• 0

Hoe hou ik BTW- en belastingreserveringen buiten box 3?

Omdat ik BTW en belasting over 2012 pas achteraf betaal (ik hoef maar 1 x per jaar BTW af te dragen en krijg geen voorlopige aangifte) reserveer ik daarvoor, en kan dat bedrag aardig oplopen. Ik wil echter niet dat dit geld meegerekend wordt in box 3 over 2012 (peildatum 1 januari). In de loop van dat jaar, na betaling van de aangiften, wordt mijn vermogen immers een stuk lager. Misschien domme vragen, maar het is mijn eerste 'BTW-jaar'. Boek ik de nog af te dragen BTW als schuld? Zet ik het op de balans als liquide middelen? En moet ik het dan op mijn zakelijke betaalrekening laten staan of mag dat ook een spaarrekening zijn? Ik weet dat ik in dat laatste geval de rente moet optellen bij mijn winst, maar dat is prima. Het gaat me niet zozeer om de vermogensrendementbelasting in box 3, maar om de vermogenstoets zorgtoeslag. En kan er iets met de reservering voor inkomstenbelasting? Verder ben ik wel benieuwd of het ongebruikelijk is om bijvoorbeeld €10.000 op de zakelijke betaalrekening/als liquide middelen te hebben staan.

U vraagt, ik schrijf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat gebruikelijk is om op je zakelijke rekening te hebben staan hangt af van de omvang, activiteiten, kosten, investeringen e.d. Van jouw bedrijf.

Overtollige liquide middelen moet je in principe overhevelen naar prive.

 

Waarom vraag je niet een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan? Dan kun je iedere maand een stukje betalen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

BTW is zakelijk en kun je dus zeker op de bankrekening van je zaak reserveren zonder dat het meetelt in Box 3.

IB is privé. Zie Marjans reactie.

 

Toekomstige belastingschulden tellen niet mee in box 3. Een voorlopige aanslag aanvragen, haalt helaas sinds 2011 ook weinig meer uit voor je box 3 vermogen omdat alleen nog gemeten wordt op 1 januari van het aangiftejaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Voorlopige aanslag wil ik op dit moment liever niet omdat mijn 'zaak' wiebelig is - vorig jaar had ik erg weinig inkomsten, dit jaar zijn mijn inkomsten nog 1 groot vraagteken. Zodra dat weer stabieler is overweeg ik het wel - als ik wat hoog zou zitten is dat niet erg; de rente van de belastingdienst is hoger dan die van mijn bank. En ik zou dan per saldo inderdaad minder spaargeld hebben. @marjan: ik heb amper tot geen investeringen. Het bedrag aan liquide middelen zou (ruim) het bedrag aan te betalen BTW zijn, dat nu ook moeilijk in te schatten is (maar ik hoop op een beter jaar!).

U vraagt, ik schrijf

Link naar reactie
  • 0

In box 3 heb je een vrijstelling van ruim 20.000 (als alleenstaande, met fiscaal partne rhet dubbele). Pas als je hierboven komt betaal je VRH.

Maar zoals Joost aangeeft: de BTW is een zakelijke verplichting dus geen enkele belemmering om dat bedrag op je bedrijfsrekening te laten staan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

de rente van de belastingdienst is hoger dan die van mijn bank.

Zo hoog is de rente bij de belastingdienst ook niet meer (2,3% in het tweede kwartaal), en bovendien geldt voor boekjaren vanaf 2012 de nieuwe belastingrente in plaats van de heffingsrente. Die nieuwe regeling houdt in dat nog maar zeer beperkt rente wordt vergoed door de belastingdienst.

 

Toekomstige belastingschulden tellen niet mee in box 3. Een voorlopige aanslag aanvragen, haalt helaas sinds 2011 ook weinig meer uit voor je box 3 vermogen omdat alleen nog gemeten wordt op 1 januari van het aangiftejaar.

Dat geldt niet alleen voor toekomstige, maar ook voor bestaande belastingschulden. Een voorlopige aanslag helpt nog steeds, want het zorgt ervoor dat je de belasting over 2011 toch al in 2011 hebt betaald, zodat je er in 2012 geen vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen. Het scheelt dus nog steeds, alleen een jaartje later. ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.