• 0

[Column] Bericht Higherlevel Moderatorenteam over blootgelegd linkspam-netwerk

Zojuist is op Molbog een netwerk blootgelegd dat tot doel had bepaalde bedrijven hoger in de zoekresultaten te krijgen, door middel van links op fora vanaf anonieme accounts.

 

Dit is, na ons bericht over Groupon, het tweede grote geval van georganiseerde linkspam van een stel linkmiegels in krap een week tijd.

 

Het betreft tientallen fora met honderden, zoniet duizenden berichten die linken naar een beperkt aantal bedrijven.

Doel van die berichten is in veel gevallen pure linkbuilding en anderzijds buzz te creëeren rondom marketingcampagnes van die bedrijven, negatief te zijn over concurrenten, of negatieve aandacht voor het eigen merk te bestrijden.

 

Zoals op Molblog uitvoerig toegelicht wordt, betreft het spamlinks die verwijzen naar (websites van) KPN, Randstad, Douwe Egberts, Skoda en Volkswagen en nog een handvol kleine bedrijfjes.

 

Higherlevel is fel gekant tegen dit soort zogenaamde black-hat technieken en tegen spam in het algemeen.

 

Net zoals alle andere fora verbieden we zelfpromotie, linkspam en andere valse getuigenissen uitdrukkelijk in de gebruiksvoorwaarden. Desondanks is dit black-hat netwerk jarenlang onopgemerkt gebleven.

 

Jaren waarin consumenten structureel zijn misleid, op fora die als onafhankelijk te boek staan.

Jaren waarin een beperkt aantal bedrijven heeft kunnen profiteren van hogere plekken in de zoekmachineresultaten en bijbehorend hogere inkomsten.

 

Dankzij oplettende leden van Higherlevel is zowel Groupon als dit netwerk aan het licht gebracht.

 

Wat nu?

 

Op Higherlevel zijn afgelopen 3 jaar bijna 10.000 berichten de prullenbak ingekieperd, omdat ze niet voldoen aan onze regels. Dit is dus geen op zichzelf staand geval, en waarschijnlijk het topje van de ijsberg.

 

Één van de oorzaken dat de achterliggende patronen niet eerder duidelijk zijn geworden, is dat de meeste websites worden gemodereerd door vrijwilligers die primair op het schoonhouden van het eigen forum zijn gericht, en dat is al werk genoeg.

 

Een oplossing zou zijn dat er een centraal overlegpunt forummoderatie komt, waar forumeigenaren gezamenlijk trachten de fora schoon te houden van deze troep.

 

Dat er aan een dergelijk platform haken en ogen zitten met betrekking tot privacy van leden beseffen wij ons terdege, maar mag geen reden zijn om de mogelijkheden daartoe niet te onderzoeken.

 

Het alternatief zal zijn dat moderatoren zich achter de schermen meer en meer informeel gaan organiseren in de strijd tegen dit soort vormen van laaghartige internetmarketing.

 

Verder speelt mee dat linkspam, ondanks uitspraken van Google, voor google helemaal geen hot issue is., en de consequenties dus aanvaardbaar zijn indien het niet in de openbaarheid gebracht wordt.

 

En wat doen we met dit netwerk?

 

Het is aan ieder forum voor zich om de betrokken profielen te blokkeren en de berichten op te schonen. Op Higherlevel doen we het volgende:

 

[*]Higherlevel heeft inmiddels de gevonden profielen op HL geblokkeerd.

[*]In de loop van de dag zullen we in de profielen een verwijzing naar het artikel op molblog opnemen.

[*]De links naar o.a. skoda zullen blijven staan, echter inactief gemaakt worden, en tevens worden voorzien van een link naar het artikel op Molblog.

 

Als ieder getroffen forum dit doet, werkt de linkbuilding die de afgelopen twee jaar is opgezet een keertje omgekeerd.

Verder zullen we in de reacties onder dit topic tzt een lijst publiceren met de profielen die het betreft en op welk forum ze gevonden kunnen worden.

 

We hebben zeer waarschijnlijk nog niet iedereen kunnen traceren, maar met jullie hulp komt dat vanzelf.

 

Rest ons nog de tipgever te bedanken die bij een bericht van MaximePurdy schreef \"Skoda lijkt het nieuwe Groupon! \"

Moderatoren Higherlevel

 

PS. Wat wij ons nog afvroegen: Welke onvoorstelbare onbenul haalt het in zijn hoofd om nog geen week nadat wij over Groupon berichtten te gaan lopen spammen over Skoda?

 


Pers: Bij vragen of opmerkingen over dit artikel kunt u een email sturen naar onze forummanager Mikky Vrolijk: mikky@higherlevel.nl

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Onder welke steen leven jullie ? Alles wat resultaat oplevert is te koop, erg naief om te denken dat 'de grote jongens' hier geen gebruik van maken.

 

En als je hier als forum niet van gediend bent gebruik je voor al je uitgaande links een nofollow tag. Probleem (deels) opgelost.

Link naar reactie
  • 0

En vanmorgen kwam er nog iets vreemds op m'n scherm. Ik gebruik "AdBlock" om alle Google add's niet te hoeven laden en daar verschijnen nu allerlei leuke kleine foto's van poezen.

 

 

Toch nog even off-topic. Dat is een 1 april grap. Ik zat me ook helemaal dood te ergeren aan al die katten, totdat het me opviel dat het een 1 april grap was. Erg leuk al zeg ik het zelf ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik vond dit spam-mailtje in mijn mailbox vanochtend ...

 

 

Regular web users have been responsible for every successful site on the Internet.

 

"............" is the first webshop that recognizes this valuable contribution, and pays web users for the "buzz" they generate.

 

Our system allows you to make cash from the links you post, from the links you place on your website, or from the posts you make in a forum.

 

We've designed our system so that you can be earning money in minutes. All you have to do is sign up and you're ready to go.

 

More details here ..........

Link naar reactie
  • 0

Onder welke steen leven jullie ? Alles wat resultaat oplevert is te koop, erg naief om te denken dat 'de grote jongens' hier geen gebruik van maken.

 

En als je hier als forum niet van gediend bent gebruik je voor al je uitgaande links een nofollow tag. Probleem (deels) opgelost.

 

Wie heeft het over 'onder een steen leven'?

Natuurlijk weten wij ook wel dat het gebeurt, maar is dat een reden om het maar te laten gebeuren?

 

Op het moment dat je een netwerkje tegenkomt van een paar mensen die op honderden fora grote aantallen berichten plaatsen onder valse vlag lijkt het me als moderator een voor de hand liggende stap dat je daar wat tegen doet.

 

Juist op fora is het namelijk niet alleen een link voor de zoekmachines, maar ook een vorm van misleiding. Onder valse identiteit producten van je opdrachtgever aanprijzen is een vorm van misleidende reclame die in de reclame code te allen tijde verboden is (artikel 21).

 

Stellen dat we dat maar moeten oplossen met een no-follow-tag legt het probleem neer bij de forumbeheerders en lost daarnaast het probleem niet op.

 

In mijn ogen moet je dit soort spam bestrijden zonder dat je de valide links die op HL geplaatst worden devalueert.

 

Één van de mogelijkheden die we daartoe hebben is het openbaren van het bestaan van dergelijke netwerken.

Voordeel daarvan is dat het voor de gemiddelde forumbezoeker tevens een wake-up is dat men argwanend tegenover anonieme backlinks en reviews moet staan.

 

 

Wat en hoeveel wil je hebben : facebook likes, google +, youtube views, backlinks via forums? Name it and you can get it.

 

En ik zal niet schijnheilig zijn want ik doe er net zo hard aan mee. Als ik iets nodig heb dan bestel ik het gewoon, als ik bv een nieuwe facebookpagina voor een product of site nodig heb dan start deze met minimaal 1000 fans, afhankelijk van het budget wat ik er in wil steken.

 

Gebruik gewoon een andere zoekmachine en het probleem lost zich op (of verplaatst zich). Google heeft andere belangen dan die van de gebruiker maar dat lijkt me toch ook wel duidelijk?

 

Dat jij meedoet moet je zelf weten. Is een kwestie van moraal denk ik.

 

Een andere zoekmachine lost het probleem van misleidende reclame niet op. Een andere zoekmachine lost het probleem van backlinks niet op omdat iedere zoekmachine backlinks in haar waarderingslogaritme heeft zitten. Logisch en niet te vermijden.

 

Je legt nu het probleem in twee berichten bij drie verkeerde partijen neer: Google, de forumbezoeker en de forumbeheerder.

Tijd om te gaan beseffen dat daar het probleem niet zit, maar bij bedrijven als de Groupon en de Conversion Company en mensen zoals jij die geen bezwaar hebben tegen het misleiden van de eigen klanten

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onder welke steen leven jullie ? Alles wat resultaat oplevert is te koop, erg naief om te denken dat 'de grote jongens' hier geen gebruik van maken.

 

En als je hier als forum niet van gediend bent gebruik je voor al je uitgaande links een nofollow tag. Probleem (deels) opgelost.

 

Wie heeft het over 'onder een steen leven'?

Natuurlijk weten wij ook wel dat het gebeurt, maar is dat een reden om het maar te laten gebeuren?

 

Dat jij meedoet moet je zelf weten. Is een kwestie van moraal denk ik.

 

Een andere zoekmachine lost het probleem van misleidende reclame niet op. Een andere zoekmachine lost het probleem van backlinks niet op omdat iedere zoekmachine backlinks in haar waarderingslogaritme heeft zitten. Logisch en niet te vermijden.

 

Je legt nu het probleem in twee berichten bij drie verkeerde partijen neer: Google, de forumbezoeker en de forumbeheerder.

Tijd om te gaan beseffen dat daar het probleem niet zit, maar bij bedrijven als de Groupon en de Conversion Company en mensen zoals jij die geen bezwaar hebben tegen het misleiden van de eigen klanten

 

Mijn opmerking over die steen was meer gericht op de verontwaardiging volgend op het resultaat van je onderzoek.

 

Als je een no-follow toevoegd aan een link los je het probleem wel op. De link heeft dan namelijk niet meer de waarde die ze nodig hebben en ze zullen geen tijd meer steken in het plaatsen van links op plaatsen waar deze geen waarde heeft. Het gaat ze namelijk mi niet om het aanprijzen van een product maar wel om de linkwaarde. Het 'aanprijzen' is mi alleen om de link te maskeren.

 

En waarom is een do-follow nodig voor een link op een forum? Als iemand info wilt delen met de andere gebruikers maakt het voor de waarde van die info toch niet uit of het een do-follow of no-follow is? Ja, het is leuk voor de eigenaar van de link maar voor de lezer heeft het geen toegevoegde waarde.

 

Ik snap heel goed waar het probleem ligt, maar de oplossing heb je zelf voor een deel in de hand. Ik maak overigens geen gebruik van misleidende informatie en ik zal zeker geen ziektes faken om producten aan te prijzen.

 

Overigens is het begrip 'misleidende informatie' natuurlijk op verschillende manieren uit te leggen. Is het aankopen van 'likes' misleidend? Is het aankopen van 1000 forumlinks (dmv plaatsen in een handtekening) misleidend? Wanneer is een advertorial misleidend?

 

Ik blijf er bij dat de zoekmachine voor een groot deel verantwoordelijk is voor dit onstane fenomeen, ik zal het proberen met een voorbeeld uit te leggen :

 

Stel ik heb een website die antwoord geeft op de vraag 'hoeveel is 1 + 1' waarbij ik als antwoord '2' geef. Mijn concurrent heeft ook zo'n website en geeft ook als antwoord '2'. Nu komt er een derde partij en die geeft als antwoord : ' 1 + 1 is 2,5 '. Een totaal verkeerd antwoord natuurlijk. Nu gaat deze partij een hoop backlinks inkopen, een facebookpage met 1 miljoen gekochte fans en een twitter account met 50.000 volgers. Z'n website stijgt hierdoor zo goed dat deze als eerste getoond word in de zoekresultaten als je zoekt op de vraag 'hoeveel is 1 + 1'. Mensen die dus geen verstand hebben van 'wiskunde/rekenen' die nemen dit resultaat dus aan voor de waarheid.

 

Nu weet ik ook dat de zoekmachine niet verantwoordelijk is voor de inhoud van een website, maar op deze manier word het wel makkelijk om iets als waarheid te verkopen. Want hoeveel mensen zijn er niet die menen dat wat google laat zien de waarheid is?

Link naar reactie
  • 0

Want hoeveel mensen zijn er niet die menen dat wat google laat zien de waarheid is?

30 jaar geleden gold het adagium: "alles wat geschreven is, is waar".

 

Volgens mij leren kinderen tegenwoordig al op de basisschool dat veel van wat op internet geschreven is, "niet waar" is.

 

Inmiddels gaan ook de "old school media" met hun tijd mee. Telegraaf, Volkskrant en NRC tikken er lustig op los ...

Link naar reactie
  • 0

Wat al die seo'ers en marginale webshop-eigenaars en andere snel-gratis-geld guru's niet goed begrijpen is dat als ze hun technieken en trucjes vanuit de adult entertainment en affiliate opzetjes en startpagina's en linkpiramides in het meer algemene publieke domein gaan toepassen dat ze dan op weerstand zullen stuiten. Ik zie reacties als 'in de VS en Duitsland is het nog veel erger' of 'iedereen doet dit toch' en 'we doen al zelfregulering via de searchploeg van IAB Nederland' (17 leden), maar die missen de point.

 

Zodra je met je tengels aan mijn forum, blog of watvoorplek dan ook komt, loop je het risico op een reactie. Not in my bloody back yard!

 

Zeker als je dat met budget van grote adverteerders doet. Dat is nl toch heus wel behoorlijk nieuw. En kan niet snel genoeg de kop ingedrukt worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

als ze hun technieken en trucjes vanuit de adult entertainment en affiliate opzetjes en startpagina's en linkpiramides in het meer algemene publieke domein gaan toepassen dat ze dan op weerstand zullen stuiten.

 

Weerstand bij wie? De webmasters misschien en de serieuze gebruikers zoals hier op HL. Maar denk niet dat er veel weerstand bij de consument zal zijn. De gemiddelde internetgebruiker heeft volgens mij totaal niet door hoe zoekmachines werken en hoe die te manipuleren zijn. Maar dat is toch ook helemaal niet belangrijk (voor die gebruikersgroep) zolang men maar kan kopen met korting?

 

Zeker als je dat met budget van grote adverteerders doet. Dat is nl toch heus wel behoorlijk nieuw. En kan niet snel genoeg de kop ingedrukt worden.

 

Ondanks mijn eerdere uitspraken ben ik het hier wel helemaal mee eens.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het stijgen in zoekmachines geen vreemd gevolg van het actief zijn op fora en blogs. Je laat immers zien als bedrijf dat je actief bent op internet.

 

Dat een onderneming mee discussieert op relevante sites en op klachten reageert maakt de onderneming voor google een betrouwbaardere partner in de zoekresultaten.

 

Dat een bedrijf actief is blijkt dan uit een aantal posts per maand en natuurlijk niet uit tienduizenden vanuit gegijzelde blogs.

 

Overigens ben ik wel van mening dat dergelijke spammy tactieken steeds meer tot het verleden behoren en dat de gestoken tijd in kwaliteit links beter besteed is.

Link naar reactie
  • 0

De zanger Dotan laat zich volgens de Volksksrant promoten in social media door fake fans. De krant noemt het een trollenleger, de directe vertaling van troll army, maar het is de manager van de artiest die in opdracht talloze profielen heeft aangemaakt. Bestaat er zoiets als een social media multiple personality disorder? Ben benieuwd of er binnenkort meer celebs worden ge-out.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.