• 0

Ik krijg geen factuur in China, kan ik dit nu toch wel wegboeken?

Hallo,

Ik doe zaken met China. Het betreft diensten, geen levering van goederen. In China heb ik een partner die voor mij

hier en daar rekeningen betaalt voor de levering van een dienst. Zo rekent hij zijn huur van een kantoortje, een fee voor zijn inspanningen maar ook betaalt hij voor en namens mij iemand die ervoor zorgt dat ik mijn vergunningen kan houden.

 

Voor al deze kosten stuur ik 1 keer per maand vanuit mijn bedrijfsrekening geld naar zijn bankrekening, een bedrag van zo'n 3000 euro. De winst die ik behaal is vele malen hoger dus ik ben een welkome klant van de fiscus.

 

Mijn vraag is mag en kan ik toch die 3000 euro opvoeren? Ik heb alleen een bankafschrift waarop ik omschrijf "betaling China".

Mijn motivatie is dat zonder die "hulp" ik geen omzet en winst in Nederland kan genereren. Ik zie het als een vorm van smeergeld welke volgens mij zelfs door Nederlandse criminelen mag worden afgetrokken.

 

Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is dus het probleem. Hij wilt geen factuur maken voor diensten die hij zelf niet geleverd heeft. Bijvoorbeeld:

Hij regelt voor mij een uitvoerdocument en moet daar iemand 500 euro voor betalen. Dat wordt natuurlijk door die 3e rechtstreeks in zijn zak gestoken zonder dat die daar op zijn beurt weer een nota voor schrijft.

Mijn mannetje heeft ook helemaal geen kvk en of btw nummer oid.

Het enigste wat ik heb is een overschrijvingsbewijs naar hem toe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vreemd verhaal, zeker als je kijkt dat het om een behoorlijk bedrag per maand gaat.

 

Waarom stuur je hem niet gewoon even langs een bedrijf die voor 1000 euro een HK company registreerd? Dan mag hij weer invoices aan zichzelf schrijven en jij krijgt een nette factuur die klopt.

 

Andere vraag zou zijn; heb je wel inzage of kennis van wat de diensten echt kosten?

 

uitvoer document (laten we het op een quasi export lisence houden) kost of mag niet meer kosten dan 500rmb of 50 euro. Daar draait zo''n beetje de halve trucking wereld in China op want er is bijna geen chinees bedrijf te vinden die wel een export vergunning heeft. Misschien vertellen ze wel dat ze het hebben maar ze huren ook gewoon de licentie van een ander als de goederen het land uit moeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.