• 0

Kan ik in Nederland zonder BTW inkopen met rechtstreeks Afrikaans export adres?

Kan iemand mij helpen met het volgende (beginners) probleem. Ik heb een Nederlandse eenmanszaak met BTW-nummer. Heb een klant gevonden voor een vrachtwagen in Niger, Afrika. Waar moet het factuuradres in Afrika aan voldoen zodat ik de vrachtwagen hier zonder BTW kan inkopen? Kan dat sowieso? TVA-nummers voor Niger? Zijn die te controleren.

Alvast dank voor de hulp

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hallo AE,

Er zijn een heleboel antwoorden mogelijk op deze vraag, maar laten we het simpel houden, want veel info geef je niet (zoals waar je in handelt en om wat voor auto het precies gaat).

Als jij een vrachtauto koopt in NL betaal je de verkoper een prijs met BTW, die BTW trek jij als voorbelasting af als de auto handelswaar is of je hem voor je bedrijf gebruikt. Verkoop je deze vervolgens aan een land buiten de EU dan exporteer je en als je aan de voorwaarden voldoet is dat tegen 0 % BTW. Kijk op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/goederen_met_0_btw

Je kan zelfs, indien van toepassing, de BPM terugkrijgen, zie www.belastingdienst.nl bij 'teruggaaf bij export'.

Oh en je hoeft buiten de EU geen TVA-nrs te checken. Dat geldt alleen voor intracommunautaire transacties (binnen de EU dus). Wat de koper in Afrika doet moet hij/zij weten, da's zijn/haar verantwoordelijkheid, tenzij jij de auto zelf invoert. Dan moet je je tot de nationale belastingdienst aldaar wenden.

suc6

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar