• 0

klanten benaderen na afloop concurrentiebeding.

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dit kan. Let er wel goed op dat U geen competitiebeding schendt, of een geheimhoudingsverplichting, die indertijd mogelijk naast het concurrentiebeding in Uw oude arbeidscontract zijn opgenomen. Sla het arbeidscontract er voor de zekerheid dus nog even op na.

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Mauritz,

 

Er staat inderdaad ook een geheimhoudingsbeding in mijn oude contract.

Dit staat als volgt beschreven.

 

Werknemer zal zowel tijdens de duur van deze arbeidsovereenkomst, alsmede na de beëindiging daarvan, jegens derden strikte geheimhouding in acht nemen met betrekking tot alle gegevens omtrent de onderneming van de werkgever, voor zover het vertrouwelijke karakter van die gegevens aan de werknemer bekend is gemaakt, dan wel bekend redelijkerwijs aan de werknemer bekend dient te zijn, en voor die gegevens niet, anders dan door toedoen van de werknemer, op andere wijze openbaar zijn geworden

 

Hier staat in voor derde! Weet iemand hoe dit zit als je een eigen onderneming start?

Link naar reactie
  • 0

Derden heeft geen betrekking op jou maar op buitenstaanders (diegenen die het contract niet ondertekenen). In dit artikel staat niet dat jij de gegevens niet zelf zou mogen gebruiken, daarvoor is immers je concurrentie beding. En als je concurrentie beding is verlopen zie ik, in ieder geval in dit artikel, voor jou als zelfstandig ondernemer geen enkele belemmering om de oude klanten te benaderen.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in casu om de geheimhouding van specifieke bedrijfsinformatie die ''voor zover het vertrouwelijke karakter van die gegevens aan de werknemer bekend is gemaakt, dan wel bekend redelijkerwijs aan de werknemer bekend dient te zijn, en voor die gegevens niet, anders dan door toedoen van de werknemer, op andere wijze openbaar zijn geworden''. Daaronder vallen niet de klanten, wel de specifieke bedrijfsinformatie die geheim dient te worden gehouden. Ik vermoed dat U zelf wel kunt aanvoelen om welke informatie het hier precies gaat: informatie waar Uw voormalige werkgever belang bij heeft dat deze niet aan derden wordt bekend gemaakt.

 

Het maakt voor de geheimhoudingsplicht niet uit of U in loondienst gaat werken (bijvoorbeeld bij de concurrent) of een eigen onderneming start: de geheimhoudingsplicht mag in geen enkel geval worden geschonden. Schendt U de geheimhoudingsplicht wel en kan de werkgever dit bewijzen dan handelt U onrechtmatig en kan de werkgever aanspraak maken op de eventueel in de oude arbeidsovereenkomst opgenomen boete.

 

Dus: de klanten mogen benaderd worden, maar wees U bewust van de geheimhoudingsplicht.

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste higherlevel leden,

 

Kan ik mijn oude klanten weer benaderen, nu mijn concurrentiebeding is afgelopen..?

 

Alvast bedankt!

 

ja geen enkel probleem zolang je maar niet praat over de dingen van je ex werkgever zoals jurist al terecht aangad.

denk aan je geheimhoudingplicht. voor de rest geen probleem

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie! Nog een klein poosje wachten en dan kan ik aan de bak!

Heeft er iemand nog een heldere visie over het volgende:

Ik mag volgens mijn concurrentiebeding niet als bestuurder, investeerder, aandeelhouder werkzaam zijn bij een organisatie die dezelfde spullen verkopen als mijn oude werkgever.

 

Nu zit ik met de volgende vraag, ik wil graag al mijn bedrijfs spullen aanschaffen (CRM pakket, computer enzovoorts) kan ik mij alvast inschrijven bij de kvk, zonder dat ik deze laatste maand van mijn concurrentiebeding al actief mee aan de slag ga richting klanten?

 

Is dit risicovol? Of zou ik gewoon nog even een maand wachten?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hoeksjuut,

 

Om het juridisch gezien nog even wat ingewikkelder te maken: ook al zou er geen concurrentiebeding, relatiebeding of geheimhoudingsbeding zijn, of is zoals bij u een overeengekomen concurrentiebeding, relatiebeding of geheimhoudingsbeding qua looptijd (geldigheidsduur) voorbij, je kunt als ex-werknemer nog immer een zogenoemde "onrechtmatige daad" plegen jegens de oude baas/werkgever.

 

Als u de/uw oude klanten niet netjes jegens uw oude baas benadert, bijv. met een klantenlijst/print van uw oude baas en uzelf verkoopt als beter en goedkoper dan uw oude baas want ........................... (je verklapt en vergelijkt bijv. de werkwijze, produkten, tariefstelling, prijzen, handboeken etc) dan kan het in theorie nog verkeerd gaan. Handelt u gewoon netjes, dan zal het na afloop van de looptijd van de bedingen wel loslopen.

 

Of u al kunt beginnen met uw eigen bedrijf in de zin van opstarten/oprichtingsactiviteiten etc. (KvK, bank, belastingen, verzekeringen, inkopen) zonder echt de bedrijfsactiviteiten al te etaleren en/of uit te voeren/verkopen verrichten, hangt af van de precieze omschrijving van de bedingen.

 

Zo ik begrijp is uw beding gekoppeld aan het verbod om "bij een organisatie dat dezelfde spullen verkoopt" te werken. Dit suggereert een organisatie dat actief bezig is met zichzelf "etaleren" en "uitvoeren"/verkopen op de markt. Als u slechts nog in de oprichtingsfase bezig bent is dat in mijn ogen nog niet hetzelfde als het actief bezig zijn (verkoopactiviteiten verrichten) van de organisatie.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 28-3-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met dhr. van Dongen eens dat in de oprichtingsfase bezig zijn niet hetzelfde is als actief bezig zijn en bijvoorbeeld verkoopactiviteiten verrichten. Dus alvast inschrijven bij de KvK is mijns insziens geen probleem. Wacht met het actief benaderen van de klanten totdat het concurrentiebeding is afgelopen.

 

Wat betreft de 6:162 BW, indien de verhoudingen erg slecht zijn vinden partijen altijd wel ergens een reden om een rechtszaak tegen elkaar te beginnen. Het hangt uiteraard ook van de financiele belangen af die er spelen: zijn die zodanig hoog dat Uw voormalige werkgever er het procesrisico om wil lopen. Ligt het daarnaast in zijn aard om hierover rechtszaken te gaan voeren of regelt hij dit soort zaken liever in onderling overleg, na een contructief gesprek. Die inschatting moet U zelf maken.

 

 

 

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.