• 0

activeren productie voor het eigen bedrijf

Beste HL'ers,

Zojuist gebeld met de belasting telefoon, maar het is me nog steeds niet duidelijk geworden (ik ben een beginner... I know ;))

Dit is het geval:

Ik heb een prototype geproduceerd afgelopen jaar. Dit prototype gebruik ik intern, voor eigen bedrijf. (wordt dus niet verkocht)

Voor de productie zijn grondstoffen ingekocht en enkele kosten gemaakt. Zover ik begrijp moet ik dit op de balanspost 'Inventaris' zien te krijgen en dan vervolgens gaan afschrijven op de waarde van het prototype. Het doet mij denken aan een verkoop, maar dan anders. Soort van interne verkoop.

Mijn vraag richt zich op de administratie/journaalposten van dit geheel en hoe ik dit in mijn inkomsten belasting aangifte moet verwerken. Dit laatste werd getriggerd door de term in het IB aangifte programma bij de V+W opbrengsten:

'Geactiveerde productie voor het eigen bedrijf'

Dit betekent dat ik de toevoeging tot de inventaris als opbrengsten moet zien. Volgens de man bij de belastingtelefoon was dit omdat ik de inventaris later zal gaan afschrijven. Daardoor wordt dus voorkomen dat ik 2x de kosten aftrek. Daar kan ik op zich inkomen, maar ik begrijp niet hoe het in zijn werk geadministreerd moet worden. (waar ik de kosten dus de eerste keer aftrek en opbrengsten toevoeg)

Gevoelsmatig vergelijk ik het met een verkoop van een product. Dan zouden de journaalposten zoiets zijn als:

Bijvoorbeeld om de kosten te boeken:

8000 Kostprijs verkopen 800
aan 3000 voorraad goederen 800

En om de opbrengsten te boeken:

1300 Debiteuren 1190
aan 1800 te betalen omzetbelasting 190
aan 8400 opbrengsten verkopen 1000

Hier wordt in de laatste journaalpost de activa zijde van de balans gedebiteerd (debiteuren). Zoiets moet ik ook doen met mijn prototype voor de inventaris, maar wat is dan de tegen rekening? Toch niet 8400 opbrengsten van de verkopen lijkt mij?

0500 Inventaris 1000
aan ???? opbrengsten intern ????? 1000