• 0

BTW: hoe stroomlijn ik jaarrekening en BTW-aangifte?

Nog een BTW-vraag (nieuwe wereld voor me). Ik moet eind 2012 BTW-aangifte doen. De jaarrekening doet een boekhouder. Het zou dus kunnen dat mijn boekhouder bij de aangifte ontdekt dat bepaalde posten/kosten niet (geheel) aftrekbaar zijn. Of juist suggesties heeft voor extra posten. In beide gevallen zou er een verschil ontstaan tussen BTW-aangifte en IB-aangifte.

Is dat erg of speelt dat bij iedereen? Het lijkt me bijna niet te voorkomen, omdat de ene aangifte nu eenmaal aan de andere voorafgaat.

U vraagt, ik schrijf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog een BTW-vraag (nieuwe wereld voor me). Ik moet eind 2012 BTW-aangifte doen. De jaarrekening doet een boekhouder. Het zou dus kunnen dat mijn boekhouder bij de aangifte ontdekt dat bepaalde posten/kosten niet (geheel) aftrekbaar zijn. Of juist suggesties heeft voor extra posten. In beide gevallen zou er een verschil ontstaan tussen BTW-aangifte en IB-aangifte.

Is dat erg of speelt dat bij iedereen? Het lijkt me bijna niet te voorkomen, omdat de ene aangifte nu eenmaal aan de andere voorafgaat.

 

Bij een goede administratievoering hoeft er geen verschil te zijn.

 

Ondek je toch een verschil; dit kan je alsnog corrigeren met een suppletieaangifte omzetbelasting.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat stukje over aftrekbaarheid IB geen gevolgen voor BTW snap ik niet. Stel dat er €1000 euro meer aan aftrekposten is voor de IB, dan zou ik toch € 190 te weinig BTW teruggevorderd hebben? Ik weet op dit moment bijvoorbeeld nog niet of ik de auto (youngtimer) op de zaak zal zetten.

U vraagt, ik schrijf

Link naar reactie
  • 0

Voor de btw is de hoofdregel dat er een btw-factuur moet zijn uitgereikt aan jouw bedrijf en dat de uitgave aan allerlei btw-regels voor terugvraagbaarheid voldoet (bij consumpties in de horeca is dat bijvoorbeeld niet het geval, terwijl diezelfde uitgave inclusief btw als bedrijfskosten kunnen gelden voor de inkomstenbelasting). Of een uitgave voor de btw zakelijk is, moet je dus beslissen voordat je het koopt.

 

Als je iets op de zaak koopt (met btw-factuur), de btw terugvraagt en je boekhouder later concludeert dat je de kosten geheel of gedeeltelijk privé moet nemen, dan zal hij de btw corrigeren met een suppletieaangifte.

Link naar reactie
  • 0

Okee, dank je René. Een suppletie lost dus doorgaans een eventueel verschil op. Meldt een boekhouder het als zo'n suppletie nodig is? Zoals gezegd doet hij mijn BTW niet, alleen de jaarrekening. En hoe hard is de regel dat de factuur uitgereikt moet zijn aan jouw bedrijf? Mijn gsm-abonnement is bijvoorbeeld geen zakelijk abonnement, maar betaal ik wel van mijn zakelijke rekening. Op de factuur staat dus gewoon mijn naam, bij de betaling de bedrijfsnaam.

U vraagt, ik schrijf

Link naar reactie
  • 0

Meldt een boekhouder het als zo'n suppletie nodig is?

 

En hoe hard is de regel dat de factuur uitgereikt moet zijn aan jouw bedrijf? Mijn gsm-abonnement is bijvoorbeeld geen zakelijk abonnement, maar betaal ik wel van mijn zakelijke rekening. Op de factuur staat dus gewoon mijn naam, bij de betaling de bedrijfsnaam.

 

Neem ff contact op met je boekhouder voor de zekerheid. Een BTW-suppletie komt bij 9 van de 10 ondernemers voor en is dus vrij gebruikelijk. Maar vraag iig even of hij dat voor je verzorgt.

 

Een factuur op jouw naam is, als je een eenmanszaak hebt, geen probleem. Je eigen naam is ook de zakelijke naam van je bedrijf, ook al gebruik je een handelsnaam. Bij samenwerkingsverbanden ligt dat anders: bij v.o.effen etc. moet de rekening wél op naam van die v.o.f. staan.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.