• 0

Jaarafsluiting en jaarrekening: hoe hoort het eigenlijk?

Hallo allemaal,

 

Als ZZP'er met helaas voldoende tijd voor de administratie (anders zou ik het uitbesteden) blijf ik ondanks mijn toch niet onaardige kennis van boekhouden met wat vragen zitten hoe de jaarafsluiting volgens de regels te verrichten. Nu kloppen alle bedragen op mijn balansen en V&W rekeningen ieder jaar wel, maar dat neemt niet weg dat er toch wel wat aannames zitten in de denkwijze hoe e.e.a. te specificeren of te boeken in de administratie.

 

1. Grootboekrekeningen

Is het gebruikelijk aan het einde van het jaar de (sub) grootboekrekeningen onderling tegen te boeken en memoriaal de beginbalans in te voeren? Met Kostenrekeningen e.d. gebeurt dit automatisch, maar hoe zit dit met bv BTW rekeningen? Kan ik de diverse af te dragen en te vorderen BTW salderen met afgedragen of terugontvangen BTW? Het restant kan dan immers worden geboekt op de grootboek rekening BTW voorgaande jaren? En zo ja, doe je dit dan op 31-12 of 1-1?

 

2. Resultaat boekjaar

Het saldo winst/verlies wordt als onderdeel van het eigen vermogen weergegeven op de eindbalans van 31-12. Boek je dit nu tegen op de rekening kapitaal eigenaar (incl. div. lasten + baten) op 31-12 of 1-1?

 

3. BTW

- Wordt BTW nu altijd als passiva (KVV) geboekt, of kan deze afhankelijk van te betalen/terug te ontvangen resp. als KVV of overlopende activa worden weergegeven op de begin- en eindbalans?

- Hoe zit dit met uit het buitenland nog terug te ontvangen BTW?

 

4. Afschrijvingen

- Worden afschrijvingen jaarlijks ten laste van de [..] activa geboekt, of houd je hier een aparte rekening Cumulatieve Afschrijvingen [..] activa aan en saldeer je dit saldo op de eindbalans met de betreffende activa rekening?

- Vermeld je de afschrijvingen apart op de eindbalans 31-12 aan de passiva zijde en saldeer je deze vervolgens op de beginbalans aan de activa zijde op 1-1 (met bijvoorbeeld de materiële vaste activa) ?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Peter,

 

Hieronder in het kort mijn reactie op je vragen:

 

In de jaarafsluiting is het mogelijk nog journaalposten te verwerken waardoor rekeningen een stand weergeven die eenvoudig terug te vinden is in de jaarrekening.

 

1. Een voorbeeld daarvan zijn de BTW rekeningen; het zgn. gladboeken van die rekeningen is ook van belang bij programma's (en dat zijn de meeste tegenwoordig) die eindstanden van balansrekeningen automatisch overboeken naar een volgend boekjaar. Dus alle BTW rekeningen worden gladgeboekt naar één BTW rekening (verschuldigd of te vorderen) die dan op zijn beurt weer gladloopt door de eerste betaling resp. ontvangst in het volgende boekjaar (begin februari). De boekingen doe je derhalve op 31/12.

 

2. Het resultaat wordt per 31/12 weggezet op de rekening Eigen vermogen (of Kapitaal eigenaar)

 

3. Passiva en activa mogen niet worden gesaldeerd; derhalve als er BTW te vorderen is wordt het een vordering; is BTW per saldo verschuldigd dan wordt dit als schuld verantwoord.

 

4. Ik adviseer voor de afschrijvingen te boeken

Afschrijvingskosten

Aan Afschrijvingen

 

derhalve het gebruik van een afzonderlijke afschrijvingsrekening. Zo behoud je intracomptabel (met behulp van de boekhouding) het inzicht in de aanschafwaarde van het actief, de daarop reeds geboekte afschrijvingen en als saldo de huidige boekwaarde. In het jaarverslag worden beide bedragen binnenslijns genoemd en vervolgens gesaldeerd.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.