• 0

Gebruikelijk loon in participatie bv bij fulltime werkzaamheden elders

Ik ben vennoot in een goedlopende V.O.F., waar ik fulltime mee bezig ben.

Gezien het lage risico, stabiele winst en zelfstandigenaftrek zie ik geen reden om de VOF om te zetten in een BV.

 

Hiernaast wil ik als aandeelhouder in een aantal firma's gaan participeren, ik verwacht dat deze op korte termijn (2-3 jaar) weinig winstgevend zullen zijn, echter verwacht ik op langer termijn of bij verkoop wel een aanzienlijke winst.

 

Ik denk er over om voor deze participaties een b.v. op te richten, waar ik een aantal vragen bij heb;

- Moet de b.v. als ik deze opricht mij het gebruikelijke loon uitkeren? (mijn werkzaamheden voor de firma's waarin ik ga participeren zijn miniem, en de eerste jaren zit er dus geen geld in de b.v.)

- Met welke kosten voor een dergelijke de participatie b.v. moet ik rekening houden?

- Kan ik met deze participatie b.v. wel uitgaven doen voor bijvoorbeeld een website o.i.d.?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Moet de b.v. als ik deze opricht mij het gebruikelijke loon uitkeren? (mijn werkzaamheden voor de firma's waarin ik ga participeren zijn miniem, en de eerste jaren zit er dus geen geld in de b.v.)

 

 

Hoe ga je participeren in deze BV's en wat zijn die minieme werkzaamheden? Als je dan zo weinig doet, waarom zou je dan niet alleen maar kapitaal verstrekken (aandelen kopen) en puur alleen als aandeelhouder sturend optreden? Dan voorkom je het gebruikelijkloon gebeuren, zeker in de eerste jaren.

 

Kosten bedragen zeg zo'n € 1.500,00 / € 2.000,00 per jaar voor administratie en zo, er van uitgaande dat het enkel een bv is die aandelen beheert. Mochten er meer activiteiten komen dan kan dit bedrag een veelvoud daarvan gaan bedragen. Oprichting notaris ca. € 1.500,00. Startkapitaal moet nog steeds ingebracht worden (minimaal € 18.000,00). Dit zijn feitelijk geen kosten, je krijgt er immers iets voor terug met dezelfde waarde (aandelen in de BV).

 

Waarvoor zou je in vredesnaam voor deze BV een website gaan inrichten. Maar vanzelfsprekend mag een BV rechtshandelingen plegen, dus ook websites onderhouden en daar geld voor uitgeven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad om het aankopen van aandelen;

De werkzaamheden zullen zich beperken tot bedrijfsadvies aan de participaties, ik verwacht dat dat om ongeveer 80 uur per jaar gaat. Vooral omdat ik voor deze werkzaamheden niet betaald krijg zou je ook kunnen zien als sturing vanuit de aandeelhouder.

Anderzijds kan je het ook zien als toename van de investering, omdat ik er naast geld ook tijd in stop.

 

Gelukkig verdwijnt het startkapitaal en de Notariële akte bij oprichting per 1 juli, daar wil ik dus even op wachten.

 

ps. Ik heb overigens naast de vof een eenmanszaak met andere werkzaamheden, is het handiger om die eenmanszaak om te zetten in een b.v.? I.p.v. een nieuwe b.v. oprichten?

Link naar reactie
  • 0

T

ps. Ik heb overigens naast de vof een eenmanszaak met andere werkzaamheden, is het handiger om die eenmanszaak om te zetten in een b.v.? I.p.v. een nieuwe b.v. oprichten?

 

 

Dat ligt natuurlijk hlemaal wat je nu met die eenmanszaak doet. Ik adviseer echt om je tot een fiscalist te wenden voor een passend advies. Een goede constructie kan je heel veel voordeel opleveren maar die constructie kan alleen maar op jouw volledig actuele situatie en de door jou verwachte toekomstige situatie gebouwd worden.

Overigens zou ik nog geen goedkope fles wijn willen verwedden over de feiteljke ingangsdatum van de wetswijzigng... Laten we hopen dat 1 juli gehaald wort...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard neem ik tzt een goede fiscalist in de hand, door

 

Hoe zit het met aandeelhouder worden op basis van inverdienen? Moet er dan gebruikelijk loon worden toegekend?

Dan is er immers geen arbeidsrelatie met met de bv waarin ik zal gaan participeren, of de participatie b.v.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard neem ik tzt een goede fiscalist in de hand, door

 

Hoe zit het met aandeelhouder worden op basis van inverdienen? Moet er dan gebruikelijk loon worden toegekend?

Dan is er immers geen arbeidsrelatie met met de bv waarin ik zal gaan participeren, of de participatie b.v.

 

 

Je bedoelt de aandelen betalen door er arbeid voor te verrichten? Het loon wordt dan niet in geld maar in aandelen betaald en valt dus volledig onder de loonbelasting. Zolang je geen aandelen hebt is er natuurlijk ook geen gebruikelijk loon in beeld. Indien je de aandelen wel bezit maar er wordt een vordering weggewerkt (met gesloten beurs gekocht) kan er wel degelijk sprake zijn van gbruikelijk loon, en al helemaal als je werkt om de vordering te voldoen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vennoot in een goedlopende V.O.F., waar ik fulltime mee bezig ben.

Gezien het lage risico, stabiele winst en zelfstandigenaftrek zie ik geen reden om de VOF om te zetten in een BV.

 

Hiernaast wil ik als aandeelhouder in een aantal firma's gaan participeren, ik verwacht dat deze op korte termijn (2-3 jaar) weinig winstgevend zullen zijn, echter verwacht ik op langer termijn of bij verkoop wel een aanzienlijke winst.

 

Ik denk er over om voor deze participaties een b.v. op te richten, waar ik een aantal vragen bij heb;

- Moet de b.v. als ik deze opricht mij het gebruikelijke loon uitkeren? (mijn werkzaamheden voor de firma's waarin ik ga participeren zijn miniem, en de eerste jaren zit er dus geen geld in de b.v.)

- Met welke kosten voor een dergelijke de participatie b.v. moet ik rekening houden?

- Kan ik met deze participatie b.v. wel uitgaven doen voor bijvoorbeeld een website o.i.d.?

 

 

Waarom wil je voor de courante activieiten die nu in de VOF zijn ondergebracht, de VOF structuur handhaven en voor de nieuwe activiteiten wel een BV oprichten? Dat ontgaat me even.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

maar om antwoord op je vraag te geven:

 

- gebruikelijk loon: ja is verplicht, maar indien blijkt dat de inkomsten te laag zijn om dit te kunnen betalen, kun je door middel van een brief aan de inspecteur te schrijven, verzoeken het DGA salaris lager te laten vaststellen (meestal geen probleem en wordt doorgaans, mits voldoende onderbouwd erkend)

 

- kosten waar je rekening mee moet houden bestaan uit twee categorieen: kosten van oprichting en kosten van (jaarlijkse) instandhouding. kosten van oprichting bedragen (grosso modo) Eur. 2500 (eenmalig) en kosten van instandhouding (afhankelijk van omvang van de administratie) ca. Eur. 1000 per jaar.

 

- ja je kunt middels deze bv deelnemingen nemen en kosten maken voor projecten die al dan niet in jouw of in andermans BV worden gemaakt.

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.