• 0

activeren productie voor het eigen bedrijf

Beste HL'ers,

Zojuist gebeld met de belasting telefoon, maar het is me nog steeds niet duidelijk geworden (ik ben een beginner... I know ;))

Dit is het geval:

Ik heb een prototype geproduceerd afgelopen jaar. Dit prototype gebruik ik intern, voor eigen bedrijf. (wordt dus niet verkocht)

Voor de productie zijn grondstoffen ingekocht en enkele kosten gemaakt. Zover ik begrijp moet ik dit op de balanspost 'Inventaris' zien te krijgen en dan vervolgens gaan afschrijven op de waarde van het prototype. Het doet mij denken aan een verkoop, maar dan anders. Soort van interne verkoop.

Mijn vraag richt zich op de administratie/journaalposten van dit geheel en hoe ik dit in mijn inkomsten belasting aangifte moet verwerken. Dit laatste werd getriggerd door de term in het IB aangifte programma bij de V+W opbrengsten:

'Geactiveerde productie voor het eigen bedrijf'

Dit betekent dat ik de toevoeging tot de inventaris als opbrengsten moet zien. Volgens de man bij de belastingtelefoon was dit omdat ik de inventaris later zal gaan afschrijven. Daardoor wordt dus voorkomen dat ik 2x de kosten aftrek. Daar kan ik op zich inkomen, maar ik begrijp niet hoe het in zijn werk geadministreerd moet worden. (waar ik de kosten dus de eerste keer aftrek en opbrengsten toevoeg)

Gevoelsmatig vergelijk ik het met een verkoop van een product. Dan zouden de journaalposten zoiets zijn als:

Bijvoorbeeld om de kosten te boeken:

8000 Kostprijs verkopen 800
aan 3000 voorraad goederen 800

En om de opbrengsten te boeken:

1300 Debiteuren 1190
aan 1800 te betalen omzetbelasting 190
aan 8400 opbrengsten verkopen 1000

Hier wordt in de laatste journaalpost de activa zijde van de balans gedebiteerd (debiteuren). Zoiets moet ik ook doen met mijn prototype voor de inventaris, maar wat is dan de tegen rekening? Toch niet 8400 opbrengsten van de verkopen lijkt mij?

0500 Inventaris 1000
aan ???? opbrengsten intern ????? 1000

Ik hoop jullie niet teveel verveeld te hebben met mijn domme vraag en kijk uit naar jullie reacties! Bij voorbaat dank,

Thom

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Om jouw vraag goed te beantwoorden is meer informatie nodig:

Kan je wat meer toelichten waarvoor het prototype wordt gebruikt?

Levert het prototype opbrengsten op? Zo ja, op welke manier en is dat op dit moment (al) het geval?

Is het prototype aan te merken als innovatie?

• 0

Beste Alex,

Mijn excuses voor de late reactie, ik had nog geen kans gezien om te reageren.

Het prototype wordt gebruikt als testopstelling. Dat gebeurt in een project waarin een andere partij een kleine onkosten vergoeding aan ons betaald om deel uit te maken van het project. (zij hebben voordeel bij de test resultaten)

Het levert dus alleen indirect opbrengsten op op dit moment.

Maar het prototype zou uiteindelijk ook restwaarde kunnen hebben. Wat ik bedoel; het prototype zelf blijkt vooralsnog aardig goed en zou al in de praktijk als eindproduct gebruikt kunnnen worden als we het verkopen later.

Het prototype is aan te merken als innovatie. We hebben er ook een WBSO project voor gekregen. In de voorwaarden van de WBSO staat volgens mij ook dat je die prototypes niet mag verkopen.

Bedankt voor je reactie en de herinnering van Ard ;)

Thom

• 0

Het prototype wordt gebruikt als testopstelling. Dat gebeurt in een project waarin een andere partij een kleine onkosten vergoeding aan ons betaald om deel uit te maken van het project. (zij hebben voordeel bij de test resultaten)

Het levert dus alleen indirect opbrengsten op op dit moment.

Maar het prototype zou uiteindelijk ook restwaarde kunnen hebben. Wat ik bedoel; het prototype zelf blijkt vooralsnog aardig goed en zou al in de praktijk als eindproduct gebruikt kunnnen worden als we het verkopen later.

Het prototype is aan te merken als innovatie. We hebben er ook een WBSO project voor gekregen. In de voorwaarden van de WBSO staat volgens mij ook dat je die prototypes niet mag verkopen.

Thom

Beste Thom,

Zit wat tegenstrijdigheid in jouw bericht. Volgens de WBSO maar je niet verkopen, maar daarboven schrijf je dat je wel de intentie hebt om dat te doen. Houd je de subsidievoorwaarden wel in de gaten om mogelijk terugbetaling subsidie te voorkomen?

De manier van verwerking hangt nogal af wat je met het prototype wilt gaan doen. Als het ontwikkeld is om uiteindelijk door te verkopen, dan dien je gemaakte kosten inderdaad te activeren en op de balans op te nemen als voorraad (niet inventaris dus). De te activeren kosten moeten goed te onderbouwen zijn met nota's, trek daar de verkregen onkostenvergoeding vanaf. Je eigen uren tellen niet mee (omdat je IB ondernemer bent), extern ingehuurde uren wel.

Als het prototype is bedoeld om interne processen (duurzaam) efficienter te maken (dus kostenbesparingen oplevert) ben ik geneigd te zeggen dat het vast actief is. Dit kan ofwel materieel vast actief zijn (inventaris bijvoorbeeld) of immaterieel vast actief (een nieuwe productiemethode bijvoorbeeld), ook gezien het innovatieve karakter. Gaat erom wat in jouw specifieke geval leidend is. Ook dan geldt, alleen de toewijsbare ontwikkelkosten activeren (minus kostenvergoeding) en vervolgens afschrijven.over de geschatte levensduur. Het verdient de voorkeur om de afschrijving over maximaal 5 jaar te laten plaatsvinden, zodat deze in de pas loopt met de fiscale afschrijvingstermijnen. Overigens is het geen verplichting om deze kosten te activeren. Je kunt uit voorzichtigheid het prototype ook op nul (of EUR 1) waarderen omdat de toekomstige voordelen nog onzeker zijn.

De boeking die je maakt is als volgt:

Bij aanhouden voor verkoop:

Voorraad prototypes (balans)

@ Voorraad grondstoffen (balans)

Bij intern gebruik

Vaste activa

@ Voorraad grondstoffen

Je hoeft geen nota aan je zelf te sturen (tenzij je boekhoudsoftware dit afdwingt) en er komt verder geen BTW aan te pas.(dus ook geen kostprijs verkopen of omzet boeken oid)

Groet,

Alex

• 0

Beste Alex,

Hartelijk dank voor een compleet, duidelijk en uitgebreid antwoord!

Wat betreft de WBSO voorwaarde, die houden we inderdaad goed in de gaten. Vandaar ook dat wij het prototype meer zien als middel om ontwikkeling mogelijk te maken, en dus de tweede optie die je aandraagt. Dit zullen we dan ook uitvoeren.

Nogmaals mijn hartelijke dank,

Thom

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar