• 0

Voorraad hoe te waarderen?

Beste dames en heren,

 

Sinds een paar maanden heb ik een praktijk voor olieen en kruiden, dit op paranormale basis.

 

Ik moet nu mijn eerste aangifte ondernemers doen en daarvoor mijn boekhouding afsluiten. Ik heb alle olieen en kruiden die ik heb ingekocht bij de groothandel geboekt onder 020 voorraad olieen en 030 voorraad kruiden.

 

Ik heb tot nu toe nog helemaal niets verkocht. Kan ik dit nu wel als kosten op voeren en zo ja hoe boek ik dit ??

 

Kunnen jullie me aub aub aub helpen ?

 

Groetjes,

 

Sandra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL Sandra.

 

Je omzet in deze producten is 0 euro. Misschien heb je wel omzet gemaakt door behandelingen te doen?

 

Stel dat je ook geen producten hebt weggegeven, of hebt gebruikt tijdens behandelingen en er is ook geen flesje kapot gevallen, dan is de "inkoopwaarde van de omzet" ook 0 euro.

 

Vervolgens heb je nog andere bedrijfskosten (gsm, kvk, verzekering etc) die breng je ook in mindering.

 

Dan zal hieruit volgen dat je waarschijnlijk een klein (aanloop) verlies hebt gemaakt.

 

Naast je verlies en winstrekening (resultatenrekening) heb je ook nog je balans.

 

Stel dat je voor 1000 euro hebt ingekocht, dan heeft je voorraad op 31 december een waarde van 1000 euro.

 

Verder zijn er nog allerlei mogelijke posten te verzinnen voor op je balans (o.a. i.v.m. te ontvangen btw)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reactie.

 

Nu nog een vraag. Ik zit namelijk vol stress.

 

Hoe bereken ik de inkoopwaarde van de omzet en hoe verwerk ik dit in de administratie ?

 

Hoe doe ik het nu ?

 

Ik haal bijvoorbeeld bij de action 5 potjes, olie en een piset. En de totale kosten zijn € 10,00 inc BTW.

 

Ik boek dan :

 

Voorraad goederen 10

Terug te vorderen BTW 1,60

Kassa 8,40

 

 

Hoe moet ik nu een boeking maken en als ik zeg maar 1 potje a verkoopprijs € 2,50 verkoop ??

Ik zou iets moeten doen met de voorraad en inkoopwaarde van de omzet, maar hoe bepaal ik dat voor 1 potje? Snap dit echt niet.

 

Groetjes,

 

Sandra

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kan ik mijn inkopen niet beter direct als kosten boeken ? Dit is toch veel gemakkelijker. Mag dit ?

 

Ik word hier zo nerveus van. Help me aub

 

Niet nerveus worden ;D

 

ALLE Inkopen als kosten boeken? Nee, natuurlijk niet. Dit zou ook betekenen dat je geen voorraad meer hebt!!

 

Inkoopwaarde omzet betekent; wat heeft het jou heeft gekost aan inkoopwaarde om de gegenereerde omzet te behalen;

Voorbeeld inkoop en verkoop van appels a contant:

 

Inkoop van 100 kilo appels 100,-

Te verrekenen OB 6 6,-

Aan Kas 106,-

 

Verkoop op de markt :) van 25 kilo appels

 

Kas 56,-

Aan Omzet 50,-

Aan Te betalen BTW 6,-

 

Inkoopwaarde van de OMZET is dus 25,- in dit voorbeeld; je hebt 25 betaald bij inkoop om de omzet van 50,- te genereren!

De inkoopwaarde komt als kosten (debet) op de winst en verliesrekening, dus niet de GEHELE inkoop van de appels. Je hebt immers nog 75 kilo over; deze komen debet op de balans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe bereken ik de inkoopwaarde van de omzet en hoe verwerk ik dit in de administratie ?

 

Hoe doe ik het nu ?

 

Ik haal bijvoorbeeld bij de action 5 potjes, olie en een piset. En de totale kosten zijn € 10,00 inc BTW.

 

Ik boek dan :

 

Voorraad goederen 10

Terug te vorderen BTW 1,60

Kassa 8,40

 

 

Het gaat hier al mis, moet dat niet het volgende zijn:

 

Voorraad goederen 8,40

Terug te vorderen OB 1,60

Aan Kas (SA???????) 10,-

 

Voorraad goederen is ecxl BTW !!!!

Terug te vorderen OB is debet !!!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jopie,

 

Bedankt voor je reactie en hulp !

 

 

Ja, dat is helder.

 

Maar nu het volgende probleem :

 

Ik koop 5 potjes van de action voor € 5

10 potjes bij blokker voor € 9

3 potjes bij apotheek voor € 7

 

 

En zo ook bij de olieeen.

 

Hoe ga ik het dan administreren? Want dan lopen alle prijzen door elkaar. Hoe kan ik dan nog de inkoopprijs van een potje vaststellen?

 

Groetjes en heel erg bedankt voor je reactie,

 

Sandra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over voorraadwaardering zijn hele boekwerken geschreven, Sandra 8)

 

Op wikipedia staat een klein stukje over de verschillende manieren van waardering. Je bent redelijk vrij in de keuze van waarderen, als je je er maar consequent aan houdt.

 

Zuiver gesproken, zou je van elk potje moeten bijhouden, wat de echte kostprijs is geweest.Een administratie op basis van FIFO kan erg arbeidsintensief zijn.

 

Maar afhankelijk van hoe sterk de inkoopprijzen varieren, zou je kunnen kiezen om een gemiddelde inkooprijs te hanteren, of een vaste verrekenprijs. Het verschil tussen de werkelijke inkoop en de door jou gehanteerde rekenprijs, boek je dan weg op een rekening verschillen inkoopprijs.

 

 

Groet,

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

@jopie: en hoe zit het dan met de voorraad pennen die ze heeft gekocht? Eentje is misschien halfleeg geschreven, de andere vijf liggen nog op de plank. Lijkt mij nogal omslachtig om een paar potjes olie die ze zelf gebruikt in haar praktijk als voorraad op te nemen. Anders wordt het misschien als ze de potjes olie per pallet inslaat, paranormaal instraalt en ze dan verkoopt.

 

Volgens mij hoef je echt niet alle verbruiksgoederen als voorraad in te boeken. Misschien kan een andere fiscalist hier nog een mening over geven voordat Sandra onnodig een hele boekhoudboom optuigt?

Link naar reactie
  • 0

@jopie: en hoe zit het dan met de voorraad pennen die ze heeft gekocht? Eentje is misschien halfleeg geschreven, de andere vijf liggen nog op de plank. Lijkt mij nogal omslachtig om een paar potjes olie die ze zelf gebruikt in haar praktijk als voorraad op te nemen. Anders wordt het misschien als ze de potjes olie per pallet inslaat, paranormaal instraalt en ze dan verkoopt.

 

Volgens mij hoef je echt niet alle verbruiksgoederen als voorraad in te boeken. Misschien kan een andere fiscalist hier nog een mening over geven voordat Sandra onnodig een hele boekhoudboom optuigt?

 

@MMINT TS Heeft een vraag gesteld over hoe je een voorraad in de boeken zet en de inkoopprijs van de omzet bepaald zet. Er zijn meerdere wegen naar de voorraden in Rome :) . Als TS een praktijk heeft in potjes olie en kruiden moet ze toch een bepaald systeem opzetten wat er in voorraad staat en wat er omgezet is. Misschien handig om met een stickertang de inkoopprijs bij inkoop in code op de potjes/zakjes te vermelden? Zo weet je direct wat je marge bij verkoop is en bij inventarisatie aan het eind van het jaar bepaal je zo wat je voorraad is.... gezien de grootte van de onderneming moet het niet zoveel werk zijn.

 

Heeft TS een beautysalon aan huis en gebruikt ze op jaarbasis 15 potjes a zoveel 5 euro wordt het een iets ander verhaal...direct als kosten wegboeken

 

De goedkope pennetjes op een kantoor kan je direct wegboeken als ' kantoorkosten' . De halve is dan al bij inkoop weggeboekt ;D. Het wordt een ander verhaal als bv de pennen 500,- per stuk kosten en er op de factuur staat dat op ieder pen de verschillende namen van de familie van de ondernemer moeten worden gegraveerd ;D

 

Ciao

Link naar reactie
  • 0

Nee, geen kosten boeken. Je boekt de inkoopprijs van de ingekochte voorraad als een balanspost.

 

Dus

Voorraad 100

aan Crediteuren 100

 

Zodra je omzet maakt en de kruiden verkocht krijgt, boek je de inkoopwaarde van de voorraad pas als kosten.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.