• 0

Eerste aangifte IB ondernemer, hulp bij activa & passiva

Hallo allen,

Ik ben in september 2011 een bedrijfje gestart naast m'n reguliere baan. Ik heb de eerste maanden een paar kleine opdrachtjes gehad, maar aangezien ik er niet inkomensafhankelijk van ben heb ik het de eerste maanden rustig aan gedaan om alle kanten van het parttime ondernemerschap te ontdekken. Ik sta geregistreerd als EMZ met een VAR-WUO.

Nu moet ik m'n IB aangifte doen over 2011 maar zijn een tweetal zaken me niet geheel duidelijk; voornamelijk wanneer het over de activa en passiva van m'n bedrijf gaat. Mede door dit topic op Higherlevel ben ik wel íets wijzer geworden maar kan simpelweg niet met zekerheid zeggen of ik alles correct heb ingevuld; enige hulp op dit vlak is dus zeer welkom!

Als kleine online ondernemer heb ik niet veel spullen nodig gehad om mijn bedrijf op te starten. Ik heb een simpele, kleine laptop, een goede muis en beelscherm gekocht. Daarnaast ook nog wat basis kantoorspullen. Naar mijn weten kan alleen de laptop, het beeldscherm en de muis doorgeven als materiële vaste activa. Helaas niet als investering want geen van de spullen waren meer dan €450 waard op het moment dat ik ze kocht. Sterker nog; het totaalbedrag van deze kosten komt op €363 na aftrek van BTW. Ik dacht gelezen te hebben dat ik ook deze spullen over een periode van 5 jaar met 20% per jaar dien af te schrijven, ondanks dat het kosten zijn en geen investeringen. Aangezien ik pas in september ben begonnen heb ik dus (€363 / 5) / 3 = € 25 aan afschrijving op deze spullen (delen door 3 want heb de spullen alleen het derde trimester van 2011 gebruikt en mag ze alleen dan afschrijven).

Bij m'n materiële vaste activa heb ik dus het volgende ingevuld:

Overige materiële vaste activa:

Kosten van aanschaf: €363

Boekwaarde begin boekjaar: 0 (want januari 2011 bestond het bedrijf nog niet en had ik de spullen nog niet)

Boekwaarde einde boekjaar: €338

Restwaarde: €25

Bij de passiva ging het me om het ondernemersvermogen. Ik heb bovenstaande spullen (net als de kantoorspullen) gekocht van m'n eigen geld. Ik heb als eigen vermogen dat ik in het bedrijf heb gestopt, dus dezelfde €338 ingevuld aan het einde van het boekjaar, en 0 aan het begin van het boekjaar.

Mijn vraag is; klopt mijn redenatie over de activa en passiva die ik in 2011 in het bedrijf heb gestopt? En moet ik niet ook nog ergens het bedrag dat op de rekening van het bedrijf stond op 31-12-2011 aangeven? (net als in de topic waar ik naar gelinkt heb).

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Overige materiële vaste activa:

Kosten van aanschaf: €363

Boekwaarde begin boekjaar: 0 (want januari 2011 bestond het bedrijf nog niet en had ik de spullen nog niet)

Boekwaarde einde boekjaar: €338

Restwaarde: €25

Restwaarde € 0 !!!

Bij de passiva ging het me om het ondernemersvermogen. Ik heb bovenstaande spullen (net als de kantoorspullen) gekocht van m'n eigen geld. Ik heb als eigen vermogen dat ik in het bedrijf heb gestopt, dus dezelfde €338 ingevuld aan het einde van het boekjaar, en 0 aan het begin van het boekjaar.

Nee, Je weet toch wel wat je van prive in je bedrijf hebt gestopt? Zeker geen €338

MAAR:

ALS je alleen betaald hebt voor de investering is je prive storting € 363.

ALS je geen omzet hebt is er een verlies van € 25 (afschrijving als kosten): Winst = -25

EV (eind) = BV + PS - PO + Winst

Eigen Vermogen : EV, Begin Vermogen: BV ; Prive Storting / Opname: PS / PO

EV = 0 + 363 - 0 - 25 = 338

Zo klopt de redenatie volgens de regels. Maar dan is er verder niet veel in je onderneming gebeurt.

Mijn vraag is; klopt mijn redenatie over de activa en passiva die ik in 2011 in het bedrijf heb gestopt? En moet ik niet ook nog ergens het bedrag dat op de rekening van het bedrijf stond op 31-12-2011 aangeven? (net als in de topic waar ik naar gelinkt heb).

Bankrekening die zakelijk zijn komen ook op de balans (activa; indien positief)

• 0

Dank Brood!

met je informatie ben ik nog eens naar de cijfers gaan kijken en kwam tot het volgende:

EV (eind) = BV + PS - PO + Winst

EV (eind) = 0 + 358 - 0 + 287 = 645

Want:

Aanschaf van muis bleek toch van bedrijfsrekening (dus kosten ipv PS). Daarnaast bleek ik al m'n persoonlijke stortingen óók als kosten te hebben meegerekend in m'n winst & verliesrekening. Dat heb ik nu aangepast waardoor m'n winst op 287 komt (ipv -49) en m'n PS op 358 (ipv 363 want - muis maar + andere PS).

Het enige dat me nu nog rest is de bankrekening en volgens mij klopt het dan. Dank voor de hulp!

• 0

Bank is geen probleem. Gewoon het saldo (zakelijk) op 31-12-2011 inboeken.

Maar ja, klopt dan deze miniatuur boekhouding dan wel >;(.

Activa (debet) moet gelijk zijn aan Passiva (credit) ???

A: Banksaldo + 338 (boekwaarde PC)+?

P: EV +?

Is nu: A= P ?

• 0

Onder activa heb ik het volgende staan:

Materiële vaste activa: 338 (PC)

Liquide middelen: 295 (Bank)

Totaal: 633

Onder Passiva heb ik alleen m'n ondernemingsvermogen ingevuld op 633 zodat Activa en Passiva gelijk is (aangezien dat moet). Andere passiva als terugkeerreserve, voorzieningen en schulden heb ik niet, dus het lijkt me dat het moet kloppen....

En inderdaad, dit is echt boekhouding op moleculair niveau, gelukkig is 2012 al een beter jaar voor m'n onderneming :).

• 0

Ik heb geen idee waardoor er een verschil ontstaat. Ik kwam er echter wel achter dat ik een paar dingen fout had berekend (tenminste; dat denk ik nu)

Je zei dat A = 338 (PC) + 295 (Bank) = 633. Deze bedragen kloppen allemaal, ik heb ze 3x nagerekend.

P = EV (Eind)

P = BV + PS - PO + Winst

P = 0 + 358 - 0 + 204 ((omzet - kosten) - afschrijving) --> Ik had in m'n vorige berekening te weinig kosten en geen afschrijving meegerekend.

P = 562

Er is nu dus een verschil van 99. Waar komt dit door is nu dus de vraag. Alle uitgaven zijn verdeeld in bedragen betaald van de zakelijke rekening en bedragen die ik van m'n eigen geld heb betaald en alle bedragen zijn zonder btw gerekend....

Hele basale vraag misschien, maar waarom móeten de activa en passiva eigenlijk gelijk zijn?

Edit: Ik zie op m'n rekening dat er kosten zijn gerekend voor het gebruik van de rekening, maar heb de nota ervan niet in m'n administratie meegerekend. Dit moet wel gebeuren neem ik aan.

• 0

Hele basale vraag misschien, maar waarom moeten de activa en passiva eigenlijk gelijk zijn?

Edit: Ik zie op m'n rekening dat er kosten zijn gerekend voor het gebruik van de rekening, maar heb de nota ervan niet in m'n administratie meegerekend. Dit moet wel gebeuren neem ik aan.

Berust op het principe dat wanneer men ergens op boekt er een tegenboeking moet zijn.

Bijvoorbeeld bank afschrijving voor betaling crediteur.

Gaat ook in samenhang met de V&W rekening waarbij de winst (saldo van omzet en kosten) door de middelen op de Balans (A&P) gefinancierd worden.

Het is dus inderdaad noodzaak alle posten op de bankrekening gedurende het jaar ergens in onder te brengen.

Bankkosten (V&W) aan afschrijving bankrekening

[*]Betaling crediteur (Balans) aan afschrijving bankrekening

[*]Prive (indirect voor EV; Balans) aan afschrijving bankrekening

[*]Ontvangen op bankrekening aan debiteur (Balans)

[*]Ontvangen op bankrekening aan Prive (indirect voor EV; Balans)

In hoofdzaak is het een balans tussen vorderingen en schulden.

Daarin passen ook de BTW transacties: Wat heb je te vorderen. Wat is er aan BTW schuld, wat heb je al betaald etc. Allemaal in evenwicht met netto/ bruto op BTW dragende transacties.

Pfff.... lesje boekhouden ;)

• 0

Geen lesje; eerder een stoomcursus ;)

Maar ok, er waren dus 2 bedragen op de rekening die niet in de administratie waren opgenomen (maar wel zijn meegerekend voor de balans van de rekening op 31-12-11 natuurlijk). De eerst is dus de € 15 bankkosten. Deze lijkt me onder te delen in de kosten.

Daarnaast heb ik €30 teruggave van de belastingdienst voor de BTW van Q3, 2011. Moet ik die dan bij de winst & verliesrekening meerekenen?

• 0

Maar ok, er waren dus 2 bedragen op de rekening die niet in de administratie waren opgenomen (maar wel zijn meegerekend voor de balans van de rekening op 31-12-11 natuurlijk). De eerst is dus de € 15 bankkosten. Deze lijkt me onder te delen in de kosten.

Ja als die nog niet inbegrepen zijn en kosten zijn in 2011 dan verhoogt dit de kosten( vermindert de winst !)

Daarnaast heb ik €30 teruggave van de belastingdienst voor de BTW van Q3, 2011. Moet ik die dan bij de winst & verliesrekening meerekenen?

Nee, in Q3 was dat wellicht in evenwicht, maar wat je met Q4 schuldig bent komt (dus als saldo BTW's) op de balans (credit).

Misschien kun je alle BTW's hier geven. Totale schulden, totale vorderingen, betalingen en ontvangsten van BD.

• 0

Ok, de nota van de bank is nu verwerkt in de administratie. Waarom ik dat uberhaubt nog niet gedaan had is me een raadsel.

Hierbij een overzicht van de twee kwartalen:

Q3

Inkomsten netto: € 198

Inkomsten BTW: € 38

kosten netto: € 13

kosten BTW: € 2

(De kosten van dit kwartaal zijn alleen voor de bank; aangezien ze nu pas zijn toegevoegd is de BTW hiervan dus ook niet meegerekend in de omzetbelasting van dit kwartaal).

Privé stortingen netto: € 358 (Voor ICT & Verplichtingen)

Privé stortingen BTW: € 68

Teruggave BD Q3: € 30

Q4

Inkomsten netto: € 204

Inkomsten BTW: € 39

Kosten netto: € 171

Kosten BTW: € 26

Privé stortingen netto: € 0

Privé stortingen BTW: € 0

Betaling aan BD: € 0

In verband met Kleine Ondernemers Regeling

Heb je hier wat aan?

• 0

Volgens de afschriften heb je een omzet van 402 en kosten van 184 afschrijving 25

Dan is de winst 193. Hoe kom jij aan 204?

Volgens de afschriften heb je een prive storting saldo van 426. Hoe kom jij aan 358?

Hoe had je de PC etc. Betaald?

Bank mutaties zijn 595 debet. Je hebt (gegeven) op 31-12 een saldo van 295 . Wat zijn de 300 verschil?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar