• 0

BTW-suppletie kleine bedragen

Hallo HL-ers,

 

Na een telefoontje met de BD kreeg ik onderstaande info. Hoewel ik denk dat het door veel ondernemers al zo gedaan werd, is het nu toegestaan.

 

Kleine BTW-correcties, dat wil zeggen tot per saldo 1.000 euries (te betalen of terug te ontvangen), mogen vanaf 1 april 2012 ook worden verwerkt in de eerstvolgende BTW-aangifte. Het saldo van 1.000 euro kan zowel positief als negatief zijn. Bepalend is het moment waarop de correcties worden ontdekt (bijvoorbeeld bij het maken van de jaarrekening). Als op verschillende momenten in het jaar een correctie van minder 1.000 euro wordt ontdekt, kan de suppletie steeds in het daarop eerstvolgende aangiftetijdvak worden verwerkt, ook als ze tesamen meer dan 1.000 euro per jaar bedragen.

 

Worden de correcties van meer dan 1.000 euro echter tegelijk aan het einde van het jaar ontdekt, dan moet het verplichte suppletieformulier worden gebruikt. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/suppletie_omzetbelasting

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

er zijn diverse redenen om te verklaren waarom tóch het zo gebeurd, maar als iemand op HL vraagt hoe het moet dan vertel ik hoe het moet volgens de regels, en als men mijn goede antwoord gaat corrigeren met foute informatie dan krijg je van mij daarop repliek.. dat je boekhouder de wet op de toegepaste luiheid toepast en meer dan de helft het zo wel zal doen rechtvaardigt niet om te stellen dat je nooit aan je omzet mag morrelen. want de wet stelt gewoon dat het in de juiste rubriek moet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hieronder strik je jezelf aan het grote gemak van vereenvoudiging voor de ondernemer.

 

Volgens mij ingegeven door de praktijk dat veel ondernemers (en administratiekantoren) het toch al zo deden. En het scheelt mij/ons een aantal keer per jaar uitleggen "dat het eigenlijk niet mag maar dat je het toch maar zo moet doen".

 

Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast.

Het saldo van een restant foute/vergeten aangifte uit een eerdere periode corrigeren in de voorbelasting is voor mij een zeer duidelijk voorbeeld om toelaatbare vermindering van regeldruk met beide handen aan te nemen. De correctie niet in de voorbelasting toepassen is erger (meer regeldruk) dan een normale suppletie indienen. Dus dan ga ik jouw regeltjes echt uit de weg. Het is geen luiheid het is gemak.

 

'Just do it my way' .

 

Overigens is de belastingdienst volgens mij meer gebrand op een zuivere aangifte van de omzet per periode. Ik heb eens verplicht t.b.v. statistieken voor het CBS de exacte omzet in een reeks periodes over een jaar moeten opgeven. Men heeft geen interesse in de voorbelasting. Men hoeft zelfs daarbij niet in de aangifte de grondslag te vermelden. Men beschouwt dit volgens mij als een soort 'sluitpost'.

 

Dat is nu juist het gemak aangrijpen in regelgeving voor ondernemers. En we doen de fiscus niets tekort.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.