• 0

verschil fiscalewinstberekening en W/Vrekening of

Hallo,

Ik ben net 02-2011 begonnen met als zelfstandige en dit is mijn eerste zakelijke belastingaangifte. Ik blijf echter met een verschil zitten, waarbij ik niet weet hoe ik dit moet wegwerken. De (bekende) foutmelding:

 

het saldo fiscalewinstberekening (3000) is niet gelijk aan het saldo winst/verliesrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming (-7000)

 

Even wat cijers (fictief):

 

omzet 15.000

krediet 10.000

prive-inbreng 1.000

totaal = 26.000

 

 

 

inkoop goederen 6.000

overige kosten (verzekeringen, inventaris, bus, enz) 16.000

prive-onttrekkingen 4.000

totaal = 26.000

 

 

omzet - inkoop - totale kosten = -7.000

prive onttr. - prive inbr. = 3.000

 

alle kosten en omzet e.d. zijn echt gemaakt, dus daar wil ik eigenlijk niets aan veranderen. Dat hoeft ook niet denk ik, maar waarom dan toch een verschil en hoe kan ik dit oplossen? Ik snap er niets van. Het heeft me al heel wat uren en hoofdbrekens gekost... Zie ik ergens een post oveer het hoofd?

 

Heel erg bedankt voor de hulp alvast!

Edwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je krediet kun je eigenlijk zien als een tijdelijke onttrekking van je vermogen.

 

Daarmee komt je totale onttrekking op 13.000, wat het sommetje met je vermogen van 6.000 en je verlies van 7.000 kloppend maakt.

 

Als je wilt, kun je dit nakijken in de online versie van TechyTax. Inloggevens kun je bij mij opvragen.

 

Groeten,

Hans

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

sorry, ik zie niet helemaal wat je bedoeld... Als ik die 10.000 euro bij (tijdelijke) priveonttrekking zet, dan wordt mijn priveonttrekking inderdaad 13.000. Maar dan krijg ik deze toch niet sluitend met mijn winstaandeel van -7000 euro? Dan wordt het verschil alleen maar groter..

 

Mijn eerste idee was om het saldo fiscale winstberekening naar beneden te krijgen naar de -7000. Alleen dit zou volgens dit programma alleen kunnen door of een grotere privestorting (bedoelde je dan misschien dat hier mijn krediet van 10.000 euro hoort te staan?) of door vorming negatieve terugkeerreserve (wat helemaal niet goed is lijkt me...)

 

Ik hoor graag wat jou idee hierover is..

Groeten en bedankt voor je reactie!

Edwin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Ik heb je bovenstaande gegevens ingevoerd in TechyTax en die komt met de volgende activa lijst:

 

- liquide middelen: -10.000

- voorraad: 6.000

- vorderingen op handelsdebiteuren: 10.000

==================================

Totaal: 6.000

 

Als je hier de priveonttrekking van 13.000 afhaalt, kom je op je verlies van 7.000

 

Is dit al wat meer duidelijk?

 

Groeten,

Hans

Link naar reactie
  • 0

Beste Edwin,

 

Is allemaal niet zo moeilijk. Je v&w klopt; verlies is derhalve -/-7000. Vervolgens maak je een vermogensvergelijking ( verschil begin- en eindvermogen) die je corrigeert met je prive stortingen en onttrekkingen. Ook deze som komt uit op -/- 7000. Ik zie het probleem dus niet.

 

Gr.

 

Link naar reactie
  • 0

Krediet is inderdaad een lening bij de bank en geen debiteuren. Ik denk idd dat ik deze lening als priveonttrekking moet invoeren, want dan krijg ik 'm wel sluitend

 

Mocht ik het nog niet goed hebben, dan graag reactie.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp!!

 

En nee, het lijkt niet moeilijk als je het vaker doet, maar ik zag het even niet meer...

Groeten,

Edwin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.