• 0

Hulp bij eerste IB-aangifte kleine ondernemer

Goedenavond.

 

Sinds september 2011 ben ik een klein bedrijf begonnen. Nu is het moment om mijn eerste IB-aangifte te doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niets meer van snap. Hoe meer ik naar het programmaatje kijk, hoe vager het allemaal wordt.

 

Ik hoop dat iemand me de goede kant op kan duwen, want ik krijg allerlei meldingen in het programma (bijvoorbeeld dat mijn ingevulde winst niet gelijk is aan de fiscale winst) en ik ben eigenlijk ten einde raad. De BD is niet bereikbaar.

 

Ik zit (volgens de BD) in de persoonlijke dienstverlening, waarbij ik honden uitlaat voor mensen. Ik doe dit voornamelijk in mijn eigen buurt (Amstelveen) maar heb ook wat klanten in Amsterdam Zuid, waardoor ik af en toe (met slecht weer) OV-kosten heb. Dit zijn feitelijk de enige kosten die ik maandelijks maak, naast de hondenkoekjes en hondenpoepzakjes die ik af en toe haal.

 

Om te beginnen moest ik natuurlijk kosten maken voor de inschrijving van de KvK, een domein voor mijn website, een printer, wat mappen en kantoorartikelen, promotiemateriaal, etc. Deze heb ik vanuit mijn privérekening betaald. Deze kosten bedroegen € 220. Ik heb een zakenrekening geopend en daar ook nog eens € 100 vanuit mijn privérekening naartoe gestort (om daarna de kleine kosten zoals de reedsgenoemde koekjes en hondenpoepzakjes gewoon vanuit de zaak te betalen).

 

De reiskosten die ik gemaakt heb zijn € 51. Ik heb speciaal voor mijn bedrijf een persoonlijke OV chipkaart aangevraagd om de precieze kosten te kunnen zien. Het bedrag wat ik opgewaardeerd heb was in 2011 in totaal € 60. Ik had dus op 31-12-2011 nog € 9 op de kaart staan. Ook heb ik tennisballen gekocht voor € 1. Die reiskosten + tennisballen zijn betaald van de omzet.

 

Mijn netto-omzet was € 344. Bij de OB van het laatste kwartaal hoefde ik geen BTW te betalen (€ 50). Deze moest ik wel als winst opgeven bij de IB, zei de BD toen nog. Mijn zakelijke banksaldo op 31-12-2011 bedroeg € 53. Mijn winst bedroeg € 123.

 

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie genoeg gegevens hebben om mij de goede richting in te sturen.

 

Groeten, Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn zulke kleine bedragen dat je nog nauwelijks van een onderneming kunt spreken en dat je je geen boekhouder kunt permitteren. Het eenvoudigste lijkt me om alle omzet op te tellen, dan alle kosten, de winst uit te rekenen met de formule omzet - kosten en dan de winst voor de ib aan te geven als 'inkomsten uit overig werk'. Daarbij zijn de administratieve vereisten minimaal (bonnetjes bewaren om later de berekening te kunnen onderbouwen).

Link naar reactie
  • 0

Is dat ook toegestaan als je van de BD een brief hebt ontvangen, specifiek voor ondernemers? Ik heb de software gedownload uit het ondernemersgedeelte. In principe dacht ik ook dat het zo simpel was (gewoon invullen bij overige inkomsten > inkomsten uit overig werk), omdat het om zulke kleine bedragen ging.

Link naar reactie
  • 0

Beste BaasBas,

 

Het was een vraag aan fiscalisten, of jij moet het via de belastingtelefoon proberen.

 

Weet iemand of je na de BTW opgave nu belasting mag aangeven volgens de Inkomsten Uit Overig Werk? Moet/mag de KOR daarbij dan als inkomsten genomen worden?

 

Link naar reactie
  • 0

Welke regeling je voor de omzetbelasting toepast heeft geen invloed op het hokje waar je voor de inkomstenbelasting (ROW of Winst) in gaat zitten, die staan los van elkaar.

 

Dat je van de BD een brief hebt gehad 'voor ondernemers' komt door je KvK-inschrijving, daardoor krijg je automatisch een ondernemersaangifte.

 

Ik zou de tip van Renep volgen. Een 'gewone' aangifte downloaden van de website van de Belastingdienst, je inkomsten en je kosten invoeren bij 'overige werkzaamheden', punt.

 

Vervolgens stuur je een brief naar de inspecteur (ik vermoed kantoor Amsterdam) met "dank u voor de uitnodiging om een winst-aangifte te doen, maar met mijn bescheiden winst (123 euro) en mijn bescheiden tijdsinvestering (hoeveel uur per week ongeveer?)heb ik gemeend in het hokje 'overige werkzaamheden' te mogen gaan zitten. Mocht u hier een mening over hebben, dan hoor ik die graag, groeten, BaasBas."

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Welke regeling je voor de omzetbelasting toepast heeft geen invloed op het hokje waar je voor de inkomstenbelasting (ROW of Winst) in gaat zitten, die staan los van elkaar.

 

Dat je van de BD een brief hebt gehad 'voor ondernemers' komt door je KvK-inschrijving, daardoor krijg je automatisch een ondernemersaangifte.

 

Ik zou de tip van Renep volgen. Een 'gewone' aangifte downloaden van de website van de Belastingdienst, je inkomsten en je kosten invoeren bij 'overige werkzaamheden', punt.

 

Vervolgens stuur je een brief naar de inspecteur (ik vermoed kantoor Amsterdam) met "dank u voor de uitnodiging om een winst-aangifte te doen, maar met mijn bescheiden winst (123 euro) en mijn bescheiden tijdsinvestering (hoeveel uur per week ongeveer?)heb ik gemeend in het hokje 'overige werkzaamheden' te mogen gaan zitten. Mocht u hier een mening over hebben, dan hoor ik die graag, groeten, BaasBas."

 

De software van de IB voor ondernemers verschilt eigenlijk niets met de 'gewone' aangifte, enkel dat je in het begin je ondernemingsgegevens moet invoeren en daarna allerlei andere dingen (activa, passiva, investeringen, grond, onroerende zaken dit, materiele dat...). Die kan ik ook leeg laten en dan hou ik de 'gewone' aangifte over. Ook bij deze aangifte staat dus 'winst uit overige werkzaamheden'. Ik steek overigens gemiddeld zo'n 15-20 uur per week in mijn bedrijf.

 

Dank voor de reacties, ik denk dat ik het inderdaad maar op die manier gaan doen. Een briefje erbij is trouwens een goed idee.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat het toch niet kan met die software die ik gedownload had. Dan maar inderdaad de 'normale' aangifte doen. Op zulke kleine bedragen (winst van € 123) zullen ze toch niet moeilijk gaan doen? Ik heb alles administratief op orde als ze iets willen zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat het toch niet kan met die software die ik gedownload had.

 

Ik heb een voorbeeld gemaakt. Dit kan wel.

Je moet wel alles wat er ingevuld is bij de rest eerst deleten.

 

Ik zou de tip van Renep volgen. Een 'gewone' aangifte downloaden van de website van de Belastingdienst, je inkomsten en je kosten invoeren bij 'overige werkzaamheden', punt.

 

Hoeft dus niet. PUNT

 

Maar nog steeds de vraag. Als je BTW plichtig bent. Is een KOR dan deel van de inkomsten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een voorbeeld gemaakt. Dit kan wel.

Je moet wel alles wat er ingevuld is bij de rest eerst deleten.

 

Ah ja, ik zie het. Ik had de gehele aangifte al gewist, maar ik moest bij het ondernemersgedeelte gewoon de naam van mijn bedrijf invullen en dan overal akkoord drukken.

 

Hoeft dus niet. PUNT

 

Maar nog steeds de vraag. Als je BTW plichtig bent. Is een KOR dan deel van de inkomsten?

 

Ik heb destijds bij de OB-aangifte gevraagd wat ik met die € 50 niet af te dragen BTW moest doen en die moest ik bij de IB opgeven als extra winst, volgens de BD.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan overigens een toelichting geven op het eind bij de vraag: "Hebt u in deze aangifte gegevens ingevuld waarover u een expliciete uitspraak van de Belastingdienst wilt?"

 

Is het handig om daar neer te zetten dat ik vanwege de bescheiden winst van 2011 en de bescheiden tijd die ik er in stak de € 123,- bij 'overige inkomsten uit werkzaamheden' heb neergezet?

Link naar reactie
  • 0

Is het handig om daar neer te zetten dat ik vanwege de bescheiden winst van 2011 en de bescheiden tijd die ik er in stak de € 123,- bij 'overige inkomsten uit werkzaamheden' heb neergezet?

 

Nee. Maak het jezelf niet zo moeilijk bij zo'n piepklein bedrag. Optellen, aftrekken, aangeven, klaar. En dan de rest van de ochtend werken aan een groeiplan voor 2012 :)

Link naar reactie
  • 0

Is het handig om daar neer te zetten dat ik vanwege de bescheiden winst van 2011 en de bescheiden tijd die ik er in stak de € 123,- bij 'overige inkomsten uit werkzaamheden' heb neergezet?

 

Nee. Maak het jezelf niet zo moeilijk bij zo'n piepklein bedrag. Optellen, aftrekken, aangeven, klaar. En dan de rest van de ochtend werken aan een groeiplan voor 2012 :)

 

Oke. Ik verzend hem nu. Bedankt!

 

De rest van de ochtend geen tijd meer overigens, heb sinds begin dit jaar twee nieuwe klanten erbij en ben ondertussen gemiddeld 25 uur per week bezig sinds februari. Dan kon ik dus ook wel aan de 1225 uur aan het einde van het jaar.

 

De IB over dit jaar zal dus wel wat lastiger zijn over een jaar, maar misschien heb ik dan wat geld over voor een 'goedkope' boekhouder of ben ik tegen die tijd wel wat wijzer geworden.

Link naar reactie
  • 0

heb sinds begin dit jaar twee nieuwe klanten erbij en ben ondertussen gemiddeld 25 uur per week bezig sinds februari. Dan kon ik dus ook wel aan de 1225 uur aan het einde van het jaar.

 

Mooi! Vergeet dan niet om een urenregistratie bij te houden, zodat je die 1225+ uur kunt aantonen :P

 

Uiteraard. Daar ben ik gelijk al mee begonnen in september, ook al wist ik natuurlijk dat ik die 1225 nooit in 3/4 maanden ging halen, maar was wel handig om te zien hoe snel je op gemiddeld 23,50 uur per week komt.

Link naar reactie
  • 1

De IB over dit jaar zal dus wel wat lastiger zijn over een jaar, maar misschien heb ik dan wat geld over voor een 'goedkope' boekhouder of ben ik tegen die tijd wel wat wijzer geworden.

 

Tip: wacht niet tot het jaar afgelopen is, dan valt er niets meer bij te sturen en laat je wellicht fiscale voordeeltjes liggen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De rest van de ochtend geen tijd meer overigens, heb sinds begin dit jaar twee nieuwe klanten erbij en ben ondertussen gemiddeld 25 uur per week bezig sinds februari.

Bas, succes met de verdere groei van je onderneming.

 

Off-topic: ik zie opeens beelden van een man van de bd die aan een keukentafel zit: "Goh, een paar duizend euro omzet en toch 25 uur bezig per week, hoe kan dat?", "Tsja, meestal ontsnapt er een hond tijdens de ochtendwandeling en daar loop ik dan de hele dag naar te zoeken", "Okay, helder. Dan even het volgende punt ... de FOR ... :)

Link naar reactie
  • 1

De rest van de ochtend geen tijd meer overigens, heb sinds begin dit jaar twee nieuwe klanten erbij en ben ondertussen gemiddeld 25 uur per week bezig sinds februari.

Bas, succes met de verdere groei van je onderneming.

 

Off-topic: ik zie opeens beelden van een man van de bd die aan een keukentafel zit: "Goh, een paar duizend euro omzet en toch 25 uur bezig per week, hoe kan dat?", "Tsja, meestal ontsnapt er een hond tijdens de ochtendwandeling en daar loop ik dan de hele dag naar te zoeken", "Okay, helder. Dan even het volgende punt ... de FOR ... :)

 

Hahaha, tja. Het valt niet zo heel lastig te verklaren. Ik wandel met hondjes in 2 shifts van anderhalf uur en meestal reis ik ongeveer een uurtje (ruim genomen) van huis > huis hond A > huis hond B > bos > huis hond A > huis hond B > naar huis. Kom je op 4 uur per dag en dus 20 uur per week. Tel er dan nog een paar administratieve uurtjes en wat flyeren/promoten in het bos bij op en 25 uur is zo gehaald :)

 

Maar goed dat staat dus allemaal genoteerd in het bestandje 'urenregistratie'. Ik had vorige week ook de 'pech' dat de metro in Amstelveen er mee gestopt was en ik dus een half uurtje extra moest lopen. Eerst balen natuurlijk, maar toen keek ik naar de lucht (heerlijk blauw) en genoot volop van het zonnetje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.