimiseerd account.

 

de Groupon werkwijze voor linkspam

 

Op basis van tientallen onderzochte berichten kunnen we een Groupon werkwijze beschrijven:

 

[*]Maak een op een relevant forum een account aan

[*]Kies als forumnaam een semi-anonieme naam, bestaande uit een voornaam, evt. gevolgd door je geboortejaar of een naam die een knipoog naar het forum is.

[*]Wees vooral een persoon online. Stel jezelf voor in het voorsteltopic, reageer eens met onliners en plaats af en toe een bericht met een relevante link naar een Groupon-deal

[*]Initieer zelf een topic over online kopen en reageer vervolgens enige tijd later op jezelf met een groupon-deal als link in je bericht

[*]Vermijd het vermoeden van spam bij forumbeheerders door ook te linken naar andere deal-websites zoals sweetdeal.nl , maar maak een bewuste typefout in de link[/url] (niet in de anchortekst) zodat de link geen enkel effect heeft

[*]Maak vooral niet gebruik van je corporate Groupon-mailadres maar maak een setje hotmail-accounts aan die je hiervoor inzet

[*]Werk niet vanuit je Groupon kantoorpc, waardoor je IP-adres te tracken is, maar doe het vanuit huis, of ga via een of ander IP-adres in Luxemburg (Dat google analytics alsnog Groupon als bezoeker weergeeft weet men niet, maar maakt de zoektocht voor moderatoren wat makkelijker)

[*]Als berichten onbeperkt te bewerken zijn dan plaats je een link naar een tijdelijke Grouponactie. Na een maand verander je je bericht en zet je er een link naar een nieuwe actie in.

 

en de uitsmijter

 

[*]Je meldt je aan op een forum voor mensen met een ernstige ziekte, vertelt dat je waarschijnlijk ook aan die ernstige ziekte lijdt en dat je ter ontspanning gebruik maakt van een Groupon-deal.

 

Onderstaande quote komt van MSweb - Een forum voor mensen met Multiple Sclerose

 

Hallo mensjes,

 

Mijn naam is Gokhe en ik woon in Rotterdam. Sinds kort heb ik mij laten vertellen dat ik MS heb en ben eigenlijk wel blij dat er eindelijk wat gevonden is. De onzekere periode en worstelingen met mijn gezondheid maakte mij gek.

Ik heb mijzelf net ingeschreven op deze forum en ik zie hoe positief mensen kunnen omgaan met MS. Dit geeft mij toch wat motivatie om door te gaan met mijn leven aangezien ik echt in een dip zit.

Lichamelijk ben ik er echt slecht aan toe en heb nauwelijk kracht of zin om te typen op een computer.

Gelukkig wordt er goed voor mij gezorgd en ik ben klaar om te vechten. Sinds kort heb ik in Amsterdam een hele goede personal trainer gevonden die samen met mij oefeningen doet zodat ik toch nog enigzins soepel blijf. Zwaar is het wel maar ik blijf gewoon volhouden!

 

 

Een - sterk verkort - overzicht van linkspam door anonieme Groupon-accounts

 

[*] Groupon Account Jenda spamt op Onemorething

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op Hardtraxx

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op Androidworld

[*] Groupon Account Happygirl spamt op joinme2 en past 3 weken later de link aan naar een nieuwe deal

[*] Groupon Account Jenda spamt op Weerwoord

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op maxazine

[*]Groupon Account MariaMaria opScholieren.com

[*]Groupon Account LadyJen op Webwinkelforum

[*] Groupon Account Juandres op Aquaforum

[*] Groupon Account Hobgoblin op Moviemeter Moviemeter

[*] Groupon Account Madame Muffin op De Leukste taarten.nl

[*] Groupon Account Mangowhite86 op Hababam

[*] Groupon Account Aynur op forum.gamer

[*] Groupon Account Pauwtje op Boekmeter

[*] Groupon Account Pauwtje op vol.nl

[*] Groupon Account Gokkie op Multiple Scleroseweb

[*] Groupon Account Jennif op Dutchalf

[*] Groupon Account Banana op Onsforum

[*] Groupon Account Karami op Chaima.nl

 

Het buitenland hebben we verder niet onderzocht, maar we kwamen wel een forum in Polen tegen en Chicksez (de link naar Groupon is vanwege de kleur van de letters niet zichtbaar. Even mouseover over tekst doen) in Engeland toen we de IP-adressen een beetje googleden

 

 

Gestructureerde linkspam door Groupon

 

Hiervoor stelden we dat de linkspam gestructureerd plaatsvond.

 

Onderbouwing hiervoor vinden we op het eerder genoemde multiple scleroseweb forum.

 

Twee inmiddels Vier berichten met een link naar een lopende Grouponactie zijn meer dan een maand later aangepast. Er is een nieuwe link naar een nieuwe lopende Groupon-deal geplaatst welke in de plaats van de oude is gekomen.

 

georganiseerde linkspam door Groupon

 

Gestructureerde linkspam op tientallen fora kan nog steeds een eenmansactie zijn.

Dat is het niet. Er zijn tenminste twee maar waarschijnlijk meer groupon-medewerkers die zich hiermee bezighouden.

 

Groupon werft actief studenten communicatiewetenschappen in Nederland in Belgie met als doel (uit de taakomschrijving)

Groupon-deals promoten en zorgen voor meer online visibiliteit via sociale netwerken.

 

Als gevolg hiervan heeft Groupon nu tenminste 4 studentes van de Hogeschool van Amsterdam richting communicatie of persuasive communication in dienst die zich met bovenstaande werkzaamheden bezighouden.

Verder hebben ze social-mediamanagers in dienst, Forumbeheerders en Damage Controllers.

Het is een netwerk van mensen die online samenwerken om Groupon noodzakelijk Buzz te bezorgen.

 

Fake Reviews

 

De stap naar fake reviews is natuurlijk klein. Als je het één doet, is het ook verleidelijk de publieke opinie te beïnvloeden door positief over Groupon te zijn als er negatieve aandacht is.

 

We wachten nog even op de reactie van o.a. Tros Radar, maar hebben het sterke vermoeden dat in dit topic weer 3 Groupon-medewerkers de boel proberen te beïnvloeden (Mboek , Mary Margaret en MariaGonz)

 

Vraag

Simpele vraag onzerzijds:

[*]Aangezien Groupon al vanaf oktober vorig jaar op deze manier probeert zijn handel te promoten, en het tientallen links op alle grote en kleine fora in Nederland heeft opgeleverd lijkt de strategie effectief. Hoe kijken jullie er tegenaan?

 

Namens diverse moderatoren die hebben meegeholpen en diverse fora die informatie hebben verstrekt

 

Frans

 

PS. Alle links in dit bericht verwijzen naar accounts of berichten waarvan we zeker weten dat ze van een Groupon medewerker afkomstig zijn. Naast deze berichten zijn er nog veel, heel veel berichten waar we omwille van enige leesbaarheid, niet naar verwezen hebben.

 

edit: typos aangepast

Link naar reactie

Even hardop denkend:

 

Is wat Groupon doet eigenlijk strafbaar op een of andere wijze?

 

Men handelt op zijn minst in strijd met de "huisregels" van de diverse fora. (dit roept misschien meteen de vraag op of het zinvol is om in die "algemene voorwaarden" direct opeisbare boetes te plaatsen bij overtreding).

 

Verder kun je speculeren over misleiding? Groupon wendt bewust voor dat iemand anders is. Het wint natuurlijk niet de schoonheidsprijs maar kun je er juridisch echt iets mee.

 

Als je op een "forum over een ziekte" je link gaat lopen spammen ... Daar wordt je toch echt stil van. Dat is toch op zijn zachts gezegd onethisch.

 

Als je het juridisch overdrijft is er misschien wel sprake van een criminele organisatie.

 

Voer voor juristen lijkt me.

 

(als je als jurist "naam" wil maken lijkt dit me een aardige zaak, zit je denk ik deze week nog bij DWDD of P&W)

Link naar reactie

Misschien het verhaal met ze allen "trendingtopic" maken op Twitter zodat de media het ook oppikt.

 

Two minds with but a single thought...Ik zat ook net te denken, zou het toegestaan zijn om naar deze bericht te linken op, o, bijvoorbeeld Twitter, FB, LI? Zou er iemand zo maar geïnteresseerde zijn in een social media campagne, bedoel ik.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Verder kun je speculeren over misleiding? Groupon wendt bewust voor dat iemand anders is. Het wint natuurlijk niet de schoonheidsprijs maar kun je er juridisch echt iets mee.

 

Zou niet de eerste keer zijn, daar is al een keer een uitspraak over geweest door de Reclame Code commissie.

 

En over misleiding gesproken, ligt een bedrijf die geen toestemming heeft gegeven aan Groupon, ook met hen in de clinch, meld omroep Brabant.

Link naar reactie

Vaag. Wij als ondernemers hebben ook een link in onze voetnoot. De grens van wel of niet toelaatbaar is dus niet erg duidelijk. Maar ik vraag me wel af wie er achter Groupon zit. Want die gasten hebben het toch wel voor elkaar gekregen om op korte termijn behoorlijk te cashen op kosten en moeite van vele ondernemers. De keerzijde is natuurlijk dat hun dagen nu wel geteld zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er nog hordes ondernemers in gaan trappen.

 

Met "who.is" kom je ooh niet veel verder en hun website is ook zo wazig als de pieten. Je moet eerst een aanbod accepteren voordat je verder zou kunnen. Puur consumentgericht.

Link naar reactie

Vol ongeloof lees ik de openingspost. Hoe dom kan een organisatie als Groupon zijn.

 

En voor de jurist die een keer bij P&W wil komen:

Volgens deze richtlijn mag het niet.

 

Edit: Hier gaat de Nederlandse Consumentenautoriteit over. Hier de Nederlandse regelgeving.

 

Als misleidend wordt beschouwd een

handelspraktijk die:

• gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of

• zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie,

bedriegt of kan bedriegen,en

• hem er toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.

Link naar reactie

Ik vind het echt heel erg wat ze gedaan hebben. Bekijk deze posts eens:

 

http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?p=831537#post831537

 

De hele dag op internet zitten rondneuzen voor een valentijnscadeau voor een meisje die ik leuk vind. Het was een hele klus om iets leuks te vinden. Ik dacht zelf aan een digitale fotolijst met een memorycard erin met alle foto's wat wij samen hebben. Maar dan moet ik weer naar buiten en ik ben helaas te laat met zoeken. Denk dat ik zo een van de Groupon cadeaubonnen ga kiezen. Kunnen we tenminste iets leuks doen samen en zij mag kiezen

 

http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?p=831539#post831539

 

Dat ik niet eens de kracht heb om te gaan wandelen met mijn hond. Als je een huisdier hebt moet je ervoor zorgen dat het dier zijn behoefte kan doen. Vaak door gebrek aan energie heeft mijn hond zijn behoefte midden in de woonkamer gedaan...Normaal kan ik terecht bij mij lieve buren maar die bewuste keer waren zij toevallig een weekendje weg met verblijf in Hotel Bigarré in Maastricht. Hierdoor was het natuurlijk lastig om mij vanaf daar te helpen. Gelukkig kon ik toen wel een vriendin bereiken die langs is gekomen om het op te ruimen. Ik weet niet wat ik zonder al die lieve mensen om mij heen zou moeten beginnen!

 

De dik gedrukte tekst is een link naar Groupon in het originele bericht. Absoluut onacceptabel om te doen alsof je een erge ziekte hebt om te kunnen linken naar je eigen site, vind ik.

Link naar reactie

Even hardop denkend:

 

Is wat Groupon doet eigenlijk strafbaar op een of andere wijze?

 

 

Het loopt de grens, lijkt mij. Linkspam (vroeger spamdexing) is het manipuleren van zoekmachines om de relevantie van een webpagina(s) groter te laten blijken dat dan het is. Met een strikte definitie kunnen de links in de handtekeningen van de leden hier ook gezien worden als linkspam, in zover dat de link naar je handtekening geen relatie heeft met je core business. Uiteindelijk is het heel erg gevoelsmatig en gaat om de doel van een gebruiker. Dus ook de half-stiekem reclame op andere sites (denk aan LI) zou hieronder ook kunnen vallen.

 

Maar dat is aan zich door geen overheid geregeld naar mijn weten. Wel is het door de zoekmachine firma's geregeld, je zou naar de Webmaster Guidelines moeten kijken.

 

De vraag is dan, is het misleidend reclame? Want terwijl linkspam aan zich niet geregeld is, is misleidend reclame wel geregeld. Deze manier van aanpak brengt een grote mate van ontkenning-mogelijkheid met zich mee, want het zijn uiteindelijk de acties van individuele mensen geweest en het bewijs dat het bedrijf erachter staat is meestal ver te zoeken. Een paar studenten ontslaan en je distantiëren van de posts en klaar is kees.

 

Misleidend reclame heeft over het algemeen te maken met het zeggen dat een product of dienst iets is, dat het niet is. Niet met het zeggen dat je iemand bent die je helemaal niet bent; dat is doodnormaal met de meerderheid van internet fora. Sommigen hebben een Real Name Policy maar dat is een relatief recent ontwikkeling.

 

Over het algemeen, het manier van straffen van iemand die zich op het internet misdraagt is precies wat Frans hier gedaan heeft: het uiten van de mensen in dezelfde fora en blokkeren van de links. De originele communicaties zijn in een of andere gemeenschap gedaan, en de gemeenschap moet zichzelf zien te reinigen (zeg maar).

 

De opmars van social media heeft deze aanpak een schot in de arm gegeven, want je kan nu ook met gemak zulke praktijken uiten over een veel grotere gebied dan alleen op de originele fora. Maar je moet over nadenken -- is het verspreiden van de praktijken niet meer aandacht aan besteden, dus eigenlijk spel je niet op de wensen van de daders in?

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Het is een zijden draad, en op zich zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als het om normale linkspam gaat. Maar om voor te doen dat je een ziekte hebt om je eigen site te kunnen promoten vind ik toch echt ver over de ethische grens.

 

En als je dan ziet dat links worden aangepast om weer te linken naar actuele aanbiedingen dan is het ook geen eenmalige actie maar een bewuste keuze.

 

Ik denk dat dit nog wel eens een vervelend incident kan worden voor Groupon.

 

Groet, Martin

Link naar reactie

Het is een zijden draad, en op zich zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als het om normale linkspam gaat.

 

Normale linkspam is wel ok?? Ze schrijven onzin berichten en mensen verdoen hun tijd om daar op te reageren. Zelfs zonder linkbuilding vind ik dat al diep triest.

Link naar reactie

Het is een zijden draad, en op zich zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als het om normale linkspam gaat.

 

Normale linkspam is wel ok?? Ze schrijven onzin berichten en mensen verdoen hun tijd om daar op te reageren. Zelfs zonder linkbuilding vind ik dat al diep triest.

 

Dat is ook triest, maar ze zijn vast niet de enige die zich van zulke praktijken bedienen. Maar ik denk dat je daar sneller doorheen prikt? Iemand die continu een bepaald iets loopt te pluggen doet dat ook niet voor niks, maar dit ging me meer om de ethiek.

 

Ik snap je punt.

 

Groet, Martin

Link naar reactie

 

Triest is dat Groupon werkstudenten van de HvA en UvA voor dat karretje spant. De namen zijn vrij makkelijk te vinden. Moet je voorstellen wat er gebeurt als zoiets op je CV staat.... De eerste afhaker is ook al bekend. Die ging snel op zoek naar een betere baan. Wroeging?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Triest is dat Groupon werkstudenten van de HvA en UvA voor dat karretje spant. De namen zijn vrij makkelijk te vinden. Moet je voorstellen wat er gebeurt als zoiets op je CV staat.... De eerste afhaker is ook al bekend. Die ging snel op zoek naar een betere baan. Wroeging?

 

Dit vind ik het ergste. Aan de ene kant omdat de studenten snel weggegooid worden door het bedrijf (vermoed ik) met het verhaal dat ze he*le*maal niks ervan wist, die studenten toch. Liegen dus bovenop liegen.

 

En aan de andere kant omdat zo worden studenten opgeleid: om te geloven dat dit soort praktijken allemaal erbij horen in de wondere wereld van reclame en communicatie. Uiteraard niet alleen deze studenten, deze zijn alleen het verhaal van vandaag.

 

Er bestaat al cynisme en exploitatie genoeg, zo'n toevoeging vind ik helemaal nergens voor nodig.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

Ik vind het ronduit stuitend om een ziekte voor te wenden om te kunnen spammen!

Ik ben zelf ook aangemeld op een paar fora, maar dan wel met open vizier!

 

goede actie Frans & de anderen, hopelijk zal het als een mooi voorbeeld dienen voor anderen

#groupoff is ook leuk gevonden, ik zal ook even de retweet activeren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.