• 0

faillssement - hoe gaat dat?

Hallo,

 

Mijn bedrijf bestaat pas 9 maanden en heeft het nu erg zwaar.

Inmiddels heb ik mijn werknemer moeten ontslaan, een achterstand op de loonbelasting van 4 maanden en 3 maanden achterstand op de leasewagen. Morgen ga ik de leasewagen inleveren deze was aan het einde van zijn contract, maar er blijft wel voor 7.500 euro aan rekeningen open staan. Uiteraard heb ik iedereen aangeschreven.

Wat moet ik doen het faillssement aanvragen of alles ontbinden ??

 

Bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De achterstand bestaat uit leasewagen 7.500 , loonbelasting 10.000 euro en afkoop werknemer 4.500 euro.

Het betreft een assurantietussenpersoon waar het momenteel erg slecht gaat. De helft van de inkomsten komt uit schadeverzekeringen de andere helft uit hypotheken. Het probleem zit in de productie van de hypotheken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan nog gaat het om 'slechts' 22.000,-. Dat vind ik nou geen bedrag om jezelf in een faillisement te werken. Ik zou echt betalingsregelingen proberen te treffen eventueel mbv een krediet bij de bank. Heb je een koophuis met overwaarde? De loonbelasting is prio 1, dan pas de andere 2.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Je zit nu op het punt waarop er nog wat te redden valt mogelijk. Wat mij betreft dien je per direct een professional in te schakelen die je gaat helpen. Als je wat topics leest hier op HL zie je zo wie je moet bellen. De kosten daarvoor verdienen zich snel terug indien je niet failliet gaat.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad als een goede optie, laat iemand je hier persoonlijk in adviseren zodat de schade niet groter wordt dan het nu is. Je moet die overeenkomsten en risico's goed afdekken en dan kan je hier best goed uitkomen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Yekki77,

 

Ik volg 'm even niet. op 24 januari 2012 schreef je het volgende:

 

Inderdaad er zijn twee verschillende overeenkomsten die producten afnemen van verschillende bv's van dezelfde holding.

Beide contracten hadden een koopprijs van totaal 225.000 euro.

Ik heb 150.000 gefinancieerd bij een bank dit bedrag overgemaakt naar de BV A waarmee ik de overeenkomst had voor het afnemen van het product.De overige 75.000 euro geleend bij de Eigenaar van de holding.

 

En vandaag geef je aan:

 

De achterstand bestaat uit leasewagen 7.500 , loonbelasting 10.000 euro en afkoop werknemer 4.500 euro.

Het betreft een assurantietussenpersoon waar het momenteel erg slecht gaat. De helft van de inkomsten komt uit schadeverzekeringen de andere helft uit hypotheken. Het probleem zit in de productie van de hypotheken.

 

Met die € 225.000,00 erbij hebben we het natuurlijk over een geheel ander plaatje dan de door jou nu aangehaalde € 22.000,00. Het kan zijn dat je op dit vreemd vermogen geen betalingsachterstand hebt, maar dit gaat natuurlijk wel een rol spelen als je op een faillissement afkoerst. Of zitten de op 24 januari 2012 genoemde schulden in een andere rechtspersoon?

 

Verder ontgaat mij even waarom je in vredesnaam een werknemer afkoopt voor € 4.500,00? Ik neem aan dat dit de werknemer is waarvan de arbeidsovereenkomst is beëindigt. Als het economisch niet goed gaat is het helemaal niet nodig dat er op wat voor manier dan ook een afkoopregeling met de werknemer afgesproken dient te worden. Of is dit achterstallig loon?

 

M.b.t .de achterstallige loonbelasting, heb je bij de Belastingdienst op correcte wijze gemeld dat er sprake is van betalingsonmacht? Als dit niet gebeurt is kun je namelijk een groot probleem hebben in het kader van de bestuurdersaansprakelijkheid. Zie dan eerst die achterstand weg te werken voordat je verdere stappen neemt.

 

Een welgemeend advies, wij kunnen je hier alleen maar goede raad geven als je zo volledig als mogelijk inzage geeft in de casus. Leg die casus hier uiteen, geef aan waar volgens jou de problemen en de mogelijkheden liggen en dan zullen wij daar over meedenken. En geef ook antwoord op de vragen, zoals die van Marjan:

 

Welke rechtsvorm heeft je onderneming?

 

Die vragen worden natuurlijk niet voor niets gesteld en zijn uitermate relevant voor een goede reactie van ons.

 

Heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een BV die nog maar 9 maanden bestaat. Ik hoop dat de partijen akkoord gaan met mijn aanbod.

 

 

 

Helder, we hebben het dus over een andere rechtspersoon. Staat nog open:

 

Verder ontgaat mij even waarom je in vredesnaam een werknemer afkoopt voor € 4.500,00? Ik neem aan dat dit de werknemer is waarvan de arbeidsovereenkomst is beëindigt. Als het economisch niet goed gaat is het helemaal niet nodig dat er op wat voor manier dan ook een afkoopregeling met de werknemer afgesproken dient te worden. Of is dit achterstallig loon?

 

M.b.t .de achterstallige loonbelasting, heb je bij de Belastingdienst op correcte wijze gemeld dat er sprake is van betalingsonmacht?

 

En komt bij de vraag:

 

- hoe is de verhouding tussen deze rechtspersoon en de andere rechtspersonen waar jij bestuurder van bent, zitten deze alle in dezelfde holdingstructuur met één moeder of is dit een geheel op zichzelf staande rechtsprsoon?

 

 

 

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn werknemer heb ik onder de noemer bedrijfseconomische omstandigheden bij het UWV het ontslag aangevraagd. Gezien het feit dat dit traject al gauw 2 maanden duurt en dan pas het ontslag kan aanzeggen rekeninghoudend met 1 maand opzegtermijn. Zijn we er samen uit gekomen dat ze per 1 mei uit dienst gaat dit kost mij totaal 4.500 euro.

 

Ik ben directeur/bestuurder van maar een BV er zit geen holding boven. Ik ben nu bezig alle contracten aan het ontbinden en daarna de schuldeisers aanschrijven om ze een voorstel te doen. Als dit geaccepteerd wordt de BV ontbinden. Hoe gaat dit in de praktijk ?

Link naar reactie
  • 0

Ontgaat mij nog één ding, 4 maanden achterstand staat gelijk aan € 10.000,00? Dat is dan nogal een bruto maandloon dat daar tegenover staat... Weet je zeker dat dit correct is? Ik schrijf dit niet om te lopen zeuren maar omdat afwijkingen kunnen betekenen dat de situatie rooskleuriger is dan je denkt. Kan het zijn dat dit inclusief de loonheffing voor jou als DGA is?

 

Dan de melding, die is te laat en maakt het risico voor jou als bestuurder groter. De melding had moeten gebeuren voor de dag dat de loonheffingen betaald hadden moeten worden (dus zeg één maand a het verstrijken van het loontijdvak). Het punt is dat dit niet de centen zijn van de BV maar die van de werknemer. Het is gewoon loon dat niet uitbetaalt wordt. De wet- en regelgeing hierin is tamelijk strak en ik geef je weinig kans dat de Belastingdienst mee gaat in een schikking.

 

Blijkbaar heb je financiële ruimte voor een voorstel. Het meest kansrijk lijkt mij om een regeling te treffen met de Belastingdienst (betaal ze!). Met het restant tref je een regeling met de overige schudeisers.

 

Houd er rekening mee dat je bljkbaar naast de BV ook een eenmanszaak hebt (zie mijn eerdere opmerking in deze draad). Men zegt wel eens: één bv is géén bv. Je bent wel heel kwetsbaar in deze situatie, zeker nu de weg naar bestuurdersaansprakelijkheid zo open ligt. Laat een jurist naar jouw situatie kijken om je te adviseren hoe jij als privé persoon en je eenmanszaak buiten schot kunnen blijven.

 

Succes!

 

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De eenmanszaak is niet aktief en zal worden uitgeschreven.

 

 

Maar hoe zit het dan met jouw post van 24 januari 2012? Die € 225.000,00 zal toch wel ergens ondergebracht zijn? Of is die portfeuille verkocht?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Over welke schuld heb je het hier?

 

Wellicht is het handig voor onze beeldvorming wat meer uiteen te leggen wat er nou precies allemaal is gebeurd en wat er nog gaande is. Nu hebben we blijkbaar het gevoel dat de helft van de informatie ontbreekt en je daardoor verkeerde adviezen kunt krijgen, omdat achter de schermen wellicht meer aan de hand is dan hier wordt verteld.

 

Je hebt over een faillisement en een schuld van 22.000,- en dat kan ik zelf al niet eens rijmen. Uit andere posts heb je het over aankopen ter waarde van 225K en dan kan ik het nog minder rijmen. Wat is daar dan mee gebeurd?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ha ho, wacht even. Dat klinkt logisch maar is het niet. Vandaar dat ik er even over doorging.

 

- jij hebt een schuld van € 150.000,00 bij een bank;

- jij hebt een schuld van € 75.000,00 bij de verkoper van de portefeuille;

- je hebt een portefeuille met een kennelijke marktwaarde van € 225.000,00.

 

Dit zijn drie verschillende zaken. De € 75.000,00 is huurkoop, ligt aan de voorwaarden hoe dit opgelost wordt.

 

De andere € 150.000,00 moet afgewikkeld worden voordat je de fase van het minnelijke akkoord ingaat. Eén van de partijen kan namelijk redeneren dat zij benadeeld wordt t.o.v. de kredietverstrekker. In principe zijn de kredietverstrekker, de leasematschappij en de werknemer (die laatste voor wat betreft de afkoopsom) concurrente schuldeisers. Waarom zouden de leasemaatschappij en de werknemer akkoord gaan met een minder deel terwijl de kredietverstrekker alles terug krijgt? En dan gaan we er maar even vn uit dat de vervreemder bereid is om de portefeuille tegn dezelfde waarde terug te nemen - er is immers niet voor niets verkocht...

 

Je loopt op eieren, zorg dat je ze niet breekt. Bij geen minnelijk akkoord volgt alsnog faillissement en je bent echt heel veel beter af met een liquidatie dan met een faillissement op je naam. Zeker nu e.e.a. niet adequaat is afgeschermd met een holdingstructuur. Nogmaas, als ik jou was zo ik een specialist bij het proces betrekken. Het kan allemaal goed gaan, maar ook vreselijk mis lopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het is best complex.

Ik heb twee portefeuilles gekocht van een partij voor totaal 225.000 euro. Hiervoor heb ik 150.000 euro geleend bij bank en 75.000 euro bij de partij zelf (achtergestelde lening). Achteraf heeft hij op een slinkse manier mij een contract laten tekenen waaruit blijkt huurkoop te zijn aangegaan. Na een aantal gesprekken is dit aangepast.

 

Ik heb een hypotheekadviseur overgenomen en maak gebruik van zijn faciliteiten en betaal hiervoor.

De huidige situatie van de BV is gekomen door de verslechtering van de hypotheekmarkt, het commercieel niet voldaan van de adviseur en te hoge kosten die gerekend werden voor die faciliteiten. In de praktijk werd vrijwel niks gedaan voor ons kantoor, maar de facturen bleven maar komen. De situatie is eigenlijk een drama gezien de onbetrouwbaarheid van de businesspartner en de slechte communicatie.

 

Hij is bereid om alles terug te nemen tegen dezelfde voorwaarde en prijs. Alleen moet de bank akkoord gaan met het overnemen van de lening van 150.000 euro (nu 120.000 euro) naar zijn BV. De portefeuille is verpand aan de bank. Op deze manier ben ik van de lening van 150.000 euro af en die van 75.000 euro.

 

Ik moet daarna alleen nog de overige schuldeisers afhandelen en de BV ontbinden. Uiteraard moet iedereen hier mee akkoord gaan. Kortom veel stress zowel zakelijk en prive, maar stop mijn kop niet in het zand.

Link naar reactie
  • 0

Kortom veel stress zowel zakelijk en prive, maar stop mijn kop niet in het zand.

 

 

En dat siert je! Maar overweeg toch echt je bij te laten staan door een deskundige... Veel stress komt omdat er geen afstand is tussen jou en de onderneming, jij bent de ondernemer. Een dekundige heeft die afstand wel en kan zo veel stress uit handen nemen en vaak ook tot en beter resultaat komen.

 

Nogmaals, succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

En die partij, waar jij de portefeuilles van hebt gekocht, de hypotheekadviseur en de partij die de faciliteiten levert, zijn dat allemaal dezelfde partij of zijn dat verschillende?

 

En ze willen gewoon zomaar je portefeuille weer terugnemen zonder dat ze daar op verdienen? Als jij er al niks mee kon, waarom zij dan wel? Ik mag hopen dat je op die manier dan ook niet met een flinke kater wordt opgezadeld. Of ben ik nou gelijk een doemdenker?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

En die partij, waar jij de portefeuilles van hebt gekocht, de hypotheekadviseur en de partij die de faciliteiten levert, zijn dat allemaal dezelfde partij of zijn dat verschillende?

 

En ze willen gewoon zomaar je portefeuille weer terugnemen zonder dat ze daar op verdienen? Als jij er al niks mee kon, waarom zij dan wel? Ik mag hopen dat je op die manier dan ook niet met een flinke kater wordt opgezadeld. Of ben ik nou gelijk een doemdenker?

 

 

Ehm, in mijn ogen sla je de spijker op zijn kop, helaas :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En die partij, waar jij de portefeuilles van hebt gekocht, de hypotheekadviseur en de partij die de faciliteiten levert, zijn dat allemaal dezelfde partij of zijn dat verschillende?

 

En ze willen gewoon zomaar je portefeuille weer terugnemen zonder dat ze daar op verdienen? Als jij er al niks mee kon, waarom zij dan wel? Ik mag hopen dat je op die manier dan ook niet met een flinke kater wordt opgezadeld. Of ben ik nou gelijk een doemdenker?

 

 

Ik zie één voordeel voor deze partij, de eis is dat de lening wordt omgezet van TS naar de (her)verkrijger. Als dit lukt heeft deze partij dus extra liquiditeit verkregen door een eerst onverpandbare portefeuille nu verpand te hebben en € 150k aan liquide middelen te hebben. Ik denk dat dit in de huidige markt voor hypotheekadviseurs toch een tamelijk lastige opgave is. Bovendien is er bljkbaar op de € 150k al € 30k afgelost.

 

De smaak in mijn mond wordt steeds viezer >;(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad hij heeft makkelijk liqiditeit gekregen, heeft afstand gedaan van een slechte werknemer en ontving maandelijks geld om mij te ondersteunen. Nu heeft hij straks de portefeuilles weer terug die ook gegroeid zijn in omzet en een lening die deels ingelost is. Dit is heel slim bedacht en ik ben er met open ogen ingelopen. Hij had mij kunnen redden door mijn achterstanden in te lopen heeft hij toegezegd, maar puntje bij paaltje zag hij er vanaf. Dit is voor mij een hele goede en dure les voor mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.