• 0

Aangifte VOF hulp nodig

Nog steeds worstel ik met de aangifte van de VOF :( Ik ben er wel zeker van dat de getallen nu kloppen, echter in het aangifte programma voor ondernemers blijf ik de volgende fout krijgen:

Het saldo fiscalewinstberekening (€ -321) is niet gelijk aan het saldo winst- en -verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (€ 0).

Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte hebt ingevuld. Druk op F1 voor meer informatie. Wilt u het scherm toch verlaten?

 

Nu is het feit dat we geen winst hebben gemaakt (€ 449 verlies, € 224 de man dus) en we beiden (2 vennoten) totaal € 321 euro hebben ingelegd in de onderneming.

 

Ik heb in het IB programma netjes de W&V rekening overgenomen en de balans bij activa en passiva. Vervolgens bij specificatie samenwerkingsverband alle getallen op 0 gelaten. Daarna aangegeven dat er privéstortingen gedaan zijn, van in totaal € 321 euro. Tot zover lijkt het me logisch.

 

Nu kan ik natuurlijk de fout negeren maar dan kan ik niet verzenden? Vergeet ik ergens iets in te vullen? Bij het eindoverzicht zie ik wel netjes "saldo fiscale winstberekening" op -321 staan. Wat me logisch lijkt.

 

Voor als iemand de boel wil reproduceren om te kijken wat er gebeurd:

W&V

Opbrengsten € 935

Inkoopkosten € 154

Bedrijfskosten € 1230

Saldo verliesrekening € -449

 

Activa

Liquide middelen € 154

 

Passiva

Ondernemingsvermogen €154

 

Specificatie samenwerkingsverband

Overal € 0

 

HEEELP :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er van uitgaande dat alle kosten betaald zijn en alle opbrengsten ontvangen zijn, klopt er iets niet. Er is € 321 ingelegd en er is 449 verlies geleden, dan heb je een tekort in kas van €128 en niet een overschot van € 154.

Ook het Ondernemingsvermogen kan geen €154 zijn. Er is € 321 ingelegd en € 449 verlies geleden, dus het ondernemingsvermogen bedraagt (negatief) € 128.

Als het programma aangeeft dat de fiscale winst -/- € 321 is dan is dat niet goed want dat moet -/- € 449 zijn.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend en bevestigend met ecofin:

 

Je hebt voor de (gehele) vof je prive opname opgegeven.

Bij de specificatie alles op 0 gezet !!

Dit geeft direct winst aandeel is 0 en uit de vermogensvergelijking:

Winst = EV (eind) –EV (begin) – PS = 0 - 0 - 321 = -321

Dus bij de specificatie alles maar 0 laten is niet juist.

 

 

Maar de balans van de vof klopt ook voor geen steek.

Activa : Liquide (bank) 154

Passiva : EV (eind) -128 ( 321 – 449) Is dus niet 154, zoals jij graag wil.

Verschil van 282

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik zie dat ik een nogal kromme zin ertussen had staan.

We hebben per persoon 321 euro ingelegd. Totaal dus 642 euro.

 

Wat ik nu nog gedaan heb is een balanstransactie veranderd. Ik had een stuk hardware ingebracht en mijn compaan dezelfde geldwaarde. Ik heb het nu aangepast naar beiden de geldwaarde en vervolgens een uitgave van de helft van de totaal ingebrachte geldwaarde. Dat zorgt voor iets andere getallen, maar nog steeds een fout.

 

De volgende getallen zijn nu de basis vanuit het boekhoudpakket:

W&V

Opbrengsten € 935

Inkoopkosten € 154

Bedrijfskosten € 1305

Saldo verliesrekening € -524

 

Activa

Liquide middelen € 79

 

Passiva

Ondernemingsvermogen € 79

 

Edit: En om het completer te maken:

Op de bankrekening stond op 1-1-2011 0 euro en op 31-12-2011 € 109.

Link naar reactie
  • 0

ff afstand nemen en het geheel overzien. Er komt 2x 321 dus 642 in en er gaat 524 uit; dan houd je dus 118 over en geen 79. En als de bankrekening dan 109 aangeeft dan kloppen de cijfers dus nog niet. Wat is het voor boekhoudpakket dat die cijfers ophoest?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

ff afstand nemen en het geheel overzien. Er komt 2x 321 dus 642 in en er gaat 524 uit; dan houd je dus 118 over en geen 79. En als de bankrekening dan 109 aangeeft dan kloppen de cijfers dus nog niet. Wat is het voor boekhoudpakket dat die cijfers ophoest?

 

John

De cijfers komen uit BokBiz. En we hebben een betrekkelijk simpele boekhouding, we hebben wat verkoopfacturen en wat inkoopfacturen. Geen spannende afschrijvingen of andere balanszaken. Ik weet wel dat ik af en toe klemloop met de BTW, omdat er natuurlijk meer binnenkomt dan dat er op de balans staat omdat dat ex BTW is. Maar daar houdt het voor mij ook op.

Link naar reactie
  • 0

Hey ik heb iets bijzonders!

 

Ik heb nu 118 op de balans!!! En dat komt omdat ik de BTW aangifte weggegooid heb inclusief de transactie van de belastingdienst. Ik heb even de aangifte opnieuw gemaakt en gezegd dat er op 8-3-2012 de betreffende 39 euro gestort is voor boekjaar 2011.

 

En nu heb ik opeens 118 op de balans. Dat begint er langzaam op te lijken nietwaar :)

 

En de 109 op de bank kan wel kloppen, er was een factuur voor 2012 die op de 30e of 31e van december afgeschreven is en die was 8,91. Dat verklaart de 9 euro verschil.

 

Maarrrr. Ik heb nog steeds een foutmelding in de IB, maar de balans en W&V en bankrekening lijken nu langzaam te gaan kloppen :)

 

Edit:

De foutmelding heb ik eruit gekregen door in het samenwerkingsverband bij "verdeling restant winst" -321 euro in te vullen. Maar of dat de goede oplossing is :)

 

Logischer lijkt me om in te vullen in dat scherm:

Kapitaalaandeel volgens contract € 59 (de 118 van de balans gedeeld door 2)

Verdeling restant winst € -262 (de € -524 van de winst en verlies rekening gedeeld door 2)

 

Daarmee komt op het overzicht de fiscalewinstberekening uit op -262 en kan ik netjes overal op akkoord drukken en de boel insturen indien gewenst. Voor mijn gevoel is dit dus correct.

Link naar reactie
  • 0

Onthoud in alle gevallen dat wij beperkt zijn we hebben slechts een aangifte verplichting.

hoewel die naar waarheid ingevuld dient te worden ligt de controle verplichting nog altijd bij de fiscus.

voor de rest ken ik de zaak inhoudelijk niet maar zou ik afwachten.

er is altijd een mogelijkheid tot bezwaar of suppletie indien nodig

Link naar reactie
  • 0

Onthoud in alle gevallen dat wij beperkt zijn we hebben slechts een aangifte verplichting.

hoewel die naar waarheid ingevuld dient te worden ligt de controle verplichting nog altijd bij de fiscus.

 

Ik zou juist benadrukken dat de aangifte naar waarheid ingevuld en ingediend moet worden. Dat verklaart de indiener immers ook en is ook bedoeld (voor de fiscus) als grond voor het juridisch geneuzel mocht de aangifte onjuist blijken.

 

Daarbij heeft de fiscus een verwaarloosbare controleverplichting. Sterker nog, tegenwoordig gaat de wetgever er vanuit dat de belastingbetaler zelf slim genoeg is om een kennelijke fout in zijn/haar belastingaanslag te bespeuren. Ik zal je de details besparen, maar het is de Belastingdienst wel een stuk makkelijker gemaakt.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.