• 0

ZZP en aantal opdrachtgevers

Mijn situatie van mijn onderneming (gestart als eenmanszaak in juridische advisering sinds januari is als volgt )

 

2 betalende opdrachtgevers (verdeling inkomsten 60/40% in totaal een ruim modaal inkomen). Hiernaast ben ik ergens in house bij een beginnend bedrijf iets aan het opzetten. Dit doe ik als een investering en krijg er nog niets voor betaald. Nu kwam ik meningen tegen dat de belastingdienst je pas bij 3 opdrachtgevers ziet als onderneming. Zou dit in mijn geval (twee betalende ondernemingen) betekenen dat ze dit zien als verkapte loonsverhouding of wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn situatie van mijn onderneming (gestart als eenmanszaak in juridische advisering sinds januari is als volgt )

 

2 betalende opdrachtgevers (verdeling inkomsten 60/40% in totaal een ruim modaal inkomen).

 

Het is nog niet eens april. Lineair extrapolerend zou je 8 opdrachtgevers in 2012 kunnen halen. Dat is royaal meer dan ruim voldoende voor ondernemerschap.

 

Nu kwam ik meningen tegen dat de belastingdienst je pas bij 3 opdrachtgevers ziet als onderneming. Zou dit in mijn geval (twee betalende ondernemingen) betekenen dat ze dit zien als verkapte loonsverhouding

 

Misschien waren dit meningen uit 2001 ofzo. Inmiddels hebben we hier de VAR voor. Een VAR wordt afgegeven op basis van het geheel van jouw antwoorden op het aanvraagformulier, niet op basis van slechts één gegeven zoals het aantal opdrachtgevers.

 

Op het VAR-aanvraagformulier wordt bovendien niet gevraagd naar het aantal opdrachtgevers van januari t/m maart, maar naar het aantal opdrachtgevers dat je dit jaar verwacht. Dat zal dan vast en zeker 3 of meer zijn en daarmee zit je aan de veilige kant. Als je inderdaad een VAR-WUO krijgt, weten je opdrachtgevers dat ze geen loonheffing etc. hoeven in te houden en is er niets aan de hand.

Link naar reactie
  • 0

Nu kwam ik meningen tegen dat de belastingdienst je pas bij 3 opdrachtgevers ziet als onderneming.

 

Ruud, met alle respect: dit is borrelpraat. Een pedicure met 3 klanten is geen ondernemer voor de IB, een scheepsbouwer met 2 klanten wel. Het aantal klanten/opdrachtgevers alleen is niet bepalend, er wordt gekeken naar het totaalpakket: omzet/tijd/risico etc.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Heeft het voor mij persoonlijk zin om een VAR aan te vragen? Mijn opdrachtgevers (die zich buiten NL bevinden) hebben hier namelijk niet zoveel aan.

 

Nee, dan heb je niets aan een VAR en hoef je er geen aan te vragen. De enige betekenis van het ding is dat je opdrachtgevers duidelijkheid krijgen over het al dan niet moeten inhouden van loonheffing etc. (dat wil zeggen, als je geen VAR-ROW krijgt, want die geeft geen duidelijkheid).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.