• 0

Eigen risico schade leaseauto

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren met het volgende:

 

Ik heb 8 maanden geleden mijn leaseauto met een 4 jarig contract na 3 jaar gebruik netjes overgedragen aan een bedrijf dat mijn contract heeft overgenomen.

 

Op lichte lakschade / normale gebruikssporen was de auto in orde.

Op het schadeformulier zijn aantekeningen gemaakt van de lichte lakschade.

 

Nu 8 maanden later krijg ik van een voor mij onbekend bedrijf (Alphabet) een eigenrisico rekening voor schadeherstel a 450 €. Het blijkt dat Alphabet ING carlease waar ik leasde heeft overgenomen.

 

Ik ben een beetje verrast door de hoge rekening. Wat adviseren jullie, deze gewoon betalen of kan ik hier nog iets tegen doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren met het volgende:

 

Ik heb 8 maanden geleden mijn leaseauto met een 4 jarig contract na 3 jaar gebruik netjes overgedragen aan een bedrijf dat mijn contract heeft overgenomen.

 

Op lichte lakschade / normale gebruikssporen was de auto in orde.

Op het schadeformulier zijn aantekeningen gemaakt van de lichte lakschade.

 

Nu 8 maanden later krijg ik van een voor mij onbekend bedrijf (Alphabet) een eigenrisico rekening voor schadeherstel a 450 €. Het blijkt dat Alphabet ING carlease waar ik leasde heeft overgenomen.

 

Ik ben een beetje verrast door de hoge rekening. Wat adviseren jullie, deze gewoon betalen of kan ik hier nog iets tegen doen?

 

Om te beginnen vind ik 8 maanden wel een hele lange tijd, wie zegt je dat de schade welke men heeft laten maken daadwerkeijk van jou is.

niet te min zou ik een protestbrief sturen tegen de gehele vordering en daabij schriftelijk je grieven uit te leggen, vervolgens vraag je of ze of ze de factuur van de reparatie als onderbouwende stuk willen overleggen. Als blijkt dat de schade vele maanden later is gerepareert zou ik daar zeker geen genoegen mee nemen, is het direct daarna gebeurt, en vind jij dat er genoeg bewezen is waardoor jij deze vordering erkent, dan pas betalen.

je hebt namelijk recht op opheldering van deze kosten.

wat staat er trouwens in het lease contract voor wat betreft de eigen risico,?

 

veel succes

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 8 maanden geleden mijn leaseauto met een 4 jarig contract na 3 jaar gebruik netjes overgedragen aan een bedrijf dat mijn contract heeft overgenomen.

 

Als jij je leaseauto netjes hebt overgedragen, dan heb je daar uiteraard ook de papieren van. Bovendien, als je het netjes hebt gedaan, lijkt mij dat je het contract met de leasemaatschappij op dat moment hebt beeindigd, waarna het contract is overgegaan naar een ander. Ook daar zul je een bericht van ontvangen moeten hebben. In dat bericht moeten zaken staan als dat de auto netjes is ontvangen.

 

Het lijkt mij dat je vanaf dat moment niets meer met dat contract te maken hebt.

Kijk wel uit met hoe je het eea verwoord aan de leasemaatschappij. Ik heb de indruk dat dit soort praktijken (het uitbuiten van berijders die hun auto inleveren) een aardige inkomstenbron is van veel lease maatschappijen.

Probeer in ieder geval de bewijslast om te draaien en laat je niet gek maken. Ik weet niet of er een 'geschillencommissie' voor leasemaatschappijen is, maar anders loop je de kans dat je naar de rechter moet.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad iets waar vaak gedoe mee onstaat. Probleem is enerzijds dat niet veel maatschappijen objectieve normen hanteren mbt. welke schade normale gebruikssporen valt en welke gerepareerd moet worden. Anderszijds is het standaard schadeformulier wat vaak gehanteerd wordt bij lange na niet voldoende om beschadigingen goed te documenteren.

 

Bij overdracht van een auto, ook wanneer deze naar een andere werknemer binnen het bedrijf gaat, zo veel mogelijk foto's maken van de schade of gebruikssporen die aanwezig zijn. En natuurlijk foto's van de rest van de auto, met name bumpers, velgen maar ook het interieur. Tweede is dat je bij overdracht van de auto jezelf moet vrijwaren van claims. Zodra jij de sleutels afgeeft namelijk kun je geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de auto, dus ook niet hier op aangesproken worden.

 

Niet dat jij daar nu nog wat aan hebt, maar misschien een goed advies aan andere leaserijders.

Link naar reactie
  • 0
Probleem is enerzijds dat niet veel maatschappijen objectieve normen hanteren mbt. welke schade normale gebruikssporen valt en welke gerepareerd moet worden.

Bij de kleinere leasemaatschappijen wil dat nog wel eens ter discussie staan. En ook de economische malaise - die de procyclische leasemarkt hard heeft geraakt - draagt daar aan bij. Vorig jaar voor een heel groot bedrijf de schadetrends van de leasevloot risicotechnisch beoordeeld, en daaruit bleek een forse verschuiving van ROB (reparatie, onderhoud en banden) naar schade. Meer claims op de verzekering dus, waardoor de klant en berijder (meer) moesten meebetalen.

 

Echter, grote leasemaatschappijen zoals ING Car Lease / Alphabet hanteren wat mij betreft een uitgebreid doch duidelijk innameprotocol dat een hoop discussie voorkomt. Van de vorig jaar onderzochte leasemaatschappijen was ING een van de partijen met het best werkende innameprotocol, met name omdat het heel objectief is: lakschade tot x omvang en op bepaalde plekken is gebruikerschade, de rest is innameschade.

 

Anderszijds is het standaard schadeformulier wat vaak gehanteerd wordt bij lange na niet voldoende om beschadigingen goed te documenteren.

Het ESF wordt door goede leasemaatschappijen niet (meer) gebruikt voor kleine inleverschades.

 

Bij overdracht van een auto, ook wanneer deze naar een andere werknemer binnen het bedrijf gaat, zo veel mogelijk foto's maken van de schade of gebruikssporen die aanwezig zijn. En natuurlijk foto's van de rest van de auto, met name bumpers, velgen maar ook het interieu
Bij een goede inleverprotocol is dat juist niet nodig: alles wat geconstateerd had kunnen worden, maar niet geconstateerd wordt is niet (meer) voor risico van de oude gebruiker. Je tekent voor inname met de op dat moment geconstateerde gebreken. Geen discussie achteraf over nog niet eerder opgemerkte schade.

 

Zodra jij de sleutels afgeeft namelijk kun je geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de auto, dus ook niet hier op aangesproken worden.
Klopt, maar ik vraag me af of dat hier aan de orde/relevant is. Bij inname is een lichte lakschade geconstateerd, daar is ook voor getekend. Dat er een eigen risico van €450,- in rekening wordt gebracht is een keuze van de contractant. Wat de leasemaatschappij wel te verwijten valt is dat ze de bestuurder zo laat hebben geïnformeerd over de schadeomvang. Enige coulancehalve/commerciële matigiging (50%?) zou IMHO daarom wel op z'n op z'n plaats zijn. Ik zou dat als berijder met de leasemaatschappij bespreken.

 

Maar goed, het is een vraag van al weer meer dan 2 maanden oud die door nachtbraker omhoog is gekickt. Interessant voor ondernemers die leasen en ondernemers die personeel hebben met leaseauto's , maar voor de topicstarter mogelijk al lang mosterd na de maaltijd

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.