• 0

Dieven bellen 0900 nummers - nota van 80.000 euro

Een collega ondernemer van mij is laatst 1 week op vakantie gegaan. Hij had ongeveer 60,000 euro aan spullen in zijn bedrijf staan. Die heeft hij voor de zekerheid ergens anders neergezet , want er is al vaker ingebroken bij hem.

 

Dus hij ging op vakantie en die dieven gingen inbreken. En mijn collega heeft 2 telefonen. En die dieven hebben dus niks kunnen vinden. Ze wouden wraak nemen omdat hij niks daar achter liet. Ze hebben met die 2 telefoon lijnen , 0900 nummers gebeld , waar je dus per minuut tussen de 2.50 en 5 euro voor moet betalen. Ze hebben met die 2 telefoons die 0900 nummers gebeld en beide telefoons stonden dus 1 week lang aan.

 

Nadat mijn collega terug is gekomen van vakantie heeft die een factuur gekregen van rond de 80,000 á 90,000 euro. Hij gaat dus failliet.

 

Kan hij hier nog iets aan doen juridisch en wettelijk gezien?

 

[titel aangepast - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mogelijk is hier nog wel wat aan te doen. Zo 123 komen mijn 2 dingen voor de geest:

 

- maximering gesprekstarieven: recentelijk moeten zowel de tarieven per minuut als de maximale totale kosten gemeld worden bij aankiezen van een betaalnummer... bijvoorbeeld '1 euro per minuut met een maximum van 60 euro'. Het zou natuurlijk wel kunnen dat een maximum van 100.000 euro is gemeld, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

 

- zorgplicht van telco's: dat iemand welbewust een duur betaalnummer aankiest en de lijn een week open laat staan is behoorlijk onwaarschijnlijk - waarom is er geen contact gezocht over het hoe en waarom hiervan?

 

Daarnaast is er nog de mogelijkheid van strafbaar handelen: het zou best kunnen dat de inbrekers op een of andere manier een belang hadden in de gekozen beaalnummers, en door deze te draaien geldelijk gewin hebben willen behalen. Bewijslast hierin is natuurlijk lastig, maar wellicht toch een optie om te onderzoeken wie de begunstigden van de betaalnummers zijn en of ze mogelijk enige relatie met de inbrekers hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken dit soort zaken van vroeger wel van schoonmakers. die hadden op een gegeven moment een eigen 0900 nummer waarop enkel de toon te horen was die je hoort als je telefoon opneemt.

Gingen ze aan het werk dan belde ze met 1 of 2 telefoons hun eigen nummer en lieten die de hele nacht naast de haak liggen bellen.

De volgende ochtend kwamen mensen dan op kantoor en zagen de hoorn er naast liggen maar leek net of er geen verbinding was en hingen dan gewoon op.

 

Maar in zijn geval zou ik inderdaad eens kijken naar de maximale gesprekskosten van een nummer aangezien dat inderdaad ingesteld zou moeten zijn volgens mij.

Daarnaast vanuit adultwereld wel eens verhalen over erg lange bellers gehoord maar altijd begrepen dat na maximaal x uur de verbinding automatisch verbroken werd.

 

Verder neem ik aan dat hij aangifte bij de politie gedaan heeft van zowel de inbraak als van dit telefoongesprek (diefstal via telefoonrekening).

 

Verder gelijk contact opnemen met opta om na te laten kijken van wie dat nummer is en uitbetaling van die tegoeden laten blokkeren (met de aangifte in de hand) (in elkgeval navragen hoe je dat kan laten doen).

Normaal zit er namelijk een vertraging tussen het moment dat jij de rekening (zou moeten) betaald en dat geld naar uiteindelijke ontvanger gaat.

Zoiets als dit zou zo geblokkeerd moeten kunnen worden en heeft hij meer kans dat zaak teruggedraaid kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken dit soort zaken van vroeger wel van schoonmakers. die hadden op een gegeven moment een eigen 0900 nummer waarop enkel de toon te horen was die je hoort als je telefoon opneemt.

Gingen ze aan het werk dan belde ze met 1 of 2 telefoons hun eigen nummer en lieten die de hele nacht naast de haak liggen bellen.

De volgende ochtend kwamen mensen dan op kantoor en zagen de hoorn er naast liggen maar leek net of er geen verbinding was en hingen dan gewoon op.

 

Daar moest ik inderdaad ook aan denken - het is een manier van fraude die aardig in de papieren kan lopen. Voor zover ik begrepen heb krijgt de uitbater van een 1.30 per minuut nummer 70 a 80 cent daarvan uitbetaald, dus dat tikt aardig aan.

 

Ik zou overigens sowieso op de site van de opta opzoeken op wiens naam het nummer staat (register is openbaar), wellicht gaat er langs die weg al een belletje rinkelen over wie erachter zit.

Link naar reactie
  • 0
Als er bij inbraak een kraan wordt opengezet is de waterschade gedekt, maar telefoonschade? Een van onze verzekeringsexperts die hier een uitspraak over kan doen?

 

Op een brand/uitgebreide gevarenverzekering is waterschade gedekt als deze veroorzaakt is door een plotselinge en onvoorziene oorzaak zoals leidingbreuk, gat in het dak etc. Het openzetten van de kranen door een inbreker wordt meestal ook beschouwd als een plotselinge en onvoorziene oorzaak, en de schade als gevolg daarvan is gedekt.

 

Bij het telefoneren door een dief is er wel sprake van een plotselinge en onvoorziene oorzaak, maar telefoonkosten zijn - in tegenstelling tot waterschade - geen met name in de voorwaarden genoemd gedekt evenement. Het is zelfs geen schade (fysieke schade) maar een financieel nadeel. Op een uitgebreide gevarenverzekering is dit dus niet verzekerd.

 

In all risks voorwaarden (alle onheilen) worden telefoonkosten na inbraak niet specifiek uitgesloten of gemaximeerd : in dat geval is er dus wel dekking. Redelijk wat particuliere huishoudens hebben zo'n alle onheilendekking, in de zakelijke markt is het tegenwoordig minder gebruikelijk.

 

E.e.a. neemt niet weg dat ook hier vookomen beter is dan genezen. Bij langdurige afwezigheid schakel ik betaalnummers en buitenlandse nummers uit. Is online binnen 2 minuten gebeurd.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nadat mijn collega terug is gekomen van vakantie heeft die een factuur gekregen van rond de 80,000 á 90,000 euro. Hij gaat dus failliet.

 

Kan hij hier nog iets aan doen juridisch en wettelijk gezien?

 

Aangifte doen bij de politie en benadrukken dat er een factuur van 80.000 euro is ontvangen omdat inbrekers dure 0900 nummers hebben gebeld. Die aangifte toevoegen aan een brief aan de telecomaanbieder en benadrukken dat het factuurbedrag niet wordt betaald. Wellicht hebben de telecomaanbieder en eigenaar van het 0900-nummer onderling afspraken gemaakt hoe men omgaat met zeer ontevreden consumenten en zal men uit coulance een deel van het factuurbedrag kwijtschelden.

 

Succes & Groeten

Link naar reactie
  • 0

Een collega ondernemer van mij is laatst 1 week op vakantie gegaan. kunnen vinden. Ze wouden wraak nemen omdat hij niks Ze hebben met die 2 telefoon lijnen , 0900 nummers gebeld , waar je dus per minuut tussen de 2.50 en 5 euro voor moet betalen. Ze hebben met die 2 telefoons die 0900 nummers gebeld en beide telefoons stonden dus 1 week lang aan.

Nadat mijn collega terug is gekomen van vakantie heeft die een factuur gekregen van rond de 80,000 á 90,000 euro. Hij gaat dus failliet.

 

Dat gedeelte snap ik niet. Want op een factuur staat toch altijd een exact bedrag?

 

Het onderwerp is interessant genoeg voor dit forum, we kunnen beter gewaarschuwd worden, maar het is wel een verhaal van een collega, en die zijn.....

 

Als je het uitrekent kom ik op een bedrag van E 25.200 bij een gesprekstarief van 2,50/min en op een bedrag E 50.400 bij een gesprekstarief van 5,00/min.

Dan is er wel exact 7 dagen, dus die ene week gebeld.

 

Maar wel een leuk onderwerp. :)

Link naar reactie
  • 0
ls je het uitrekent kom ik op een bedrag van E 25.200 bij een gesprekstarief van 2,50/min en op een bedrag E 50.400 bij een gesprekstarief van 5,00/min.

Dan is er wel exact 7 dagen, dus die ene week gebeld.

 

ging om 2 telefoons.

zitten 1440 minuten in een dag x 2 telefoons is 2880 minuten per dag kan er gebeld zijn.

bij 5 euro per minuut zou er dus voor in totaal ruim 100K gebeld kunnen zijn.

 

Maar vind het vreemd dat verbinding zo lang open heeft kunnen staan.

 

Heb nog nooit vernomen dat lijn zo lang open kan blijven staan naar een nummer zonder verbroken te worden.

 

Maar belangrijkste is dus de aangifte nu en de betaling naar eigenaar van dat nummer laten blokkeren door de opta/telecom provider van dat betreffende nummer.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar vind het vreemd dat verbinding zo lang open heeft kunnen staan.

 

Ik ook... je zou ergens denken dat telefoonproviders op een gegeven moment aan de rem trekken als de kosten tot een bepaald bedrag oplopen, zeker bij klanten die normaliter slechts een fractie daarvan verbellen. Zeker als de rekening in de tienduizenden loopt lijkt me dat voor de telco ook wel van belang, gezien het risico dat het een oninbare vordering gaat worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.