• 0

BTW-suppletie kleine bedragen

Hallo HL-ers,

 

Na een telefoontje met de BD kreeg ik onderstaande info. Hoewel ik denk dat het door veel ondernemers al zo gedaan werd, is het nu toegestaan.

 

Kleine BTW-correcties, dat wil zeggen tot per saldo 1.000 euries (te betalen of terug te ontvangen), mogen vanaf 1 april 2012 ook worden verwerkt in de eerstvolgende BTW-aangifte. Het saldo van 1.000 euro kan zowel positief als negatief zijn. Bepalend is het moment waarop de correcties worden ontdekt (bijvoorbeeld bij het maken van de jaarrekening). Als op verschillende momenten in het jaar een correctie van minder 1.000 euro wordt ontdekt, kan de suppletie steeds in het daarop eerstvolgende aangiftetijdvak worden verwerkt, ook als ze tesamen meer dan 1.000 euro per jaar bedragen.

 

Worden de correcties van meer dan 1.000 euro echter tegelijk aan het einde van het jaar ontdekt, dan moet het verplichte suppletieformulier worden gebruikt. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/suppletie_omzetbelasting

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

10 van dit soort aanpassingen per jaar zijn een stuk beter als dat geklooi met de btw op privegebruik auto's vorig jaar..

 

Volgens mij ingegeven door de praktijk dat veel ondernemers (en administratiekantoren) het toch al zo deden. En het scheelt mij/ons een aantal keer per jaar uitleggen "dat het eigenlijk niet mag maar dat je het toch maar zo moet doen".

 

Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast.

Link naar reactie
  • 0

Voor het geval nog meer mensen net als ik én de OB-medewerker van de BD twijfelden of dit ook gold voor jaaraangiften OB : ja, 't geldt ook voor jaaraangiften. ;D

 

Of 't handig is, is een tweede ...

 

Groeten, Renée Daniëls

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

het directe antwoord op je vraag is in mijn geval, nee ik nog niet.. maar ik betwijfel of je naar dat antwoord op zoek ben (ook als het ja, ik wel zou zijn)

 

wat is de achtergrond van je ben je gewoon nieuwsgierig of loop je zelf tegen een probleem aan met het formulier?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens wel een jaaraangifte gedaan, waar volgens de medewerker van de BD nu een nieuwe 'categorie' (correcties van een vorige aangifte) op zou moeten staan, maar ... nee, stond er niet. Alles was gewoon bij 't oude gebleven.

 

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

Twee van de redenen dat dit per 1 april is ingevoerd en niet per 1 januari 2012, is dat de exacte uitvoering (de hoogte van het bedrag) nog niet formeel was vastgesteld en dat het (digitale) formulier nog niet was uitgebreid met de kleine suppletie. Dan is het op zich niet zo raar dat op de jaaraangifte over 2011 deze categorie nog niet was opgenomen ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Roel"zegt: "Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast."

 

Dat noemen ze in de openbare ruimte een "olifantenpad"

Link naar reactie
  • 0

Roel"zegt: "Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast."

 

Dat noemen ze in de openbare ruimte een "olifantenpad"

Even off-topic: dat zo'n slijtpad een "olifantenpad" genoemd werd was mij onbekend.

 

Een van de bekendste ligt in Eindhoven: het Limbopad op het TU-complex. http://www.tuencyclopedie.nl/index.php?title=Limbopad

 

In het artikel staat een mooi stuk over de "eigenfrequentie" van een brugconstructie. Gaan we toch weer terug naar innovatie.

 

Maar het is zeker leerzaam om te zien dat een "goede ondernemersgewoonte" door de bd wordt overgenomen.

 

Link naar reactie
  • 0

wat is de achtergrond van je ben je gewoon nieuwsgierig of loop je zelf tegen een probleem aan met het formulier?

 

Niet zozeer problemen, maar ik krijg wel een hoop vragen/klachten binnen van gebruikers en ik vroeg me af of dat aan een gebrek aan kennis van de klagers ligt of aan de lay-out van de Belastingdienst.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat je de aangifte moet invullen met de gegevens zoals het had moeten zijn, en niet langer slechts met de hoogte van de correctie, zoals dat "vroegah" per brief wel gebruikelijk was. Op zich logisch, maar als er wel een reeds betaald/ontvangen bedrag moet worden gecorrigeerd, hoe geef je dan aan dat het om een reeds ontvangen of een reeds betaald bedrag gaat? Moet een ontvangen bedrag worden aangetoond met een negatief (-) teken ervoor en pakt het systeem van de Belastingdienst dat dan ook zo op. Bij de reguliere aangifte heb je daar het hokje te betalen of het hokje terug te ontvangen voor om aan te vinken. En tot slot begreep ik dat de Belastingdienst problemen heeft met het ontvangen van enkele bestandsformaten (??), maar mij is niet helemaal duidelijk wat ze wel en wat ze niet kunnen ontvangen.

 

Vandaar, even bij wat andere professionals peilen wat de ervaringen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik heb begrepen is, dat onderaan het formulier een nieuwe sectie voor correcties zou moeten (komen te) staan. Met ingang van 1 januari 2012, ongeacht het tijdvak waarover je aangifte doet.

Oftewel: je doet in deel één een 'gewone' aangifte over het tijdvak, in deel twee geef je de correcties op.

Ik heb 't nu overigens over de aangifte via de site van de Belastingdienst zelf.

 

Zoals ik al aangaf is mijn ervaring dat dat nog niet het geval is. Ik ben ook geen vraag tegengekomen of ik nog correcties uit een vorig tijdvak wilde opgeven.

 

We zullen 't wel zien gebeuren en tot die tijd is het roeien met de riemen die we hebben ... Maar wat hadden we ook anders kunnen verwachten? Iemand verzint iets en verwacht dat (de software van) de Belastingdienst dat nog geen maand (of zo?) later kan realiseren. ??? ;D

 

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ik weet niet goed waar ik moet zijn als ik een vraag heb over een aanpassing van de omzetbelasting over het jaar 2011.

Het gaat niet om een groot bedrag (ben maar een kleine ondernemer :) ) , maar weet niet goed hoe ik dit nu moet verwerken in me aangifte omzetbelasting.

 

Sorry ben niet zo heel handig met de aangiftes..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier vind je het formulier dat de Belastingdienst wilt dat je gebruikt. Er zit ook een handleiding bij.

Mocht je daar nog vragen over hebben dan kun je natuurlijk altijd hier terecht :)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat mijn suppletie altijd een klein bedrag is, namelijk doorgaans alleen de bijtelling van mijn Youngtimer, verminderd met de KOR, adviseert mijn belastingadviseur toch een suppletie in te dienen. Dit om het jaar overzichtelijk af te sluiten.

Nu heb ik dus zo'n suppletie ingevuld, en voor het eerst moet ik betalen. En daar heb nog een vraag over: krijg je daar een acceptgiro voor thuis? Of moet je het gewoon zelf overmaken? En wat gebruik je dan als betalingskenmerk? Hoe weten ze bij de belastingdienst dat dit bedrag bij jouw suppletie hoort? En welke betalinsgtermijn hoort erbij?

 

Groetjes,

 

Hugo van Andel

Bel Engineering

Link naar reactie
  • 0

Wellicht wat laat maar ik wil hier toch nog even een vraag over stellen (als dat mag). Voor mij is dit namelijk nu actueel.

 

Ik heb in OB aangiften 2014, 29 euro teveel Omzetbelasting betaald. Dit bedrag wil ik nu bij de eindaangifte Q4 van 2015 alsnog corrigeren. Ik weet dat dat bedrag van 29 euro een 21% btw was. 29 euro a 21% is 138 euro omzet.

 

Welke onderdelen pas ik nu aan in de aangifte van Q4 2015?

 

Ik kan namelijk

1. de Voorbelasting verhogen met 29 euro

of

2. De omzetbelasting 'levering/diensten belast met hoog tarief' verlagen met 29 euro.

 

optie 2 lijkt mij de meest logische maar dan de vraag:

Moet ik dan ook het 'bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' verlagen met 138 euro?

 

thx

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

je moet correcties verwerken bij de vraag waar ze in eerste instantie hadden moeten staan.. dus als jij teveel btw hoog hebt aangegeven moet je vraag 1a btw hoog verlagen met 29 euro.

 

en als je te weinig hebt teruggevraagd bij de voorbelasting dan vul je dat bij 5b in.

Link naar reactie
  • 0

thx. Ik heb deze vraag nog even aan mijn boekhouder voorgelegd. De bedragen zijn iets anders maar hier is zijn antwoord:

 

Die tel je op bij de voordruk, NOOIT aan je omzet morrelen!!

 

En in je boekhouding maak je de boeking:

 

Te vorderen btw hoog 159

Aan af te dragen BTW 159

 

De balanspost loopt dan naar nul, en via je voordruk (te vorderen btw) haal je die 159 bij de fiscus terug

In je aangifte q4

 

met dank aan JW

Link naar reactie
  • 0

Dan zit die boekhouder dus mooi fout..

 

kijk maar wat in deze link staat.

 

Let op!

 

Is correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte. Verwerk de correcties in de juiste rubrieken van de aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking krijgt.

 

staat geen woord Frans bij, gewoon bij de juiste vraag corrigeren dus..

 

Je "morrelt" dus wel aan je omzet en je houd in je aangifte specificatie bij waarom je bent afgeweken van het omzet bedrag wat uit je boekhouding blijkt..

 

en als je even je boerenverstand gebruikt... is dat ook volstrekt logisch, waarom zouden kleine correcties anders lopen dan "grote suppleties" die moeten immers ook bij de juiste vraag gecorrigeerd

 

en waarom zou het in überhaupt logisch zijn om fout aangegeven belasting op je verkopen te corrigeren op je inkoop btw saldo???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel heeft hier gelijk maar ik denk dat de boekhouder hier voor de makkelijkere weg heeft gekozen omdat de belastingdienst om deze kleine bedragen toch niet moeilijk gaat doen. Op de manier van de boekhouder blijft de omzetbelasting in de winst & verliesrekening gewoon aansluiten met de aangifte omzetbelasting. Je hoeft dus geen aparte overzichten bij te houden voor de aansluiting.

Wil je het wel op de juiste plek aangeven en wil je ook de aangifte kunnen blijven aansluiten met de W&V dan zou je ook een aparte omzetgrootboekrekening voor de suppletie aan kunnen maken.

 

De boeking wordt dan:

Te betalen btw hoog (balans): 159

Omzet hoog (W&V):757

Aan Omzet suppletie (W&V) 757

Aan af te dragen BTW: (balans) 159

 

de grootboekrekening omzet hoog sluit dan aan met de omzet in de aangifte. Vermenigvuldig je het saldo van die rekening met 0,21 dan klopt ook dat met de aangifte omzetbelasting.

De winst en verliesrekening blijft ook gewoon kloppend omdat daarbij de 2 omzetrekeningen weer gesaldeerd worden en het per saldo dus niet in de omzet is gekomen.

 

Ik pas overigens bij de meeste klanten ook de manier van de boekhouder toe omdat ik eind van het jaar niet bereken in welk onderdeel precies het verschil zit als het om kleine bedragen gaat. Vaak dien ik ook nog gewoon de suppletie zelf in omdat dit vanuit de software echt een druk op de knop is en net wat overzichtelijker maar dat is afhankelijk van de klant.

 

Link naar reactie
  • 0

en waarom zou het in überhaupt logisch zijn om fout aangegeven belasting op je verkopen te corrigeren op je inkoop btw saldo???

 

Logischerwijs heb je gelijk.

Maar bij een normale suppletie zet je de goede omzetwaarde in plaats van de oude. De nieuwe is de juiste waarde voor die periode. Dus daarin ook niets van voor of na die periode.

 

Echter bij de normale OB aangifte beschouw je niet (meer sinds de invoering van suppletie gering belang) de voorbelasting alleen als inkoop o.i.d.

 

Ik heb al eens eerder geopperd dat er voor de suppletie gering belang geen voorziening is. Ook een telefoontje 'van' de belastingdienst gaf aan dat daar de voorbelasting (in de reguliere aangifte) maar voor genomen moet worden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.