• 0

zakelijk of prive inkomstenbelasting

Wie kan mij helpen. Ik heb van de belastingdienst een zakelijke inkomstenbelasting formulier ontvangen.

Deze heb ik ook netjes ingevuld, maar ik hoor nu van een aantal mensen die in dezelfde stroming zitten dan ze alleen de prive inkomsten belasting hoeven in te vullen... (ik werk namelijk maar een paar uur zakelijk en mijn inkomsten zijn minimaal, dit jaar zelfs verlies)

 

Nu heb ik gebeld met de belastingtelefoon, en ze zeggen daar dat ik nu verplicht ben om de zakelijke IB in te vullen maar dat de inspecteur bij verzoek eventueel kan beslissen dat dit volgend jaar niet meer moet.

 

Nu heb ik alles af en hoef het alleen nog maar op te sturen, maar ik vraag me af: zijn er (behalve een hoop extra werk) nog nadelen wanneer je de zakelijke IB invult ipv de prive IB?

 

De balans en V en W heb ik netjes bijgehouden, maar het lijkt me nou echt tijdsverspilling van de belastingdienst om naar dit soort aanslagen te kijken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste: wees gerust, het gros van de aangiften wordt automatisch afgedaan, daar kijkt bij de belastingdienst niemand naar.

 

Er zijn geen nadelen/voordelen tussen zakelijke of particuliere aangifte. Alleen als je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek (>1225 uur per jaar aan je onderneming besteden) is het voordeliger om als ondernemer voor de IB beschouwd te worden en een ondernemersaangifte in te vullen.

 

Je zou kunnen verzoeken volgend jaar weer gewoon de particuliere aangifte te mogen doen en het resultaat van je zakelijke activiteiten opgeven onder "overige inkomsten".

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Ik zie dat ik doordat ik redelijk wat heb geïnvesteerd recht heb op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Deze kom ik bij de zakelijke IB wel tegen maar uiteraard bij de prive IB niet.

 

Dus eigenlijk is het daardoor altijd handig toch de zakelijke te doen, of zit ik er naast?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.