• 0

Tips om contact te leggen met investeerders in mode

Hallo allemaal,

 

Het is een moeilijke tijd om een lening te krijgen bij een bank en helaas heb ik zelf geen eigen vermogen, wel echt een origineel idee( maar ja dat zeggen vele he, ( hoor jullie denken :p)..

In ieder geval mensen die jonge ondernemers willen helpen.

En ben nu eigenlijk aan het kijken naar mode-investeerders omdat ik graag een kledinglijn wil gaan starten, hebben mensen tips/adviezen waar ik beste kan kijken voor investeerders.

 

Ik google zelf uiteraard ook heel wat af, maar heb liefst toch wel kenners op mode gebied.

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de kans klein is dat je een investeerder met een zak geld tegenkomt. Een alternatieve manier om je ontwerpen aan de man te brengen, is door samples te laten ontwikkelen (of deze zelf te naaien) en daarmee beurzen af te gaan. Informeer ook je vrienden en familie, voormalige studiegenoten, etc. Zorg voor gedegen marketing online en offline. Zorg dat deze mensen een pre-order plaatsen, waarmee je een bestelling kan doen die jou wat winst oplevert. Op deze manier heeft een kennis van mij een aardige collectie sjaals van de grond gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Thanks Simon voor de tip.

 

Maar zij wil kleding inkopen als ik het goed begrijp en ik wil echt zelf kleding laten maken.

 

Er zijn wel degelijk mogelijkheden bij banken. Kijk is bij Qredits. Daar kan je tot 50k lenen. Zijn wat soepeler dan banken. Uiteraard moet je ook een goed plan hebben.

 

Heb je al het een en ander op papier staan? Vergis je niet in het opzetten van een kledinglijn,de meeste merken hebben al 4 x per jaar een nieuwe collectie en sommigen al zelfs vaker.Ik heb alleen een sokkenmerk opgezet en dat was/is/wordt een hels karwei! Wel een super leerzame en leuk karwei.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

heee !

 

Pfffff ik vergis mij zeker niet, het is behoorlijk wat en het is nog maar begin hahaha..

Het enige wat ik dus moeilijk vind is qua afname van kleding want dan kom ik al bijna bij 100k maar is dat wel realistisch?

Vond het zo veel, ik dacht eerst dat 50k dus genoeg was..

 

Maar heb nu besloten om kleine afname zodat ik pre-orders kan gaan doen en heel veel zelf ga promoten etc..

Uiteraard heb ik een plan, die is geheel af!!

Vond dat alleen al echt leuk/interessant om te doen, je leert dan echt nog beter je bedrijf etc kennen..

 

Leuk sokken btw!!

 

Thanks he!!

Link naar reactie
  • 0

 

Het enige wat ik dus moeilijk vind is qua afname van kleding want dan kom ik al bijna bij 100k maar is dat wel realistisch?

Vond het zo veel, ik dacht eerst dat 50k dus genoeg was..

 

 

en dat is dus voor je eerste order. je eerste collectie. Je verkoopt dus nooit je gehele voorraad dus je volgende order zal dus weer 50k zijn .terwijl je geld nog voor een gedeelte in de oude voorraad zit. Je hebt dus meer nodig...

 

 

Het enige wat ik dus moeilijk vind is qua afname van kleding want dan kom ik al bijna bij 100k maar is dat wel realistisch?

Vond het zo veel, ik dacht eerst dat 50k dus genoeg was..

 

Maar heb nu besloten om kleine afname zodat ik pre-orders kan gaan doen en heel veel zelf ga promoten etc..

Uiteraard heb ik een plan, die is geheel af!!

Vond dat alleen al echt leuk/interessant om te doen, je leert dan echt nog beter je bedrijf etc kennen..

 

 

 

Met hoeveel artikelen wil je gaan beginnen dan?

 

 

 

Leuk sokken btw!!

 

 

 

 

Dank!

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hey!

 

Thanks voor je reactie...

 

Dus mijn begroting was wel realistisch ( dat is wel fijn om te weten) maar ik hoopte van niet hahaha dan word een lening bij bank heeeeeele kleine kans want ik heb zelf geen eigen vermogen

 

Collectie bestaat uit 15 kledingstuks maar wil gaan voor 10.. dat scheelt toch enorm.

Link naar reactie
  • 1

als je helemaal geen eigen vermogen hebt dan wordt het erg moeilijk denk ik. Ik zou er als eventuele potentiële investeerder geen vertrouwen in hebben als je zelf niets inbrengt. Eerlijk gezegd denk ik dat als ik jouw reactie hierboven lees je nog lang niet toe bent aan de fase van zoeken naar een investeerder. Je zult straks je plan met goede cijfers moeten kunnen onderbouwen en je moet de investeerder kunnen overtuigen van het rendement dat hij/zij zal kunnen halen en het lage risico dat er gelopen wordt. Ga eens op de stoel van de investeerder zitten en bedenk hoe wat jij hebt interessant kan zijn voor de investeerder. Er zijn op dit forum verschillende topics over investeerders waarin je een beeld krijgt van hoe je een potentiële investeerder geïnteresseerd kunt krijgen.

 

Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van een nieuw tassen-merk en heb gemerkt dat het heel veel tijd kost om een en ander van de grond te krijgen. Er is heel veel tijd en energie gaan zitten in het ontwikkeltraject maar de bedenkers hebben daarin heel veel zelf kunnen doen waardoor er behalve tijd en inspanning nog geen cash nodig was. Ook bij de eerste serie definitieve tassen zijn de oprichters nauw betrokken en doen waar mogelijk dingen zelf, enerzijds om geld te sparen maar anderzijds ook om het productie proces goed te kunnen beoordelen en bij te kunnen schaven waar mogelijk.

 

Dit zal in jouw geval wellicht niet mogelijk zijn maar dan denk ik dat je toch op zoek zult moeten naar inventieve ideeën. Alleen een plan bedenken en wachten op het grote geld gaat denk ik niet lukken maar je weet nooit.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Echter heb je het behoorlijk mis dat ik alleen maar een plan heb en wacht op geld.

Ik heb nauwkeurig alles na gelezen, gecheckt, ik denk wel er zijn meerdere wegen naar Rome en ben zeer realistisch in het feit dat ik geen eigen vermogen heb dat kans dan kleiner is maar niet onmogelijk.

Daardoor dat ik ook over na heb gedacht voor andere mogelijkheden om mijn kans groter te maken.

 

Ik doe meer dan je denkt maar goed.

 

Bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Echter heb je het behoorlijk mis dat ik alleen maar een plan heb en wacht op geld.

 

.........

 

Ik doe meer dan je denkt maar goed.

 

Bedankt.

 

 

 

Ik denk niet zo veel, ik reageer op de info die jij geeft ik kan niet bedenken wat jij allemaal wel of niet hebt als jij die info niet verstrekt. Succes!

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1

Mijn kijk op de zaak: Een collectie van 10 stuks is tegenwoordig niet genoeg ook niet als het (zoals ik denk in jouw geval) om designkleding gaat.

Wees nou eens eerlijk...als ik als aankomende klant jouw collectie moet bekijken is het van belang dat die mij aanspreekt.

Ik kan geen spullen verkopen waar ik zelf niet achter sta, dus moet ik het niet alleen commercieel interessant vinden (goede marge) maar ook mooi en draagbaar en van een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs.

En als je weet dat een gemiddelde collectie minstens uit 35 items bestaat ben ik bij jou waarschijnlijk snel uitgekeken ook al is het een uniek product.

Enig idee hoe je met zo'n product gaat concurreren met retail-ketens die ontwerp stof-inkoop en productie in eigen huis doen tegen een zo laag mogelijke kostprijs (India ,China, Marokko, Turkije) en die het hele jaar door steeds weer met nieuwe dingen komen?

Ik zie nu stoffen en ontwerpen voorbij komen op TV met verkoopprijzen waar ik niet eens voor kan inkopen.

Want de gemiddelde consument kiest in deze tijd voor de voordeligste optie als het er maar leuk uitziet.....

 

Kortom, je plan heeft denk ik alleen kans van slagen als je echt iets unieks te bieden hebt in een hoog prijssegment (mensen met veel geld hebben altijd geld om te kopen) en zelfs dan moet je inderdaad ontzettend veel bezig zijn met het continue promoten van je producten zodat ze in minstens 25 tot 40 winkels in het land te krijgen zijn.

Kijk maar eens naar Janice (Forrester) die hele mooie kleding maakt en zich drie slagen in de rondte moet werken om zijn collectie winstgevend te houden.

Hij laat zijn kleding door BN'ers dragen of geeft het weg aan belangrijke personen in het wereldje.

 

Misschien is het ook nog interessant om te vermelden dat veel agenten en fabrikanten de afgelopen seizoenen soms wel 40% minder voororders hebben geschreven.

Het hele systeem van voororderen is geen lang leven meer beschoren, alles draait tegenwoordig om snel en flexibel inspelen op de vraag van de consument die door de grote retail-ketens wordt gedicteerd.

En wanneer H&M straks met zijn eigen hoog segment designerwinkels komt zal ook dat deel van de markt zwaar bevochten gaan worden. Die H&M collecties van bekende designers van de laatste jaren waren slechts het opstapje daar naartoe.

 

En dan de kern van je vraag: Investeerders in mode.....die zijn tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen en zeker niet happig om veel te investeren in de eerste de beste die klein wil beginnen.

Voorbeeldje: De Mexkx winkels in Nederland zijn een tijdje terug allemaal overgenomen door een nieuwe investeerder en die beste man heeft besloten dat er maximaal maar 10 grote Mexkx winkels over zullen blijven. De rest wordt allemaal gesloten of is al gesloten.

Ik zie het dan ook somber voor je in, maar ik ben liever openhartig en eerlijk dan om je iets moois voor te spiegelen wat er tegenwoordig eigenlijk niet meer is.

De modebranche is aan heftige veranderingen onderhevig en er zal de komende jaren nog veel meer gaan veranderen en niet alles is positief.

 

In ieder geval veel succes gewenst met je eerste schreden op het ondernemerspad!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.