• 0

Beste allen,

Ik heb een eenmanszaak. Deze wil ik nu uitbreiden alleen weet ik niet voor welke rechtspersoon ik moet gaan. Ik weet niet of ik voor een BV of NV moet gaan. Ik hoop dat iemand me advies kan geven.

Graag wil ik de volgende punten toepassen in mijn onderneming:

- Om de uitbreiding te financieren wil ik vermogen van de kapitaalmarkten aantrekken

- Ik heb een omzet van 300.000 en winst van 55.000

- In de toekomst wil ik nog andere vennootschappen opzetten

- Het bovenstaande wil ik met zo min mogelijk kosten bewerkstelligen en tevens wil ik zoveel mogelijk persoonlijke juridische aansprakelijkheid uitsluiten

Ik kom er niet uit. Ik dacht zelf aan een bv en een nv als holding. Maar is dit een goed plan en klopt het minimumkapitaal dan?

Alvast bedankt,

Joost

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36100-bv-of-nv-ik-kom-er-niet-uit/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik verkoop meubelen. En ik denk dat ik voor een bv moet gaan en boven deze rechtspersoon een holding oprichten. Omdat de holding je 100% aandeelhouder maakt van de BV. En een NV holding denk ik omdat ik dan in de toekomst aandelen op de kapitaalmarkt kan verkopen, dus trek je zo vermogen van de kapitaalmarkt aan. Het enige wat deze rechtspersoon gaat doen (nv holding) is het beheren van de aandelen in de bv.

Ook ben je weinig persoonlijk aansprakelijk als je een nv of bv hebt. Maar denk ik nu goed? Want ik twijfel heel erg over mijn denkwijze. En geldt omzet ook als minimumkapitaal? Ik kan het nergens vinden.

• 0

Ik verkoop meubelen. En ik denk dat ik voor een bv moet gaan en boven deze rechtspersoon een holding oprichten. Omdat de holding je 100% aandeelhouder maakt van de BV. En een NV holding denk ik omdat ik dan in de toekomst aandelen op de kapitaalmarkt kan verkopen, dus trek je zo vermogen van de kapitaalmarkt aan. Het enige wat deze rechtspersoon gaat doen (nv holding) is het beheren van de aandelen in de bv.

Ook ben je weinig persoonlijk aansprakelijk als je een nv of bv hebt. Maar denk ik nu goed? Want ik twijfel heel erg over mijn denkwijze. En geldt omzet ook als minimumkapitaal? Ik kan het nergens vinden.

Joost,

Ook een BV kan nieuwe aandelen uitgeven en verkopen, dat is zelfs heel gebruikelijk. Het verschil is dat een BV een register van aandeelhouders moet aanhouden, een NV niet.

Ook een holding BV kan 100 procent aandeelhouder zijn van een werkmaatschappij BV.

Persoonlijke aansprakelijkheid is inderdaad beperkt, zowel bij NV als BV. Maar als je er een potje van maakt, bijvoorbeeld aanschaffingen doet waarvan je weet dat de vennootschap die niet kan betalen, dan ben je nog steeds persoonijk aansprakelijk.

Omzet is uiteraard niet hetzelfde als minimumkapitaal. De minimum inleg in een BV is 18 000 euro. Bij de NV is het 61 500 euro.

De kapitaalseis voor de BV zou mogelijk per 1 juli kunnen vervallen, maar dat is al vaker aangekondigd en weer uitgesteld.

www.venturemedia.nl

• 0

Ben je van plan om in ruil voor geld of iets anders (kennis, netwerk) een stukje zeggenschap en winst af te staan aan volslagen onbekenden? Dan is een NV de manier. Als je eigenlijk van plan bent om alle aandelen (en daarmee zeggenschap en winst) bij jezelf te houden, of dit hooguit te delen met een of enkele zakenpartners, dan voldoet een BV m.i. prima.

Als je schrijft 'vermogen van kapitaalmarkten aantrekken', kun je aangeven wat je daarmee bedoelt? Over welke bedragen spreken we grofweg? En wil je daar aandelen voor uitgeven, of zou je dat geld liever als lening hebben?

Als we spreken over kosten, reken dan maar dat elke rechtspersoon die je opricht geld kost. Eerst de oprichting natuurlijk, maar dan moet er ook jaarlijks een boekhouding, jaarrekening, aangifte vennootschapsbelasting, notulen van de vergadering van aandeelhouders, stukken deponeren bij de KvK etc.

Uit je verhaal tot nu toe zie ik nog geen reden om uberhaupt een BV op te richten, behalve dan dat groei wellicht grotere risico's met zich meebrengt, die je door een BV buiten je privéleven kan houden. Als dat het is, kan één BV vooralsnog genoeg zijn. Als je grote winsten verwacht, kan een holding-structuur (jij hebt de aandelen van de holding-BV, de holding-BV heeft de aandelen van de werkmaatschappij ofwel de feitelijke meubelzaak) handig zijn, zodat je winst kan afromen naar je persoonlijke holding.

Wat in jouw specifieke geval 'beter' is, is lastig te beoordelen, en ik zou daar zeker niet te licht over denken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar