• 0

Ziektekosten probleem

Hallo allemaal,

 

 

Ik heb even een vraag.

 

Ik heb begrepen dat als men bij een werkgever werkt en je wil er een bedrijfje ernaast zetten en je komt al met al over de ruim 20.000 aan belastbaar inkomen je jezelf dan particulier moet verzekeren.

 

Ik heb een grote website die veel geld kost, en om dit op te vangen organiseren we wedstrijden, krijg ik donaties en hebben we op kleine schaal een blad op de markt gezet.

 

Al met al nog erg klein in opzet.

 

De belastingdienst heeft na het invullen van een formulier wat we doen, hoeveel tijd en inkomsten etc. al bepaald dat we als een bedrijf worden gezien met alle ( particuliere ziektekosten grappen ) vandien...

 

Maar goed, wat moet dat moet dus ik zal wel moeten ;-(

 

Ik heb nu even 3 vragen.

 

1- Zijn er nog andere oplossingen ( geen vereniging of stichting ) voor dit feit.

 

2- Als ik nu beslis om er een zaak van te maken, moet ik me dan gelijk particulier verzekeren, en zo nee, kan ik na dat jaar alsnog beslissen om te stoppen?

 

3- Zijn donaties ook belastbaar die ik van vrienden krijg?

 

Alvast erg bedankt voor eventuele antwoorden, want hier weten we het even niet meer...

 

 

 

Groeten!

 

 

Walter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

1- Zijn er nog andere oplossingen ( geen vereniging of stichting ) voor dit feit.

 

Je kunt bezwaar maken (binnen de bezwaartermijn van 6 weken) bij de belastingdienst wanneer je denkt dat de fiscus is uitgegaan van een te hoge schatting. Wanneer je over moet stappen naar een particuliere verzekering, dan moet je dit doorgeven aan je werkgever zodat deze hier rekening mee kan houden. (deze hoeft geen ZF premie meer in te houden op je salaris en hoeft zelf geen werkgeversdeel zfw af te dragen)

 

2- Als ik nu beslis om er een zaak van te maken, moet ik me dan gelijk particulier verzekeren, en zo nee, kan ik na dat jaar alsnog beslissen om te stoppen?

 

Ik heb als bijlage de regelgeving bijgesloten m.b.t. de situatie 2004.

Hierin staan de antwoorden op je vragen.

 

3- Zijn donaties ook belastbaar die ik van vrienden krijg?

 

De donaties (ik lees schenkingen) zijn -voor zo ver ik in kan schatten- gewoon inkomsten voor je onderneming en dus belast. Krijg je ze in prive dan vallen ze onder het schenkingsrecht. Overigens is de info m.b.t. die website wel erg summier.

 

Succes

Zfw.pdf

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

donaties zijn niet belast als inkomsten, naar mijn weten. Alleen als schenkingen zijn de donaties belast, als de donaties de schenkingsvrijstelling overschrijden

 

Wanneer je als bedrijf (geen stichting) donaties ontvangt zijn deze gewoon belast. Daarnaast loop je ook nog de kans dat je hier BTW over af moet dragen.

Bij een donatie wordt er geen tegenprestatie verwacht, hetgeen bijvoorbeeld bij sponsoring wel het geval is. Ook sponsorgelden worden als inkomsten voor de onderneming gezien.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.