• 0

Ondernemer en werknemer - IB 2011

Wie kan mij helpen?

 

Ik ben bezig mijn aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers 2011 in te vullen, maar stuit tegen een paar vragen.

Naief dat ik ben, dacht ik dat ik het aangifteprogramma zonder hulp kon invullen. In het verleden heb ik namelijk jaren bij de belastingdienst gewerkt, maar...alleen op de afdeling inkomstenbelasting voor particulieren...en ja...de inkomstenbelasting voor ondernemers is toch even een stuk lastiger!

 

Mijn situatie:

In 2011 heb ik het eerste kwartaal gewerkt als werknemer bij een regulier bedrijf. Nadat mijn contract niet was verlengd, heb ik me ingeschreven als ondernemer en in 2011 in totaal 4 opdrachten uitgevoerd. In het laatste kwartaal ben ik echter weer gaan werken als werknemer. De enige investering die ik heb gedaan, is de aanschaf van een computer (in Q4), die ik in 2011 geheel zakelijk gebruikt heb en ook voor de OB geheel als zakelijk heb aangegeven.

 

Ik stuit op het volgende: 'overzicht activa' en 'overzicht passiva'. Als ik dit niet invul, zegt het programma dat mijn 'fiscale winstberekening' niet gelijk is aan mijn 'saldo winst- en verliesrekening'. Als ik het goed begrijp moet 'activa' en 'passiva' in balans zijn....maar ik heb geen idee hoe :-D

 

 

Daarnaast zit ik nog met de vraag: ben ik überhaupt wel ondernemer voor de inkomstenbelasting? Ik heb dit aangifteprogramma toegestuurd gekregen, maar ik kom bv. niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek (en startersaftrek) omdat ik in 2011 eigenlijk maar 150 uur aan mijn onderneming heb besteed.

 

Kan iemand mij helpen???

 

Alvast bedank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierbij een aantal tips:

 

1. Het heet niet voor niets een balans: die moet "in balans" zijn. Onder activa geef je alle bezittingen aan (inventaris, zakelijke bankrekeningen, e.d.) en onder passiva hetzelfde bedrag aan "eigen vermogen" (tenzij je met geleend geld gefinancieerd bent).

2. Omdat je dit jaar bent begonnen, bedraagt je beginbalans aan beize zijden uiteraard 0.

3. Beginbalans + winst - kosten + privestortingen - priveontrekkingen = eindbalans (belangrijk voor de aansluiting).

4. Ondernemer zijn voor de btw is iets anders dan ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting.

5. Het is mogelijk om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting en niet te voldoen aan het urencriterium (en daarmee ook geen recht te hebben op zelfstandigenaftrek).

6. Denk aan je geloofwaardigheid als ondernemer, als je in hetzelfde jaar stopt als waarin je start. Ben je wel duurzaam bezig geweest met het genereren van omzet?

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een aantal tips:

 

1. Het heet niet voor niets een balans: die moet "in balans" zijn. Onder activa geef je alle bezittingen aan (inventaris, zakelijke bankrekeningen, e.d.) en onder passiva hetzelfde bedrag aan "eigen vermogen" (tenzij je met geleend geld gefinancieerd bent).

2. Omdat je dit jaar bent begonnen, bedraagt je beginbalans aan beize zijden uiteraard 0.

3. Beginbalans + winst - kosten + privestortingen - priveontrekkingen = eindbalans (belangrijk voor de aansluiting).

4. Ondernemer zijn voor de btw is iets anders dan ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting.

5. Het is mogelijk om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting en niet te voldoen aan het urencriterium (en daarmee ook geen recht te hebben op zelfstandigenaftrek).

6. Denk aan je geloofwaardigheid als ondernemer, als je in hetzelfde jaar stopt als waarin je start. Ben je wel duurzaam bezig geweest met het genereren van omzet?

 

 

Bedankt voor de tips.

Ik heb ondertussen ook de belastingtelefoon benaderd. Ik moet (in ieder geval dit jaar) de inkomstenbelasting invullen voor ondernemers. Simpelweg omdat ik dit verzoek van hen heb ontvangen.

Wat bedoel je met mijn geloofwaardigheid als ondernemer? Ik heb bv naast mijn werk als werknemer ook nog een klusje gedaan . Mijn 'onderneming' is dus nog wel gecontinueerd. Is dat voldoende denk je?

 

Ik zal nog even gaan stoeien met de balans. Jouw antwoord is helder. Wanneer ik nog een vraag heb, kom ik misschien nog even terug ;-)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.