• 0

modelcontract arbeidsovereenkomst part-timer

Ons bedrijf bestaat nu bijna 1 jaar en het wordt te groot voor ons twee-en. We willen een part-timer aannemen. We hebben alles gelezen over wat we moeten doen als we personeel gaan aan nemen. Echter we zitten nog met een aantal vragen. een daarvan is hoe stel je een arbeidsovereenkomst op ?

 

De KvK en het CWI konden ons hier niet bij helpen. Weet iemand waar we daarvoor het best terecht kunnen ?

 

Een andere vraag is of de administratie veel werk is ? Is het verstandig dit te laten uitbesteden voor slechts 1 werknemer ?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou dat uitbesteden toch eens overwegen, bijvoorbeeld via een payroll-service. Natuurlijk betaal je daarvoor, maar het dekt ook de nodige risico's af als je ooit je weer van de werknemer afwilt of als deze bijvoorbeeld ziek wordt.

 

Het hangt er natuurlijk ook vanaf voor hoe lang je die arbeidsrelatie aangaat. Daarbij is het best mogelijk om in eerste instantie via een payroll service te werken en in een later stadium de persoon zelf in dienst te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben contact gehad met payroll instanties, maar bij allemaal moesten we minimaal 3 uur per dag afnemen. Er zijn best dagen dat ik verwacht dat de part-timer 3 uur moet werken maar er zijn ook dagen dat het een stuk minder is.

 

We zitten zelf aan een 0 uren contract te denken en dan op basis van gewerkte uren te werken.

Link naar reactie
  • 0

Je kan best zelf met een 0 uren contract gaan werken, maar dan moet je wel rekening houden met de afdrachten etc. Hier zou ik toch even een kenner voor inschakelen zodat je later niet voor verassingen komt te staan.

Je moet het zien als een soort freelance overeenkomst, dus je rekent gewoon een bedrag per gewerkt uur uit. In sommige gevallen kan je ook uitgaan van een minimum, maar dat is iets wat je zelf het beste kan inschatten.

 

Zo werk ik met dit soort contracten:

- bepaal aan de hand van het salaris en alle secundaire zaken de kostprijs van de persoon.

- spreek een minimum (gegarandeerd) aantal uren af per maand

- maak duidelijke afspraken (ook in het contract) over ziekte en vakantie

 

dat laatste punt is iets waar ik een fout mee heb gemaakt en daar word je niet vrolijk van.

 

succes.

 

en volgens mij zijn dit soort contracten wel te vinden op het internet. Ik zal eens kijken voor je

 

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben 5 man (studenten) voor ons werken via een payrollservice (=uitzendbureautje), zelfs slechts een half uur per dag werk is geen probleem. Het is ideaal omdat je heel flexibel mensen in kunt zetten, amper ergens aan vastzit, en de gehele administratie uitbesteed is. Als je zelf de werving en selectie doet hoeft het echt niet veel te kosten.

Link naar reactie
  • 0

Bij payrolling is er geen minimaal aantal uren per week noodzakelijk.

 

Kosten zijn zelfs erg laag t.o.v eigen verloning en de daarbij komende risoco's etc zoals geen doorbetaling bij ziekte. etc.

 

Prijzen in de markt liggen rond 1.75 en 2.0 x het bruto uursalaris. In dit tarief zit dan direct alles verwerkt.

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden gewerkt via een payroll service maar het nadeel voor de part-timer is dat het soms hoop gezeik met zich mee brengt.

 

Ik werkte bijvb soms een week niet en hing er gelijk iemand aan de telefoon waar me uur briefjes bleven. Had ik ze duidelijk gemaakt dat ik niet had gewerkt dus geen briefjes met uren belt een dag later de volgende. We kunnen je niet betalen voor je werk afgelopen week, je hebt niet gewerkt.

 

Een probleem dat ik daar later mee had is dat ze in de zomervakantie in eens geen betaling doorvoerde omdat ze alle uren gingen controleren omdat het er in eens meer waren dan voorheen en ze wouden zeker weten dat ik niet had verzonnen dat ik zoveel had gewerkt. Maar mijn werkgever belde ze niet, dit vertelde ze mij pas toen ik beetje ongeduldig begon te worden omdat ik al 6 weken geen geld meer had ontvangen.

 

Zorg dus dat je andere kant van de payroll service goed uitzoekt, wat navraag bijvb.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Bastiaan,

 

Ik zag dat er twee mogelijkheden worden aageraden: payrolling en de werknemer zelf in dienst nemen met een 0-uren contract. Mocht je ervoor kiezen om de werknemer toch zelf in dienst te nemen, dan wil ik je aanraden om ipv een 0-uren contract een zogenaamd 'min-max' contract af te sluiten. Waarom? Wel, bij een 0-uren contract ontstaat er elke keer als je de werkenemer oproept een nieuwe dinestbetrekking. Na drie oproepen met tussenpozen van minder dan drie maanden ontstaat er dan bij de vierde oproep vanzelf een vast dienstverband. Om dit probleem te voorkomen is een min/max contract waarin je de werknemer minimaal drie uur werk per week aanbiedt beter. Bijkomend voordeel is dat als er meer werk is, er tot het afgesproken maximum geen sprake is van overuren.

Een voorbeeld van zo'n overeenkomst kun je als je wilt bij mij opvragen.

 

Groetjes,

Olaf.

 

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Olaf, hoe zie jij als jurist de verschillen tussen de constructie die jij voorstelt, en een payrolservice?

Juridisch gezien maakt het natuurlijk nogal wat verschil of je iemand zelf in dienst neemt met alle juridische regels daaromheen of dat je je werknemer en de risico's bij een ander onderbrengt. Maar de keuze die je maakt zal volgens mij niet zozeer van het 'juridische' afhangen, maar meer van andere factoren zoals de omvang van je bedrijf en de mate van loyaliteit die je van je werknemers verwacht.

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.