• 0

Waardevolle bestaande sites inbrengen in nieuwe eenmanszaak?

Hallo allemaal,

 

Ik ben al lange tijd een lurker op dit forum, maar zit nu met een vraag waarop ik het antwoord maar niet kan vaststellen. Hopelijk is er hier iemand die dat wel kan. Het gaat om het volgende:

 

Begin 2011 ben ik een eenmanszaak gestart. Mijn inkomsten vloeien voort uit het exploiteren van een 'netwerk' van informatieve websites. Deze websites heb ik al lange tijd en genereerden al significante inkomsten voordat ik de eenmanszaak was gestart. Deze inkomsten gaf ik voorheen (pré-2011) gewoon op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

 

Mijn vraag is hoe ik het 'inbrengen' van deze sites in mijn eenmanszaak administratief/fiscaal moet verwerken.

 

De sites zijn niet bedoeld voor de verkoop. Feitelijk zijn het dus gewoon assets waarmee inkomsten worden gegenereerd. Ik heb begrepen dat privé-assets die bij de start van een onderneming worden 'ingebracht' (bijv. inventaris) dienen te worden gewaardeerd tegen de dan geldende 'waarde in het economische verkeer'. Als die waarde hoger is dan 450 euro neem ik dat er over die waarde dient te worden afgeschreven. Correct?

 

Nu is het zo dat in 2010 iemand een bod van 50k heeft gedaan op mijn 'sites netwerk'. Dat bod heb ik toen afgewezen, uiteraard met als reden dat ik de waarde zelf hoger inschatte. Betekent dit dat -mits ik kan bewijzen dat dit bod echt is gedaan- ik het geheel aan sites tegen een waardering van 50k zou mogen 'inbrengen' in mijn eenmanszaak?? (en dat bedrag dan zou mogen afschrijven in 5 of 10 jaar?)

 

Enerzijds lijkt dit mogelijk te moeten zijn op basis van de eerder genoemde regels. Anderzijds lijkt het me ook erg vreemd als dit zou mogen; ik behaal immers een aanzienlijk belastingvoordeel door iets wat niet meer lijkt te zijn dan een 'fiscaal truukje' (het opzetten van een eenmanszaak). (Als ik geen eenmanszaak had opgericht had ik de waarde van de sites niet als kosten/investering kunnen opgeven.)

 

Waar ligt mijn denkfout (als ik die maak)? Is de denkfout dat ik die 50k überhaupt niet zou mogen afschrijven? Hoe moet ik de 'inbreng' van mijn sites administratief/fiscaal verwerken?

 

Bij voorbaat enorm bedankt voor de inzichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is die inbreng niet een balanspost? Welke kosten wil je aftrekken?

 

Is het niet vergelijkbaar als wanneer je zelf b.v . 50k cash in de zaak zou steken?

 

De gedachtegang is dat ik als privé-persoon mijn sites (= privé-bezit) 'verkoop' aan de eenmanszaak. Voor de eenmanszaak is dat daarmee een investering/kostenpost. (Al begrijp ik dat bij een eenmanszaak de privé-persoon en de onderneming aan elkaar gelijk zijn. Daar vloeit dan ook mijn twijfel uit voort.)

 

De basis voor mijn redenatie is als volgt; Als je privé-spullen (bijv. inventaris, of je mobiele telefoon) mag 'inbrengen' bij het starten van een eenmanszaak (en dat als kostenpost dan wel investering mag verwerken), waarom zou dat dan niet mogen bij een domeinnaam, of zelfs een gehele site? Dat is uiteindelijk toch ook kapitaal dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt en wordt ingebracht in de eenmanszaak met als doel er inkomsten mee te genereren?

 

Is het verschil tussen bijv. inventaris en een site misschien dat ik mijn sites nooit als zodanig heb gekocht, ook niet als privé persoon? (Wat bijvoorbeeld wel het geval is bij inventaris of een individuele mobiele telefoon). Als dat de reden is dat ik mijn sites niet mag 'inbrengen' (maar privé inventaris of een mobiele telefoon wel), dan zou ik zeggen dat de aankoop van een individuele dure domeinnaam of uitbesteed webdesign, welke ik niet al te lang voor het starten van de eenmanszaak heb gekocht, wél mag worden 'ingebracht' en binnen de eenmanszaak mag worden afgeschreven.

 

In 2009 heb ik bijvoorbeeld -privé- een domeinnaam van 12k euro gekocht. Laten we voor het gemak uitgaan van afschrijven over 10 jaar met een restwaarde van 2k, dan lijkt mij dat ik van 2011 t/m 2018 nog 1k per jaar mag afschrijven binnen mijn eenmanszaak. Dit is immers eigenlijk hetzelfde als het privé kopen van een smartphone een jaar voor het starten van je onderneming, en daar binnen de onderneming nog bijv. 50% op afschrijven.

 

Toch?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, helaas ben ik geen expert op dit gebied, maar volgens mij mag je eigen inbreng niet als kostenpost verwerken. Wel kon je misschien (in je prive-aangifte bij de overige inkomsten) de kosten van aanschaf in mindering brengen.

 

Van prive naar eenmanszaak kan je niet iets verkopen. Volgens mij is het puur een balanspost, maar hopelijk kan een expert op dit forum daar wat meer over zeggen. Als de aanschaf in de aanloopfase zou zijn gedaan, kon je het misschien nog wel als kostenpost opnemen, maar dan moet je de timing wel kunnen aantonen middels een factuur.

 

Je zegt zelf dat je de websites al lange tijd hebt en noemt als een website uit 2009. Als je zoals gezegt in 2011 bent begonnen met je zaak en prive met de website al in 2009 bent gestart, dan lijkt mij de prive-inbreng nu geen kostenpost meer... Gebruikelijk is volgens mij een aanloopfase van enkele maanden of misschien hooguit binnen hetzelfde boekjaar.

Als je nu zakelijk een nieuwe domeinnaam aanschaft, dan zou ik die wel als kosten noteren.

 

 

Of je die balanspost zoals jij dat wilt kunt afschrijven is maar de vraag. Wat doe je als die domeinnaam (door jouw succesvolle exploitatie) niet minder, maar meer waard is geworden? De vergelijking met een smartphone vind ik niet zo sterk. Vergelijk het eens met de zakelijke aanschaf van aandelen in bv. een joint-venture of zo...

Redelijkerwijs lijkt mij dat je een dergelijke inbreng alleen jaarlijks kunt waarderen en dan wellicht iets met de waardeverandering kunt doen.

 

Maar goed, als hier iemand is die er meer vanaf weet zal die zich wel melden denk ik. Joost misschien of Brood?

Ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen...

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval dank voor de tijd die je hebt genomen voor je uitgebreide toelichting.

 

Als het op de balans wordt gezet kun je er in principe natuurlijk wel op afschrijven lijkt mij? Misschien is dat wel de echte kernvraag; kun je op een site of een domeinnaam 'afschrijven'?

 

Zie ter vergelijking ook deze HL-thread: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=49;threadid=24299

Een anderhalf jaar oude computer 'inbrengen' op de balans van de eenmanszaak en daar vervolgens op afschrijven lijkt daar geen probleem. Waarom zou het op die manier inbrengen van een domeinnaam dan wel problematisch zijn?

 

En deze post waarin wordt gesteld dat een domeinnaam die niet voor de verkoop maar voor eigen gebruik wordt aangehouden kan worden afgeschreven in 5 jaar: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=38923;start=0#msg363049

(Een soortgelijke thread: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36098)

Link naar reactie
  • 1

Met name die laatste twee topics lijken mij relevant, de eerste niet. Als ik ze zo doorlees lijkt Joost van mening dat je mag afschrijven. Maar, mag dit ook als je geen vermindering van waarde verwacht?

 

Bij mijn weten schrijf je normaliter de waardevermindering af en niet de restwaarde. Denk je dat je sites over vijf jaar nog steeds deze inkomsten opleveren, of zijn ze dan waardeloos geworden?

 

Directe kosten (zoals webdesign en registratiekosten) vallen natuurlijk in het jaar dat ze je maakt, maar het gaat hier om het afschrijven van immateriële activa waarvan de restwaarde ongewis is. Wat kan je dan afschrijven?

Link naar reactie
  • 0

Je haalt een aantal relevante punten aan. Bij deze mijn replies -deels ook in afwachting van reacties van andere forum-members;

 

Wat betreft afschrijven op een domeinnaam; welk deel afgeschreven kan worden is natuurlijk altijd discutabel. Zolang het maar kan worden onderbouwd. Laten we die discussie nog even terzijde schuiven, maar er voor de beantwoording van mijn 'hoofdvraag' zolang even vanuit gaan dat er op die domeinnaam, als die zakelijk was gekocht, op afgeschreven zou mogen worden.

 

Ik verwacht/hoop dat de sites over 5 jaar meer waarde zijn geworden. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat bijvoorbeeld die domeinnaam een 450+ euro asset is die ter investering is aangeschaft (en daarom afgeschreven mag worden)?

 

Alhoewel niet eerder expliciet vermeld gaat het om webdesign-kosten van 450+ euro per opdracht. In dat geval is afschrijven over meerdere jaren wel toegestaan, right?

Link naar reactie
  • 1

Je vraagt dus concreet: Tegen welke waarde moet ik de website opnemen in mijn fiscale balans.

 

Het antwoord is heel simpel: tegen de direkte kosten die je gemaakt hebt, de website actief te krijgen. Hiertoe moet je rekenen alle kosten die je betaalt hebt aan crediteuren (hosting, inhuur van experts die jou een factuur sturen).

 

Fiscaal wordt een actief immers gewaardeerd tegen historische kostprijs. Hier mag je uren die je zelf hebt gemaakt niet in meenemen.

 

Als je de vraag zou stellen hoe je het zou mogen waarderen op een commerciele balans, dan wordt het antwoord een complex aan informatie, waar je nog wel even zoet mee zou zijn.

 

Dus kortom fiscaal: alleen de kosten die je daadwerkelijk hebt betaald en uitgegeven. Ik realiseer me dat dit een teleurstellende balanswaarde oplevert, maar het is niet anders!

 

Succes gewenst!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Rutger, dank voor het heldere antwoord! De puzzelstukjes vallen op hun plaats. :)

 

Een follow-up vraagje blijft dan de volgende;

Kan ik binnen mijn eenmanszaak afschrijf-technisch nog iets met de in 2009 voor 12k aangeschafte domeinnaam. Als ik deze 'asset' zou mogen inbrengen op dezelfde manier als dat is toegestaan bij bijv. inventaris, een mobiele telefoon of een computer, dan lijkt mij het antwoord ja.

 

Ik heb de over deze aankoop betaalde BTW nooit afgetrokken, wat zoals ik heb begrepen betekent dat ik mag inbrengen en afschrijven over het bedrag incl. BTW (die 12k is overigens inclusief BTW). Stel dat ik kan onderbouwen dat de restwaarde 2k is. Bij afschrijven over 10 jaar blijft er in de eenmanszaak nog 1k per jaar over om af te schrijven over de periode 2011 t/m 2018.

 

Is dit correct en toegestaan?

 

ps. Anderzijds realiseer ik me nu dat dat ook betekent dat ik de domeinnaam op het moment van starten inbreng tegen een waardering van slechts 10k. Dat strookt weer niet met je eerdere antwoord, waar aan werd gegeven in te brengen tegen historische kostprijs; 12k dus..

Link naar reactie
  • 0

waar aan werd gegeven in te brengen tegen historische kostprijs; 12k dus..

 

Ik denk dat de regel is: inbrengen tegen historische kostprijs afgeschreven van moment van verwerving tot moment van inbreng. Met andere woorden, het ding begint met de historische kostprijs als waarde, wordt vanaf dat moment afgeschreven, en op het moment van inbreng wordt de actuele boekwaarde ingebracht.

 

Dit geldt dan weer alleen als het moment van verwerving verder in het verleden ligt dan de gebruikelijke aanloopfase voor de start van de onderneming, want anders mag je de inkoop gewoon zakelijk boeken.

Link naar reactie
  • 0

Een follow-up vraagje blijft dan de volgende;

Kan ik binnen mijn eenmanszaak afschrijf-technisch nog iets met de in 2009 voor 12k aangeschafte domeinnaam. Als ik deze 'asset' zou mogen inbrengen op dezelfde manier als dat is toegestaan bij bijv. inventaris, een mobiele telefoon of een computer, dan lijkt mij het antwoord ja.

 

Ik heb de over deze aankoop betaalde BTW nooit afgetrokken, wat zoals ik heb begrepen betekent dat ik mag inbrengen en afschrijven over het bedrag incl. BTW (die 12k is overigens inclusief BTW). Stel dat ik kan onderbouwen dat de restwaarde 2k is. Bij afschrijven over 10 jaar blijft er in de eenmanszaak nog 1k per jaar over om af te schrijven over de periode 2011 t/m 2018.

 

Is dit correct en toegestaan?

 

ps. Anderzijds realiseer ik me nu dat dat ook betekent dat ik de domeinnaam op het moment van starten inbreng tegen een waardering van slechts 10k. Dat strookt weer niet met je eerdere antwoord, waar aan werd gegeven in te brengen tegen historische kostprijs; 12k dus..

 

Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb. Ik maak er echter uit op dat je vraagt of dat je met terugwerkende kracht inkoopkosten die gemaakt zijn, voordat je begon met de onderneming, alsnog met activeren en mag opvoeren als uitgaven in een later jaar, ten tijde van je start?!

 

Ik neig om te antwoorden dat je wel de kosten exclusief de btw alsnog mag opnemen. Ten aanzien van de betaalde voorheffing (btw) moet je de vraag aan een fiscalist stellen. Dus vragen of de voorheffing uit zgn. aanloopperioden alsnog in aanmerking mag worden genomen op een later tijdstip wanneer er een btw nummer is toegekend. ik durf daar geen uitspraken over te doen eerlijk gezegd.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Vergelijk het met het inbrengen van een privé aangeschafte computer, anderhalf jaar voor start van de onderneming. Dan geldt volgens mij dat de asset (de computer) mag worden ingebracht bij start van de onderneming tegen een waardering gelijk aan de betaalde prijs incl. BTW, minus afschrijvingen, en dat je over die waardering binnen de onderneming gewoon mag afschrijven. Stel je koopt de computer 1,5 jaar voor start van de onderneming voor 1500 incl. BTW, en gaat uit van een levensduur van 5 jaar en een restwaarde van 0. Dat mag je de computer bij start van de onderneming inbrengen tegen een waardering van 1050, en daarover binnen de onderneming dan verder afschrijven. Toch?

 

Mijn vraag is of dat mag, maar dan met betrekking tot een domeinnaam die een paar jaar voor start van de onderneming (privé) is gekocht, maar niet volledig zou zijn afgeschreven indien het een zakelijke aankoop zou zijn geweest.

 

Ik weet vrij zeker dat betaalde BTW over een dergelijke aankoop niet alsnog via een aangifte omzetbelasting mag worden verrekend. Dat is ook niet mijn vraag. Maar juist omdat die BTW niet is teruggevraagd als voorbelasting, mag -dacht ik- de asset wel tegen de waardering incl. BTW (minus afschrijvingen) worden ingebracht.

 

Kan iemand bevestigen of bovenstaande verhaal klopt? Of zonodig corrigeren? Bvd!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.