• 0

BTW margeregeling auto's: hoe zit het precies met autohandel?

Ik heb al wat omzet gedraaid en wilde wat meer erbij doen, ik wilde een kleine auto handeltje gaan doen.

Alleen nu vraag ik me af hoe moet ik dan met de BTW omgaan? Nu maak ik alleen omzet en draag ik me omzetbelasting af.

Maar hoe zit dat als ik auto's bij bedrijven inkoop, en is dat dan ook anders als je iets inkoopt bij een particulier?

 

Dus even een voorbeeld ik koop een auto van 1190€ moet ik dan 1000€ van me winst gebruiken en dan 190€ van de btw?

stel dat dit zo is bij een bedrijf, is dat dan ook zo met een particulier?

 

En hoe gaat dit dan met facturen?

 

 

Alvast bedankt..

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW die jij betaalt kun je in mindering brengen op de BTW die je verdient. Als je netto meer BTW betaalt dan verdient, dan krijg je geld terug van de fiscus. Als je van particulieren koopt is er geen BTW, dus kun je ook niks in minder brengen dan wel terugvragen.

 

Als je een auto koopt van 1190 euro moet je de verkoper uiteraard gewoon 1190 euro betalen. Als er 190 euro BTW is, dan kun je die bij je aangifte omzetbelasting opgeven als 'voorbelasting'. De 190 euro wordt dan weer in mindering gebracht op de BTW die je dient af te dragen. Oftewel; op het moment van aankoop betaal je die BTW gewoon. Maar bij het doen van je aangifte omzetbelasting krijg je dat bedrag weer terug.

 

Hoe je een aankoop van een particulier boekt weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Als je de autohandel in gaat, waarbij je ook van particulieren gaat kopen, lijkt het me goed om je te verdiepen in het systeem van zogeheten marge-goederen. Als jij iets inkoopt van een particulier, zit daar geen btw op, want een particulier mag geen btw in rekening brengen. Als jij die auto weer verkoopt, mag jij dat ook zonder btw doen, en draag je alleen btw af over de winst die je op die auto gemaakt hebt. Dat is nogal een complex systeem, dus verdiep je er in voor je er de mist mee in gaat, is mijn advies.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als jij die auto weer verkoopt, mag jij dat ook zonder btw doen, en draag je alleen btw af over de winst die je op die auto gemaakt hebt.

 

Hallo,

 

Op zich een goed advies. De marge-regeling. Complex inderdaad, dat wel. Om die regeling toe te kunnen passen moet de handelaar wel een wederverkoper zijn, die met enige regelmaat tweehands goederen verkoopt. Wat bovenstaande quote betreft, bij verkoop van de auto mag je dat niet zonder BTW doen. De BTW berekenen je wel, maar mag alleen niet op de factuur staan. Je klant betaalt jou de prijs inclusief BTW over (inderdaad) de winstmarge en die BTW draag jij af.

 

Even de achterliggende gedachte: dingen die je van particulieren koopt daar zit al BTW in. De particulier heeft de BTW zoals de meeste ondernemers dat wel kunnen, niet kunnen aftrekken. Ga je als handelaar zo'n product verkopen en bereken je BTW over de volle verkoopprijs dan wordt er dus voor de deel dubbel BTW berekend. Vandaar!

 

Maar hoe rechtvaardig ook, simpel is de regeling niet, dus sluit ik me bij Marcel aan: verdiep je erin of zoek een adviseur.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.